Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Απριλίου 16, 2024

Γιατί η Μαρία Μαγδαληνή είναι ένα παρεξηγημένο ιστορικό πρόσωπο

Τα γραπτά και ο πάπας Γρηγόριος Α`


 Για έναν αρκετά δευτερεύοντα βιβλικό χαρακτήρα, η Μαρία

Μαγδαληνή τραβάει σίγουρα μεγάλη προσοχή. Χωρίς αμφιβολία, το best seller του συγγραφέα Dan Brown το 2003 "The Da Vinci Code" τροφοδότησε μεγάλο μέρος του αναζωπυρωμένου ενδιαφέροντος για τη Μαρία Μαγδαληνή, καθώς το βιβλίο του πούλησε πάνω από 80 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο. Τις τελευταίες δεκαετίες η Μαγδαληνή αναδιατυπώθηκε όχι μόνο ως η πιθανή σύζυγος του Ιησού, αλλά ως μια φιγούρα που θεωρήθηκε αμφιλεγόμενη από την πρώιμη χριστιανική εκκλησία και της οποίας οι ενέργειες, η εξέχουσα θέση και ο ρόλος καταπιέστηκαν.

Ανεξάρτητα από τις προσωπικές απόψεις κάποιου για τη Μαρία τη Μαγδαληνή, στο τέλος, υπάρχουν μόνο το τι λένε ή δεν λένε ορισμένα αρχαία κείμενα για αυτήν. Εκτός της Βίβλου, ορισμένα κείμενα απεικονίζουν τη Μαγδαληνή ως απλώς έναν ακόμη μαθητή του Ιησού. Το Ευαγγέλιο της Μαρίας, αντίθετα, απεικονίζει τη Μαγδαληνή ως μια μορφή υψηλής ιερατικής σημασίας στην πρώιμη εκκλησία και μια αγαπημένη μαθήτρια του Ιησού. Και φυσικά, το Ευαγγέλιο του Φιλίππου είναι το κείμενο που αναφέρει ότι η Μαρία ήταν η «σύντροφος» του Ιησού και ότι ο Ιησούς «την φιλούσε συχνά στο στόμα».


Πουθενά, ωστόσο, συμπεριλαμβανομένης της Βίβλου, δεν λέει αυτό που ορισμένοι θεωρούν δεδομένο για τη Μαγδαληνή, δηλαδή ότι ήταν «πόρνη». Όπως εξηγεί το Christianity.com, αυτή η εσφαλμένη υπόθεση συνοψίζεται σε μια δήλωση του Πάπα Γρηγόριου Α' τον 6ο αιώνα που εξισώνει έναν διαφορετικό βιβλικό χαρακτήρα με τη Μαρία Μαγδαληνή.


Μπορεί να αποτελεί έκπληξη για ορισμένους Χριστιανούς και μη, ότι η Μαρία Μαγδαληνή δεν ήταν μια μετανοημένη εργαζόμενη του σeξ που άλλαξε την προηγούμενη ζωή της για να ακολουθήσει ευσεβώς τον Ιησού. Όσοι έχουν αμφιβολίες μπορούν να ανατρέξουν στην ίδια την επίσημη Βίβλο, η οποία απεικονίζει τη Μαγδαληνή ως έναν επαναλαμβανόμενο χαρακτήρα που εμφανίζεται σε ορισμένα, σημαντικά γεγονότα στη ζωή του Ιησού. Αντί να περιγράφουν τη Μαγδαληνή ως απελευθερωμένη από τη ζωή της σeξουαλικής δουλειάς, στο κατά Λουκάν 8ο κεφάλαιο και στο κατά Ματθαίου 16ο, λένε ότι ο Ιησούς εξάγνισε τη Μαγδαληνή από «επτά δαίμονες». Μετά από αυτό, έγινε μαθήτρια του Ιησού, και αυτό ήταν. Ενώ μερικοί μπορεί να ερμηνεύσουν αυτούς τους «επτά δαίμονες» ως μη αντιπροσωπευτικούς ενός βιβλικού τρόπου ζωής, αυτό είναι απλά παρατραβηγμένο, χωρίς καμία βάση στα διαθέσιμα στοιχεία.


Εκτός από αυτό το ανέκδοτο για τη Μαγδαληνή και τη ζωή της, και οι τέσσερις Ευαγγελιστές, ο Ματθαίος, ο Μάρκος, ο Λουκάς και ο Ιωάννης, λένε πως η Μαρία Μαγδαληνή ήταν παρούσα όταν σταυρώθηκε ο Ιησούς. Ο Μάρκος λέει ότι αυτή και η μητέρα του Ιησού, είδαν την τοποθεσία όπου θάφτηκε ο Ιησούς, ενώ ο Μάρκος περιγράφει έναν άγγελο που ενημερώνει τη Μαγδαληνή ότι ο Ιησούς είχε επιστρέψει στη ζωή όταν πήγε να επισκεφτεί τον Ιησού στον τάφο του. Συνεχίζοντας την αφήγηση, αλλά προχωρώντας σε ένα άλλο ευαγγέλιο, ο Ιωάννης περιγράφει ότι η Μαγδαληνή είναι αυτή που πηγαίνει στον μαθητή Πέτρο και τον ενημερώνει για την ανάσταση του Ιησού. Μετά από αυτό η Μαγδαληνή εξαφανίζεται από τα βιβλικά γεγονότα, αλλά έχει γίνει πιο μεγάλη στην πολιτιστική μας μνήμη.


Όπως αναφέρθηκε, ήταν ο Πάπας Γρηγόριος Α’ που συσχέτισε τη Μαρία Μαγδαληνή με έναν άλλο βιβλικό χαρακτήρα που ζει «μια αμαρτωλή ζωή», την οποία πολλοί ερμηνεύουν ότι αναφέρεται σε σeξουαλική αμαρτία. Η ιστορία τείνει να εκτιμά τον Γρηγόριο A’, τουλάχιστον όσον αφορά τη διαχείριση της εκκλησίας και τις πολιτικές του. Αλλά όταν επρόκειτο για το εκκλησιαστικό δόγμα, έκανε ένα άλμα στην κρίση το 591 μ.Χ. δηλώνοντας τη Μαγδαληνή ως την «αμαρτωλή γυναίκα». Το κατά Λουκάν 7ο κεφάλαιο περιγράφει σε ένα πολύ γνωστό χρονογράφημα σχετικά με την εν λόγω γυναίκα που χρησιμοποιεί ένα βάζο με άρωμα και τα δικά της δάκρυα για να πλύνει τα πόδια του Ιησού. Στο χρονογράφημα, όταν κάποιοι μαθητές όπως ο Σίμων αποκαλούν τη γυναίκα «αμαρτωλή», ο Ιησούς χρησιμοποιεί την ευκαιρία για να δώσει μια διδαχή για τη συγχώρεση.



Παρά το γεγονός ότι η Βίβλος δεν κατονομάζει αυτή τη γυναίκα και δεν την ταυτίζει με τη Μαρία Μαγδαληνή, ο Πάπας Γρηγόριος Α’ κατέληξε σε αυτό το ακριβές συμπέρασμα. Από εκείνο το σημείο και μετά, ο λόγος του πάπα μέτρησε. Ο Γρηγόριος είπε ακόμη ότι η Μαρία η Μαγδαληνή, η κυρία που έπλυνε τα πόδια, και μια άλλη Μαρία από το κατά Λουκάν, ήταν όλες το ίδιο πρόσωπο. Μετά από 1.400 χρόνια, μπορούμε να βρούμε ολόκληρα άρθρα στο διαδίκτυο που αναφέρουν ως γεγονός ότι η Μαρία Μαγδαληνή ήταν η αμαρτωλή γυναίκα της ιστορίας.


Ορισμένοι πιστεύουν ότι η χριστιανική εκκλησία κατέστειλε ενεργά την εξέχουσα θέση της Μαγδαληνής στις αφηγήσεις της ζωής του Ιησού και μετά. Σε αυτό το σενάριο, η ταύτιση της Μαγδαληνής με την «αμαρτωλή γυναίκα» από τον Πάπα Γρηγόριο Α’, θα μπορούσε να είναι ένα μέρος μιας εκστρατείας δυσφήμισης κατά της Μαγδαληνής.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου