Δεν είναι πλέον μυστικό. Το σεξ παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη μόδα. Η γοητεία που ασκεί ένα λάγνο βλέμμα ή ένας γυμνός μηρός άλλωστε αποτυπώνεται σε αμέτρητες φωτογραφίες στα editorial μόδας αλλά και στη διαφήμιση. Αυτό όμως δεν απαντάει στο βασικό ερώτημα: πουλάει όντως το σεξ;
Μπορεί να είναι κάτι που ακούμε να επαναλαμβάνεται έντονα τα τελευταία χρόνια, αλλά φαίνεται ότι τα πράγματα έχουν αρχίσει να αλλάζουν σήμερα, χάρη σε έρευνες που αποδεικνύουν ότι το σεξ ως εργαλείο marketing δεν είναι τόσο αποτελεσματικό πλέον.
Σε άρθρο του οικονομικού Forbes το 2017 βασισμένο σε σχετική έρευνα διαβάζουμε: «από τη μελέτη προκύπτουν εντυπωσιακά αποτελέσματα, τα οποία δίνουν μία νέα διάσταση σε παγιωμένες απόψεις, όπως ότι οι ιδιαίτερα σέξι διαφημίσεις προκαλούν αρνητικές αντιδράσεις στις γυναίκες καταναλώτριες και μειωμένη επιθυμία για την αγορά του διαφημιζόμενου προϊόντος».
Τα εσώρουχα δεν είναι πια σέξι
Μπορεί να νομίζετε ότι το σεξ είναι το Νο1 κίνητρο για την αγορά εσωρούχων, αλλά μάλλον τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά σήμερα.
Πάρτε για παράδειγμα τη διάσημη Victoria’s Secret. Ξεκίνησε την πορεία της στον χώρο τη δεκαετία του ‘70 ως κατάστημα για να ψωνίζουν οι άντρες εσώρουχα για τις γυναίκες τους και συνέχισε την επιτυχημένη πορεία της χάρη στα πολυτελή και προκλητικά λουκ που δημιουργούσε.
Παρόλα αυτά, τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις της Victoria’s Secret παρουσιάζουν πτώση. Σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, σημαντικό ρόλο στο γεγονός αυτό παίζουν τα μικροσκοπικά μεγέθη που προβάλλει η εταιρεία, φτιαγμένα για αδύνατες γυναίκες με μικρό στήθος.
Αντίθετα, ο ανταγωνιστής της Victoria’s Secret, Aerie, βλέπει τις πωλήσεις του να ανεβαίνουν χάρη στις αρετουσάριστες διαφημιστικές καμπάνιες του με μοντέλα διαφόρων σωματότυπων.
Η γυναικεία ματιά στη μόδα
Κάτι ακόμα που πρέπει να εξετάσουμε, όταν μιλάμε για το σεξ και τη μόδα είναι οι λεγόμενοι image makers. Σίγουρα δεν προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι μερικοί από τους καλύτερους φωτογράφους του χώρου είναι άντρες.
Οι γυναίκες φωτογράφοι μόδας όμως, φαίνεται να βλέπουν το «προκλητικό» με διαφορετικό τρόπο.
Η διάσημη και προκλητική φωτογράφος Ellen Von Unwerth φωτογράφισε μερικές από τις πιο δημοφιλείς ασπρόμαυρες διαφημίσεις της Guess τη δεκαετία του ‘90, η Harley Weir ειδικεύεται στην ερωτική φωτογραφία και η Zoe Grossman φωτογραφίζει κυρίως εσώρουχα και μαγιό.
Βλέποντας το σεξ μέσα από τα μάτια των γυναικών αυτών αποκτάμε μια νέα οπτική. Η Weir σε συνέντευξη της μάλιστα στο περιοδικό i-D δήλωσε: «η γυναικεία ματιά στη φωτογραφία θα πρέπει να μας ενδιαφέρει όλους».
Body Positivity και η αυτοδιάθεση του γυναικείου σώματος
Το κίνημα του body positivity είναι ένας ακόμα παράγοντας που έχει φέρει αλλαγές στον χώρο της μόδας, αφού βοηθάει τις γυναίκες να αποδέχονται το σώμα τους, χωρίς να δίνουν σημασία στα νούμερα και τις ατέλειες.
Άλλωστε, δεν φοράνε όλες οι γυναίκες small όπως τα μοντέλα, οπότε η ύπαρξη διαφορετικών προτύπων μπορεί να κάνει τη διαφορά.
Μοντέλα plus size, όπως η Άσλει Γκράχαμ και η Ίσκρα Λόρενς αγκαλιάζουν περήφανα τις καμπύλες τους και αποδεικνύουν ότι το σέξι δεν έχει μεγέθη.
Σε συνέντευξή της στο POPSUGAR, η Άσλει Γκράχαμ μίλησε μεταξύ άλλων και για το body positivity: «Πιστεύω ότι ο καθένας μας έχει δικαίωμα να είναι αυτός που θέλει. Αν θέλεις να είσαι αδύνατη με γραμμώσεις, κανένα πρόβλημα. Το πραγματικό πρόβλημα είναι όταν προσπαθείς να γίνεις κάτι που δεν είσαι. Όλοι οι τύποι σώματος, τα μεγέθη, οι εθνικότητες και οι ηλικίες θα έπρεπε να εκπροσωπούνται καλύτερα στα social media».
Η μόδα ενάντια στο σεξ
Χάρη στους νέους καλλιτεχνικούς διευθυντές των οίκων μόδας και με επίκεντρο τη γενιά των Millennials, η υψηλή ραπτική γυρνάει την πλάτη της στο σεξ.
Οίκοι όπως ο Gucci, o Calvin Klein και ο Balenciaga επικεντρώνονται στο ανδρόγυνο λουκ και κάνουν το σεξ το τελευταίο πράγμα που θα χαρακτήριζε τα σχέδιά τους.
Ο Ραφ Σίμονς, καλλιτεχνικός διευθυντής του Calvin Klein, μιλώντας στη Vogue για τις διαφημίσεις της εταιρείας που παρουσιάζουν γυναίκες διαφόρων ηλικιών, εθνικοτήτων και σωματότυπων είπε: «Πιστεύω ότι το brand Calvin Klein αντιπροσωπεύει την πραγματικότητα».
Και τώρα;
Καθώς ο χώρος της μόδας περνάει σε μια νέα εποχή, το σεξ φαίνεται να γίνεται όλο και λιγότερο «ευπώλητο». Από εμπορικές μάρκες μέχρι δημιουργίες υψηλής ραπτικής, το κοινό πλέον αναζητά πιο αληθινές και αυθεντικές εικόνες με τις οποίες θα ταυτιστεί.
Όπως τονίζει ο καθηγητής Μπραντ Μπούσμαν στο περιοδικό TIME: «Για τους διαφημιστές είναι ένα ρίσκο πια και οι καταναλωτές το πιο πιθανό είναι να μην αγοράσουν το προϊόν που διαφημίζεται αν έχει σεξουαλικό περιεχόμενο».
Ποιο είναι λοιπόν το μέλλον του σεξ στη βιομηχανία της μόδας; Ίσως θα πρέπει πλέον οι πρωταγωνιστές του χώρου να δώσουν νέο ορισμό στον όρο «σέξι» και να βρουν νέους τρόπους για την προώθηση των δημιουργιών τους. Αλλιώς ρισκάρουν να χάσουν ένα μεγάλο μέρος του κοινού τους.
Επιμέλεια: Σοφία Κροκιδά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου