Κυριακή, 30 Ιουλίου 2017

Η στενή σχέση θρησκετικότητας και σπηλαίων

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Γράφει ο Φοίβος Καλφόπουλος

Η σχέση ανθρώπου και σπηλαίου είναι τόσο πανάρχαια όσο και πολύπλοκή . Ο άνθρωπος από την αυγή της ιστορίας στράφηκε στη μήτρα τη γης , τα σπήλαια.

Τα σπήλαια αυτές οι δυναμικές εκφράσεις της φύσης προξενούν δέος και θαυμασμό. Τόσο στην ανατολή όσο και στη δύση οι πρόγονοι μας αγάπησαν τα σπηλαία και συνέδεσαν άρρηκτα τη πνευματικότητα και το θρησκευτικό συναίσθημα μαζί τους. Ιδιαίτερα στην ανατολή υπάρχουν εντυπωσιακοί ναοί σκαλισμένοι μέσα σε σπήλαια που πραγματικά προκαλούν δέος. Ιστορίες για ανθρώπους που "φωτίστηκαν" μέσα σε αυτά ταξιδεύουν εδώ και χιλιάδες χρόνια μεταξύ των ανθρώπων.

Τα σπήλαια αποτελούν έναν ιερό τόπο μεταμόρφωσης, το μέρος του συμβολικού θάνατου και της αναγέννησης των μυητικών τελετών, γνωστών και ως τελετών διάβασης ( Passage Ritual ) .

H σημαντικότητα τους διαφαίνεται στις θρησκευτικές και μυθολογικές εξιστορήσεις.

Στο Ίδαιο άντρο της Κρήτης γεννιέται ο βασικός θεός του δωδεκάθεου ο Δίας ενώ στο περίφημοΚωρύκειο Άντρο, βρίσκονται τα απομεινάρια της αρχαίας Λυκωρείας, της πρώτης πόλης που ανεγέρθηκε στη Γη μετά τον κατακλυσμό του Δευκαλίωνα , απο τον Λυκωρέα , γίο του Απόλλωνα και της Νύμφης Κωρυκίας

Η μυστηριακή θρησκεία του Μίθρα που κυριαρχούσε στην Ευρώπη πριν την εξάπλωση του χριστιανισμού λατρευόταν αυστηρά σε ναούς βρισκόμενους κάτω απο τη Γη, σε εσωτερικά κοιλώματα ή σε φυσικά σπήλαια. Ο ίδιος μάλιστα ο Μίθρας είχε γεννηθεί σε σπήλαιο.


Αλλά και στη προκλασική Ελλάδα πριν την εξάπλωση του ραφιναρισμένου δωδεκάθεου , γνωστές θεότητες όπως παραδείγματος χάρη αυτή του Θεού της θάλασσας, του Ποσειδώνα ,υπήρξαν χθόνιες θεότητες , θεότητες της Γης και η λατρεία τους συνδεόταν άμεσα με τα σπήλαια.


Ο Όμηρος θέλοντας να προσδιορίσει το λιμάνι της Αμνισού στη Κρήτη αναφέρει σαν σημείο αναφοράς όχι κάποιο περίφημο μνημείο ή κάποια επιφανή πόλη των Μινωιτών αλλά το ιερό σπήλαιο της Ειλειθυίας, έναν πανάρχαιο τόπο λατρείας και ίασης για τους Μινωίτες


Κάποια περίεργα μοτίβα μπορεί να διακρίνει κανείς αν εξετάσει και τη σχέση σπηλαίων και Χριστιανισμού. Ο Χριστός γεννιέται μέσα σε σπήλαιο ενώ η ταφή του γίνεται μέσα σε μνημείο που βρίσκεται ολόκληρο μέσα σε βράχο. Το οικοδομικό πρόγραμμα του Ρωμαίου αυτοκράτορα Κωνσταντίνου στους Άγιους τόπους περιελάμβανε την ανοικοδόμηση ναών οι οποίοι θα βρισκόταν πάνω από σπήλαια. Πρόκειται για το Ναο της Γεννήσεως , το Ναό της Αναστάσεως και το ναό στο όρος Ελαιών




Το σπήλαιο της Αναστάσεως στη Πάτμο


Ο Ιωάννης ως γνωστόν έγραψε ένα εκ των σημαντικότερων κειμένων της χριστιανοσύνης την Αποκάλυψη, κατοικώντας επί 18 μήνες σε ένα μικρό σπήλαιο στη Πάτμο. Η μικρή αυτή σπηλιά σημειωτέον βρισκόταν λίγο πιο κάτω από το αρχαίο ιερό της Αρτέμιδος και μέσα της υπήρχε ένα χάσμα από όπου έβγαιναν τα προφητικά λόγια που κατέγραψε ο Ιωάννης. Χάσμα από σπηλιά όπου έβγαιναν προφητείες θυμίζει φυσικά και το χάσμα που υπήρχε στο ιερό μαντείο των Δελφών.


Η εκάστοτε Πυθία, η μάντισσα των Δελφών καθόταν πάνω από ένα χάσμα και ανασαίνοντας απο τις αναθυμιάσεις, έμπαινε σε μία εναλλακτική κατάσταση συνείδησης προφέροντας τα προφητικά λόγια τα οποία οι ιερείς μετέτρεπαν σε πιο κατανοητό λόγο. Το να τονίσει κανείς τη σημαντικότητα του μαντείου αλλά και το στρατηγικό ρόλο που έπαιξε κρατώντας περίεργες ισορροπίες μεταξύ των πόλεων κρατών είναι θέμα για ένα άλλο άρθρο.


Πάντως και στο Ισλάμ η πνευματική επιρροή των σπηλαίων φαίνεται να υπήρξε σημαντικός παράγοντας. Ο προφήτης Μωάμεθ είχε υπερφυσική εμπειρία αφού την ώρα που διαλογιζόταν, σε σπήλαιο του όρους Ηira , άκουσε το κάλεσμα του Αγγέλου Γαβριήλ να του λέει << Iqra Iqra >> που σημαίνει απήγγειλε, απήγγειλε και κάπως έτσι δημιουργήθηκε το Κοράνι. Κάποιος σκεπτικιστής θα έλεγε δικαίως πως το παραισθησιακό περιβάλλον απομόνωσης του σπηλαίου γέννησε το ιερό κείμενο των μουσουλμάνων ,το Κοράνι, καθώς και το ιερό προφητικό κείμενο των Χριστιανών , την Αποκάλυψη.


Αλλά η σχέση χριστιανισμού και σπηλαίων δε σταματάει εδώ.


Πολλοί από εσάς περιπλανώμενοι στην ελληνική ύπαιθρο ίσως έχετε συναντήσει το περίεργο θέαμα χριστιανικών ναών μέσα σε απομονωμένα σπήλαια. Υπάρχει ένα αρκετά περίεργο μοτίβο με υπερφυσικές εμπειρίες πιστών όπου έπειτα από ονειρική καθοδήγηση βρίσκονται εικόνες αγίων ή εικόνες της Παναγίας σε σπήλαια. Μάλιστα σε όλες αυτές τις περιπτώσεις όταν η ανευρεθείσα εικόνα μεταφέρεται στη κοντινότερη εκκλησία , πάντα τυχαίνει να εξαφανίζεται και να ξαναβρίσκεται στον αρχικό τόπο εύρεσης της. Το αποτέλεσμα ήταν να χτιστούν τελικά μοναστήρια ή εκκλησίες στον αρχικό αυτό τόπο. Μέσα σε σπήλαια

Mέγα Σπήλαιο Αχαϊα
Ο συγγραφέας και ερευνητής Θανάσης Βέμπος έχει αναδείξει μέσα από τα βιβλία και τα άρθρα του αρκετές τέτοιες περιπτώσεις, Ενδεικτικά :


Στο Μανδράκη της Νισύρου υπάρχει το μοναστήρι της Παναγιάς της Σπηλιανής . Εκεί ανευρεθεί η εικόνα της Θεοτόκου μέσα σε μία εσοχή βράχου στη περιοχή Βρεττού έπειτα από φως που έλαμπε μυστηριωδώς. Η τριπλή ανεξήγητη επιστροφή της εικόνας στον αρχικό τρόπο εύρεσης θεωρήθηκε σημάδι για την ανάγκη ανοικοδόμησης ναού στο συγκεκριμένο σημείο.


Μέγα Σπήλαιο Αχαΐα : Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας βρέθηκε στο σπήλαιο από ταυτόχρονη ονειρική οδηγία σε δύο περιπλανώμενους καλόγερους. Λίγο μακρύτερα στη Πλατανιώτισσα μια φωτεινή ακτίνα άφησε αποτύπωμα -simulacrum- στο εσωτερικό ενός συμπλέγματος από τεράστια πλατάνια.


Παναγία Προυσιώτισσα ( Προυσσός Ευρωτανία) : Η εικόνα μεταφέρθηκε εκεί κατά την εικονομαχία. Ο μεταφορέας την έχασε αλλά την ξαναβρήκε στο βάθος μιας σπηλιάς χάρη σε μια φωτεινή στήλη που έβγαινε από το βάθος της. Υστέρα κτίστηκε εκεί η Μονή γιατί η εικόνα ξαναγύριζε στο σημείο αυτό από μόνη της όταν επιχειρείτο να μεταφερθεί.


Μονη Κλειστών ( Χασια Αττικη ) . Ένα περίεργο φώς οδήγησε στην ανακάλυψη ενός θαυματουργού εικονίσματος σε κοίλωμα βράχου




Κι αυτές είναι κάποιες ενδεικτικές περιπτώσεις , αν επιχειρήσει κάνεις μία προχειρη έρευνα στην Ελληνική λαογραφία θα ανακαλύψει πως η λίστα είναι πραγματικά πελώρια


Ας μεταφερθούμε τώρα και στο κόσμο των Καθολικών Χριστιανών και το σπήλαιο στη πόλη της Λούρδης , κρυμμένο στα καταπράσσινα Πυρήναια Ορη, στα σύνορα Γαλλίας - Ισπανίας.


Το εν λόγω σπήλαιο αποτελεί αιτία επίσκεψης για 5 με 6 εκατομμυρία Χριστιανούς κάθε χρόνο. Μιλάμε δηλαδή για ένα απο τα μεγαλοπρεπέστερα προσκυνήματα της Χριστιανοσύνης.


Όλα ξεκίνησα το 1858 όταν η 14χρονη Bernadette , μια βοσκοπούλα με βαρύ ιστορικό ασθενειών πήγε να μαζέψει ξύλα στη σπηλιά Masabielle . Εκεί είδε μια ολόλευκη οπτανσία η οποία υποτίθεται πως της αποκάλυψε οτι είναι η άμωμη παρθένος. Όπως ήταν φυσικό κανείς δεν πίστεψε τη 14χρονή αγράμματη Bernadette. Όμως οι εμφανίσεις της λευκής οπτανσίας συνεχίστηκαν και ζητούσε απο τη Bernadette να χτιστεί ναός στο σπήλαιο προς τιμήν της. Στην τέταρτη εμφάνιση, η οπτανσία της υπέδειξε την πηγή (άγνωστη μέχρι τότε) και την προέτρεψε, “Πήγαινε να πιεις από την Πηγή και να καθαριστείς”. Η Bernadette έσκαψε και ανακάλυψε τη πηγή όπου σήμερα είναι ξακουστή σε όλο το κόσμο.





Οι ιερείς δεν ικανοποιούν το αίτημα που φέρει η Bernadette απο την οπτανσία για κτίσιμο ναού. Ο εφημέριος συμβουλεύει την Μπερναντέτ, να απαιτήσει από την οπτανσία να αποκαλύψει το όνομά της και εκείνη, όταν επανεμφανίζεται μετά από μία διακοπή 20 ημερών, συστήνεται: “είμαι η Αμίαντος Σύλληψη” ( Que soy Immaculada Councepcion) .


Για την Μπερναντέτ τα λόγια αυτά ήταν εντελώς ακατανόητα. Όμως η αμορφωσιά της ήταν αυτό που έπεισε τελικά τον εφημέριο καθώς η ακατήχητη Μπερναντέτ δεν θα μπορούσε να γνωρίζει αυτά τα λόγια.


Η Παναγία της Λούρδης είναι γνωστή ως τόπος θαυμάτων, από τότε που εμφανίστηκε η Παναγία στο φιλάσθενο κοριτσάκι. Χιλιάδες θαύματα έχουν καταγραφεί απο άρρωστους που είπιαν απο τη πηγή της. Εκατομμύρια χριστιανοί (αρκετοί εκ των οποίων βαριά άρρωστοι )ταξιδεύουν στη Λούρδη για να επισκεφθούν το σπήλαιο και να γεμίσουν μπουκαλάκια απο το θεραπευτικό νερό του.


Απο όλη αυτή την ιστορία μπορούμε να κρατήσουμε τα στοιχεία του επαναλαμβανόμενου μοτίβου το λευκό χρώμα καθώς και το υγρό στοιχείο. Kάποιος πονηρός οπαδός της αρχαίας κοσμοθέασης θα έλεγε οτι όλοι αυτοί οι προσκυνητές ασυνείδητα η με την επίγνωση τους λατρεύουν τη μεγάλη λευκή Θεα των μητριαρχικών κοινωνιών, τη μεγάλη Μητέρα (φύση) που λατρευόταν σε σπήλαια , πηγές και τοπία με έντονη φυσική ομορφιά.


Ένα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα βρίσκεται στα χιονισμένα Ιμαλάϊα όπου χιλιάδες Ινδουιστές κάθε ηλικίας από μικρά παιδιά μέχρι υπερήλικες συρρέουν κάθε χρόνο με κίνδυνο τη ζωή τους στα 3900μέτρα προκειμένου να φτάσουν στον ιερό τους τόπο, το σπήλαιο Αmarnath. H ιερότητα αυτού του τόπου χάνεται στα βάθη της ιστορίας.


Εδώ και εκατοντάδες χρόνια αρκετοί πιστοί δεν τα καταφέρουν από το κρύο και τις δυσκολίες της ανάβασης αλλά τα ανθρώπινα θύματα δεν στέκονται εμπόδιο στην εσωτερική αυτή παρόρμηση. Να συναντήσουν και να προσκυνήσουν τον ιερό τόπο δύναμης της θρησκείας τους. Και αυτή η παράδοση όπως είπαμε δεν είναι καθόλου πρόσφατη. Η σπηλιά θεωρείται ιερή εδώ και 5000 χρόνια

Oι παγωμένες σταγόνες απο τους σταλακτίτε To σπήλαιο Amarnath , ιερός τόπος εδώ και
του σπηλαίου σχηματίζουν το ιερό simulacra 5000 χρόνια
για τους Ινδουιστές , το lingam-πεος του Shiva. .
( πολιτισμικό σοκ για εμάς τους Χριστιανους.. )







Εκτός όμως από τους Ινδουιστές και οι αρχαίοι Έλληνες έχτιζαν τα θεραπευτικά τους κέντρα , τα ασκληπιεία αρκετές φορές μέσα σε σπήλαια. Η αναζήτηση θεραπείας ή προφητικής γνώσης μέσα στη μήτρα της Γης είναι μία παράδοση που χάνεται στα βάθη της προϊστορίας.


Ασκληπιεία θεραπευτικά κέντρα και τόποι εγκοίμησης


Τα θεραπευτικά κέντρα στην εποχή της αρχαίας Ελλάδας , τα ασκληπιεία βρισκόταν συνήθως σε τοπία φυσικής ομορφιάς ή σπήλαια με ιαματικά νερά. Ο Ασκληπιός αντιπροσώπευε για τους αρχαίους Έλληνες την ιδεατή αντίληψη της ιαματικής δύναμης της φύσης.


Έπειτα από τον καθαρμό του σώματος με νηστεία και γυμναστική , ο ασθενής οδηγούταν την ημέρα την οποία έκριναν κατάλληλη οι ιερείς του Ασκληπιού, στον θάλαμο της Εγκοίμησης.


Αυτός ο θάλαμος είτε για πρακτικούς είτε για συμβολικούς λόγους βρισκόταν πάντα βυθισμένος μέσα στη Γη. Μετά από τη νύχτα της εγκοίμησης οι ιερείς ζητούσαν από το θεραπευόμενο να τους περιγράψει τα όνειρα του για να εντοπίσουν τυχών συμβολισμούς και θεραπευτικούς οιωνούς. Σημαντικό στοιχείο που μας ενδιαφέρει εδώ είναι πως οι τόποι εγκοίμησης είναι μέσα σε κοιλώματα βράχων είτε σε σπηλιές , βλέπουμε λοιπόν την άμεση σύνδεση με το στοιχείο της γης.














Κρατικό ενδιαφέρον για σπηλιά




Πέρα όμως από το θρησκευτικό ενδιαφέρον φαίνεται πως υπάρχει και άμεσο κρατικό ενδιαφέρον για τις ιδιαιτερότητες των σπηλαίων. Μια αινιγματική υπόθεση είναι αυτή του σπηλαίου της Πεντέλης. Το ΝΑΤΟ σε συνεργασία με το Ελληνικό ναυτικό κινητοποιήθηκε για αδιευκρίνιστους μέχρι στιγμής λόγους να κάνει <<απόρρητα>> έργα σε έναν αρχαιολογικό χώρο που είναι εύκολα προσβάσιμος από το καθένα .


Η υπόθεση έφτασε τρείς φορές ως ερώτημα στη βουλή - για ποιό λόγο γίνονται τα έργα και καταπατείται έτσι ένας αρχαιολογικός χώρος- απάντηση όμως δε δόθηκε καθώς τα έργα ήταν διαβαθμισμένα ως άκρως απόρρητα. Πρωτοσέλιδα κυκλοφόρησαν πως πρόκειται περί πυρηνικού καταφύγιου ή για μυστική βάση. Όποιος έχει ασχοληθεί με τη φύση των έργων στη σπηλιά , τη διάνοιξη των σηράγγων και τη γελοία περίφραξη που στήθηκε , γνωρίζει πως το συγκεκριμένο σπήλαιο είναι άκρως ακατάλληλο για μυστική βάση, πυρηνικό καταφύγιο ή οτιδήποτε παρόμοιο. Κλειδί στην υπόθεση αποτελούν οι μαγνητικές ιδιότητες της Πεντέλης καθώς και στο οτι ολόγυρα της σπηλιάς βρίσκεται
1. Στην κορυφή της Πεντέλης, ΝΑΤΟϊκός σταθμός τηλεπικοινωνιών
2. Στους πρόποδες του βουνού, σε οπτική επαφή με τη σπηλιά, υπήρχε παλιότερα υπόγεια ΝΑΤΟϊκή βάση τηλεπικοινωνιών του Πολεμικού Ναυτικού
3. Λίγο βορειοανατολικότερα, σε μικρή απόσταση από το βουνό, λειτουργούσε η υπόγεια αμερικανική βάση τηλεπικοινωνιών της Νέας Μάκρης.
Περισσότερα για όποιον ενδιαφέρεται για το θέμα στην ιστοσελίδα του iranon καθώς και στο περίφημο βιβλίο του Γ. Μπαλάνου.


Η φυσιολογία του εγκεφάλου

Ωραία όλα αυτά και ανθηρά. Υπάρχει κάποιο επιστημονικό υπόβαθρο πίσω απο την επιρροή των σπηλαίων στον ανθρώπινο εγκέφαλο ;

Όπως είναι γνωστό το μαγνητικό πεδίο ασκεί σαφή επίδραση πάνω στα εγκεφαλικά κύματα. Τη δεκαετία του 1950 έγινε επίσης γνωστό ότι ο πλανήτης μας πάλλεται σε μία συγκεκριμένη συχνότητα , στα 7.8 Hertz. Αυτή η συχνότητα ονομάστηκε φαινόμενο «μαγνητικού συντονισμού Σούμαν» (Schumann magnetic resonance). Πρόκειται ακριβώς για την ίδια συχνότητα που πάλλεται και ο ανθρώπινος εγκέφαλος στην καλύτερη του κατάστασή , τα λεγόμενα εγκεφαλικά κύματα Alpha , τα οποία κάνουν την εμφάνιση τους σε κατάστασεις διαυγής συγκέντρωσης ή λίγο πριν μας πάρει ο ύπνος.

Επίσης υπάρχει και το πιεζοηλεκτρικό φαινόμενο που παρατηρείται στα πετρώματα μέσω του οποίου ελκύονται ηλεκτρομαγνητικά φορτία καθώς και τα τελλουρικά φορτία,


Υπάρχουν λοιπόν αρκετές επιρροές οι οποίες προέρχονται από τα έγκατα της Γης. Εδώ έρχεται να κολλήσει ένα φαινόμενο που παρουσιάζει ο ανθρώπινος εγκέφαλος . Πρόκειται για την αστάθεια του κροταφικού λοβού.

Ο κροταφικός λοβός αποτελεί το μέρος του εγκεφάλου που έχει άμεση σχέση με τη δημιουργία και εμπειρία ονειρικών καταστάσεων και περίπλοκων ακουστικών και οπτικών παραισθήσεων κάτι που μπορεί να μεταφραστεί δηλαδή ως ανάλογο της μυστικιστικής ή θρησκευτικής εμπειρίας

O Mάικλ Περσιντζερ , νευροφυσιολόγος στο Λαυρεντιανο Πανεπιτήμιου του Καναδά έχει κάνει αξιόλογες εργασίες πάνω στο θέμα. Παλιότερα με τη Ζυσλαιν Λαφρενιέ και αργότερα με τη Σούζαν Μπλακμορ πρότειναν ότι η αστάθεια του κροταφικού λοβού είναι υπεύθυνη για μία ευρεία γκάμα παραφυσικών φαινομένων. Το γεγονός ότι οι καταστάσεις όπως η πείνα , αϋπνία , κακουχία , απομόνωση , νηστεία και εξάντληση επιτείνουν την αστάθεια του κροταφικού λοβού , λένε οι Πέρσιντζερ και Μπλακμορ ίσως να ρίχνει φως στο μηχανισμό μέσω του οποίου οι σαμάνοι , οι ασκητές και οι μοναχοί είχαν και έχουν τις μυστικιστικές εμπειρίες τους.

Ο Πέρσιντζερ μάλιστα έχει κατασκευάσει ένα ειδικό κράνος για τη μελέτη του φαινομένου εξοπλισμένο με πηνία που αναπτύσσουν ηλεκτρομαγνητικά πεδία στο κροταφικό λοβό. Τα υποκείμενα βιώνουν οράματα καθώς και μία αίσθηση πτήσης ή ελαφρότητας.

Μπορεί άραγε η θεωρία της αστάθειας του κροταφικού λοβού να εξηγήσει γιατί τα σπήλαια ελκύουν τόσες χιλιάδες χρόνια σημαντικά θρησκευτικά πρόσωπα, προφήτες , ασκητές και σαμάνους ; Σαφώς και όχι.

Ίσως μπορεί να εξηγήσει μία γκάμα περιστατικών αλλά σίγουρα δεν αποτελεί πανάκεια.

Επίσης μία άλλη σημαντική δομή του εγκεφάλου ο κωναριοειδής αδένας (pineal gland) ο οποίος είναι ευαίσθητος στη διακύμανση του γεωμαγνητικού πεδίου ( Biological Anomalies - Humans II , William Corlis , σελ 249-250). Ο κωναριοειδής αδένας δεν είναι άλλος από το περίφημο τρίτο μάτι των εσωτεριστών και την έδρα της ψυχής του Καρτέσιου , το κωνάριο. Αυτός ο μικροσκοπικός αδένας σχετίζεται άμεσα με τη λειτουργιά των ονείρων και γενικά των ονειρικών/οραματικών καταστάσεων.

Παρόλα αυτά τα εξαιρετικά ενδιαφέροντα , οι δημόσιες έρευνες γύρω από το πως η γεωμαγνητική ενέργεια επιδρά στον ανθρώπινο εγκέφαλο είναι άκρως συγκεχυμένες και περιορισμένες .


Έξοδος

Το κλίμα του σπηλαίου ενισχύει τις διαλογιστικές καταστάσεις , ευνοεί τη συγκέντρωση , την ενδοσκόπηση και ίσως αποτελεί μία ακόμη δίοδο προς τις εναλλακτικές καταστάσεις συνείδησης. Σαμάνοι και ασκητές κάθε θρησκείας επέλεξαν την υγρή αγκαλιά των σπηλαίων ως ιδανικό τόπο άσκησης.

Σε αυτό εδώ τον ιστότοπο μας αρέσει να αντιμετωπίζουμε τον εγκέφαλο ως έναν βιο-υπολογιστή με απίστευτες δυνατότητες , εκ των οποίων πολλές ίσως παραμένουν ακόμα συγκεχυμένες.

Αναμφίβολα οι σπηλιές βρισκόμενες συνήθως στη καρδιά της φύσης , αποτελούν έναν από αυτούς τους τόπους της γης όπου ο εγκέφαλος αποδίδει ανεξήγητα καλύτερα. Το γιατί συμβαίνει αυτό είναι ένα ερώτημα που πρέπει να απασχολήσει το καθένα ξεχωριστά.

Η κατάβαση στο σπήλαιο μπορεί να παρομοιαστεί με τη κατάβαση προς το κέντρο του κάθε ανθρώπου, προς τη καρδιά του εαυτού , στο πυρήνα της ύπαρξης . Η κατάβαση τόσο στα εσωτερικά όσο και εξωτερικά σκοτάδια είναι μία δύσκολη και επίπονη αποστολή. Όμως ανταμείβεται κανείς καθώς τις περισσότερες φορές όταν ανεβαίνει ξανά προς την είσοδο , στο φως της επιφάνειας , δεν είναι ο ίδιος άνθρωπος με αυτόν που έμπαινε μόλις λίγες ώρες πρίν…


brainchange

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου