Ορισμένες εμπορικές πρακτικές απαγορεύονται ρητά σε όλη την Ευρώπη. Η Κομισιόν κατάρτισε μία «μαύρη λίστα» όπως την ονομάζει με τις πρακτικές που απαγορεύονται πλήρως βάσει σχετικής Κοινοτικής Οδηγίας. Μάθετε ποιες είναι για να ξέρετε όταν αγοράζετε. Προφυλαχτείτε και αν έχετε πέσει «θύμα» κάντε καταγγελία:
1. Παραπλανητική εντύπωση των δικαιωμάτων του καταναλωτή: «Ειδικά για εσάς». Δηλαδή παρουσίαση των δικαιωμάτων που παρέχει ο νόμος στον καταναλωτή ως ειδικό χαρακτηριστικό της προσφοράς του εμπορευόμενου. Για παράδειγμα διαφήμιση ενός προϊόντος στο διαδίκτυο με την δήλωση «όταν αγοράζετε από εμάς σας δίνουμε την ειδική προσφορά μας να ακυρώσετε τη σύμβαση εντός 10 ημερών από την παραλαβή του προϊόντος και να πάρετε τα λεφτά σας πίσω». Είναι παράνομο αν ο νόμος προβλέπει υπαναχώρηση για το συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία.
2. Κεκαλυμμένες διαφημίσεις: Ανακοινώσεις για την προώθηση ενός προϊόντος, πληρωμένων από τον εμπορευόμενο, χωρίς αυτό να γίνεται σαφές από το περιεχόμενο της ανακοίνωσης. Για παράδειγμα ένα άρθρο σε ένα περιοδικό για ταξίδια για trekking που περιγράφει πόσο εξαιρετική είναι η συγκεκριμένη εταιρεία ειδών κάμπινγκ γι’ αυτό το είδος ταξιδιού, για το οποίο ο παραγωγός των ειδών κάμπινγκ έχει συνεισφέρει οικονομικά στο άρθρο χωρίς οι αναγνώστες να το γνωρίζουν.
3. Η ασφάλεια ως επιχείρημα μάρκετινγκ: αδικαιολόγητο παιχνίδι με το φόβο. Διατύπωση ουσιωδώς ανακριβούς ισχυρισμού όσον αφορά τη φύση ή την έκταση του κινδύνου για την προσωπική ασφάλεια του καταναλωτή ή της οικογένειάς του αν ο καταναλωτής δεν αγοράσει το προϊόν.
4. Παγίδα: Γνωστή εταιρεία, ή μήπως όχι; Προώθηση παρόμοιου προϊόντος με εκείνο που προσφέρει συγκεκριμένος κατασκευαστής, με τέτοιο τρόπο ώστε να παραπλανάται σκοπίμως ο καταναλωτής ότι έχει κατασκευασθεί από τον συγκεκριμένο κατασκευαστή, ακόμα και όταν δεν συμβαίνει αυτό.
5. Πυραμιδωτά συστήματα. Δημιουργία, λειτουργία ή προώθηση ενός πυραμιδωτού συστήματος πωλήσεων, όπου ο καταναλωτής θεωρεί ότι έχει την ευκαιρία να έχει όφελος που προκύπτει πρωτίστως από την εισαγωγή άλλων καταναλωτών στο σύστημα παρά από την πώληση ή την κατανάλωση των προϊόντων. Για παράδειγμα η λειτουργία ενός δικτύου αγοράς προϊόντων ομορφιάς, όπου τα άτομα που επιθυμούν να ενταχθούν στο δίκτυο ως διανομείς πρέπει να καταβάλουν ένα ποσό εισαγωγής δυσανάλογο προς την αξία του κόστους του εκπαιδευτικού υλικού που παρέλαβαν (π.χ. πληροφορίες για τα προϊόντα) ή του διοικητικού κόστους για να συμπεριληφθούν στο δίκτυο και στο οποίο η βασική πηγή αμοιβών επιτυγχάνεται με τη στρατολόγηση νέων ατόμων στο δίκτυο.
6. Ψευδείς ισχυρισμοί σχετικά με μετακόμιση ή παύση της δραστηριότητας της επιχείρησης «Τέλος εποχής! Εκποίηση!». Ισχυρισμός ότι ο εμπορευόμενος πρόκειται να σταματήσει τη δραστηριότητά του ή να μετακομίσει, ενώ αυτό δεν ισχύει. Για παράδειγμα ένα μαγαζί που πουλάει χαλιά έχει μεγάλες πινακίδες στη βιτρίνα που γράφουν «Τέλος αποθεμάτων», «Εκποίηση λόγω διάλυσης», «Τέλος εποχής- όλα πρέπει να φύγουν» και ο εμπορευόμενος δεν μετακομίζει ή δεν είναι το τέλος των αποθεμάτων.
7. Έπαθλα: Συγχαρητήρια! Κερδίσατε!. Ισχυρισμός σε μία εμπορική πρακτική διεξαγωγής διαγωνισμού ή καταβολής επάθλων χωρίς τη χορήγηση των περιγραφόμενων επάθλων ή του ισοδυνάμου τους.
8. Δημιουργία ψευδούς εντύπωσης για δωρεάν προσφορές: «Δωρεάν γυαλιά ηλίου». Περιγραφή του προϊόντος ως «δωρεάν», «χωρίς επιβάρυνση» ή αντίστοιχα αν ο καταναλωτής οφείλει να καταβάλει άλλη πληρωμή πλην του αναπόφευκτου κόστους για την απάντηση στην εμπορική πρακτική ή για την παραλαβή ή την παράδοση του αντικειμένου». Διαφήμιση σ’ έναν κατάλογο παραγγελιών δηλώνει ότι θα λάβετε ένα δωρεάν δώρο, π.χ. ένα ζευγάρι γυαλιά, όταν στην ουσία αυτό ισχύει μόνο για άτομα που παραγγέλνουν άλλα προϊόντα από τον κατάλογο.
9. Προϊόντα που δεν έχουν παραγγελθεί. «Προσθήκη στο υλικό μάρκετινγκ τιμολογίου ή αντίστοιχου εγγράφου με το οποίο ζητείται πληρωμή και το οποίο παρέχει στον καταναλωτή την εντύπωση ότι έχει ήδη παραγγείλει το προϊόν, ενώ αυτό δεν ισχύει.
10. Διευκόλυνση κέρδους: Πχ πώς να κερδίσετε το λαχείο. Ισχυρισμός ότι τα προϊόντα μπορούν να διευκολύνουν το κέρδος σε τυχερά παιχνίδια.
11. Ψευδείς ισχυρισμοί για θεραπευτικές ιδιότητες: Αναληθής ισχυρισμός ότι το προϊόν είναι σε θέση να θεραπεύσει ασθένειες, δυσλειτουργίες ή δυσμορφίες.
12. Πληροφορίες αγοράς. Διάδοση ουσιωδώς ανακριβών πληροφοριών σχετικά με τις συνθήκες της αγοράς ή τη δυνατότητα εύρεσης του προϊόντος, προκειμένου να παροτρυνθεί ο καταναλωτής να αποκτήσει το προϊόν υπό όρους λιγότερο ευνοϊκούς απ’ ότι στις κανονικές συνθήκες της αγοράς. Για παράδειγμα ένας εμπορευόμενος που πουλάει ασφαλιστικά προϊόντα, όπως συναγερμούς, παρουσιάζει τα στατιστικά στοιχεία των ληστειών σε μία συγκεκριμένη περιοχή της πόλης, λέγοντας ότι αυτό το τμήμα της πόλης βρίσκεται σε ιδιαίτερο κίνδυνο, ενώ στην πραγματικότητα δε βρίσκεται.
13. Επαγγελματίας εμπορευόμενος υποδυόμενος τον καταναλωτή. Ψευδής ισχυρισμός ή δημιουργία της εντύπωσης ότι ο εμπορευόμενος δεν ενεργεί για σκοπούς που συνδέονται με την εμπορική δραστηριότητά του, την επιχείρηση, την τέχνη ή το επιτήδευμά του, ή υποδυόμενος ψευδώς τον καταναλωτή. Πχ ένας έμπορος πουλάει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο (που δεν είναι το δικό του ιδιωτικό αμάξι) διαφημίζοντάς το στον πίνακα ανακοινώσεων ενός τοπικού μαγαζιού χωρίς να αποκαλύπτει ότι αυτή η πώληση είναι μέρος της επιχείρησής του μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
14. Εξυπηρέτηση μετά την πώληση :« Εγγυήσεις σε όλη την Ευρώπη». Δημιουργία της ψευδούς εντύπωσης ότι οι υπηρεσίες μετά την πώληση του προϊόντος διατίθενται σε κράτος μέλος άλλο από αυτό στο οποίο πωλείται το προϊόν.
15. Πίεση κατά την πώληση: «Ναι, μπορείτε να αποχωρήσετε όταν συμπληρωθούν τα έντυπα». Δημιουργία της εντύπωσης ότι ο καταναλωτής δεν μπορεί να εγκαταλείψει το χώρο έως ότου συναφθεί η σύμβαση.
16. Επιθετική πώληση πόρτα-πόρτα: «Ναι, θα αποχωρήσω μόλις συμπληρωθούν τα έντυπα». Προσωπικές επισκέψεις στο σπίτι του καταναλωτή κατά τις οποίες αγνοείται το αίτημα του καταναλωτή για αποχώρηση ή μη επάνοδο, εκτός από περιστάσεις και στο βαθμό που αυτό δικαιολογείται, δυνάμει της εθνικής νομοθεσίας, για να επιβληθεί η εκπλήρωση συμβατικής υποχρέωσης. Για παράδειγμα ένας έμπορος που πουλάει ηλεκτρικές σκούπες μπήκε στο σπίτι ενός πελάτη για να κάνει επίδειξη του προϊόντος και επιμένει να συνεχίσει την παρουσίαση παρόλο που ο καταναλωτής έχει δηλώσει ότι δεν ενδιαφέρεται.
17. Συνεχής και ανεπιθύμητη άγρα πελατών: Συνεχής και ανεπιθύμητη άγρα πελατών μέσω τηλεφώνου, φαξ ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή άλλων μέσων εξ αποστάσεως .
18. Αποζημίωση ασφάλειας: Απαίτηση από τον καταναλωτή που επιθυμεί να προβάλει απαίτηση δυνάμει ασφαλιστήριου συμβολαίου να προσκομίσει έγγραφα που δεν θα μπορούσαν εύλογα να θεωρηθούν συναφή. Για παράδειγμα απαίτηση όλοι οι καταναλωτές που επιθυμούν να υποβάλουν αξίωση για αποζημίωση για κλοπή προσωπικών αντικειμένων από βαλίτσες να καταθέτουν αποδείξεις για όλα τα αντικείμενα που συνδέονται με την αξίωση.
19. Άμεσες προσκλήσεις προς τα παιδιά: «Αγοράστε το βιβλίο!». Ένταξη σε διαφήμιση άμεσης πιεστικής πρόσκλησης προς τα παιδιά να αγοράσουν ή να πείσουν τους γονείς τους ή άλλα ενήλικα άτομα να τους αγοράσουν διαφημιζόμενα προϊόντα. Πχ διαφήμιση της κυκλοφορίας της βιντεοκασέτας μίας δημοφιλούς παιδικής ταινίας που δηλώνει «πείτε στη μαμά σας να σας το αγοράσει».
20. Παροχή μη παραγγελθέντων. Απαίτηση άμεσης ή μεταγενέστερης πληρωμής ή επιστροφής ή φύλαξης για προϊόντα που έχει προμηθεύσει ο εμπορευόμενος αλλά δεν έχουν παραγγελθεί από τον καταναλωτή.
21. Συναισθηματική πίεση. Ρητή ενημέρωση του καταναλωτή ότι αν δεν αγοράσει το προϊόν ή την υπηρεσία τίθεται σε κίνδυνο το επάγγελμα ή η ζωή του εμπορευόμενου.
22. Έπαθλα. Δημιουργία της ψευδούς εντύπωσης ότι ο καταναλωτής έχει ήδη κερδίσει, πρόκειται να κερδίσει, ή αν προβεί σε συγκεκριμένη ενέργεια, θα κερδίσει έπαθλο ή θα αποκομίσει άλλο αντίστοιχο όφελος, ενώ στην πραγματικότητα δεν υφίσταται έπαθλο ή άλλο αντίστοιχο όφελος, ή η δυνατότητα διεκδίκησης του επάθλου ή άλλου οφέλους προϋποθέτει την καταβολή χρημάτων από τον καταναλωτή ή συνεπάγεται δαπάνη. Πχ σε διαφημιστικό φυλλάδιο που διανέμεται ταχυδρομικώς δηλώνεται ότι «Κερδίσατε ένα δωρεάν CD», ενώ ο καταναλωτής πρέπει να αγοράσει ένα προϊόν για να κερδίσει το «έπαθλο».
23. Σήματα ποιότητας, ελέγχου κλπ. Χρησιμοποίηση σήματος ελέγχου, ποιότητας κλπ (πχ βιολογικό προϊόν) χωρίς την αντίστοιχη άδεια ή έγκριση δημόσιου ή άλλου φορέα .
24. Διαφήμιση «δόλωμα». Πρόσκληση για αγορά προϊόντων σε μία καθορισμένη τιμή, χωρίς να γίνεται γνωστή η ύπαρξη περιορισμών σε αποθέματα ή σε παρεμφερή προϊόντα. Για παράδειγμα διαφήμιση ενός κινητού τηλεφώνου σε πολύ χαμηλή τιμή σε σύγκριση με άλλες προσφορές της αγοράς, χωρίς να υπάρχουν επαρκή αποθέματα ενώπιον της ζήτησης που θα αναμενόταν χάρη στη διαφήμιση.
25. «Δόλωμα και μεταστροφή». Πρόσκληση για αγορά προϊόντων σε καθορισμένη τιμή και στη συνέχεια ή άρνηση επίδειξης του διαφημιζόμενου προϊόντος στους καταναλωτές ή άρνηση λήψης παραγγελιών για το προϊόν ή παράδοσή τους σε εύλογο χρόνο ή επίδειξη ενός ελαττωματικού δείγματός του, με πρόθεση προώθησης ενός άλλου προϊόντος.
26. Περιορισμένες προσφορές: Πχ αναγγελία για «ειδική προσφορά, μόνο σήμερα!» Ψευδής δήλωση ότι το προϊόν θα είναι διαθέσιμο για πολύ περιορισμένο χρονικό διάστημα, ή ότι θα διατίθεται μόνο υπό ειδικούς όρους επί πολύ περιορισμένο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να προκληθεί η λήψη άμεσης απόφασης και να στερηθεί από τους καταναλωτές η δυνατότητα ή ο χρόνος να προβούν σε τεκμηριωμένη επιλογή.
27. Γλώσσα εξυπηρέτησης μετά την πώληση: Ανάληψη της υποχρέωσης παροχής υπηρεσιών υποστήριξης μετά την πώληση σε καταναλωτές με τους οποίους ο εμπορευόμενος είχε επικοινωνήσει πριν από τη συναλλαγή σε γλώσσα που δεν είναι επίσημη γλώσσα του κράτους μέλους στο οποίο βρίσκεται ο εμπορευόμενος και στη συνέχεια διάθεση αυτής της υπηρεσίας μόνο σε άλλη γλώσσα, χωρίς αυτό να έχει καταστεί γνωστό στον καταναλωτή πριν να δεσμευθεί για τη συναλλαγή.
28. Διαφήμιση προϊόντων τα οποία δεν μπορούν να πωλούνται νόμιμα. Δήλωση ή με άλλο τρόπο δημιουργία της εντύπωσης ότι ένα προϊόν μπορεί να πωλείται νόμιμα ενώ δεν μπορεί.
Δ. Καδδά
Πηγή:www.capital.gr
1. Παραπλανητική εντύπωση των δικαιωμάτων του καταναλωτή: «Ειδικά για εσάς». Δηλαδή παρουσίαση των δικαιωμάτων που παρέχει ο νόμος στον καταναλωτή ως ειδικό χαρακτηριστικό της προσφοράς του εμπορευόμενου. Για παράδειγμα διαφήμιση ενός προϊόντος στο διαδίκτυο με την δήλωση «όταν αγοράζετε από εμάς σας δίνουμε την ειδική προσφορά μας να ακυρώσετε τη σύμβαση εντός 10 ημερών από την παραλαβή του προϊόντος και να πάρετε τα λεφτά σας πίσω». Είναι παράνομο αν ο νόμος προβλέπει υπαναχώρηση για το συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία.
2. Κεκαλυμμένες διαφημίσεις: Ανακοινώσεις για την προώθηση ενός προϊόντος, πληρωμένων από τον εμπορευόμενο, χωρίς αυτό να γίνεται σαφές από το περιεχόμενο της ανακοίνωσης. Για παράδειγμα ένα άρθρο σε ένα περιοδικό για ταξίδια για trekking που περιγράφει πόσο εξαιρετική είναι η συγκεκριμένη εταιρεία ειδών κάμπινγκ γι’ αυτό το είδος ταξιδιού, για το οποίο ο παραγωγός των ειδών κάμπινγκ έχει συνεισφέρει οικονομικά στο άρθρο χωρίς οι αναγνώστες να το γνωρίζουν.
3. Η ασφάλεια ως επιχείρημα μάρκετινγκ: αδικαιολόγητο παιχνίδι με το φόβο. Διατύπωση ουσιωδώς ανακριβούς ισχυρισμού όσον αφορά τη φύση ή την έκταση του κινδύνου για την προσωπική ασφάλεια του καταναλωτή ή της οικογένειάς του αν ο καταναλωτής δεν αγοράσει το προϊόν.
4. Παγίδα: Γνωστή εταιρεία, ή μήπως όχι; Προώθηση παρόμοιου προϊόντος με εκείνο που προσφέρει συγκεκριμένος κατασκευαστής, με τέτοιο τρόπο ώστε να παραπλανάται σκοπίμως ο καταναλωτής ότι έχει κατασκευασθεί από τον συγκεκριμένο κατασκευαστή, ακόμα και όταν δεν συμβαίνει αυτό.
5. Πυραμιδωτά συστήματα. Δημιουργία, λειτουργία ή προώθηση ενός πυραμιδωτού συστήματος πωλήσεων, όπου ο καταναλωτής θεωρεί ότι έχει την ευκαιρία να έχει όφελος που προκύπτει πρωτίστως από την εισαγωγή άλλων καταναλωτών στο σύστημα παρά από την πώληση ή την κατανάλωση των προϊόντων. Για παράδειγμα η λειτουργία ενός δικτύου αγοράς προϊόντων ομορφιάς, όπου τα άτομα που επιθυμούν να ενταχθούν στο δίκτυο ως διανομείς πρέπει να καταβάλουν ένα ποσό εισαγωγής δυσανάλογο προς την αξία του κόστους του εκπαιδευτικού υλικού που παρέλαβαν (π.χ. πληροφορίες για τα προϊόντα) ή του διοικητικού κόστους για να συμπεριληφθούν στο δίκτυο και στο οποίο η βασική πηγή αμοιβών επιτυγχάνεται με τη στρατολόγηση νέων ατόμων στο δίκτυο.
6. Ψευδείς ισχυρισμοί σχετικά με μετακόμιση ή παύση της δραστηριότητας της επιχείρησης «Τέλος εποχής! Εκποίηση!». Ισχυρισμός ότι ο εμπορευόμενος πρόκειται να σταματήσει τη δραστηριότητά του ή να μετακομίσει, ενώ αυτό δεν ισχύει. Για παράδειγμα ένα μαγαζί που πουλάει χαλιά έχει μεγάλες πινακίδες στη βιτρίνα που γράφουν «Τέλος αποθεμάτων», «Εκποίηση λόγω διάλυσης», «Τέλος εποχής- όλα πρέπει να φύγουν» και ο εμπορευόμενος δεν μετακομίζει ή δεν είναι το τέλος των αποθεμάτων.
7. Έπαθλα: Συγχαρητήρια! Κερδίσατε!. Ισχυρισμός σε μία εμπορική πρακτική διεξαγωγής διαγωνισμού ή καταβολής επάθλων χωρίς τη χορήγηση των περιγραφόμενων επάθλων ή του ισοδυνάμου τους.
8. Δημιουργία ψευδούς εντύπωσης για δωρεάν προσφορές: «Δωρεάν γυαλιά ηλίου». Περιγραφή του προϊόντος ως «δωρεάν», «χωρίς επιβάρυνση» ή αντίστοιχα αν ο καταναλωτής οφείλει να καταβάλει άλλη πληρωμή πλην του αναπόφευκτου κόστους για την απάντηση στην εμπορική πρακτική ή για την παραλαβή ή την παράδοση του αντικειμένου». Διαφήμιση σ’ έναν κατάλογο παραγγελιών δηλώνει ότι θα λάβετε ένα δωρεάν δώρο, π.χ. ένα ζευγάρι γυαλιά, όταν στην ουσία αυτό ισχύει μόνο για άτομα που παραγγέλνουν άλλα προϊόντα από τον κατάλογο.
9. Προϊόντα που δεν έχουν παραγγελθεί. «Προσθήκη στο υλικό μάρκετινγκ τιμολογίου ή αντίστοιχου εγγράφου με το οποίο ζητείται πληρωμή και το οποίο παρέχει στον καταναλωτή την εντύπωση ότι έχει ήδη παραγγείλει το προϊόν, ενώ αυτό δεν ισχύει.
10. Διευκόλυνση κέρδους: Πχ πώς να κερδίσετε το λαχείο. Ισχυρισμός ότι τα προϊόντα μπορούν να διευκολύνουν το κέρδος σε τυχερά παιχνίδια.
11. Ψευδείς ισχυρισμοί για θεραπευτικές ιδιότητες: Αναληθής ισχυρισμός ότι το προϊόν είναι σε θέση να θεραπεύσει ασθένειες, δυσλειτουργίες ή δυσμορφίες.
12. Πληροφορίες αγοράς. Διάδοση ουσιωδώς ανακριβών πληροφοριών σχετικά με τις συνθήκες της αγοράς ή τη δυνατότητα εύρεσης του προϊόντος, προκειμένου να παροτρυνθεί ο καταναλωτής να αποκτήσει το προϊόν υπό όρους λιγότερο ευνοϊκούς απ’ ότι στις κανονικές συνθήκες της αγοράς. Για παράδειγμα ένας εμπορευόμενος που πουλάει ασφαλιστικά προϊόντα, όπως συναγερμούς, παρουσιάζει τα στατιστικά στοιχεία των ληστειών σε μία συγκεκριμένη περιοχή της πόλης, λέγοντας ότι αυτό το τμήμα της πόλης βρίσκεται σε ιδιαίτερο κίνδυνο, ενώ στην πραγματικότητα δε βρίσκεται.
13. Επαγγελματίας εμπορευόμενος υποδυόμενος τον καταναλωτή. Ψευδής ισχυρισμός ή δημιουργία της εντύπωσης ότι ο εμπορευόμενος δεν ενεργεί για σκοπούς που συνδέονται με την εμπορική δραστηριότητά του, την επιχείρηση, την τέχνη ή το επιτήδευμά του, ή υποδυόμενος ψευδώς τον καταναλωτή. Πχ ένας έμπορος πουλάει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο (που δεν είναι το δικό του ιδιωτικό αμάξι) διαφημίζοντάς το στον πίνακα ανακοινώσεων ενός τοπικού μαγαζιού χωρίς να αποκαλύπτει ότι αυτή η πώληση είναι μέρος της επιχείρησής του μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
14. Εξυπηρέτηση μετά την πώληση :« Εγγυήσεις σε όλη την Ευρώπη». Δημιουργία της ψευδούς εντύπωσης ότι οι υπηρεσίες μετά την πώληση του προϊόντος διατίθενται σε κράτος μέλος άλλο από αυτό στο οποίο πωλείται το προϊόν.
15. Πίεση κατά την πώληση: «Ναι, μπορείτε να αποχωρήσετε όταν συμπληρωθούν τα έντυπα». Δημιουργία της εντύπωσης ότι ο καταναλωτής δεν μπορεί να εγκαταλείψει το χώρο έως ότου συναφθεί η σύμβαση.
16. Επιθετική πώληση πόρτα-πόρτα: «Ναι, θα αποχωρήσω μόλις συμπληρωθούν τα έντυπα». Προσωπικές επισκέψεις στο σπίτι του καταναλωτή κατά τις οποίες αγνοείται το αίτημα του καταναλωτή για αποχώρηση ή μη επάνοδο, εκτός από περιστάσεις και στο βαθμό που αυτό δικαιολογείται, δυνάμει της εθνικής νομοθεσίας, για να επιβληθεί η εκπλήρωση συμβατικής υποχρέωσης. Για παράδειγμα ένας έμπορος που πουλάει ηλεκτρικές σκούπες μπήκε στο σπίτι ενός πελάτη για να κάνει επίδειξη του προϊόντος και επιμένει να συνεχίσει την παρουσίαση παρόλο που ο καταναλωτής έχει δηλώσει ότι δεν ενδιαφέρεται.
17. Συνεχής και ανεπιθύμητη άγρα πελατών: Συνεχής και ανεπιθύμητη άγρα πελατών μέσω τηλεφώνου, φαξ ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή άλλων μέσων εξ αποστάσεως .
18. Αποζημίωση ασφάλειας: Απαίτηση από τον καταναλωτή που επιθυμεί να προβάλει απαίτηση δυνάμει ασφαλιστήριου συμβολαίου να προσκομίσει έγγραφα που δεν θα μπορούσαν εύλογα να θεωρηθούν συναφή. Για παράδειγμα απαίτηση όλοι οι καταναλωτές που επιθυμούν να υποβάλουν αξίωση για αποζημίωση για κλοπή προσωπικών αντικειμένων από βαλίτσες να καταθέτουν αποδείξεις για όλα τα αντικείμενα που συνδέονται με την αξίωση.
19. Άμεσες προσκλήσεις προς τα παιδιά: «Αγοράστε το βιβλίο!». Ένταξη σε διαφήμιση άμεσης πιεστικής πρόσκλησης προς τα παιδιά να αγοράσουν ή να πείσουν τους γονείς τους ή άλλα ενήλικα άτομα να τους αγοράσουν διαφημιζόμενα προϊόντα. Πχ διαφήμιση της κυκλοφορίας της βιντεοκασέτας μίας δημοφιλούς παιδικής ταινίας που δηλώνει «πείτε στη μαμά σας να σας το αγοράσει».
20. Παροχή μη παραγγελθέντων. Απαίτηση άμεσης ή μεταγενέστερης πληρωμής ή επιστροφής ή φύλαξης για προϊόντα που έχει προμηθεύσει ο εμπορευόμενος αλλά δεν έχουν παραγγελθεί από τον καταναλωτή.
21. Συναισθηματική πίεση. Ρητή ενημέρωση του καταναλωτή ότι αν δεν αγοράσει το προϊόν ή την υπηρεσία τίθεται σε κίνδυνο το επάγγελμα ή η ζωή του εμπορευόμενου.
22. Έπαθλα. Δημιουργία της ψευδούς εντύπωσης ότι ο καταναλωτής έχει ήδη κερδίσει, πρόκειται να κερδίσει, ή αν προβεί σε συγκεκριμένη ενέργεια, θα κερδίσει έπαθλο ή θα αποκομίσει άλλο αντίστοιχο όφελος, ενώ στην πραγματικότητα δεν υφίσταται έπαθλο ή άλλο αντίστοιχο όφελος, ή η δυνατότητα διεκδίκησης του επάθλου ή άλλου οφέλους προϋποθέτει την καταβολή χρημάτων από τον καταναλωτή ή συνεπάγεται δαπάνη. Πχ σε διαφημιστικό φυλλάδιο που διανέμεται ταχυδρομικώς δηλώνεται ότι «Κερδίσατε ένα δωρεάν CD», ενώ ο καταναλωτής πρέπει να αγοράσει ένα προϊόν για να κερδίσει το «έπαθλο».
23. Σήματα ποιότητας, ελέγχου κλπ. Χρησιμοποίηση σήματος ελέγχου, ποιότητας κλπ (πχ βιολογικό προϊόν) χωρίς την αντίστοιχη άδεια ή έγκριση δημόσιου ή άλλου φορέα .
24. Διαφήμιση «δόλωμα». Πρόσκληση για αγορά προϊόντων σε μία καθορισμένη τιμή, χωρίς να γίνεται γνωστή η ύπαρξη περιορισμών σε αποθέματα ή σε παρεμφερή προϊόντα. Για παράδειγμα διαφήμιση ενός κινητού τηλεφώνου σε πολύ χαμηλή τιμή σε σύγκριση με άλλες προσφορές της αγοράς, χωρίς να υπάρχουν επαρκή αποθέματα ενώπιον της ζήτησης που θα αναμενόταν χάρη στη διαφήμιση.
25. «Δόλωμα και μεταστροφή». Πρόσκληση για αγορά προϊόντων σε καθορισμένη τιμή και στη συνέχεια ή άρνηση επίδειξης του διαφημιζόμενου προϊόντος στους καταναλωτές ή άρνηση λήψης παραγγελιών για το προϊόν ή παράδοσή τους σε εύλογο χρόνο ή επίδειξη ενός ελαττωματικού δείγματός του, με πρόθεση προώθησης ενός άλλου προϊόντος.
26. Περιορισμένες προσφορές: Πχ αναγγελία για «ειδική προσφορά, μόνο σήμερα!» Ψευδής δήλωση ότι το προϊόν θα είναι διαθέσιμο για πολύ περιορισμένο χρονικό διάστημα, ή ότι θα διατίθεται μόνο υπό ειδικούς όρους επί πολύ περιορισμένο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να προκληθεί η λήψη άμεσης απόφασης και να στερηθεί από τους καταναλωτές η δυνατότητα ή ο χρόνος να προβούν σε τεκμηριωμένη επιλογή.
27. Γλώσσα εξυπηρέτησης μετά την πώληση: Ανάληψη της υποχρέωσης παροχής υπηρεσιών υποστήριξης μετά την πώληση σε καταναλωτές με τους οποίους ο εμπορευόμενος είχε επικοινωνήσει πριν από τη συναλλαγή σε γλώσσα που δεν είναι επίσημη γλώσσα του κράτους μέλους στο οποίο βρίσκεται ο εμπορευόμενος και στη συνέχεια διάθεση αυτής της υπηρεσίας μόνο σε άλλη γλώσσα, χωρίς αυτό να έχει καταστεί γνωστό στον καταναλωτή πριν να δεσμευθεί για τη συναλλαγή.
28. Διαφήμιση προϊόντων τα οποία δεν μπορούν να πωλούνται νόμιμα. Δήλωση ή με άλλο τρόπο δημιουργία της εντύπωσης ότι ένα προϊόν μπορεί να πωλείται νόμιμα ενώ δεν μπορεί.
Δ. Καδδά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου