Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Δεκεμβρίου 26, 2023

Εάν ανοίξετε μία τρύπα στην Γη μπορείτε να βγείτε από την άλλη πλευρά; Τι λένε οι επιστήμονες

Πολλές φόρες έχουμε σκεφτεί το τι θα γινόταν αν η Γη είχε δυο τρύπες που συνδέονταν η μια με την άλλη, μια

στην Ανταρκτική και μια στην Αρκτική. Μπορείς να περάσεις μέσα από τον πυρήνα της Γης ώστε να πας από την μία πλευρά στην άλλη; Πολλά τα ερωτήματα που προκύπτουν. Λίγες οι απαντήσεις. Πολλοί το έχουν προσπαθήσει. Κανένας δεν το έχει καταφέρει.


Η Κίνα άρχισε πρόσφατα να σκάβει μια τρύπα 10.000 μέτρων στη Γη. Σκάβοντας μέσα από 10 στρώματα βράχου, η ομάδα των Κινέζων ελπίζει να φτάσει σε βράχους από την Κρητιδική Περίοδο, το στρώμα που είναι γνωστό ως Κρητιδικό Σύστημα, το οποίο χρονολογείται πριν από 145 εκατομμύρια χρόνια.


Η τρύπα, αν και είναι εντυπωσιακά βαθιά, δεν θα είναι η βαθύτερη τρύπα που κατασκευάστηκε από τον άνθρωπο στη Γη. Αυτός ο τίτλος ανήκει στο Kola Superdeep Borehole, στη χερσόνησο Kola στη βορειοδυτική Ρωσία.


Το έργο, το οποίο διήρκησε από τις 24 Μαΐου 1970, έως λίγο μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, είδε το βαθύτερο σημείο της τρύπας να φτάνει τα 12.263 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους.

 Η ομάδα διαπίστωσε ότι οι βράχοι βαθιά κάτω από τη Γη ήταν πολύ πιο υγροί από ό,τι περίμεναν. Πριν τη γεώτρηση, οι επιστήμονες πίστευαν ότι το νερό δεν θα διαπερνούσε τόσο βαθιά το βράχο. Περίμεναν επίσης να βρουν ένα στρώμα βασάλτη κάτω από τον γρανίτη της ηπείρου, καθώς είχε βρεθεί αντίστοιχο στον ωκεάνιο φλοιό.


Αντίθετα, βρήκαν ότι κάτω από τον πυριγενή γρανίτη υπήρχε μεταμορφωμένος γρανίτης. Δεδομένου ότι ο ηπειρωτικός φλοιός ήταν γρανίτης μέχρι κάτω, αποδείχθηκε μια θεωρία για την τεκτονική των πλακών που μόλις πρόσφατα άρχισε να γίνεται αποδεκτή όταν άρχισαν να σκάβουν τη γεώτρηση.


Αν και αυτό ακούγεται αρκετά βαθύ, η ομάδα Kola Superdeep Borehole και η νέα ομάδα στην Κίνα δεν ήταν καθόλου κοντά στο να σπάσουν τη γήινη λιθόσφαιρα (φλοιό) για να φτάσουν στον μανδύα.



Ο φλοιός της Γης, στην ξηρά, είναι μεταβλητός. Κατά μέσο όρο έχει πάχος περίπου 30 χιλιόμετρα, αν και κάτω από οροσειρές μπορεί να φτάσει έως και τα 100 χιλιόμετρα. Κάτω από τους ωκεανούς, δεν ποικίλλει τόσο πολύ και είναι κατά μέσο όρο 6-7 χιλιόμετρα πάχος.

Ενώ υπάρχει λιγότερος φλοιός για σκάψιμο κάτω από τους ωκεανούς, το να διατηρήσεις κάποιους παράγοντες είναι πολύπλοκο, όπως ένα σταθερό τρυπάνι.






Αν όμως πρόκειται να επιχειρήσετε να κάνετε διάτρηση στη Γη, πρέπει να περιμένετε πολλές ακόμη εφιαλτικές επιπλοκές. Δύο από τα πιο κύρια προβλήματα να είναι η έντονη πίεση και η αφόρητη ζέστη. Ο Νταγκ Γουίλσον, ερευνητής γεωφυσικός στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Σάντα Μπάρμπαρα, είπε στο Live Science ότι για κάθε 3 μέτρα θα προσθέτετε μια επιπλέον μονάδα ατμοσφαιρικής πίεσης (καθώς κατευθύνεστε προς τον πυρήνα, όχι μακριά από αυτόν).

Εφόσον φθάσατε περίπου στα 6.370 χιλιόμετρα στο κέντρο της Γης, αυτή η πίεση θα γίνει έντονη: 1.179.423 669.639.374. 797 hectoPascals (hPa) για την ακρίβεια, όπου η τυπική πίεση στο επίπεδο της θάλασσας είναι 1,1.

Το αποτέλεσμα της γεώτρησης δεν είναι και τόσο ελπιδοφόρο
Όλα αυτά οδηγούν στο συμπέρασμα, ότι πολύ πιθανώς εάν βρισκόσασταν στα σημεία με τη συγκεκριμένη πίεση θα είχατε πολτοποιηθεί.

Η θερμοκρασία που θα αντιμετωπίσει η μηχανή γεώτρησης σας θα είναι πιθανώς ανυπέρβλητη, με τον εσωτερικό πυρήνα να είναι 5.200 βαθμούς Κελσίου. Ο Wilson πρότεινε ότι η συνεχής άντληση νερού θα βοηθούσε (αλλά πιθανότατα δεν θα πετύχαινε) στην ψύξη του κομματιού, αλλά καθώς φτάνετε στον εξωτερικό πυρήνα θα ήταν σαν να τρυπάτε μέσα από ένα υγρό πλάσμα.

Ο εσωτερικός πυρήνας εν τω μεταξύ είναι συμπαγής, όχι λόγω χαμηλότερων θερμοκρασιών αλλά λόγω της έντονης πίεσης. Αν και ο εξοπλισμός σας πιθανότατα έχει καταστραφεί ολοσχερώς σε αυτό το σημείο, αν μπορούσατε να περάσετε μέσα από αυτόν τον πυρήνα σιδήρου και νικελίου, θα ανταμειβόσασταν με μια ακραία έλλειψη βαρύτητας, όπου η μάζα της Γης σας τραβάει εξίσου προς όλες τις κατευθύνσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου