H UBER είναι μια εβραϊκή πολυεθνική εταιρία η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο των αστικών μεταφορών , με δράση σε 70 χώρες και εξυπηρετεί πάνω από 500 πόλεις. Η εταιρία το μόνο που κάνει είναι να διαχειρίζεται μια τεχνολογική πλατφόρμα(ιστοσελίδα, server, δίκτυο GPS) η οποία ελέγχει μέσω μιας ειδικής εφαρμογής για smartphones τους οδηγούς-συνεργάτες και τους δυνητικούς πελάτες που ζητούν υπηρεσίες μετακίνησης τύπου ταξί αλλά με πιο φθηνό κόμιστρο.
Ο οποιοσδήποτε πολίτης στις χώρες όπου δραστηριοποιείται η εταιρία έχει στην κατοχή του δίπλωμα οδήγησης και αυτοκίνητο ΙΧ μπορεί να γίνει συνεργάτης οδηγός της UBER. Δεν χρειάζονται άλλες προϋποθέσεις, (εν αντιθέσει με τους επαγγελματίες ταξιτζήδες), όπως λευκό ποινικό μητρώο , ειδική άδεια εξασκήσεως επαγγέλματος, ειδικό δίπλωμα επαγγελματία οδηγού, ειδική διαμόρφωση του οχήματος κτλ. Φανταστείτε κάποιον που δουλεύει κάπου το πρωί ή είναι άνεργος και θέλει να συμπληρώσει τα εισοδήματα του δουλεύοντας μερικές ώρες την ημέρα ως συνεργάτης της UBER. Μπαίνεις στην ιστοσελίδα της UBER , συμπληρώνεις τα στοιχεία σου, δίνεις τον αριθμό κυκλοφορίας του προσωπικού σου ΙΧ και τις πινακίδες, τον αριθμό του διπλώματος οδήγησης , έναν τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο η εταιρία θα σου καταθέτει με έμβασμα την πληρωμή σου. Έπειτα κατεβάζεις στο κινητό σου την ειδική εφαρμογή για ‘’έξυπνα κινητά τηλέφωνα’’ και αυτό ήταν, είσαι οδηγός-συνεργάτης και μέλος του παγκόσμιου δικτύου UBER . Ο υποψήφιος πελάτης που έχει και αυτός την εφαρμογή της UBER στο κινητό του και επιθυμεί να μετακινηθεί, συνδέεται μέσω αυτής στην κεντρική πλατφόρμα και βρίσκει τον πλησιέστερο ερασιτέχνη οδηγό-συνεργάτη. Στο τέλος της διαδρομής βαθμολογεί μέσω της εφαρμογής τον οδηγό-συνεργάτη και πληρώνει μέσω του κινητού του τηλεφώνου την εταιρία βάσει των χιλιομέτρων που διανύθηκαν και δεν καταβάλλει μετρητά στον οδηγό-συνεργάτη. Εν συνεχεία η εταιρία πιστώνει στον λογαριασμό του ερασιτέχνη οδηγού-συνεργάτη την αμοιβή για τις υπηρεσίες του.
Η περίπτωση της UBER είναι μια καραμπινάτη περίπτωση αθέμιτου ανταγωνισμού , μια πρακτική που οι οικονομολόγοι αποκαλούν dubbing. Η εταιρία χωρίς να επωμίζεται πάγια και μεταβλητά κόστη(δεν καταβάλλει ειδικούς φόρους, δεν πληρώνει ασφαλιστικές εισφορές, δεν πληρώνει σταθερή μισθωτή εργασία, δεν διαθέτει στόλο οχημάτων κτλ) αποκτά μεγάλη ευελιξία στην τιμολογιακή πολιτική της. Τιμολογεί κάτω από το μέσο κλαδικό κόστος σε κάθε δρομολόγιο, με αποτέλεσμα να θέσει εκτός αγοράς τους ανταγωνιστές της και να μονοπωλήσει την αγορά. Η στρατηγική ηγεσίας κόστους (cost leadership) που ακολουθεί η εταιρία της προσδίδει τη δυνατότητα μιας ευέλικτης τιμολογιακής πολιτικής, η οποία με τη σειρά της παρέχει στην πολυεθνική εταιρία ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της , οι οποίοι αδυνατούν να μιμηθούν και να υπερκεράσουν.
Η κερδοφορία του κλάδου των ταξί έχει υποστεί μεγάλη καθίζηση εξαιτίας των νεοεισερχόμενων ανταγωνιστών στον κλάδο αλλά και των υποκατάστατων υπηρεσιών , όπως αυτές της πολυεθνικής UBER. Για τους γνώστες, στο υπόδειγμα των 5 ανταγωνιστικών δυνάμεων του Michael Porter, βάσει του οποίου προσδιορίζεται η ελκυστικότητα- κερδοφορία ενός κλάδου, οι υπηρεσίες μεταφοράς της UBER τοποθετούνται ως ‘’απειλή υποκατάστατων προϊόντων’’ και όχι ως ‘’απειλή νεοεισερχομένων ανταγωνιστών’’. Η UBER δεν πληροί κανένα από τα επιχειρηματικά standards των κλασικών εταιριών ταξί και βασίζεται στην οικειοθελή συμμετοχή και συνεργασία των πολιτών.
Το μοντέλο των 5 δυνάμεων του Μ.Porter
Οι αθέμιτες πρακτικές dubbing των πολυεθνικών εταιριών τσακίζουν την ντόπια μεσαία επιχειρηματική τάξη. Χρησιμοποιούν την υψηλή κερδοφορία που επιτυγχάνουν από τη δράση τους σε ένα ευρύ φάσμα χωρών, για να χρηματοδοτήσουν πολέμους τιμών (predatory pricing) σε μια χώρα ‘’στόχο’’, τσακίζοντας τον ανταγωνισμό. Μόλις η πολυεθνική εταιρία ξεφορτωθεί τους ανταγωνιστές της και έχει μονοπωλήσει την αγορά, αυξάνει τις τιμές κατά το δοκούν , έως ότου εμφανιστεί πάλι κάποιος νέος ανταγωνιστής ,λόγω της υψηλής κλαδικής κερδοφορίας, οπότε επαναλαμβάνουν την ίδια πολιτική πολέμου τιμών. Οι βραχυπρόθεσμες ζημιές από τους πολέμους τιμών αντισταθμίζονται από τα μακροπρόθεσμα οφέλη της μονοπώλησης της αγοράς.
Συν τοις άλλοις αυξάνεται η εγκληματικότητα και τα τροχαία δυστυχήματα ,εφόσον ο οποιοσδήποτε ερασιτέχνης πολίτης μπορεί να κάνει τον ‘’οδηγό ταξί’’ και να οδηγεί πολλές ώρες την ημέρα χωρίς να πληροί κανένα επαγγελματικό standard, ή να επιβιβάζει στο ΙΧ όχημα του κάποιον άγνωστο τον οποίο μπορεί να ληστέψει, βιάσει, σκοτώσει, ή να τα υποστεί ο ίδιος από τον επιτήδειο κακοποιό που θα χρησιμοποιήσει ανώνυμα την εφαρμογή UBER στο κινητό του και θα καλέσει το υποψήφιο θύμα του.
Οι αθέμιτες πρακτικές dubbing των πολυεθνικών εταιριών τσακίζουν την ντόπια μεσαία επιχειρηματική τάξη. Χρησιμοποιούν την υψηλή κερδοφορία που επιτυγχάνουν από τη δράση τους σε ένα ευρύ φάσμα χωρών, για να χρηματοδοτήσουν πολέμους τιμών (predatory pricing) σε μια χώρα ‘’στόχο’’, τσακίζοντας τον ανταγωνισμό. Μόλις η πολυεθνική εταιρία ξεφορτωθεί τους ανταγωνιστές της και έχει μονοπωλήσει την αγορά, αυξάνει τις τιμές κατά το δοκούν , έως ότου εμφανιστεί πάλι κάποιος νέος ανταγωνιστής ,λόγω της υψηλής κλαδικής κερδοφορίας, οπότε επαναλαμβάνουν την ίδια πολιτική πολέμου τιμών. Οι βραχυπρόθεσμες ζημιές από τους πολέμους τιμών αντισταθμίζονται από τα μακροπρόθεσμα οφέλη της μονοπώλησης της αγοράς.
Συν τοις άλλοις αυξάνεται η εγκληματικότητα και τα τροχαία δυστυχήματα ,εφόσον ο οποιοσδήποτε ερασιτέχνης πολίτης μπορεί να κάνει τον ‘’οδηγό ταξί’’ και να οδηγεί πολλές ώρες την ημέρα χωρίς να πληροί κανένα επαγγελματικό standard, ή να επιβιβάζει στο ΙΧ όχημα του κάποιον άγνωστο τον οποίο μπορεί να ληστέψει, βιάσει, σκοτώσει, ή να τα υποστεί ο ίδιος από τον επιτήδειο κακοποιό που θα χρησιμοποιήσει ανώνυμα την εφαρμογή UBER στο κινητό του και θα καλέσει το υποψήφιο θύμα του.
Ο Αμερικανός συνιδρυτής της UBER Travis Kalanick
Στο νεοφιλελευθερισμό της οικονομικής παγκοσμιοποίησης των πολυεθνικών εταιριών, ο βασιλιάς είναι ο καταναλωτής. Η εταιρία θησαυρίζει, ο καταναλωτής επωφελείται διότι καταβάλλει πολύ χαμηλό κόμιστρο μεταφοράς ,αναλαμβάνοντας όμως 100% την προσωπική ευθύνη και τον κίνδυνο να τον μεταφέρει κάποιος ερασιτέχνης οδηγός αμφιβόλου ποινικού μητρώου. Ζημιώνονται τα ασφαλιστικά ταμεία και το κράτος που βλέπει τα κρατικά έσοδα του να μειώνονται εφόσον δεν καταβάλλονται ασφαλιστικές εισφορές και ειδικοί φόροι ,και αυξάνονται οι πρωτογενείς δαπάνες του καταβάλλοντας επιδόματα ανεργίας στους χρεοκοπημένους επαγγελματίες ταξιτζήδες. Καταστρέφονται χιλιάδες βιοπαλαιστές επαγγελματίες οδηγοί ταξί που οδηγούνται στην ανεργία, οι εταιρίες τους και οι συνεταιρισμοί τους. Οι ερασιτέχνες οδηγοί-συνεργάτες καταλήγουν να εργάζονται πολλές ώρες την ημέρα για 400 ευρώ μηνιαίως και αποδεχόμενοι τέτοιες απολαβές ρίχνουν τα μεροκάματα όλου του κλάδου σε αυτά τα επίπεδα.
Στην ιστοσελίδα της θα βρείτε ‘’τσιτάτα’’ όπως ‘’εργασία χωρίς γραφεία και αφεντικά’’, ‘’εργάσου τώρα ευέλικτα χωρίς κρατικούς περιορισμούς’’. Υπερφαλαγγίζει τα κράτη και τα παραδοσιακά κλαδικά εμπόδια εισόδου( συνδικαλισμό ταξιτζήδων, ειδική άδεια ταξί, αποζημιώσεις απολυμένων κτλ). Οι ερασιτέχνες οδηγοί παύονται όταν η βαθμολογία τους πέσει κάτω από το προκαθορισμένο από την εταιρία όριο (χωρίς ύπαρξη απόλυσης οπότε και αποζημίωσης) ή αποφασίζουν οι ίδιοι να διακόψουν τα δρομολόγια όποτε το επιθυμούν (χωρίς προειδοποίηση). Αγνοούν απόλυτα την κρατική οντότητα και διεκπεραιώνονται ελεύθερες συναλλαγές μεταξύ ελεύθερων ατόμων(πωλητών και αγοραστών).
Στο νεοφιλελευθερισμό της οικονομικής παγκοσμιοποίησης των πολυεθνικών εταιριών, ο βασιλιάς είναι ο καταναλωτής. Η εταιρία θησαυρίζει, ο καταναλωτής επωφελείται διότι καταβάλλει πολύ χαμηλό κόμιστρο μεταφοράς ,αναλαμβάνοντας όμως 100% την προσωπική ευθύνη και τον κίνδυνο να τον μεταφέρει κάποιος ερασιτέχνης οδηγός αμφιβόλου ποινικού μητρώου. Ζημιώνονται τα ασφαλιστικά ταμεία και το κράτος που βλέπει τα κρατικά έσοδα του να μειώνονται εφόσον δεν καταβάλλονται ασφαλιστικές εισφορές και ειδικοί φόροι ,και αυξάνονται οι πρωτογενείς δαπάνες του καταβάλλοντας επιδόματα ανεργίας στους χρεοκοπημένους επαγγελματίες ταξιτζήδες. Καταστρέφονται χιλιάδες βιοπαλαιστές επαγγελματίες οδηγοί ταξί που οδηγούνται στην ανεργία, οι εταιρίες τους και οι συνεταιρισμοί τους. Οι ερασιτέχνες οδηγοί-συνεργάτες καταλήγουν να εργάζονται πολλές ώρες την ημέρα για 400 ευρώ μηνιαίως και αποδεχόμενοι τέτοιες απολαβές ρίχνουν τα μεροκάματα όλου του κλάδου σε αυτά τα επίπεδα.
Στην ιστοσελίδα της θα βρείτε ‘’τσιτάτα’’ όπως ‘’εργασία χωρίς γραφεία και αφεντικά’’, ‘’εργάσου τώρα ευέλικτα χωρίς κρατικούς περιορισμούς’’. Υπερφαλαγγίζει τα κράτη και τα παραδοσιακά κλαδικά εμπόδια εισόδου( συνδικαλισμό ταξιτζήδων, ειδική άδεια ταξί, αποζημιώσεις απολυμένων κτλ). Οι ερασιτέχνες οδηγοί παύονται όταν η βαθμολογία τους πέσει κάτω από το προκαθορισμένο από την εταιρία όριο (χωρίς ύπαρξη απόλυσης οπότε και αποζημίωσης) ή αποφασίζουν οι ίδιοι να διακόψουν τα δρομολόγια όποτε το επιθυμούν (χωρίς προειδοποίηση). Αγνοούν απόλυτα την κρατική οντότητα και διεκπεραιώνονται ελεύθερες συναλλαγές μεταξύ ελεύθερων ατόμων(πωλητών και αγοραστών).
Ο Καναδός Garett Camp συνιδρυτής της UBER
Η UBER ξεκίνησε ως νεοφυής εταιρία(startup) το 2009 από τον (((Καναδό))) Garett Camp και τον (((Αμερικανό))) Travis Kalanick, αμφότεροι απόγονοι μεταναστών εβραϊκής καταγωγής. Δραστηριοποιείται στο business των υπηρεσιών ταξί(Ubercab), των πολυτελών μετακινήσεων με λιμουζίνα, των μεταφορών με φορτηγά. Αναπτύχθηκε πολύ πιο γοργά από την εταιρία Facebook του ομοεθνούς τους Mark Zuckemberg. Το Facebook χρειάστηκε 8 χρόνια για να αγγίξει η εταιρία τα 50 δισεκατομμύρια αξίας ενώ το 2018 σκαρφάλωσε στα 225 δισ.$. Η αξία της UBER το 2014 ανερχόταν 40 δισ.$, εκτινάχθηκε στα 50 δισ.$ το 2015, καθιστώντας την την πιο επιτυχημένη νεοφυή εταιρία του 21ου αιώνα. Πάνω από ένα δισεκατομμύριο συνδέσεις έγιναν με την εφαρμογή uber.
Η UBER ξεκίνησε ως νεοφυής εταιρία(startup) το 2009 από τον (((Καναδό))) Garett Camp και τον (((Αμερικανό))) Travis Kalanick, αμφότεροι απόγονοι μεταναστών εβραϊκής καταγωγής. Δραστηριοποιείται στο business των υπηρεσιών ταξί(Ubercab), των πολυτελών μετακινήσεων με λιμουζίνα, των μεταφορών με φορτηγά. Αναπτύχθηκε πολύ πιο γοργά από την εταιρία Facebook του ομοεθνούς τους Mark Zuckemberg. Το Facebook χρειάστηκε 8 χρόνια για να αγγίξει η εταιρία τα 50 δισεκατομμύρια αξίας ενώ το 2018 σκαρφάλωσε στα 225 δισ.$. Η αξία της UBER το 2014 ανερχόταν 40 δισ.$, εκτινάχθηκε στα 50 δισ.$ το 2015, καθιστώντας την την πιο επιτυχημένη νεοφυή εταιρία του 21ου αιώνα. Πάνω από ένα δισεκατομμύριο συνδέσεις έγιναν με την εφαρμογή uber.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου