Διαπίστωση πρώτη: το σεξ είναι πανταχού παρόν στη ζωή μας, και δη στην τέχνη, που αποτελεί αποτύπωση αυτής. Και όταν
αναφερόμαστε στην 7η τέχνη, ε εκεί μιλάμε για υπερπληθώρα και υπερπροσφορά σεξ κάθε είδους και για όλα τα γούστα. Διαπίστωση δεύτερη: η αφίσα κάθε κινηματογραφικής ταινίας αποτελεί το βασικό στοιχείο προώθησης της. Αυτό με το οποίο έρχονται αντιμέτωποι οι θεατές σε όλον τον κόσμο, και το οποίο οφείλει να τους δώσει σε μία εικόνα το στίγμα και την ταυτότητα της ταινίας. Και επειδή ο ασφαλέστερος τρόπος για να οδηγήσεις τον θεατή...στον κινηματογράφο είναι η πρόκληση, τότε διαπιστώνεις για ποιο λόγο οι περισσότερες αφίσες κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση.Τι γίνεται όμως, όταν η πρόκληση ξεφεύγει από τα όρια, σύμφωνα με τις αντιλήψεις των αρχών; Ο ασφαλέστερος πάλι τρόπος είναι να απαγορεύσεις την κυκλοφορία της αφίσας. Και πρόκειται για ένα φαινόμενο ευρέως διαδεδομένο, πίστεψε με. Υπάρχουν λοιπόν ορισμένες ταινίες, με έντονο το στοιχείο του σεξ, το οποίο η κεντρική τους αφίσα ανέλαβε να προωθήσει στο φιλοθεάμον κοινό με τον πιο αδρό τρόπο. Ε, αυτές δεν βρήκαν ποτέ τον δρόμο προς τη διασημότητα και τα φλας, καθώς απαγορεύτηκαν λίγο πριν ή με την κυκλοφορία τους. Σωστά ή λανθασμένα, είναι δική σου απόφαση. Μπορείς να τις δεις και να κρίνεις ποια από αυτές ξεπέρασε τα όρια και ποιάς η απαγόρευση απλά υποδηλώνει τον βαθύτατο συντηρητισμό και την υποκρισία μας:
Πριν από δύο χρόνια, όλος ο κινηματογραφόφιλος πλανήτης μιλούσε για το υπερμέγεθες μόριο του Michael Fassbender, στην ταινία “Shame”, δημιουργώντας τον νέο μύθο του Χόλυγουντ. Τα κορίτσια σχημάτιζαν ουρές στους κινηματογράφους για να θαυμάσουν τον ίδιο και τις περιπέτειες του με την Carrey Mulligan, και ο ίδια κέρδιζε μία υποψηφιότητα με διαφορά… μορίου. Η αφίσα της ταινίας ήταν εξ ίσου προκλητική, καθώς ο τίτλος της ήταν γραμμένος με σπέρμα του ίδιου του πρωταγωνιστή της, όπως ομολόγησε παραγωγός της. Οι πρώτες αντιδράσεις ήρθαν από την Ουγγαρία και την Ελβετία, και πολύ σύντομα η αφίσα κατέβηκε από όλους τους κινηματογράφους του κόσμου, υποχρεώνοντας την παραγωγό εταιρία να δημιουργήσει μία εξαιρετικά πιο σεμνή και μετρημένη…
Η πιο διάσημη βέβαια απαγορευμένη αφίσα, που σίγουρα έχεις δει, από T-shirt και stickers, μέχρι εξώφυλλα δίσκων και ταπετσαρίες δωματίων, είναι αυτή της ταινίας “The people Vs Larry Flynt”, μίας ταινίας με θέμα αυτό ακριβώς της λογοκρισίας. Το θέαμα του Woody Harrelson να ποζάρει ως άλλος Εσταυρωμένος μπροστά από το αιδοίο μια γυναίκας σκανδάλισε ήδη τα μέλη του Τμήματος Δεοντολογίας των ΗΠΑ, που απαγόρευσαν αμέσως την κυκλοφορία του poster, το οποίο ωστόσο έγινε δεκτό με ενθουσιασμό στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, ως έξοχο δείγμα σύγχρονης pop art. Η Συνέχεια και πορεία του poster είναι γνωστή…
“Zack and Miri make porno” τιτλοφορούνταν η low budget κωμωδιούλα, που ήθελε ένα απεγνωσμένο οικονομικά ζευγάρι να προσπαθεί να βγάλει χρήματα γυρίζοντας μία αυτοσχέδια ταινία πορνό, με κωμικοτραγικά αποτελέσματα. Συναφώς αστείο ήταν και το poster της ταινίας, με τους πρωταγωνιστές Seth Rogen και Elizabeth Banks να χαμογελούν στους θεατές. Το kinky στοιχείο, που έδινε και τη γεύση της ταινίας βρισκόταν στο κάτω μέρος της αφίσας, και οδήγησε στην άμεση απαγόρευση της σε 22 χώρες, καθώς οι υπεύθυνοι βρήκαν υπερβολικά προκλητική την υπόνοια για πεολειχία και αιδοιολειξία από τους δύο πρωταγωνιστές, όπως απεικονιζόταν. Και εγώ την απαγόρευση υπερβολικά υποκριτική, πειράζει;
“The Rules of Attraction” ήταν μία ταινία των παραγωγών του Pulp Fiction, καθαρά ερωτικού περιεχομένου βέβαια, που δεν κυκλοφόρησε στην Ελλάδα, και η οποία ήθελε μία ομάδα νεαρών να μαθαίνουν τους κανόνες του έρωτα, έναν προς έναν, χωρίς ωστόσο να υπάρχει η παραμικρή απεικόνιση γεννητικών οργάνων σε ολόκληρη την ταινία. Η αφίσα μάλιστα, δεν περιλαμβάνει ούτε χιλιοστό ανθρώπου, αλλά λούτρινα παιδικά παιχνίδια να ερωτοτροπούν σε χαρακτηριστικές ερωτικές στάσεις. Έγκλημα καθοσιώσεως και ιεροσυλία απέναντι στα ευαίσθητα παιδικά μυαλά που αποφάσισαν το κόψιμο της αφίσας, για να μην πληγούν ανεπανόρθωτα οι νεαροί θεατές του poster, καθότι δεν υπήρχε τρόπος να δουν αλλιώς την ταινία, η οποία εξ αρχής δήλωνε κατάλληλη για άνω των 18 ετών…
Δεν μπορεί να μην έχεις δει την αφίσα της ταινίας “The Outlaw” του Howard Hughes, με την Jane Mansfield να φωτογραφίζεται περιπαθώς, έτοιμη για όλα, με το όπλο στο χέρι. Μπορεί το έξωμο αβυσσαλέο ντεκολτέ και η σηκωμένη πάνω από τα γόνατα φούστα σήμερα να σου φαίνεται ένα βήμα μετά την εκκλησία, για τα standards της εποχής ωστόσο ήταν κάτι παραπάνω από σκανδαλώδης, και απαγορεύτηκε με συνοπτικές διαδικασίες. Το κωμικοτραγικό ήταν ότι η εν λόγω αφίσα επιλέχτηκε ακριβώς για να ενθαρρύνει τους θεατές να δουν την ταινία, η οποία πήρε πάνω από 3 χρόνια για να ολοκληρωθεί λόγω οικονομικών δυσκολιών…
Κλείνω με μία σχετικά πρόσφατη αφίσα, του 2010, ενός b-movie, υπό τον τίτλο «Φτύνω στον τάφο σου». Η αφίσα απαγορεύτηκε όχι τόσο για την εικόνα των οπισθίων της γυναίκας, αλλά με το πρόσχημα ότι ήταν παραπλανητική, καθώς εστίαζε στην εκδίκηση της από τους βιαστές της, εξοντώνοντας τους έναν προς έναν. Στην πραγματικότητα, τα 2/3 της ταινίας αναλωνόταν στη διαδικασία του βιασμού, συγκαταλέγοντας την ανάμεσα στις πιο ανατριχιαστικές από καταβολής κινηματογράφου, με τις εν λόγω σκηνές να είναι πραγματικά γυρισμένες, και την πρωταγωνίστρια να μεταφέρεται σε νοσοκομείο μετά το τέλος των γυρισμάτων με ρήξη μήτρας! Πραγματική φρίκη…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου