«Είναι τραυματικό και εγκληματικό να αποφασίζουν άλλοι το φύλο σου όταν είσαι ίντερσεξ βρέφος».
Υπάρχουν άνθρωποι που γεννιούνται με σώματα τα οποία δεν εμπίπτουν σε κανονιστικές νόρμες των «αρσενικών» και των «θηλυκών». Σώματα που κινούνται στο φάσμα του βιολογικού φύλου, διαφορετικά, αλλά εξίσου όμορφα και λειτουργικά.
Από βρέφη ακόμα, πολλά ίντερσεξ άτομα υποβάλλονται -χωρίς τη συγκατάθεσή τους- σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου και αυτό συμβαίνει εξαιτίας του στίγματος, της άγνοιας και των ταμπού που συνοδεύουν τη διαφορετικότητα. Τα ίντερσεξ άτομα παλεύουν με προκαταλήψεις και τραυματικές συμπεριφορές που προέρχονται είτε από τον κοινωνικό τους περίγυρο είτε από επαγγελματίες υγείας.
Η Σύλβια Κουρεντζή είναι 30 ετών και είναι ίντερσεξ άτομο. Η ίδια εργάζεται ως ψυχολόγος και έχει αποκτήσει ικανή εμπειρία σε περιστατικά που αντιμετωπίζουν θέματα αστεγίας, ενδοοικογενειακης βίας, ψυχικής ή σωματικής κακοποίησης. Περιστατικά που βιώνουν καθημερινούς αποκλεισμούς ακόμη και στην ιατροφαρμακευτική κάλυψη, καθώς και με ανθρώπους που έχουν υποστεί οποιαδήποτε μορφής βίας σε σχέση με τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα, τα χαρακτηριστικά φύλου κλπ.
Για αρκετά χρόνια συμμετείχε στο Διοικητικό Συμβούλιο ΛΟΑΤΚΙ+ οργάνωσης, ενώ το 2018 συμμετείχε, ως Γενική Γραμματέας του Σωματείου Υποστήριξης Διεμφυλικών (ΣΥΔ) στην Επιτροπή του Υπουργείου Υγείας που στόχευε στις απαραίτητες θεσμικές ρυθμίσεις για την ισότιμη πρόσβαση των ίντερσεξ, τρανς και φυλοδιαφορετικών προσώπων.
«Το βιολογικό φύλο είναι ένα πολυποίκιλο φάσμα και όχι ένα δίπολο»
«Θα με χαρακτήριζα σίγουρα ως πείραμα. Ως βρέφος μου αποδόθηκε ένα φύλο, το οποίο δεν έπρεπε να επιλέξει η ιατρική κοινότητα για εμένα. Τα χρωμοσώματα του φύλου μου, ο καρυότυπός μου, ακόμη και τα πρωτογενή χαρακτηριστικά, δεν ήταν τυπικά ούτε με αρσενικό αλλά ούτε και με θηλυκό σώμα», λέει η ίδια μιλώντας στο Reader. «Ένα πείραμα που πλέον έχει αποτέλεσμα, κόντρα στην ιατρική κοινότητα. Απέκτησα γνώση, εξετάσεις με πλήρη επίγνωση για τα χρωμοσώματα αλλά και για κάθε χαρακτηριστικό του φύλου μου. Απέκτησα το αναφαίρετο δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμο του φύλου μου: Σύλβια, ίντερσεξ γυναίκα!».
Η ίδια, είναι από την Αγία Παρασκευή όπου και πήγε δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο, ωστόσο για μία περίοδο οι γονείς της την είχαν μεταφέρει σε άλλο σχολείο στου Παπάγου, όπου το περιβάλλον ήταν αρκετά πιο αυστηρό. Όπως περιγράφει, «τα παιδιά δεν δέχονταν εύκολα τη διαφορετικότητα. Εκεί είχα υποστεί σκληρή σωματική κακοποίηση. Τα παιδιά που με έβλαψαν, με απειλούσαν πως αν μιλήσω, θα δείξουν το βίντεο που τραβούσαν». Ωστόσο, επειδή είχε πάντα ειλικρινή σχέση με τους γονείς της, αποφάσισε να τους μιλήσει και εκείνοι με τη σειρά τους, απευθύνθηκαν στη διευθύντρια.
«Δε θα ξεχάσω ποτέ ότι η διευθύντρια γύρισε και τους είπε επί λέξει: “δεν μπορώ να τα βάλω με όλο το σχολείο για να υπερασπιστώ το παιδί σας”, παραβλέποντας το γεγονός ότι είχα υποστεί κακοποίηση και ήταν ένα τόσο σοβαρό θέμα. Ακόμα και σήμερα, το σκέφτομαι και βουρκώνω. Το συγκεκριμένο συμβάν το έχω μοιραστεί ξανά και είχα λάβει πολλά μηνύματα ακόμα και από συμμαθητές και συμμαθήτριες, που με είχαν συγκινήσει. Τελικά επέστρεψα στο σχολείο στην Αγία Παρασκευή, όπου και παρέμεινα μέχρι το τέλος της σχολικής μου ζωής».
Τι ακριβώς σημαίνει να είναι κάποιος ίντερσεξ;
Όπως τονίζει η Σύλβια, «ο όρος ‘ίντερσεξ’ (intersex, διαφυλικός-ή-ό), αναφέρεται σε ένα ευρύ φάσμα ποικιλομορφίας των γεννητικών οργάνων, των ορμονικών ή χρωμοσωμικών προφίλ ή/και των εσωτερικών αναπαραγωγικών οργάνων (γονάδων). Είμαστε άτομα που γεννιόμαστε με χαρακτηριστικά φύλου, τα οποία δεν ταξινομούνται αμιγώς σε απόλυτα θηλυκά ή αρσενικά.
Οι ποικιλομορφίες των χαρακτηριστικών φύλου στα ίντερσεξ σώματά μας, αποτελούν υγιείς παραλλαγές του ανθρώπινου φύλου από την αυγή του είδους μας. Το γεγονός ότι γύρω στο 2% + των ανθρώπων γεννιόμαστε ίντερσεξ, σημαίνει επίσης ότι και το βιολογικό φύλο είναι ένα πολυποίκιλο φάσμα και όχι ένα δίπολο.
Να πούμε όμως ότι πέρα από τα σώματα, ίντερσεξ σημαίνει επίσης τη ζωντανή εμπειρία των κοινωνικο-πολιτισμικών συνεπειών που υφίστανται οι άνθρωποι που γεννιόμαστε με σώματα που δεν εμπίπτουν στις κανονιστικές νόρμες των ‘αρσενικών’ και ‘θηλυκών’ σωμάτων».
Η ρατσιστική επίθεση στην Εύβοια
Η Σύλβια, όπως και πολλά ακόμη ίντερσεξ ή τρανς άτομα, έχει υποστεί βίαιη ρατσιστική επίθεση σε μπαρ στα Ψαχνά Ευβοίας το 2015. Τότε, ένας σερβιτόρος την πλησίασε και της είπε να πληρώσει γιατί «ο ιδιοκτήτης δεν γουστάρει τραβέλια στο μαγαζί του». Προσβλήθηκε, αλλά δεν έδωσε συνέχεια και ζήτησε το λογαριασμό. Τότε την πλησίασαν έξι άνδρες –ένας εκ των οποίων είχε τατουάζ σβάστικα– μαζί με τον ιδιοκτήτη, ο οποίος άρχισε να της ρίχνει γροθιές με αποτέλεσμα να πέσει στο πάτωμα, όπου άρχισαν να την κλωτσούν οι υπόλοιποι βρίζοντάς τη.
Όταν πήγε να σηκωθεί, ο ιδιοκτήτης έβγαλε σουγιά για να της επιτεθεί και ο οικογενειακός της φίλος μπήκε μπροστά με αποτέλεσμα να μαχαιρωθεί. Όταν οδηγήθηκε στο Α.Τ. Αρτάκης, βίωσε ακραία αστυνομική αυθαιρεσία, αφού την αποκαλούσαν «πατσαβούρα και τραβέλι» και την άφησαν λιπόθυμη χωρίς να της δώσουν ούτε νερό. Αφού λιποθύμησε δύο φορές, μεταφέρθηκε με ΕΚΑΒ στον Ευαγγελισμό.
Αργότερα ήρθαν να τη συλλάβουν με την δικαιολογία ότι ο ιδιοκτήτης του μπαρ τής έκανε μήνυση για συκοφαντική δυσφήμιση. Η μεταχείριση στο τμήμα ήταν άθλια, καθώς την απειλούσαν να πάρει πίσω την κατάθεση και επειδή αρνήθηκε, έμεινε στο κρατητήριο για το Σαββατοκύριακο και αφέθηκε με απόφαση Εισαγγελέα.
«Μου έχουν φερθεί υποτιμητικά, χυδαία και ρατσιστικά. Ο κόσμος δεν αντιλαμβάνεται ότι μιλάμε για μια φυσική σωματική κατάσταση, ότι γεννιόμαστε ίντερσεξ. Σχετικά με τη ρατσιστική επίθεση που δέχτηκα, υπάρχει πλέον δικαστική απόφαση που είναι αμετάκλητη πρωτόδικα αλλά και στο Εφετείο Ευβοίας που με δικαιώνει και καταδικάζει τον ιδιοκτήτη του νυχτερινού καταστήματος για επικίνδυνη σωματική βλάβη με ρατσιστικά χαρακτηριστικά, και συγκεκριμένα για ταυτότητα και χαρακτηριστικά φύλου».
«Αυτή η δικαστική απόφαση που αποτελεί νομολογία, καθώς είμαι η πρώτη στην Ελλάδα που κατάφερα να αποδείξω ότι η επίθεση που δέχτηκα σχετίζεται με την ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά του φύλου μου», υπογραμμίζει.
Οι επεμβάσεις «κανονικοποίησης»
Τα πιο συχνά στερεότυπα που ακούει ως ίντερσεξ άτομο, είναι «ότι οι ίντερσεξ άνθρωποι είμαστε μη φυσιολογικοί», ενώ προσθέτει πως, «κάτι που συχνά μπερδεύει ο κόσμος είναι τους ίντερσεξ ανθρώπους με τους τρανς -άνθρωποι που αυτοπροσδιορίζονται με κοινωνικό φύλο, το οποίο διαφέρει από το βιολογικό που τους αποδόθηκε στη γέννηση».
Οι περισσότερες χειρουργικές επεμβάσεις «κανονικοποίησης», δυστυχώς γίνονται όταν ένα παιδί είναι κάτω των 2 ετών. «Οι χειρουργικές επεμβάσεις για την αλλαγή των διαφυλικών χαρακτηριστικών, προσφέρονται συχνά στους γονείς και θεωρούνται αποδεκτές από ορισμένους γιατρούς, όταν ένα παιδί είναι πολύ μικρό. Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι στερούνται σημαντικών επιλογών για το σώμα τους – επιλογές που μπορούν να επηρεάσουν τη γονιμότητα, τη σεξουαλική λειτουργία και τη συναισθηματική ευεξία τους για πάντα. Μερικά παιδιά μπορεί μεγαλώνοντας να θέλουν να αλλάξουν το σώμα τους ή να χαίρονται που άλλαξαν το σώμα τους».
«Πολλά παιδιά και ενήλικες ζουν με απίστευτο πόνο και τραύμα, επειδή αυτές οι επιλογές έγιναν γι ‘αυτούς, ερήμην τους. Όταν ενεργούμε νωρίς, δεν ξέρουμε ποτέ ποιος θα νιώσει με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο. Οι χειρουργικές επεμβάσεις στα ίντερσεξ βρέφη συχνά προκαλούν σοβαρές συναισθηματικές και σωματικές παρενέργειες δια βίου, υψηλά ποσοστά επιπλοκών και μειωμένη σεξουαλική λειτουργία», συνεχίζει.
Όταν γίνονται χωρίς τη συγκατάθεση του ατόμου, τα Ηνωμένα Έθνη θεωρούν αυτές τις χειρουργικές επεμβάσεις ως παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η αναμονή είναι ο καλύτερος τρόπος για την αποφυγή μη αναστρέψιμων βλαβών».
«Να υπάρξει σωστή ενημέρωση και κενή καταχώρηση φύλου για τα ίντερσεξ άτομα»
Αν μπορούσε να κάνει τρεις προτάσεις στην Κυβέρνηση για την βελτίωση της ζωής των Ίντερσεξ ατόμων, «η πρώτη που θα έπρεπε να έχει γίνει χθες, είναι η κενή καταχώρηση φύλου, προκειμένου οι ίντερσεξ άνθρωποι να έχουμε δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό μας. Η δεύτερη θα ήταν να καλύπτονται τα έξοδα από το κράτος σε όσους ανθρώπους επιθυμούμε επαναπροσδιορισμό του φύλου μας -και ιδιαίτερα στους ίντερσεξ ανθρώπους, καθώς έχουμε υποστεί επεμβάσεις κανονικοποίησης φύλου χωρίς τη συγκατάθεσή μας.
Η τρίτη πρόταση προς την κυβέρνηση είναι η ενημέρωση σχετικά με την ίντερσεξ κατάσταση προς όλες τις κατευθύνσεις, προκειμένου να διορθώσει τα μέχρι τώρα προβλήματα που μας προκάλεσε η άγνοια και η μη σωστή ενημέρωση. Θα έπρεπε να υπάρχει ενημέρωση στους χώρους υγείας, εκπαίδευσης, στα υπουργεία, στις δημόσιες υπηρεσίες και στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, γιατί, δυστυχώς, παρατηρώ ότι επικρατεί άγνοια γύρω από τα θέματά μας.
«Σε εκπομπές που τοποθετούνται ορισμένοι δημοσιογράφοι αλλά και εκπρόσωποι της εκκλησίας, τους ακούω συνέχεια με φράσεις που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα, π.χ. ότι γεννιόμαστε είτε άνδρες, είτε γυναίκες. Αυτό δείχνει άγνοια και μας οδηγεί στο περιθώριο. Νομίζω πως ο διαχωρισμός Κράτους -Εκκλησίας θα ήταν μια σωτήρια απόφαση και θα λύτρωνε αρκετό κόσμο που στιγματίζεται για το πώς γεννήθηκε».
«Άλλωστε η φύση είναι ένα φάσμα και, σε αυτή τη βάση, η ίντερσεξ φυσιολογία είναι μια φυσική έκφραση. Θα πρέπει λοιπόν να καταλάβουμε πως πέρα από το βιολογικό δίπολο γυναίκα ή άνδρας, υπάρχουμε εμείς που γεννιόμαστε ίντερσεξ – υπάρχουν δεκάδες διαφοροποιήσεις και σπάνια το ένα ίντερσεξ άτομο μοιάζει με το άλλο»
Όπως σημειώνει η Σύλβια, «είναι πολύ σκληρό, τραυματικό και εγκληματικό να αποφασίζουν άλλοι το φύλο σου, όταν είσαι ίντερσεξ βρέφος. Μας κάνουν επεμβάσεις κανονικοποίησης φύλου, που θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν κολποπλαστική, στείρωση, μετατόπιση ουρήθρας, μάς χορηγούν ορμόνες ενώ είμαστε ακόμη μωρά και όχι επειδή υφίσταται θέμα υγείας, αλλά για να ικανοποιήσουν τα έμφυλα στερεότυπα της πατριαρχίας και της ετεροκανονικότητας. Πρόκειται για βασανισμό και καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων, με απόφαση του Συμβουλίου της Ευρώπης».
«Παρόλο που η Ελλάδα έχει νομοθετήσει σχετικά με την απαγόρευση των επεμβάσεων κανονικοποίησης φύλου σε ίντερσεξ βρέφη, αυτό δεν μας προστατεύει και στην απόδοση φύλου. Ακόμη και εν έτει 2024, ένα ίντερσεξ βρέφος βγαίνει από ένα μαιευτήριο με ένα φύλο που θα αναγράφει θήλυ ή άρρεν. Δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό του φύλου θα πρέπει να έχει μόνο το ίντερσεξ άτομο, οπότε θα έπρεπε να υπήρχε κενή καταχώρηση στο φύλο μέχρι να αποφασίσει το ίδιο για το φύλο του».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου