Σήμερα η πολυγαμία θεωρείται απελευθέρωση από τις «ερωτικές νόρμες». Όμως τι γνωρίζουμε για τις ρίζες της;
Στην 1η σεζόν της σειράς «Succession» του HBO, μια πλούσια κληρονόμος, η Shiv Roy (Sarah Snook) εξέπληξε τον σύντροφο της, Tom Wambsgans (Matthew Macfadyen), καθώς μοιράστηκε τις αμφιβολίες της περί μονογαμίας – τη νύχτα του γάμου τους.
Ο Gleason υποστηρίζει, με πειστικό τρόπο, ότι η σύγχρονη πολυγαμία ως ένα σύνολο ιδεών και πρακτικών διατυπώθηκε από τους υποστηρικτές της ελεύθερης αγάπης που έτειναν να θέλουν η αγάπη να είναι τόσο ελεύθερη όσο και η αγορά
«Απλώς αναρωτιέμαι αν υπάρχει η δυνατότητα να υπάρξει κάτι διαφορετικό από την πορεία προς το θάνατο», εξομολογείται, φορώντας ακόμα το νυφικό της.
Αποφασισμένος να παντρευτεί, ο Tom προσποιείται ότι είναι σύμφωνος με το όλο θέμα, αλλά, μια σεζόν αργότερα, κάνει πίσω όχι μόνο σε ένα τρίο πάνω στο οικογενειακό γιοτ, αλλά και από τη συμφωνία συνολικά, ισχυριζόμενος ότι η Shiv τον «παρέσυρε» «σε μια εμπορική συμφωνία ελεύθερου γαμ***ου με ανοιχτά σύνορα».
Η τηλεόραση αγαπάει το δράμα
Μια σύντομη έρευνα στη λαϊκή κουλτούρα, αποδεικνύει ότι ο Τομ, εκτός από την κριτική που ασκεί στον καπιταλισμό laissez-faire, το οικονομικό σύστημα όπου οι συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών δεν επηρεάζονται από την κρατική παρέμβαση, είναι πίσω από την εποχή του. Ο γάμος έχει γίνει πολύ δύσκολος τα τελευταία χρόνια. Όπου κι αν κοιτάξεις, η πόρτα που κλείνουν πίσω τους τα ζευγάρια όταν εισέρχονται στα άδυτα του γάμου μένει μισάνοιχτη.
Το 51% των ενηλίκων κάτω των τριάντα ετών δήλωσε στην Pew Research, το 2023, ότι ο ανοιχτός γάμος είναι «αποδεκτός» και το 20% όλων των Αμερικανών αναφέρει ότι πειραματίζεται με κάποια μορφή μη μονογαμίας
Η τηλεόραση, βαριεστημένη με τις παλιομοδίτικες σχέσεις, έχει αντικαταστήσει τη μοιχεία με ένα νεότερο μοντέλο, που εκμεταλλεύεται τις ελεύθερες σχέσεις για να δημιουργήσει δράμα.
Στη μυθοπλασία, η συναινετική μη μονογαμία έχει εμφανιστεί σε μια σειρά από πρόσφατα βιβλία, όπως το «Luster» (2020), της Raven Leilani, το «Acts of Service» (2022), της Lillian Fishman, και το «Couplets» (2023) της Maggie Millner, το οποίο περιστρέφεται γύρω από τους πολυγαμικούς νεαρούς κατοίκους του Μπρούκλιν. Ο Jud ήταν εθνικιστής και πρώην στρατιώτης του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και υποστήριζε τη στρατιωτική επέμβαση των ΗΠΑ. Ωστόσο, η συντριπτική πλειοψηφία του κινήματος ήταν κατά του πολέμου. Οι φιλο-στρατιωτικές θέσεις του Jud ήταν αντιδημοφιλείς στους αριστερούς κύκλους και πολλές φορές απογοήτευαν εκείνους που περίμεναν ότι ο Jud θα ήταν κεντροαριστερός.
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’70 και του ’80, η ομάδα δημιούργησε ακόμη και αρκετές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένης μιας που νοίκιαζε υπολογιστές Macintosh με την ονομασία Utopian Technologies. Τα μέλη της πίστευαν ότι «η ελευθερία να κάνουν αυτό που έκαναν ήταν απόδειξη του μεγαλείου της Αμερικής», γράφει ο Gleason.
«Ήταν υπέρ της οικογένειας και υπέρ της πίστης»
Καθώς η αντίδραση στη σεξουαλική επανάσταση πήρε σάρκα και οστά τη δεκαετία του ’80, η πολυγαμία προσαρμόστηκε στην εποχή. Ο Gleason αναφέρει την επίδραση ενός συγκεκριμένου προσώπου, της Ryam Nearing, μιας γυναίκας με ενδιαφέρον για το Kerista, η οποία εγκαταστάθηκε έξω από το Γιουτζίν του Όρεγκον με τους δύο «συζύγους» της.
Η Nearing είχε διαχωρίσει τη θέση της από το κίνημα για τα ζητήματα της οργανωμένης θρησκείας (βρήκε την Κερίστα τόσο δογματική όσο και τον καθολικισμό που είχε αφήσει πίσω της) και του ρομαντικού δεσμού. Ήθελε γάμο, έστω και με δύο άντρες.
«Η Nearing ήταν εξαιρετικά κατάλληλη για να αγωνιστεί για την ηθική μη μονογαμία μέσα στο πολιτισμικό κλίμα της εποχής», εξηγεί ο Γκλίσον. Ήταν υπέρ της οικογένειας και υπέρ της πίστης».
Το καλοκαίρι του 1986 οργάνωσε ένα συνέδριο, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως ένα «Σαββατοκύριακο γεμάτο με εργαστήρια, ταινίες, παιχνίδια, χορό και ομάδες συζήτησης». Τα θέματα περιλάμβαναν «συνεργατική ανατροφή των παιδιών», «μοίρασμα των χρημάτων» και «tantra».
Συντηρητισμός και πολυγαμία
Μαζί με την Deborah Anapol, μια κλινική ψυχολόγο που ειδικεύεται στην πολυγαμία, η Nearing έκανε τη μη μονογαμία το είδος του τρόπου ζωής που θα μπορούσατε να υιοθετηθεί ακόμα και από μια «παλαιομοδίτικη» οικογένεια. Το 1994, ο Nearing και η Anapol άρχισαν να εκδίδουν ένα περιοδικό με τίτλο Loving More. Στόχος τους ήταν να περιβάλουν το εγχείρημα της πολυγαμίας με μια γλώσσα που πίστευαν ότι θα είναι αρεστή στους mainstream.
Στην προσπάθεια τους να υπερασπιστούν τη πολυγαμία, τόνισαν την εμπιστοσύνη στην ειλικρίνεια, την προσωπική ευθύνη και έναν δομημένο κώδικα ηθικής. Αυτός ο συνασπισμός των Polyamorous «δεν χλεύασε τον συντηρητικό σεβασμό στις οικογενειακές αξίες», γράφει ο Gleason.
«Αντίθετα, ενστερνίστηκαν τη συντηρητισμό ως προς τη σταθερότητα και τη δέσμευση, επαναδιατυπώνοντας τη διατήρηση πολλαπλών ερωτικών συντρόφων όχι ως αναίρεση των οικογενειακών αξιών, αλλά ως μια αναγκαία εξέλιξη στην οικογενειακή δυναμική που προστάτευε καλύτερα την οικογένεια από την αποξένωση, την απομόνωση και τις οικονομικές δυσκολίες της μετα-πυρηνικής εποχής».
Η μη μονογαμία θα μπορούσε να είναι το βοήθημα του πιστού / της πιστής συζύγου, υποστήριξαν, μια ανακουφιστική βαλβίδα που θα μπορούσε να αποτρέψει μια απογοητευμένη σύζυγο ή έναν σύζυγο από το να τινάξει στον αέρα ολόκληρο τον θεσμό.
*Με πληροφορίες από The New Yorker | Κεντρική φωτογραφία θέματος: Love | Gaspar Noé
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου