Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Νοεμβρίου 07, 2023

ΩΡΑΙΟ ΚΟΛΠΟ! ΖΗΜΙΑ 35 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο από τη στήριξη της Aegean με 120 εκατ...

 

Με ζημιά σχεδόν 35 εκατ. ευρώ βγαίνει το Ελληνικό Δημόσιο από την υλοποίηση του σχεδίου κρατικής ενίσχυσης της Aegean, προκειμένου να ξεπεράσει τις βαριές συνέπειες της πανδημίας covid-19. Από τα 120 εκατ. ευρώ που παρείχε το Δημόσιο στην κορυφαία αεροπορική εταιρεία της χώρας ως χορηγία για να αντιμετωπίσει τις ζημιές που προκλήθηκαν από τα έκτακτα μέτρα για την πανδημία, θα πάρει πίσω μόνο τα 85,4 εκατ. ευρώ.

Το σχήμα κρατικής ενίσχυσης που είχε εγκριθεί από την Κομισιόν για την Aegean ήταν μια κεφαλαιακή ενίσχυση, που όμως είχε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Δεν πήρε τη μορφή συμμετοχής στο μετοχικό κεφαλαίο της Aegean, η οποία θα είχε οδηγήσει σε μερική κρατικοποίησή της, κάτι που συνέβη σε άλλες χώρες την περίοδο της πανδημίας -στην Ελλάδα, μετά την τραυματική εμπειρία της Ολυμπιακής, η έννοια της κρατικοποίησης αερομεταφορέα δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστική για τους πολιτικούς, ενώ την αντίθεσή του είχε εκφράσει κατηγορηματικά ο Ευτύχης Βασιλάκης.

Με βάση τον ειδικό κανονισμό για τις κρατικές ενισχύσεις, η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε από την Επιτροπή να εγκρίνει μια δωρεά 120 εκατ. ευρώ προς την Aegean για την κάλυψη των ζημιών που υπέστη από τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν στις αερομεταφορές. Για την ενεργοποίηση αυτής της ενίσχυσης, που επέτρεψε να καλυφθούν οι τεράστιες απώλειες κεφαλαίου της εταιρείας, χρειάσθηκε πρώτα να καλύψουν οι ιδιώτες μέτοχοι μια αύξηση κεφαλαίου κατά 60 εκατ. ευρώ.

Το σχήμα που εφαρμόσθηκε θα μπορούσε, θεωρητικά, να οδηγήσει στην πλήρη επιστροφή των 120 εκατ. ευρώ από την Aegean στο Δημόσιο: είχε προβλεφθεί ότι το κράτος θα μπορούσε μέχρι το 2026 να ασκήσει δικαίωμα προαίρεσης για να πάρει 10,37 εκατ. μετοχές (10,3% του μετοχικού κεφαλαίου της Aegean) στην ίδια, χαμηλή τιμή των 3,2 ευρώ που τις αγόρασαν οι ιδιώτες μέτοχοι μέσω της ΑΜΚ.

Για να αποφύγει αυτή την κρατική συμμετοχή, δόθηκε στην Aegean το δικαίωμα, εφόσον το Δημόσιο ασκούσε αυτό το warrant, να αγοράσει η ίδια τις μετοχές στη μέση χρηματιστηριακή τιμή του αμέσως προηγούμενου εξαμήνου, μείον τα 3,2 ευρώ που αντιστοιχούν στην τιμή της αύξησης κεφαλαίου.

Η κυβέρνηση θα μπορούσε, αν δεν βιαζόταν να ασκήσει τώρα τα warrants, να περίμενε μέχρι να έφθανε η τιμή της μετοχής σε τέτοιο επίπεδο, ώστε να έπαιρνε πίσω το σύνολο των 120 εκατ. ευρώ που είχε χορηγήσει στην Aegean. Δεδομένου ότι η τιμή της μετοχής έχει ήδη υπερδιπλασιασθεί φέτος, ενώ η πορεία της οικονομίας και του τουρισμού δικαιολογούν πολύ καλές επιδόσεις της Aegen και το 2024, η κυβέρνηση θα μπορούσε να είχε προεξοφλήσει ότι η δυναμική ανόδου της μετοχής θα διατηρείτο και τον επόμενο χρόνο, ώστε να λάμβανε πολύ περισσότερα κεφάλαια από την Aegean.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η μέση τιμή 6μήνου που «κλειδώνει», όπως ανακοίνωσε η Aegean, για να υπολογισθεί το ποσό που θα επιστραφεί στο Δημόσιο, είναι 11,43 ευρώ (από αυτό αφαιρούνται 3,2 ευρώ για υπολογισθεί τι θα πληρώσει η Aegean). Αν το Δημόσιο έδειχνε... υπομονετική διάθεση και περίμενε να αυξηθεί 22% η τιμή της μετοχής, στα 14 ευρώ, θα λάμβανε σχεδόν 112 εκατ. ευρώ, περιορίζοντας σε μονοψήφιο ποσό εκατομμυρίων τη ζημιά του. Αν είχε λίγο μεγαλύτερη υπομονή, μέχρι να ανέβαινε η μετοχή στα 15 ευρώ, μια άνοδος κατά 31% που φαίνεται ρεαλιστική, θα λάμβανε περισσότερα από 122 εκατ. ευρώ, δηλαδή θα έβγαινε με κέρδος!

Από την πλευρά της κυβέρνησης δεν έχει εξηγηθεί μέχρι στιγμής ποιος λόγος επέβαλε να κινηθεί βεβιασμένα για την άσκηση των δικαιωμάτων προαίρεσης, παρά το γεγονός ότι όλα δείχνουν πως θα μπορούσε να το μεταθέσει στο όχι πολύ μακρινό μέλλον για να ελαχιστοποιήσει τις απώλειες των φορολογουμένων από τη στήριξη της Aegean. Για τους ιδιώτες μετόχους της Aegean, πάντως, η βιασύνη του Δημοσίου είναι ευνοϊκή, γι' αυτό και η μετοχή του αερομεταφορέα σημειώνει σημαντική άνοδο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου