Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Νοεμβρίου 01, 2020

Peacock Room: Ένα εκπληκτικό μπλε και χρυσό δωμάτιο

 


Που άλλαξε πόλεις δύο φορές, πριν καταλήξει στο Smithsonian στην Ουάσιγκτον των ΗΠΑ.



Μπαίνοντας κανείς σε αυτό το δωμάτιο βλέπει κάτι πολύ όμορφο. Πορσελάνες γεμίζουν τα ξύλινα ράφια που βρίσκονται τοποθετημένα στους τοίχους, ενώ χρυσά φύλλα και έντονα μπλε χρώματα κοσμούν τις επιφάνειες που επιδεικνύουν τους κομψούς πίνακες του πουλιού του δωματίου. Πάνω από το κεντρικό τζάκι του δωματίου βρίσκεται κρεμασμένος ένας εξαιρετικός πίνακας του Αμερικανικού ζωγράφου Τζέιμς ΜακΝίλ Γουίστλερ.

Το δωμάτιο κατασκευάστηκε αρχικά κατά μήκος μιας λίμνης, τον 19ο αιώνα, ως τραπεζαρία για τον Frederick Leyland, έναν μεγιστάνα της ναυτιλίας με έδρα το Λονδίνο. Ο Leyland ήθελε να αναδείξει τη συλλογή του από κινεζική μπλε και λευκή πορσελάνη.


Ο Thomas Jekyll, ένας Βρετανός αρχιτέκτονας, ήταν ο πρώτος εγκέφαλος πίσω από το μεγάλο δωμάτιο. Πρόσθεσε το λεπτό πλέγμα για να κρατήσει τα πολύτιμα κεραμικά, τα ράφια, μια ουαλική συρταριέρα, μια οροφή τύπου Τυδώρ με οκτώ λάμπες πετρελαίου και ένα τζάκι με επιχρυσωμένα πυροστάτες. Επίσης, κάλυψε τους τοίχους με επιχρυσωμένα δερμάτινα καλύμματα του 6ου αιώνα που είχαν έρθει στην Αγγλία ως μέρος της προίκας της Αικατερίνης της Αραγωνίας.


Όταν μια φοβερή ασθένεια ανάγκασε τον Jekyll να εγκαταλείψει το έργο, αυτό δόθηκε στον Γουίστλερ, έναν Αμερικανό καλλιτέχνη που ζούσε στην Αγγλία. Ο Γουίστλερ έγινε όλο πιο τολμηρός στη διακόσμηση του δωματίου και τελικά ζωγράφισε πάνω από τα πολύτιμα διακοσμητικά τοιχώματα, ώστε τα χρώματα τους να μην έρχονται σε σύγκρουση με το σημείο εστίασης του δωματίου, ένα πορτρέτο που ονομάζεται Rose and Silver: The Princess from the Land of Porcelain (Τριαντάφυλλο και ασημί: Η πριγκίπισσα από τη χώρα της πορσελάνης) που είχε ζωγραφίσει.

Το ανεξέλεγκτο καλλιτεχνικό όραμα του Γουίστλερ έκανε τον Leyland να τον απολύσει. Ωστόσο, ο Γουίστλερ κατάφερε να συνεχίσει να εργάζεται στο δωμάτιο. Τρύπωνε κρυφά μέσα και ζωγράφισε στον τοίχο δύο τεράστια παγόνια που μάλωναν, τα οποία εύστοχα ονομάστηκαν Art and Money: or, the Story of the Room (Τέχνη και Χρήμα: ή, η Ιστορία του Δωματίου). Παρόλα αυτά, ο Leyland κράτησε το δωμάτιο και δειπνούσε κοιτώντας τον πίνακα των δύο παγωνιού.


Ο Charles Lang Freer, ο ιδρυτής της Freer Gallery of Art, αγόρασε το δωμάτιο από τους κληρονόμους του Leyland το 1904, το αφαίρεσε, το έστειλε στις ΗΠΑ και το εγκατέστησε στο σπίτι του στο Ντιτρόιτ. Αργότερα το δώρισε στον Smithsonian, μαζί με 8.000 άλλα έργα τέχνης, για να σχηματίσουν τη γκαλερί που σήμερα φέρει το όνομά του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου