«Είναι κεφάτη, ψωνίζει από το πληκτρολόγιο»
ήταν ο τίτλος πρόσφατου ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.», με αφορμή την είσοδο της μεγαλύτερης αλυσίδας σουπερμάρκετ στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Πρόκειται φυσικά για λογοπαίγνιο από παλιά διαφήμιση, που όσοι την πρόλαβαν πιθανόν ανήκουν ή οδεύουν στην κατηγορία των «ευάλωτων ηλικιακών ομάδων».Πόσους λόγους όμως έχουν να είναι κεφάτοι όσοι δουλεύουν για να εξυπηρετηθούν οι ηλεκτρονικές μας παραγγελίες στα σουπερμάρκετ; Οχι και πολλούς, αν κρίνουμε από τις εμπειρίες που περιγράφει στην «Εφ.Συν.» ο Μιλτιάδης Στρατηγός, αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας και εργαζόμενος στον Σκλαβενίτη. «Το sklavenitis.gr είναι πολύ πρόσφατο και ακόμα δεν έχουμε σαφή εικόνα. Κρίνοντας όμως από τη μέχρι τώρα συνεργασία με το caremarket.gr και το e-food.gr, αλλά και τις τηλεφωνικές παραγγελίες και τις παραδόσεις, που πολλαπλασιάστηκαν εν μέσω καραντίνας, μιλάμε για έναν τζίρο και έναν όγκο εργασίας με τον οποίο έχουν επιβαρυνθεί οι ήδη φορτωμένοι εργαζόμενοι.
Πλάι στα υπόλοιπα καθήκοντά τους βγάζουν και τις τηλεφωνικές και ηλεκτρονικές παραγγελίες, με επιπλέον ώρες εργασίας, που δεν φαίνονται πουθενά». Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του ΣΕΑ, μία από τις επιπτώσεις του λοκντάουν και της ενίσχυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι οι μετακινήσεις εργαζομένων και η κατάργηση ειδικοτήτων, καθώς κλείσανε τμήματα πώλησης, ειδικά στα σουπερμάρκετ με τα διαρκή αγαθά που απαγορεύτηκε η πώλησή τους. «Αυτό που έγινε μέσω πανδημίας είναι το αλισβερίσι με μετατόπιση συναδέλφων από πόστο σε πόστο και από μαγαζί σε μαγαζί - συχνά στην άλλη άκρη της πόλης, για να καλυφθούν κενά προσωπικού από κρούσματα ή άλλες επιχειρησιακές ανάγκες».
Στην ερώτηση αν οι ανάγκες καλύφθηκαν από έκτακτες προσλήψεις, που το 2020 έφτασαν τις 1.500, η απάντηση είναι ότι οι προσλήψεις αφορούσαν από δεκαπενθήμερες έως το πολύ τρίμηνες συμβάσεις, που στην πλειονότητά τους έληξαν χωρίς να ανανεωθούν, ενώ πολλοί δεν άντεξαν. «Αν σε βάλουν ανεκπαίδευτο στα βαθιά, εν μέσω καραντίνας, δεν θέλει και πολύ να παραιτηθείς. Οι περισσότεροι ήταν πολύ νέα παιδιά, που τα έπαιξαν, αφού τα είδαν όλα».
Οσο για την καινοτομία του e-market, αυτή συχνά μεταφράζεται σε επιπλέον εντατικοποίηση. «Εκεί που ήμουν σε ένα πόστο, τώρα για να βγάλω την ηλεκτρονική παραγγελία γυρίζω παντού. Γίνομαι και παραγγελιοδόχος, και ψυγειάς, και αποθηκάριος, και πωλητής. Από όλα». Σαν τον Τσάρλι Τσάπλιν στους «Μοντέρνους Καιρούς», μόνο που η αυτόματη ταΐστρα δεν είναι το μηχάνημα, αλλά ο ίδιος ο εργαζόμενος-πολυεργαλείο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου