Γεννημένη στην Μπογκοτά στις Μαρτίου του 1993, η Tatiana «συστήθηκε» στον κόσμο της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού πριν από περίπου δύο χρόνια. Ήταν η εποχή που η Monisha Kaltenborn κρατούσε στα χέρια της τα ηνία της Sauber, όταν με δική της απόφαση η ελβετική ομάδα ενέταξε την Tatiana στο δυναμικό της.
Την πρώτη χρονιά με την ιδιότητα της οδηγού εξέλιξης, όμως από το 2018 κι επίσημα ως τρίτη πιλότο της ομάδας. Ξεχωριστή περίπτωση, ασφαλώς, η δεσποινίς Calderon, προερχόμενη από μεσοαστική οικογένεια, με τους γονείς της να είναι οι αντιπρόσωποι της ΚΙΑ στην Κολομβία.
Ο πατέρας της, Alberto, πρώτος εξάδελφος του πρώην προέδρου της χώρας, Juan Manuel Santos, ήταν αυτός που την παρότρυνε να ασχοληθεί από μικρή ηλικία με τα kart. Και η μητέρα της, Maria Clara Noguera, στήριξε με κάθε τρόπο αυτή την προσπάθειά της. Όμως και η Paula, η μεγαλύτερη αδελφή της, η οποία έχει αναλάβει και χρέη… μάνατζερ της Tatiana!
C&D: Εδώ και δύο χρόνια είσαι η επίσημη οδηγός εξέλιξης της Sauber. Είναι μια δικαίωση των κόπων όλης της ζωής σου έως τώρα;
TC: Ασφαλώς είναι ένα όνειρο, το οποίο έγινε πραγματικότητα με την παρουσία μου στη Sauber ως οδηγός εξέλιξης. Είναι ένα πρώτο βήμα προς την επίτευξη του μεγάλου στόχου μου που είναι κάποια μέρα να αγωνιστώ με ένα μονοθέσιο της Formula 1.
C&D: Φαίνεται πως τα τελευταία χρόνια οι γυναίκες έχουν αναλάβει τα ηνία της Formula 1!
Ναι, νομίζω πως οι καιροί αλλάζουν και αργά αλλά σταθερά στα paddock βλέπει κανείς πολλές μηχανικούς! Ειδικά όταν ξεκίνησε η συνεργασία μου με την Sauber, ήταν επικεφαλής η Monisha Kaltenborn, ενώ εδώ και αρκετά χρόνια στη Williams τον έλεγχο της ομάδας έχει η Claire Williams. Νομίζω πως δείχνουμε ότι παίρνουμε τη δύναμη στα χέρια μας! Ελπίζω σύντομα να έρθει η σειρά μου!
C&D: Ανέφερες τις μοναδικές ομάδες, οι οποίες εμπιστεύτηκαν γυναίκες οδηγούς τα τελευταία χρόνια με τη Suzie Wolff κι εσένα. Τι πιστεύεις πως έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια;
Θεωρώ πως στη Formula 1 κανείς δεν θα σου προσφέρει δουλειά απλά επειδή είσαι γυναίκα. Εμπιστεύονται τις ικανότητές μας και μας δίνουν μιαν ευκαιρία για να δείξουμε τι μπορούμε να κάνουμε, αλλά και για να εξελίξουμε, όπως συμβαίνει στη δική μου περίπτωση. Υπάρχουν πολλές γυναίκες σε κορυφαία πόστα στη μηχανολογία. Κι αυτό που αποδεικνύουμε είναι πως εδώ δεν παίζει ρόλο το φύλο, αλλά η ικανότητα!
CaD: Πιθανότατα θα γίνεις η πρώτη πιλότος από την Κολομβία, έπειτα από τον Juan Pablo Montoya, που θα οδηγήσει μονοθέσιο της Formula 1 σε αγώνα, μιας και ήδη το έχεις καταφέρει σε δοκιμές.
Είναι κάτι που σου προκαλεί μεγαλύτερη πίεση; Όχι! Ασφαλώς θέλω πολύ να γίνω κι εγώ μία πιλότος από την Κολομβία που θα οδηγήσει στη Formula 1. Μεγάλωσα παρακολουθώντας τον να αγωνίζεται, τον σέβομαι απεριόριστα, όμως θεωρώ πως η πίεση είναι προνόμιο! Βρίσκομαι σε μια εξαιρετική θέση κι είμαι έτοιμη να μάθω όσα περισσότερα μπορέσω!
CaD: Πόσο μεγάλες είναι οι διαφορές ανάμεσα στο GP3, στο οποίο αγωνίζεσαι, και στη Formula 1;
Πολύ μεγάλες. Πρώτα απ’ όλα, τα μονοθέσια είναι διαφορετικά. Στο GP3, για παράδειγμα, δεν έχουμε τιμόνι με υδραυλική υποβοήθηση και ο αυχένας υποφέρει περισσότερο από τις πλευρικές επιταχύνσεις. Αντίστοιχα, στη Formula 1 πρέπει να συνηθίσεις γρήγορα το γεγονός ότι σου μιλούν συνεχώς από την ενδοεπικοινωνία και πρέπει ταυτόχρονα να κάνεις πολλαπλές ρυθμίσεις στον τιμόνι. Στο GP3 σπανίως θα ακούσεις τον μηχανικό να σου μιλά την ώρα του αγώνα!
CaD: Πώς αισθάνεσαι που όλο και περισσότερος κόσμος σε αναγνωρίζει πλέον;
Για να πω την αλήθεια, ντρέπομαι λίγο!
CaD: Αισθάνεσαι διαφορετικά εξαιτίας του ότι είσαι η μοναδική γυναίκα οδηγός στα paddock της Formula 1;
Το έχω συνηθίσει! Αγωνίζομαι εδώ και σχεδόν 15 χρόνια και τις περισσότερες σεζόν ήμουν η μοναδική γυναίκα που συμμετείχε στο εκάστοτε Πρωτάθλημα. Επομένως έχω προσαρμοστεί σε αυτή την κατάσταση και δεν μου κάνει καμία εντύπωση. Όμως είναι γεγονός ότι όταν δεν σε γνωρίζουν σου συμπεριφέρονται κάπως διαφορετικά και πολλοί περιμένουν λιγότερα πράγματα από εσένα, συγκριτικά με τους άνδρες πιλότους. Όμως αυτό μου δίνει ακόμα μεγαλύτερο κίνητρο.
CaD: Τι συμβαίνει στην Κολομβία και τη Λατινική Αμερική γενικότερα; Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε πως όλο και περισσότεροι πιλότοι από λατινοαμερικάνικες χώρες εισέρχονται στη Formula 1…
Σίγουρα! Νομίζω πως το μεξικανικό grand prix αποτέλεσε μεγάλη ώθηση για όλη την περιοχή και θεωρώ πως είναι μια διαδικασία με την οποία αντιλαμβανόμαστε περισσότερο πόσο σημαντικό είναι να είμαστε ισχυροί στα καρτ και τις χαμηλές κατηγορίες. Στη Λατινική Αμερική ασχολούμαστε και με τη Formula 4, οπότε ελπίζουμε μέσα στα επόμενα χρόνια να δούμε κι άλλους πιλότους στο grid.
CaD: Σε ποια ηλικία ξεκίνησες να οδηγείς;
Στα εννέα μου χρόνια, στην Κολομβία.
CaD: Πολλά παιδιά σ’ αυτή την ηλικία παίζουν ακόμα με τις κούκλες τους, όμως εσύ είχες αποφασίσει να γίνεις οδηγός αγώνων! Τι ήταν αυτό που σε ώθησε στο να αποφασίσεις να ακολουθήσεις αυτή την καριέρα;
Πάντα μου άρεσαν τα σπορ και πριν ασχοληθώ με τα καρτ έπαιζα ποδόσφαιρο, τένις, έκανα ιππασία, όμως όταν κάθισα για πρώτη φορά στο καρτ αισθάνθηκα πως αυτό ήταν για εμένα. Το απήλαυσα από την πρώτη στιγμή που ασχολήθηκα και από το ξεκίνημα ο στόχος μου ήταν να φτάσω στο κορυφαίο επίπεδο του ηχανοκίνητου αθλητισμού, τη Formula 1. Τώρα έκανα ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο κι ελπίζω να φτάσω στην επίτευξή του.
CaD: Από την καθημερινότητά μας γνωρίζουμε πολύ καλά πως οι γυναίκες καταφέρνουν να φέρουν εις πέρας κάποια πράγματα, καλύτερα από τους άνδρες. Είναι κάτι που σε βοήθησε στην καριέρα σου;
Σίγουρα! Είμαστε γνωστές για το ότι μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Είμαστε ικανές να τα καταφέρουμε σε αυτό το σπορ, διότι δεν απαιτεί μόνο φυσική κατάσταση αλλά και ψυχική, εκεί όπου είμαστε δυνατές και μπορούμε να χειριστούμε πολλά πράγματα. Γι’ αυτό πιστεύω πως είναι ένα από τα λίγα σπορ στα οποία μπορούμε να αγωνιστούμε εναντίον ανδρών, μολονότι έχουμε 30% λιγότερη μυϊκή μάζα σε σχέση με τους άνδρες. Όμως με πολλή προπόνηση μπορείς να καλύψεις αυτή την «αδυναμία». Άλλωστε οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες ανταπεξερχόμαστε καλύτερα από τους άνδρες στις δυνάμεις G! Κι αυτό είναι ένα καλό σημάδι!
CaD: Έχεις σκεφτεί ποτέ τι θα μπορούσες να είχες κάνει στη ζωή σου εάν δεν είχες γίνει οδηγός αγώνων;
Υπήρξε μια στιγμή κατά την οποία έπρεπε να επιλέξω ανάμεσα στο τένις και τους αγώνες ταχύτητας. Επέλεξα δίχως ενδοιασμό τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Ίσως σε μιαν άλλη ζωή να γίνω αθλήτρια του τένις, όμως είμαι ευγνώμων για όλες τις ευκαιρίες που μου έχουν δοθεί στους αγώνες ταχύτητας. Κι ελπίζω να καταφέρω να αποτελέσω κομμάτι της ιστορίας αυτού του σπορ.
CaD: Ποια είναι η συμβουλή σου προς τους γονείς μικρών κοριτσιών κι ίσως να αναρωτιούνται εάν τα μηχανοκίνητα σπορ είναι το ιδανικό άθλημα για να ασχοληθούν τα παιδιά τους;
Η συμβουλή μου είναι αυτό που έκαναν οι γονείς μου μ’ εμένα. Με άφησαν να ακολουθήσω το πάθος μου. Αν το πάθος του είναι τα μηχανοκίνητα σπορ κι έχει την επιθυμία να αφοσιωθεί σ’ αυτό, οι γονείς πρέπει να υποστηρίξουν τις κόρες τους, διότι είναι ένα σπορ στο οποίο μπορούμε να συναγωνιστούμε επί ίσοις όροις. Και φυσικά να δουλέψουν σκληρά!
CaD: Όταν γίνεις μητέρα θα «επιτρέψεις» στην κόρη ή στον γιο σου να γίνει οδηγός αγώνων;
Ασφαλώς! Εάν το θέλουν, θα τα ωθήσω να ακολουθήσουν τα όνειρά τους!
Την πρώτη χρονιά με την ιδιότητα της οδηγού εξέλιξης, όμως από το 2018 κι επίσημα ως τρίτη πιλότο της ομάδας. Ξεχωριστή περίπτωση, ασφαλώς, η δεσποινίς Calderon, προερχόμενη από μεσοαστική οικογένεια, με τους γονείς της να είναι οι αντιπρόσωποι της ΚΙΑ στην Κολομβία.
Ο πατέρας της, Alberto, πρώτος εξάδελφος του πρώην προέδρου της χώρας, Juan Manuel Santos, ήταν αυτός που την παρότρυνε να ασχοληθεί από μικρή ηλικία με τα kart. Και η μητέρα της, Maria Clara Noguera, στήριξε με κάθε τρόπο αυτή την προσπάθειά της. Όμως και η Paula, η μεγαλύτερη αδελφή της, η οποία έχει αναλάβει και χρέη… μάνατζερ της Tatiana!
C&D: Εδώ και δύο χρόνια είσαι η επίσημη οδηγός εξέλιξης της Sauber. Είναι μια δικαίωση των κόπων όλης της ζωής σου έως τώρα;
TC: Ασφαλώς είναι ένα όνειρο, το οποίο έγινε πραγματικότητα με την παρουσία μου στη Sauber ως οδηγός εξέλιξης. Είναι ένα πρώτο βήμα προς την επίτευξη του μεγάλου στόχου μου που είναι κάποια μέρα να αγωνιστώ με ένα μονοθέσιο της Formula 1.
C&D: Φαίνεται πως τα τελευταία χρόνια οι γυναίκες έχουν αναλάβει τα ηνία της Formula 1!
Ναι, νομίζω πως οι καιροί αλλάζουν και αργά αλλά σταθερά στα paddock βλέπει κανείς πολλές μηχανικούς! Ειδικά όταν ξεκίνησε η συνεργασία μου με την Sauber, ήταν επικεφαλής η Monisha Kaltenborn, ενώ εδώ και αρκετά χρόνια στη Williams τον έλεγχο της ομάδας έχει η Claire Williams. Νομίζω πως δείχνουμε ότι παίρνουμε τη δύναμη στα χέρια μας! Ελπίζω σύντομα να έρθει η σειρά μου!
C&D: Ανέφερες τις μοναδικές ομάδες, οι οποίες εμπιστεύτηκαν γυναίκες οδηγούς τα τελευταία χρόνια με τη Suzie Wolff κι εσένα. Τι πιστεύεις πως έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια;
Θεωρώ πως στη Formula 1 κανείς δεν θα σου προσφέρει δουλειά απλά επειδή είσαι γυναίκα. Εμπιστεύονται τις ικανότητές μας και μας δίνουν μιαν ευκαιρία για να δείξουμε τι μπορούμε να κάνουμε, αλλά και για να εξελίξουμε, όπως συμβαίνει στη δική μου περίπτωση. Υπάρχουν πολλές γυναίκες σε κορυφαία πόστα στη μηχανολογία. Κι αυτό που αποδεικνύουμε είναι πως εδώ δεν παίζει ρόλο το φύλο, αλλά η ικανότητα!
CaD: Πιθανότατα θα γίνεις η πρώτη πιλότος από την Κολομβία, έπειτα από τον Juan Pablo Montoya, που θα οδηγήσει μονοθέσιο της Formula 1 σε αγώνα, μιας και ήδη το έχεις καταφέρει σε δοκιμές.
Είναι κάτι που σου προκαλεί μεγαλύτερη πίεση; Όχι! Ασφαλώς θέλω πολύ να γίνω κι εγώ μία πιλότος από την Κολομβία που θα οδηγήσει στη Formula 1. Μεγάλωσα παρακολουθώντας τον να αγωνίζεται, τον σέβομαι απεριόριστα, όμως θεωρώ πως η πίεση είναι προνόμιο! Βρίσκομαι σε μια εξαιρετική θέση κι είμαι έτοιμη να μάθω όσα περισσότερα μπορέσω!
CaD: Πόσο μεγάλες είναι οι διαφορές ανάμεσα στο GP3, στο οποίο αγωνίζεσαι, και στη Formula 1;
Πολύ μεγάλες. Πρώτα απ’ όλα, τα μονοθέσια είναι διαφορετικά. Στο GP3, για παράδειγμα, δεν έχουμε τιμόνι με υδραυλική υποβοήθηση και ο αυχένας υποφέρει περισσότερο από τις πλευρικές επιταχύνσεις. Αντίστοιχα, στη Formula 1 πρέπει να συνηθίσεις γρήγορα το γεγονός ότι σου μιλούν συνεχώς από την ενδοεπικοινωνία και πρέπει ταυτόχρονα να κάνεις πολλαπλές ρυθμίσεις στον τιμόνι. Στο GP3 σπανίως θα ακούσεις τον μηχανικό να σου μιλά την ώρα του αγώνα!
CaD: Πώς αισθάνεσαι που όλο και περισσότερος κόσμος σε αναγνωρίζει πλέον;
Για να πω την αλήθεια, ντρέπομαι λίγο!
CaD: Αισθάνεσαι διαφορετικά εξαιτίας του ότι είσαι η μοναδική γυναίκα οδηγός στα paddock της Formula 1;
Το έχω συνηθίσει! Αγωνίζομαι εδώ και σχεδόν 15 χρόνια και τις περισσότερες σεζόν ήμουν η μοναδική γυναίκα που συμμετείχε στο εκάστοτε Πρωτάθλημα. Επομένως έχω προσαρμοστεί σε αυτή την κατάσταση και δεν μου κάνει καμία εντύπωση. Όμως είναι γεγονός ότι όταν δεν σε γνωρίζουν σου συμπεριφέρονται κάπως διαφορετικά και πολλοί περιμένουν λιγότερα πράγματα από εσένα, συγκριτικά με τους άνδρες πιλότους. Όμως αυτό μου δίνει ακόμα μεγαλύτερο κίνητρο.
CaD: Τι συμβαίνει στην Κολομβία και τη Λατινική Αμερική γενικότερα; Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε πως όλο και περισσότεροι πιλότοι από λατινοαμερικάνικες χώρες εισέρχονται στη Formula 1…
Σίγουρα! Νομίζω πως το μεξικανικό grand prix αποτέλεσε μεγάλη ώθηση για όλη την περιοχή και θεωρώ πως είναι μια διαδικασία με την οποία αντιλαμβανόμαστε περισσότερο πόσο σημαντικό είναι να είμαστε ισχυροί στα καρτ και τις χαμηλές κατηγορίες. Στη Λατινική Αμερική ασχολούμαστε και με τη Formula 4, οπότε ελπίζουμε μέσα στα επόμενα χρόνια να δούμε κι άλλους πιλότους στο grid.
CaD: Σε ποια ηλικία ξεκίνησες να οδηγείς;
Στα εννέα μου χρόνια, στην Κολομβία.
CaD: Πολλά παιδιά σ’ αυτή την ηλικία παίζουν ακόμα με τις κούκλες τους, όμως εσύ είχες αποφασίσει να γίνεις οδηγός αγώνων! Τι ήταν αυτό που σε ώθησε στο να αποφασίσεις να ακολουθήσεις αυτή την καριέρα;
Πάντα μου άρεσαν τα σπορ και πριν ασχοληθώ με τα καρτ έπαιζα ποδόσφαιρο, τένις, έκανα ιππασία, όμως όταν κάθισα για πρώτη φορά στο καρτ αισθάνθηκα πως αυτό ήταν για εμένα. Το απήλαυσα από την πρώτη στιγμή που ασχολήθηκα και από το ξεκίνημα ο στόχος μου ήταν να φτάσω στο κορυφαίο επίπεδο του ηχανοκίνητου αθλητισμού, τη Formula 1. Τώρα έκανα ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο κι ελπίζω να φτάσω στην επίτευξή του.
CaD: Από την καθημερινότητά μας γνωρίζουμε πολύ καλά πως οι γυναίκες καταφέρνουν να φέρουν εις πέρας κάποια πράγματα, καλύτερα από τους άνδρες. Είναι κάτι που σε βοήθησε στην καριέρα σου;
Σίγουρα! Είμαστε γνωστές για το ότι μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Είμαστε ικανές να τα καταφέρουμε σε αυτό το σπορ, διότι δεν απαιτεί μόνο φυσική κατάσταση αλλά και ψυχική, εκεί όπου είμαστε δυνατές και μπορούμε να χειριστούμε πολλά πράγματα. Γι’ αυτό πιστεύω πως είναι ένα από τα λίγα σπορ στα οποία μπορούμε να αγωνιστούμε εναντίον ανδρών, μολονότι έχουμε 30% λιγότερη μυϊκή μάζα σε σχέση με τους άνδρες. Όμως με πολλή προπόνηση μπορείς να καλύψεις αυτή την «αδυναμία». Άλλωστε οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες ανταπεξερχόμαστε καλύτερα από τους άνδρες στις δυνάμεις G! Κι αυτό είναι ένα καλό σημάδι!
CaD: Έχεις σκεφτεί ποτέ τι θα μπορούσες να είχες κάνει στη ζωή σου εάν δεν είχες γίνει οδηγός αγώνων;
Υπήρξε μια στιγμή κατά την οποία έπρεπε να επιλέξω ανάμεσα στο τένις και τους αγώνες ταχύτητας. Επέλεξα δίχως ενδοιασμό τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Ίσως σε μιαν άλλη ζωή να γίνω αθλήτρια του τένις, όμως είμαι ευγνώμων για όλες τις ευκαιρίες που μου έχουν δοθεί στους αγώνες ταχύτητας. Κι ελπίζω να καταφέρω να αποτελέσω κομμάτι της ιστορίας αυτού του σπορ.
CaD: Ποια είναι η συμβουλή σου προς τους γονείς μικρών κοριτσιών κι ίσως να αναρωτιούνται εάν τα μηχανοκίνητα σπορ είναι το ιδανικό άθλημα για να ασχοληθούν τα παιδιά τους;
Η συμβουλή μου είναι αυτό που έκαναν οι γονείς μου μ’ εμένα. Με άφησαν να ακολουθήσω το πάθος μου. Αν το πάθος του είναι τα μηχανοκίνητα σπορ κι έχει την επιθυμία να αφοσιωθεί σ’ αυτό, οι γονείς πρέπει να υποστηρίξουν τις κόρες τους, διότι είναι ένα σπορ στο οποίο μπορούμε να συναγωνιστούμε επί ίσοις όροις. Και φυσικά να δουλέψουν σκληρά!
CaD: Όταν γίνεις μητέρα θα «επιτρέψεις» στην κόρη ή στον γιο σου να γίνει οδηγός αγώνων;
Ασφαλώς! Εάν το θέλουν, θα τα ωθήσω να ακολουθήσουν τα όνειρά τους!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου