Ένα βίντεο κυκλοφορεί μαζικά στο Facebook όπου υποτίθεται ότι απεικονίζει σκηνές πανικού από το εσωτερικό ενός επιβατικού αεροσκάφους
To πρωί της Κυριακής 10 Μαρτίου 2019, ένα επιβατικό αεροσκάφος Boeing 737 MAX 8 της εταιρείας Ethiopian Airlines συνετρίβη στο έδαφος λίγο μετά την απογείωση από το Διεθνές Αεροδρόμιο Bole της Αντίς Αμπέμπα. Και οι 157 επιβάτες και μέλη του πληρώματος σκοτώθηκαν.
Λίγο αργότερα το εν θέματι βίντεο κυκλοφόρησε στο Facebook και κοινοποιήθηκε μαζικά εκατοντάδες χιλιάδες φορές, βασιζόμενο καθαρά στο συναίσθημα θλίψης από τις σκηνές πανικού στο εσωτερικό του αεροσκάφους, με την γνώση ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι επρόκειτο να πεθάνουν.
Το βίντεο χρησιμοποιήθηκε ακόμα και για ρεπορτάζ ως πραγματική είδηση από το ειδησεογραφικό δίκτυο Sahara Reporters. Μόνο που τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι και το βίντεο απεικονίζει κάτι εντελώς άσχετο με το συγκεκριμένο ατύχημα.
Τι ισχύει;
Οι μάσκες οξυγόνου χρησιμοποιούνται όταν τα αεροπλάνα πετούν σε μεγάλο υψόμετρο όπου υπάρχει έλλειψη οξυγόνου. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος όμως είχε απογειωθεί στις 8:38 π.μ. τοπική ώρα και συνετρίβη μόλις έξι λεπτά αργότερα. Στοιχεία από την εφαρμογή παρακολούθησης στίγματος FlightRadar24 που δημοσιεύθηκαν στην αγγλική εφημερίδα Guardian πιστοποιούν ότι το μέγιστο υψόμετρο που είχε φτάσει το αεροπλάνο αυτό ήταν μόνο 8.600 πόδια (περίπου 2.620 μέτρα) πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Ο Darren Olivier, στρατιωτικός αναλυτής και συντάκτης στο African Defence Review σε ερώτηση του Africa Check δήλωσε ότι τα εμπορικά αεροσκάφη διαθέτουν συμπιεζόμενες καμπίνες που κατά τη διάρκεια της πτήσης βρίσκονται υπό πίεση. Αυτή η πίεση είναι απαραίτητη είναι για να διατηρηθεί μια άνετη και αναπνεύσιμη ατμόσφαιρα όταν τα αεροπλάνα πετούν σε μεγάλα υψόμετρα όπως 30.000 ή 40.000 πόδια. Σε αυτά τα ύψη ο αέρας έξω από το αεροπλάνο είναι απλά πάρα πολύ αραιός και δεν υπάρχει αρκετό οξυγόνο για να διατηρήσει ο άνθρωπος τις αισθήσεις του.
Πιο συγκεκριμένα, υπογράμμισε ότι «Οι μάσκες οξυγόνου αναπτύσσονται αυτόματα με βάση το υψόμετρο καμπίνας. Για παράδειγμα, για το airbus A320, όσο γνωρίζω, αυτό το υψόμετρο είναι 14.000 πόδια» ενώ τόνισε ότι «10.000 πόδια θεωρείται ασφαλές υψόμετρο όπου οι επιβάτες μπορούν να αναπνεύσουν κανονικά ακόμα και αν το οξυγόνο στον αέρα της καμπίνας ή το οξυγόνο που παρέχεται από τις μάσκες τελειώσει».
Στα έξι λεπτά της πτήσης του, το Boeing 737 MAX 8 της Ethiopian Airlines δεν είχε περάσει αυτό το «ασφαλές» συνεπώς είναι απίθανο οι μάσκες οξυγόνου να είχαν πέσει από τις θέσεις τους για να χρησιμοποιηθούν από τους επιβάτες – όπως δηλαδή φαίνεται στο βίντεο.
Επιπλέον, όπως επισήμανε αναγνώστης του Africa Check, το αεροπλάνο στο βίντεο φαίνεται ξεκάθαρα να έχει δυο διαδρόμους.Το Boeing 737 όμως σε όλες τις εκδόσεις του, επομένως και στην ΜΑΧ8 είναι αεροπλάνο μονού διαδρόμου με μόνο δυο σειρές καθίσματα. Σύμφωνα δε με τον Darren Olivier, το αεροσκάφος είναι πιθανότατα ένα Boeing 787 ή Airbus A350, που αμφότερα είναι αεροσκάφη διπλού διαδρόμου σε χρήση με την αιθιοπική εταιρεία. Μάλιστα ο Darren σε ανάρτησή του στο twitter παραθέτει εικόνα αρχείου ενός Boeing 787 της αιθιοπικής εταιρείας όπου φαίνονται καθαρά οι ομοιότητες.Τέλος, όπως επεσήμανε ένας ακόμα αναγνώστης του Africa Check, στο αεροσκάφος υπάρχει μόνο ο φωτισμός από τα δικά του φώτα στο εσωτερικό του κι όχι το φως της ημέρας, σαν η λήψη να έγινε βραδινή ώρα. Όμως το ατύχημα συνέβη περί ώρα 8:38 το πρωί, δηλαδή η καμπίνα θα έπρεπε να είχε άπλετο φυσικό φως.
Από τα παραπάνω εξάγεται με ασφάλεια το συμπέρασμα ότι το συγκεκριμένο βίντεο κι οι σκηνές πανικού που απεικονίζει ΔΕΝ προέρχονται από το Boeing 737 MAX 8 της Ethiopian Airlines και ο ισχυρισμός για αυτό αποσκοπεί καθαρά σε δημιουργεί εντυπώσεων και clickbait.
Οι περισσότεροι που έκαναν κοινοποίηση το βίντεο ήταν από αυθεντική θλίψη για τον τραγικό θάνατο των επιβαινόντων. Όμως η διάδοση ψεμάτων δεν ωφελεί σε τίποτα ούτε τους νεκρούς ούτε την μνήμη τους.
Η παρούσα δημοσίευση αποτελεί μετάφραση του κειμένου του Africacheck που είναι μέλος του IFCN.
που χάθηκε σε ατύχημα πριν λίγες μέρες. Πρόκειται για ένα αισχρό clickbait.
To πρωί της Κυριακής 10 Μαρτίου 2019, ένα επιβατικό αεροσκάφος Boeing 737 MAX 8 της εταιρείας Ethiopian Airlines συνετρίβη στο έδαφος λίγο μετά την απογείωση από το Διεθνές Αεροδρόμιο Bole της Αντίς Αμπέμπα. Και οι 157 επιβάτες και μέλη του πληρώματος σκοτώθηκαν.
Λίγο αργότερα το εν θέματι βίντεο κυκλοφόρησε στο Facebook και κοινοποιήθηκε μαζικά εκατοντάδες χιλιάδες φορές, βασιζόμενο καθαρά στο συναίσθημα θλίψης από τις σκηνές πανικού στο εσωτερικό του αεροσκάφους, με την γνώση ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι επρόκειτο να πεθάνουν.
Το βίντεο χρησιμοποιήθηκε ακόμα και για ρεπορτάζ ως πραγματική είδηση από το ειδησεογραφικό δίκτυο Sahara Reporters. Μόνο που τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι και το βίντεο απεικονίζει κάτι εντελώς άσχετο με το συγκεκριμένο ατύχημα.
Τι ισχύει;
Οι μάσκες οξυγόνου χρησιμοποιούνται όταν τα αεροπλάνα πετούν σε μεγάλο υψόμετρο όπου υπάρχει έλλειψη οξυγόνου. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος όμως είχε απογειωθεί στις 8:38 π.μ. τοπική ώρα και συνετρίβη μόλις έξι λεπτά αργότερα. Στοιχεία από την εφαρμογή παρακολούθησης στίγματος FlightRadar24 που δημοσιεύθηκαν στην αγγλική εφημερίδα Guardian πιστοποιούν ότι το μέγιστο υψόμετρο που είχε φτάσει το αεροπλάνο αυτό ήταν μόνο 8.600 πόδια (περίπου 2.620 μέτρα) πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Ο Darren Olivier, στρατιωτικός αναλυτής και συντάκτης στο African Defence Review σε ερώτηση του Africa Check δήλωσε ότι τα εμπορικά αεροσκάφη διαθέτουν συμπιεζόμενες καμπίνες που κατά τη διάρκεια της πτήσης βρίσκονται υπό πίεση. Αυτή η πίεση είναι απαραίτητη είναι για να διατηρηθεί μια άνετη και αναπνεύσιμη ατμόσφαιρα όταν τα αεροπλάνα πετούν σε μεγάλα υψόμετρα όπως 30.000 ή 40.000 πόδια. Σε αυτά τα ύψη ο αέρας έξω από το αεροπλάνο είναι απλά πάρα πολύ αραιός και δεν υπάρχει αρκετό οξυγόνο για να διατηρήσει ο άνθρωπος τις αισθήσεις του.
Πιο συγκεκριμένα, υπογράμμισε ότι «Οι μάσκες οξυγόνου αναπτύσσονται αυτόματα με βάση το υψόμετρο καμπίνας. Για παράδειγμα, για το airbus A320, όσο γνωρίζω, αυτό το υψόμετρο είναι 14.000 πόδια» ενώ τόνισε ότι «10.000 πόδια θεωρείται ασφαλές υψόμετρο όπου οι επιβάτες μπορούν να αναπνεύσουν κανονικά ακόμα και αν το οξυγόνο στον αέρα της καμπίνας ή το οξυγόνο που παρέχεται από τις μάσκες τελειώσει».
Στα έξι λεπτά της πτήσης του, το Boeing 737 MAX 8 της Ethiopian Airlines δεν είχε περάσει αυτό το «ασφαλές» συνεπώς είναι απίθανο οι μάσκες οξυγόνου να είχαν πέσει από τις θέσεις τους για να χρησιμοποιηθούν από τους επιβάτες – όπως δηλαδή φαίνεται στο βίντεο.
Επιπλέον, όπως επισήμανε αναγνώστης του Africa Check, το αεροπλάνο στο βίντεο φαίνεται ξεκάθαρα να έχει δυο διαδρόμους.Το Boeing 737 όμως σε όλες τις εκδόσεις του, επομένως και στην ΜΑΧ8 είναι αεροπλάνο μονού διαδρόμου με μόνο δυο σειρές καθίσματα. Σύμφωνα δε με τον Darren Olivier, το αεροσκάφος είναι πιθανότατα ένα Boeing 787 ή Airbus A350, που αμφότερα είναι αεροσκάφη διπλού διαδρόμου σε χρήση με την αιθιοπική εταιρεία. Μάλιστα ο Darren σε ανάρτησή του στο twitter παραθέτει εικόνα αρχείου ενός Boeing 787 της αιθιοπικής εταιρείας όπου φαίνονται καθαρά οι ομοιότητες.Τέλος, όπως επεσήμανε ένας ακόμα αναγνώστης του Africa Check, στο αεροσκάφος υπάρχει μόνο ο φωτισμός από τα δικά του φώτα στο εσωτερικό του κι όχι το φως της ημέρας, σαν η λήψη να έγινε βραδινή ώρα. Όμως το ατύχημα συνέβη περί ώρα 8:38 το πρωί, δηλαδή η καμπίνα θα έπρεπε να είχε άπλετο φυσικό φως.
Από τα παραπάνω εξάγεται με ασφάλεια το συμπέρασμα ότι το συγκεκριμένο βίντεο κι οι σκηνές πανικού που απεικονίζει ΔΕΝ προέρχονται από το Boeing 737 MAX 8 της Ethiopian Airlines και ο ισχυρισμός για αυτό αποσκοπεί καθαρά σε δημιουργεί εντυπώσεων και clickbait.
Οι περισσότεροι που έκαναν κοινοποίηση το βίντεο ήταν από αυθεντική θλίψη για τον τραγικό θάνατο των επιβαινόντων. Όμως η διάδοση ψεμάτων δεν ωφελεί σε τίποτα ούτε τους νεκρούς ούτε την μνήμη τους.
Η παρούσα δημοσίευση αποτελεί μετάφραση του κειμένου του Africacheck που είναι μέλος του IFCN.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου