γράφει ο Ιωάννης Β. Δασκαρόλης
Πρόλογος – Ο ηθογράφος Ανδρέας Καρκαβίτσας και η ιδεολογία του.
Ο Ανδρέας Καρκαβίτσας γεννήθηκε στα
Τον Αύγουστο του 1896 κατατάχθηκε στο Στρατό ως μόνιμος στρατιωτικός γιατρός, αφού πρώτα είχε δημοσιεύσει σε συνέχειες το άλλο κορυφαίο διήγημά του Ο Ζητιάνος, στην εφημερίδα Εστία. Ο Καρκαβίτσας συνέχισε να ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα λόγω των στρατιωτικών μεταθέσεων που επεδίωκε να λαμβάνει, ζώντας για μεγάλο χρονικό διάστημα στην επαρχία, παρατηρώντας και κρατώντας σημειώσεις για την καθημερινή ζωή των χωρικών. Σταδιακά τα διηγήματά του συγκέντρωσαν την προσοχή του αναγνωστικού κοινού λόγω της ζωντάνιας τους και της φυσιολατρικής τους κοπής και ο ίδιος εξελίχθηκε σε κορυφαία πνευματική προσωπικότητα της Χώρας. Πάντως ήταν γεγονός ότι μέσω της αρθρογραφίας του στον Τύπο τηρούσε μια κριτική στάση σε όλα τα ζητήματα της επικαιρότητας, με θέσεις κατά κανόνα κόντρα στην κοινή γνώμη.[1]
- Δημοτικισμός και η υπεράσπιση του νέου Ελληνισμού έναντι της αρχαιοπληξίας.
Ο Καρκαβίτσας αρχικά έγραψε στην καθαρεύουσα,[2] αλλά σταδιακά στράφηκε προς την δημοτική, χωρίς να προσχωρήσει γλωσσικά εντελώς στον ψυχαρισμό του οποίου αποδοκίμασε τις ακρότητες. Υπερασπίστηκε τον Δημοτικισμό και ήταν ιδρυτικό μέλος του Εκπαιδευτικού Ομίλου μαζί με τους Ίωνα Δραγούμη και Λορέντζο Μαβίλη, ενώ υποστήριξε την καθιέρωση της δημοτικής στην Εκπαίδευση αλλά και σε όλες τις δημόσιες πτυχές της ζωής του έθνους. Ακόμη περισσότερο, υπερασπίστηκε την Ελλάδα της εποχής του έναντι της αρχαίας ελληνικής υπεροχής που υποστηριζόταν από την πνευματική ηγεσία του τόπου και έτεινε προς την προγονοπληξία, ενώ επιφύλασσε μια θετική αποτίμηση και για την τελευταία περίοδο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας που την θεωρούσε προθάλαμο της εποχής του.[3] Έναντι του Μαραθώνα ο Καρκαβίτσας αντέτασσε τα Δερβενάκια, στην Ελλάδα του Μ. Αλεξάνδρου, την Ελλάδα του Γεωργίου Α΄. Όλο το έργο του Καρκαβίτσα δοξολογεί χωρίς εκπτώσεις την επανάσταση του 1821[4] την οποία θεωρεί ανεκπλήρωτη και το δημιούργημά της προσωρινό μέχρι την απελευθέρωση της Κωνσταντινούπολης και την εκπλήρωση των προφητειών του Γένους.
Η αντίθεση του Καρκαβίτσα στον παλαιοκομματισμό της ελληνικής πολιτικής σκηνής πριν το 1909.
Μέσα από την τριβή του Καρκαβίτσα με την ελληνική πολιτική σκηνή στα τέλη του 19ου αιώνα, τα πρόσωπα που την απαρτίζουν (κομματάρχες) και τους οργανισμούς τους (κόμματα), θεώρησε ότι είχαν την κύρια ευθύνη για την στασιμότητα της ελληνικής κοινωνίας αλλά και γενικότερα του Ελληνισμού. Τις απόψεις αυτές τις σκιαγραφεί ανάγλυφα στο πασίγνωστο διήγημα του Ο ζητιάνος, θεωρώντας τον πολιτικαντισμό ως βασική αιτία της εξαθλίωσης των αγροτικών πληθυσμών στην Θεσσαλία όπου εκτυλίσσεται και η δράση του διηγήματος.
Έτσι λοιπόν σύμφωνα με τον Καρκαβίτσα, ο πολιτικαντισμός ανθεί στην Ελλάδα γιατί οι άνθρωποι είναι απαιδαγώγητοι στις πολιτικές ελευθερίες. Αυτός επέφερε και την διάβρωση του θεσμού της Κοινότητας και η στροφή των ανθρώπων προς την εξυπηρέτηση του ιδιοτελούς τους ατομικού συμφέροντος. «Γι΄ αυτό άφησαν τις κοινοτικές υποθέσεις στου πεπρωμένου την διάκριση και κοιτάζουν μόνο τα ατομικά τους συμφέροντα. Καθένας έκαμε πολιτικόν του φίλο εκείνον που επί Τουρκοκρατίας ήξερε πως είχε δύναμιν αναγνωρισμένη".[10]
Λίγα χρόνια μετά (1909) από την συγγραφή του διηγήματος του Ζητιάνου, ο Καρκαβίτσας στήριξε πολλές ελπίδες για την ανατροπή της κατάστασης αυτής στον Στρατιωτικό Σύνδεσμο του οποίου ήταν μέλος. Αγανακτούσε που ο σύνδεσμος δεν τηρούσε σκληρότερη στάση έναντι του πολιτικαντισμού και θεωρούσε μεγάλο λάθος την συνδιαλλαγή με τα υφιστάμενα κόμματα. "...ο λαός ζητεί να τον λυτρώσει από τα κόμματα και τα ερπετά τους. Βγάλε τα από πάνω μου! Ξερίζωσε τα από τον τόπο μου! Λύσε μου τα χέρια που μου ταχουνε πιστάγκωνα! Μην με πιστεύεις ελεύθερο! Σκλάβος τους είμαι! Μην τους ακούς που λέγονται αντιπρόσωποι μου, τύραννοι μου είναι! Μην το λες πως είμαι κόμμα τους εγώ. Το κόμμα τους είναι λίγοι πέντε δέκα, εγώ πάω κοντά τους από ανάγκη. Γιατί έχουνε μαζί τους κάθε της πολιτείας αντιπρόσωπο, κάθε της εξουσίας όργανο και Αρχή...."[11]
Η συμμετοχή του Καρκαβίτσα στους Βαλκανικούς πολέμους (1912-1913).
Συμμετείχε στους Βαλκανικούς πολέμους ως στρατιωτικός γιατρός και συνέδραμε την ελληνική στρατιωτική εξόρμηση προς Βορρά με όλες του τις δυνάμεις. Κατά τη μάχη των Γιαννιτσών συνάντησε και συνομίλησε με τον γνωστό συγγραφέα και μετέπειτα ακαδημαϊκό Σπύρο Μελά όπου του περιέγραψε τρομακτικές στιγμές κατά τη φονική μάχη, όπου περισυνέλλεγε και περιέθαλπε τραυματίες κάτω από συνεχή πυρά του εχθρικού πυροβολικού. Μια συγκλονιστική σχετική περιγραφή των τραυματιών και των παθών τους, αλλά και των προσπαθειών του Καρκαβίτσα να τους βοηθήσει δημοσιεύτηκε και στον ημερήσιο Τύπο της εποχής.[12]
Την ίδια περίοδο τα ελληνικά στρατεύματα νοσούσαν και αποδεκατίζονταν από επιδημία χολέρας. Στα έγγραφα της εποχής αναφέρεται η μετάβαση του Καρκαβίτσα στο Δεμίρ-Ισάρ (Σιδηρόκαστρο) για παραλαβή εμβολίων χολέρας.[13] Ο Καρκαβίτσας παρασημοφορήθηκε δύο φορές για τη «μέχρι αυτοθυσίας αφοσίωση στο καθήκον» κατά τους δύο βαλκανικούς πολέμους, ενώ τον Φεβρουάριο του 191 προβιβάστηκε σε Λοχαγό.[14]
Η προσχώρηση του Καρκαβίτσα στον αντιβενιζελισμό, η εξορία του στη Μυτιλήνη και η φυλάκισή του στη Θεσσαλονίκη (1916 - 1917)
Στα χρόνια του Εθνικού Διχασμού προσχώρησε στον αντιβενιζελισμό στηρίζοντας τον Βασιλιά Κωνσταντίνο στη διένεξη. Ο Καρκαβίτσας είχε την ατυχία να επιστρέφει από άδεια ακτοπλοϊκώς στη μονάδα του στη Θεσσαλονίκη χωρίς να γνωρίζει ότι εν τω μεταξύ είχε εκδηλωθεί το βενιζελικό κίνημα της Άμυνας και η Θεσσαλονίκη βρισκόταν υπό τον έλεγχο βενιζελικών. Όταν αποβιβάστηκε με άλλους βασιλόφρονες αξιωματικούς στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης,[15] συνελήφθησαν επί τόπου και οδηγήθηκαν ενώπιον του συνταγματάρχη Κωνσταντίνου Μαζαράκη που τους υποσχέθηκε αμοιβές και προαγωγές αν προσχωρούσαν στο κίνημα.
Τόσο ο Καρκαβίτσας όσο και οι υπόλοιποι αξιωματικοί παρέμειναν ανένδοτοι στις προτάσεις αυτές και ακολούθως φυλακίστηκαν και εκτοπίστηκαν σε γαλλικό στρατόπεδο αιχμαλώτων στη Μυτιλήνη, καθώς το νησί είχε προσχωρήσει στο κίνημα της Άμυνας. Το εν λόγω στρατόπεδο ήταν ένα χωράφι περιφραγμένο με συρματόπλεγμα, στο οποίο είχαν τοποθετηθεί σκηνές και το φρουρούσαν Σενεγαλέζοι στρατιώτες. Εκεί παρέμειναν υπό άθλιες συνθήκες σίτισης και διαβίωσης, αλλά δεν προσχώρησαν στην βενιζελική Άμυνα, παρά τις εκκλήσεις βενιζελικών αξιωματούχων που τους επισκέπτονταν, αλλά και του Μητροπολίτη Κυρίλλου.[16]
Τους αναγγέλθηκε ότι θα μεταφέρονταν στον Βόλο από όπου και θα απελευθερώνονταν, αλλά το ατμόπλοιο που τους μετέφερε, τελικά τους πήγε στη Θεσσαλονίκη μετά από απόφαση της Επαναστατικής Κυβέρνησης. Εκεί δέχθηκαν νέες απειλές από τον υποστράτηγο Εμμανουήλ Ζυμβρακάκη για να προσχωρήσουν και όταν αυτοί αρνήθηκαν φυλακίστηκαν στις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη. Ο Καρκαβίτσας κλείστηκε σε ένα υπόγειο κελί, ρυπαρό, χωρίς παράθυρο, ενώ για τροφή του έδιναν σκέτο ψωμί με λίγο νερό, ενώ η είδηση της φυλάκισής του ξεσήκωσε κύμα συμπαράστασης στην Αθήνα.[17]
Επίμετρον - Μια προσωπογραφία του Καρκαβίτσα από τον Γρηγόριο Ξενόπουλο
«Δὲν θαυμάζω μόνον τὸν Καρκαβίτσαν ὡς συγγραφέα, ἀλλὰ καὶ τὸν ἀγαπῶ ὡς ἄνθρωπον. Εἶναι καλός. Οὔτε θὰ ἔβρισκα ἄλλη λέξιν διὰ νὰ τὸν χαρακτηρίσω, ἀπὸ αὐτὴν ποὺ μεταχειριζόμεθα τόσο συχνά καὶ διὰ τόσο πολλούς. Ἁπλοῦς, ἀφελῆς, ἴσιος, δὲν ἔχει οὔτε ταπεινὰ πάθη, οὔτε γελοίους ἐγωισμούς, οὔτε μίση προσωπικὰ καὶ ἀνόητα, οὔτε κἂν τὰς ἀδυναμίας, τὰς στρυφνότητας, τὰς ἰδιοτροπίας ἐκείνας τὰς παιδικάς, ποὺ μερικοὺς ἄλλους "μεγάλους ἄνδρας" τοὺς κάμνουν ἀνυπόφορους. Ποτὲ δὲν ὁμιλεῖ γιὰ τὰ ἔργα του, ποτὲ δὲν προβάλλει ἀπαιτητικὸν καὶ καταθλιπτικὸν τὸ ἐγώ του. Κάποτε εἶχα γράψει μὲ πολὺν ἐνθουσιασμὸν διὰ τὰ Λόγια τῆς Πλώρης του. Τελευταίως εἶχα ἐπικρίνει τὸν Ἀρχαιολόγον του. Ὁ Καρκαβίτσας μὲ εὐχαρίστησε μὲ τὴν ἴδιαν γαλήνην καὶ διὰ τὰς δύο κριτικάς, ἐνῶ ἄλλος διὰ τὴν δευτέραν ἠμποροῦσε νὰ μοῦ θυμώσῃ. Μοῦ ἀρέσει ὁ χαρακτήρ του ὁ ἄκαμπτος, ὁ ἀνένδοτος, ἐκεῖ ποὺ πρέπει, καὶ ὁ μαλακός, ὁ ἐνδοτικότατος, πάλιν ἐκεῖ ποὺ πρέπει. Μοῦ ἀρέσει ἡ ζωή του ἡ ἥσυχη, ἡ ἀθόρυβη, ἡ μοναχική, ἡ ἐλεύθερη καὶ ἡ ἀμέριμνη. Μοῦ ἀρέσει ἡ μουρμούρα του, ὅταν παραπονῆται διὰ τὴν κατάστασιν καὶ τὰ βάζῃ μὲ ὅλους, πρῶτα πρῶτα μὲ τὸν "ἄθλιον" ἑαυτόν του. Μοῦ ἀρέσει ἡ φαιδρότης του, ὅταν ακούῃ ἢ διηγῆται ἀστεῖα, ὅταν πειράζῃ μὲ ἀμίμητην τέχνην τοὺς πειραζομένους, καὶ ὅταν ἀνακαινίζεται εἰς ἕνα θαυμάσιον γέλιο ἀπὸ τὴν καρδιά του, ποὺ εἶναι νομίζεις ἡ μεγαλυτέρα εὐτυχία τῆς ζωῆς του. Μοῦ ἀρέσει ἡ μελαγχολία του, ἡ κατήφεια καὶ ἡ βουβαμάρα ποὺ τὸν πιάνει καμμιὰ φορὰ μεταξὺ φίλων εἰς τὸ καφενεῖον τοῦ Ζαχαράτου ἢ εἰς τὸ σαλόνι τοῦ Παλαμᾶ, ποὺ δὲν ἠξεύρεις ἂν εἶναι θυμός, ἂν εἶναι νύστα ἢ ἂν εἶναι ρέμβη δημιουργίας κανενὸς ἀριστουργήματος.»
Πηγές
Βαρελάς Λάμπρος, «Κόντρα στο ρεύμα. Ο Ανδρέας Καρκαβίτσας και οι ρήξεις του με τη νεοελληνική κοινωνία και τις αναμονές του αναγνωστικού κοινού», Ε΄ Πανευρωπαϊκό Συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών - Συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις στον ελληνικό κόσμο (1204-2014): Οικονομία, κοινωνία, ιστορία, λογοτεχνία (Θεσσαλονίκη, 2-5/10/2014): http://www.eens,org/EENS_ congresses/2014/varelas_lambros.pdf.
Γερακάρης Νικόλαος, Σελίδες της συγχρόνου ιστορίας - πρόσωπα και πράγματα, Τόμος Α΄, έκδοσις Ελεύθερου Ανθρώπου, Αθήνα 1936.
Καρκαβίτσας Ανδρέας, ο Αρχαιολόγος, Εστία, Αθήνα 1904.
Καρκαβίτσας Ανδρέας, Διηγήματα, Αθήνα 1892.
Καρκαβίτσας Ανδρέας, Διηγήματα του γυλιού, Εστία, Αθήνα 1922.
Καρκαβίτσας Ανδρέας, Ο ζητιάνος, Εστία, Αθήνα 1925.
Τσάκωνας Δημήτριος, Λογοτεχνία και Κοινωνία στον Μεσοπόλεμο, Κάκτος, Αθήνα 1987.
Τσάκωνας Δημήτριος, Προβλήματα Ελληνικότητος, Αθήνα 1970.
Τσάκωνας Δημήτριος, Επίτομη Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Κάκτος, Αθήνα 1999.
Φιλιππίδης Θεόδωρος, Ανδρέας Καρκαβίτσας, ο γιατρός, ο λογοτέχνης (https://eeyed.gr/karkavitsas-miliary-doctor).
[1] Λάμπρος Βαρελάς, «Κόντρα στο ρεύμα. Ο Ανδρέας Καρκαβίτσας και οι ρήξεις του με τη νεοελληνική κοινωνία και τις αναμονές του αναγνωστικού κοινού», Ε΄ Πανευρωπαϊκό Συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών - Συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις στον ελληνικό κόσμο (1204-2014): Οικονομία, κοινωνία, ιστορία, λογοτεχνία (Θεσσαλονίκη, 2-5/10/2014): http://www.eens,org/EENS_ congresses/2014/varelas_lambros.pdf.
[2] Ανδρέας Καρκαβίτσας, Διηγήματα, Αθήνα 1892.
[3] Ανδρέας Καρκαβίτσας, ο Αρχαιολόγος, Εστία, Αθήνα 1904, σελ. 99.
[4] Καρκαβίτσας, Διηγήματα του γυλιού, σελ. 70 (Η έξοδος του Μεσολογγίου 10 Απριλίου 1826).
[5] Στο ίδιο, σελ. 57, (Ο θάνατος του Διάκου).
[6] Καρκαβίτσας, ο Αρχαιολόγος, σελ. 23.
[7] Βαρελάς, ο.π.
[8] Ανδρέας Καρκαβίτσας, Διηγήματα του γυλιού, Εστία, Αθήνα 1922, σελ. 25 (Στρατιώτης 1912-1922).
[9] Καρκαβίτσας, Διηγήματα του γυλιού, σελ. 78 (Τ΄ άρματα).
[10] Ανδρέας Καρκαβίτσας, Ο ζητιάνος, Εστία, Αθήνα 1925, σελ. 14.
[11] Στο ίδιο.
[12] ΣΚΡΙΠ, 2.5.1913.
[13] Θεόδωρος Φιλιππίδης, Ανδρέας Καρκαβίτσας, ο γιατρός, ο λογοτέχνης (https://eeyed.gr/karkavitsas-miliary-doctor).
[14] ΕΜΠΡΟΣ, 19.2.1913.
[15] Επίλαρχος Γεώργιος Κουμουνδούρος, Λοχαγοί Α. Κιτσίκης και Ι. Πικουλάκης, υπολοχαγοί Α. Μαρινάκης, Θ. Γιαννακόπουλος, υπίατρος Π. Πιττακός, ανθυπολοχαγοί Λ. Λουμέσσας, Καρελάς και Βασιλακόπουλος, ανθυπίατρος Σκαλίθρας.
[16] Νικόλαος Γερακάρης, Σελίδες της συγχρόνου ιστορίας - πρόσωπα και πράγματα, Τόμος Α΄, έκδοσις Ελεύθερου Ανθρώπου, Αθήνα 1936, σελ. 208-209. Η σχετική εξιστόρηση προέρχεται από αξιωματικό που μοιράστηκε την τύχη του Καρκαβίτσα.
[17] ΣΚΡΙΠ, 25.10.1926. Άρθρο: Ανδρέας Καρκαβίτσας (του Αρίστου Καμπάνη).
[18] ΕΜΠΡΟΣ, 2.11.1922.
[19] ΕΜΠΡΟΣ, 3.11.1922.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου