Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Μαΐου 23, 2019

Οι πόλεις του μέλλοντος δε θα έχουν αυτοκίνητα



Οι πόλεις μπορούν να ζήσουν χωρίς τα αυτοκίνητα. Είναι δύσκολο, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, οφείλουν όμως να προσαρμοστούν στις επιταγές της νέας εποχής που ξημερώνει. Άλλωστε, όλο και περισσότερες μητροπόλεις ανά τον κόσμο οδεύουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Τα ποδήλατα γίνονται σύμμαχοι σε αυτό το πλάνο, η προτεραιότητα δίνεται στους πεζούς ενώ τα αυτοκίνητα, σιγά σιγά, απομακρύνονται τουλάχιστον από το κέντρο της πόλης. Φυσικά, η ποσότητα και οι ποιότητα των μέσων μαζική μεταφοράς παίζει κομβικό ρόλο σε αυτήν τη μεταστροφή.

Όλα αυτά ακούγονται ως επιστημονική φαντασία, σε κάποιες χώρες όμως, όπως για παράδειγμα τη Νορβηγία, αποτελούν ήδη γεγονός. Στην αιχμή αυτής της προσπάθειας βρίσκεται το Όσλο, αφού σε λιγότερο από έναν χρόνο θα είναι πρώτη πρωτεύουσα του κόσμου όπου τα αυτοκίνητα θα απουσιάζουν. Τουλάχιστον σε ένα πολύ μεγάλο μέρος της έκτασής του. Μάλιστα αυτή η αλλαγή έρχεται σε ευθεία αντίθεση με ό,τι συνέβαινε τα τελευταία 15 χρόνια, όπου η ξαφνική ανάπτυξη της νορβηγικής πρωτεύουσας έφερε, μοιραία, τρομερή αύξηση στην κίνηση των δρόμων ενώ παράλληλα η ποδηλατική κουλτούρα ήταν σχεδόν απούσα στην πόλη.

Μέχρι το 2025 θα έχουν εξαφανιστεί και οι 11 χιλ. θέσεις πάρκινγκ

Σήμερα υπάρχουν συνολικά 180 χλμ. Ποδηλατοδρόμων, το 88,1% των κατοίκων δεν διαθέτει αυτοκίνητο ενώ το 64% επιλέγει τα μέσα μαζική μεταφοράς για να μετακινηθεί. Έτσι, λίγο καιρό πριν, η Δήμαρχος Marianne Borgen αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα για το τελειωτικό χτύπημα: το ιστορικό κέντρο της πόλης δεν θα είναι προσβάσιμο σε κανένα αυτοκίνητο παρά μόνο σε οχήματα ανθρώπων με ειδικές ανάγκες ενώ οι θέσεις πάρκινγκ για τα αμάξια θα εκλείψουν. Ούτε καν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (που αυτήν τη στιγμή αποτελούν το 24% στην πόλη) δεν θα έχουν πρόσβαση. Όσο για το πώς είναι δυνατόν ξαφνικά να απαγορεύεται το παρκάρισμα, υπάρχει απάντηση: επειδή στη Νορβηγία όλα γίνονται με πρόγραμμα, αυτές οι απαγορεύσεις έχουν ξεκινήσει ήδη από το 2015 και κορυφώνονται φέτος.

Αντίστοιχα και το Άμστερνταμ φαίνεται διατεθειμένο να ακολουθήσει το ίδιο μονοπάτι. Η Sharon Dijksma, υπεύθυνη για τη ρύθμιση της κίνησης στην πόλη, ανακοίνωσε ένα πολύ παρόμοιο πλάνο με το Όσλο με την ουσιώδη διαφορά πως η ποδηλατική κουλτούρα είναι βαθιά ριζωμένη στους κατοίκους της ολλανδικής πρωτεύουσας. Από τις αρχές του ερχόμενου Ιουλίου, οι θέσεις πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης θα αρχίσουν να μειώνονται με σκοπό να εξαλειφθούν πλήρως σε μερικά χρόνια. Πώς, ακριβώς, θα γίνει αυτό; Πολύ απλά, καμία άδεια για θέση πάρκινγκ κατοίκου δεν πρόκειται να ανανεωθεί, μειώνοντας τις άδειες κατά περίπου 1500 τον χρόνο, με συνεπές αποτέλεσμα μέχρι το 2025 να έχουν εξαφανιστεί και οι 11 χιλ. θέσεις που υπάρχουν αυτήν την στιγμή.


Τι θα γίνει, όμως, όλος αυτός ο ανεκμετάλλευτος χώρος; Πιο πλατιά πεζοδρόμια, ποδηλατοδρόμοι πολλών λωρίδων, περισσότερα πάρκα αναψυχής. Τέλος, το Άμστερνταμ σκοπεύει να απαγορεύσει και όλα τα diesel και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα σε όλην την επικράτειά του μέχρι το 2030. Το βάρος, λοιπόν, δίνεται στα μέσα μαζικής μεταφοράς και την ηλεκτροκίνηση.

Δεν είναι όμως μόνο οι προηγμένες χώρες του ευρωπαϊκού βορά που λαμβάνουν σοβαρά πράσινα μέτρα για να διασφαλίσουν το μέλλον τους. Στην Ποντεβέντρα, μία πόλη 84 χιλιάδων κατοίκων στη Γαλικία της Ισπανίας, ήδη από το 2001 έχει απαγορευτεί το πάρκινγκ στο κέντρο ενώ δεν υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες, μιας και το όριο ταχύτητας είναι 30 χλμ./την ώρα στους λίγους δρόμους που τα αυτοκίνητα ακόμη επιτρέπονται.

Τελικά, το καλύτερο παράδειγμα για το ελληνικό μοντέλο του πως μπορούμε να ζήσουμε χωρίς αυτοκίνητα είναι αυτή η μικρή πόλη της Γαλικίας.
Τα θανατηφόρα ατυχήματα έχουν εξαφανιστεί, η ποιότητα του αέρα έχει βελτιωθεί σε τρομερό βαθμό, βοηθώντας σε μία έκρηξη τόσο του τουρισμού όσο και του πληθυσμού αφού περίπου 8 χιλ. άνθρωποι έχουν επιστρέψει στην Ποντεβέντρ​​​​​​​α από την στιγμή που πάρθηκαν τα μέτρα μέχρι σήμερα. Τελικά, το καλύτερο παράδειγμα για το ελληνικό μοντέλο του πως μπορούμε να ζήσουμε χωρίς αυτοκίνητα είναι αυτή η μικρή πόλη της Ισπανίας σε μία επαρχία της που είναι πρακτικά ξεχασμένη από το κράτος. Όταν υπάρχει πολιτική βούληση, οι λύσεις βρίσκονται ακόμα και κόντρα στις συνθήκες.\\


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου