Με τις «πηγές» τους στα τέλη του 19ο αιώνα, γνήσια τέκνα του καιρού τους, ο Άλμπερτ Αϊνστάιν (1879-1955) και ο Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) έζησαν βίους παράλληλους, διανοίγοντας νέες λεωφόρους τόσο στην επιστήμη όσο και στην τέχνη του 20ού αιώνα.
Στην πραγματικότητα, ακολουθώντας και οι δυο τους τις καινούριες ιδέες που διατυπώνονταν στο επίπεδο της διανόησης, αλλά και τις θεαματικές εξελίξεις στο επιστημονικό πεδίο, τα μαθηματικά και την τεχνολογία, υπήρξαν κύριοι διαμορφωτές του τι εννοούμε σήμερα με τον όρο «αβανγκάρντ», καθώς είναι αυτοί που μας έδωσαν νέα «μάτια» να δούμε τον κόσμο.
Η έντονη πνευματική έκλαμψη που παρατηρήθηκε στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα και επηρέασε τις εξελίξεις για τα επόμενα χρόνια, σημάδεψε για πάντα την ανθρωπότητα και ενδεχομένως να θυμίζει σε βεληνεκές μια άλλη εποχή, συγκεκριμένα εκείνη της ευρωπαϊκής Αναγέννησης. Δύο από τους ισχυρούς πόλους, να θυμηθούμε βεβαίως και μερικούς άλλους όπως ο Φρόιντ και ο Γιουνγκ σε άλλο επίπεδο- ήταν ο Πάμπλο Πικάσο στο Παρίσι και ο Άλμπερτ Αϊνστάιν στη Βέρνη.
Ιστορικές τομές στην τέχνη και την επιστήμη
Το εντυπωσιακό είναι ότι η εποχή τους δεν ήταν ώριμη να αναγνωρίσει τι πέτυχαν αυτές οι δύο μεγαλοφυίες τη στιγμή που «διατύπωναν» είτε με χρώματα είτε με μαθηματικούς τύπους, τις κοσμογονικές τους προτάσεις που πλέον θα μεταμόρφωναν για πάντα τον τρόπο που θα αντικρύζαμε τόσο τον χρόνο όσο και τον χώρο αλλά και την αισθητική την ίδια, την ομορφιά. Ωστόσο, αναγκάστηκε και η εποχή να ακολουθήσει τη σκέψη τους και οι διόλου μικρές τελικά δικές τους «ιστορίες» να ενταχθούν παράλληλα στο ποτάμι της μεγάλης κοινής Ιστορίας του κοσμου.
Ο πρώτος το 1907 (θα το εκθέσει πάλι το 1916) με το έργο του, την ελαιογραφία «Οι Δεσποινίδες της Αβινιόν», μια μεγάλη ελαιογραφία η οποία δημιουργήθηκε από τον ισπανό καλλιτέχνη και απεικονίζει πέντε γυμνές ιερόδουλες σε ένα πορνείο στην ομώνυμη οδό, στη Βαρκελώνη (ο πίνακας σήμερα ανήκει στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη), έμελλε να αλλάξει τον ρου της ζωγραφικής τέχνης. Ένα έργο ορόσημο που έχει σημαδέψει για πάντα την οπτική μας πάνω στην ίδια την τέχνη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου