Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Μαρτίου 20, 2023

Xανιά: «Τρέχουν» οι διαδικασίες ανάδειξης της ιστορικής μεταλλικής γέφυρας στον ποταμό Ταυρωνίτη

Η γέφυρα είναι χαρακτηρισμένη ως Νεότερο Ιστορικό Μνημείο.


Σε εξέλιξη βρίσκεται η μελέτη για τη στατική επάρκεια και ανάδειξη της ιστορικής μεταλλικής γέφυρας στον ποταμό Ταυρωνίτη του Δήμου Πλατανιά, καθώς στο τελικό τους στάδιο είναι οι εργασίες ολοκλήρωσης της μελέτης για τον στατικό έλεγχο, που θα οδηγήσουν στην εκτέλεση των απαραίτητων έργων για αποκατάσταση και ανάδειξη της γέφυρας.

Τις προηγούμενες ημέρες, σύμφωνα με ανακοίνωση του Δήμου Πλατανιά, πραγματοποιήθηκε από τον ανάδοχο της μελέτης, με την επίβλεψη εκπροσώπου της υπηρεσίας νεωτέρων μνημείων και παρουσία του αντιδημάρχου Πλατανιά Γιώργου Καλαϊτζάκη, διερεύνηση της θεμελίωσης των βάθρων, διάτρηση με καροτιέρα για έλεγχο στατικότητας και έλεγχος διάβρωσης των μεταλλικών στοιχείων της γέφυρας, προκειμένου να καταγραφούν τα στοιχεία και να ολοκληρωθεί η μελέτη.

Στόχος είναι, όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, η αποκατάσταση των φθορών και η πιθανή αντικατάσταση μερών της γέφυρας.

Επίσης με τη μελέτη θα επιδιωχθεί η περαιτέρω αισθητική ανάδειξη του μνημείου, καθώς θα γίνει και μελέτη φωτισμού της, όπως και κατάλληλη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου. Τέλος θα δημιουργηθεί η υποδομή για τη δυνατότητα πληροφόρησης του κοινού για την ιστορική αξία της γέφυρας και η ένταξή της από τον Δήμο Πλατανιά σε μια ευρύτερη περιπατητική διαδρομή.

Γέφυρα της Κρητικής Πολιτείας

Η γέφυρα χτίστηκε επί Κρητικής Πολιτείας το 1901 για να συνδέει την πόλη των Χανίων και την ευρύτερη περιοχή με την ενδοχώρα του νομού, αποτελώντας ένα πολύ σημαντικό έργο για τις μετακινήσεις της εποχής εκείνης. 

Σχεδιάστηκε από το μηχανικό Μιχάλη Σαββάκη, είναι μεταλλικής κατασκευής και αυτό γιατί λόγω του μεγάλου πλάτους του ποταμού Ταυρωνίτη, δεν μπορούσε να κατασκευαστεί πέτρινη.

Είχε ξύλινο οδόστρωμα πλάτους 3,5 μ. και πεζοδρόμια στα δύο πλάγια πλάτους 60 εκατοστών και τα σίδερα κατασκευής μεταφέρθηκαν από τη Γερμανία. Η ιστορική αξία και σημασία της γέφυρας έγκειται στις μάχες που έγιναν εκεί, αλλά και στο γειτονικό αεροδρόμιο του Μάλεμε κατά τη μάχη της Κρήτης το Μάιο του 1941.

Παρά την αντίσταση συμμάχων και Κρητικών η γέφυρα καταλήφθηκε, ωστόσο από τους βομβαρδισμούς ένα μέρος της τότε γέφυρας κατέρρευσε, ενώ υπέστη φθορές και διάβρωση με το πέρασμα του χρόνου.

Το 2000 με πρωτοβουλία φορέων των κατοίκων και του τότε Δήμου Βουκολιών που σήμερα υπάγεται στον Δήμο Πλατανιά, η γέφυρα αναστηλώθηκε και αποκαταστάθηκε μερικώς στην αρχική της μορφή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου