Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Ιανουαρίου 18, 2025

Πώς μοιάζουν οι διακοπές στις πιο σκληρά εργαζόμενες χώρες του κόσμου

O φωτογράφος Kim Seunggu με έδρα τη Σεούλ έχει περάσει 15 χρόνια αποτυπώνοντας την ουσία αυτού που αποκαλεί «κουλτούρα ελεύθερου χρόνου» εκεί όπου ανθίζει το φαινόμενο «gwarosa» (θάνατος από υπερκόπωση).
Εξοπλισμένος με μια μεγάλη κινηματογραφική μηχανή και συχνά ντυμένος με αθλητική περιβολή, ο φωτογράφος Kim Seunggu με έδρα τη Σεούλ έχει περάσει σχεδόν 15 χρόνια αποτυπώνοντας την ουσία αυτού που αποκαλεί «κουλτούρα του ελεύθερου χρόνου» – διακοπές, χαλάρωση δίπλα στην πισίνα και μαζικές συγκεντρώσεις – στη σύγχρονη Νότια Κορέα.

Το επίκεντρο της τρέχουσας σειράς του, «Better Days», είναι ακόμη πιο εντυπωσιακό σε μια χώρα που κατατάσσεται τέταρτη παγκοσμίως με τις μεγαλύτερες ώρες εργασίας και όπου το φαινόμενο «gwarosa» (θάνατος από υπερκόπωση) θεωρείται ότι αφαιρεί πολλές ζωές ετησίως.

69 ώρες εργασίας την εβδομάδα

Το 2023, η κυβέρνηση της Νότιας Κορέας αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τα σχέδιά της για αύξηση της μέγιστης εργάσιμης εβδομάδας από 52 σε 69 ώρες εν μέσω αντιδράσεων από τους εργαζόμενους της χιλιετίας και της γενιάς Z.

Η προτεινόμενη κίνηση αποσκοπούσε στην καταπολέμηση της έλλειψης εργατικού δυναμικού της χώρας, η οποία απορρέει από τη μείωση των γεννήσεων και τη γήρανση του πληθυσμού.

Σύμφωνα με τον Kim Seunggu η κουλτούρα αναψυχής της Νότιας Κορέας χαρακτηρίζεται από τη λαχτάρα για ανάπαυλα από τις έντονες εργασιακές πιέσεις της χώρας και τους γρήγορους ρυθμούς ζωής.

Στη δημοφιλή πισίνα Jangheung Hanok Swimming Pool

Ο Kim, 45 ετών, άρχισε να καταγράφει αυτές τις σκηνές το 2010, κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών του σπουδών.

Το πρόγραμμά του τον έχει οδηγήσει στη δημοφιλή πισίνα Jangheung Hanok Swimming Pool, στο φόντο ενός παραδοσιακού κορεατικού σπιτιού, στο Royal Azaleas Hill, γνωστό για τις ανθισμένες αζαλέες του, στο Mulbit Park, το οποίο διαθέτει γαλήνια μονοπάτια στη φύση και σε διάφορες κατασκηνώσεις σε πάρκα πόλεων σε όλη τη χώρα.

Ως παιδί, ο Kim Seunggu παρατηρούσε με ενδιαφέρον τις αλληλεπιδράσεις των καθημερινών ανθρώπων στον ελεύθερο χρόνο τους. Καθώς μεγάλωνε, ένιωθε την ανάγκη να τις καταγράψει.

«Ένιωσα μια απροσδιόριστη γοητεία για αυτές τις σκηνές», δήλωσε στο CNN.

Αποχρωματισμένα στρώματα χαράς και πολυπλοκότητας

Οι σειρές του φωτογράφου έχουν αποσπάσει την αναγνώριση των κριτικών, κερδίζοντας το Μεγάλο Βραβείο στο Διεθνή Διαγωνισμό Φωτογραφίας του Τόκιο και μια υποψηφιότητα για το Βραβείο Φωτογραφίας BBA.

Η δουλειά του Kim έχει επίσης παρουσιαστεί σε σημαντικές εκθέσεις στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Gyeonggi και στο Μουσείο Τέχνης της Σεούλ.

Το επερχόμενο βιβλίο του «Better Days» περιλαμβάνει σχεδόν 50 φωτογραφίες από τη σειρά και εμβαθύνει στα θέματα της κοινότητας, της αναψυχής και της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

Όπως οι φωτογράφοι του 20ου αιώνα αποτύπωσαν άθελά τους τις φευγαλέες στιγμές της εποχής τους, έτσι και ο Kim, ο οποίος λέει ότι θαυμάζει Αμερικανούς φωτογράφους όπως τον Ρίτσαρντ Μίσραχ και τον Τζόελ Στέρνφελντ, έχει αναδειχθεί σε χρονικογράφο της σύγχρονης κορεατικής ζωής, αποκαλύπτοντας τα αποχρωματισμένα στρώματα χαράς και πολυπλοκότητας που την χαρακτηρίζουν.

Η τέχνη της εύρεσης τοποθεσιών

Σε πολλές από τις φωτογραφίες του Kim Seunggu στο φόντο ξεπροβάλλουν ζοφερά αστικά τοπία, ενώ στο προσκήνιο λαμβάνουν χώρα ζωηρές χαλαρές ασχολίες, δημιουργώντας μια έντονη αντίθεση μεταξύ της πίεσης της καθημερινής ζωής και των στιγμών χαράς που τη διανθίζουν.

Στη φωτογραφία του από το σημείο κολύμβησης Hanok, ο Kim παρουσιάζει μια γεμάτη ζωή πισίνα που πλαισιώνεται από την παραδοσιακή κορεατική αρχιτεκτονική των ξύλινων κατασκευών και των καμπύλων στεγών, απηχώντας έναν διάλογο μεταξύ παρελθόντος και παρόντος.

Τα παιδιά πλατσουρίζουν στο νερό, με το γέλιο τους να είναι σχεδόν αισθητό στον αέρα. Οι γονείς αράζουν δίπλα στην πισίνα με πολύχρωμα μαγιό, ενώ άλλοι επιπλέουν σε φουσκωτούς σωλήνες.

Εν τω μεταξύ, στη φωτογραφία του Royal Azaleas Hill, τα ροζ άνθη κυριαρχούν στη σκηνή, αντανακλώντας τη σημασία των εποχιακών εορτασμών στην Κορέα.

Ο λόφος με τις βασιλικές αζαλέες του Gunpo σε πλήρη άνθιση / Kim Seunggu

Η κουλτούρα της πλειοψηφίας

Οι τοποθεσίες του Kim Seunggu για το «Better Days» συχνά επικεντρώνονται στη μεσαία τάξη και όχι στα ανώτερα κλιμάκια της κορεατικής κοινωνίας.

«Οι άνθρωποι της ανώτερης τάξης τείνουν να βρίσκονται σε πολυτελή μέρη που είναι απρόσιτα, όπως τα θέρετρα ή τα ξενοδοχεία υψηλής ποιότητας, γεγονός που καθιστά δύσκολο να παρατηρήσουμε από κοντά την κουλτούρα τους», δήλωσε και πρόσθεσε:

«Πιστεύω ότι η κουλτούρα που απολαμβάνει η πλειοψηφία αντιπροσωπεύει καλύτερα την κορεατική κοινωνία. Στη δυναστεία Τζοσεόν, οι πίνακες απεικόνιζαν συχνά τον πολιτισμό του απλού λαού, όπως οι Ευρωπαίοι ζωγράφοι που επικεντρώνονταν στις τοπικές γιορτές και τη ζωή των αγροτών», είπε, αναφερόμενος στη νεοκονφουκιανή δυναστεία που διαμόρφωσε την ιστορία της Κορέας από τον 14ο έως τα τέλη του 19ου αιώνα.

«Τέτοιες απεικονίσεις αποκαλύπτουν πολλά για την εποχή, καθώς η ζωή της ανώτερης τάξης συχνά κρύβεται πίσω από στρώματα πολυτέλειας, ενώ η ανοιχτή κουλτούρα των απλών ανθρώπων αντανακλά ένα σύγχρονο φολκλόρ».

Ατομικισμός και κοινότητα

Για να κατανοήσει καλύτερα τη μοναδική κουλτούρα αναψυχής της Νότιας Κορέας, ο Kim αναζήτησε το ιστορικό της υπόβαθρο – ιδιαίτερα την πολιτιστική στασιμότητα που ακολούθησε τις δεκαετίες της ιαπωνικής αποικιοκρατίας και του κορεατικού πολέμου.

«Στις δεκαετίες του 1980 και του ’90, η ώθηση για πολιτική μεταρρύθμιση -ιδιαίτερα μετά τη δημοκρατική εξέγερση του 1987- πυροδότησε μια έντονη επιθυμία για ελευθερία και δημοκρατία. Αυτό οδήγησε στην αποδοχή των δυτικών πολιτισμών από την Αμερική και την Ευρώπη», δήλωσε.

Ο Kim Seunggu πρόσθεσε ότι η επιδίωξη του ατομικισμού στην Κορέα συνυπάρχει με την αίσθηση της κοινότητας, που έχει τις ρίζες της στις αξίες του Κομφουκιανισμού, και με μια συλλογική λαχτάρα για ελευθερία που προέρχεται από την ιαπωνική κατοχή και τα δικτατορικά καθεστώτα.

Με τη σειρά της, είπε ο Kim Seunggu η νοτιοκορεατική κοινωνία έγινε αυτό που αποκάλεσε «ευέλικτη κοινότητα» που συνδυάζει τον ατομικισμό με την αμοιβαία εμπιστοσύνη – και όπου οι συγκεντρώσεις μεταξύ αγνώστων θεωρούνται ρουτίνα και ασφαλείς.

Θεατές συγκεντρώνονται για μια παράσταση από στρατιώτες της νοτιοκορεατικής τιμητικής φρουράς στη Σεούλ /Kim Seunggu

Οι αντιφάσεις μιας κοινωνίας

Οι φωτογραφίες του Kim Seunggu αποτελούν μαρτυρία για μια κοινωνία που, ενώ παλεύει με τις πιέσεις των πολλών ωρών εργασίας και του γρήγορου εκσυγχρονισμού, βρίσκει στιγμές χαράς και σύνδεσης.

Ο ίδιος επιμένει ότι η δουλειά του δεν ασχολείται άμεσα με πολιτικά ζητήματα, αλλά όταν ρωτήθηκε για τις διάφορες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η Νότια Κορέα, από την πρόσφατη πολιτική αναταραχή μέχρι την εντεινόμενη δημογραφική κρίση, ο φωτογράφος είπε ότι θεωρεί τις «αντιφάσεις της κοινωνίας ως αυξανόμενους πόνους προς μια καλύτερη δημοκρατία και έναν καλύτερο κόσμο».

Βλέπει αυτές τις ιδέες ως μέρος του «Better Days», προσθέτοντας: «Η κορεατική κοινωνία έχει ξεπεράσει πολλές προκλήσεις μέσω της δύναμης των πολιτών της και το πάθος που αντανακλάται στην κουλτούρα του ελεύθερου χρόνου μας υποδεικνύει τις δυνατότητες για βελτιώσεις».

Η επιδίωξη της ικανοποίησης στον ελεύθερο χρόνο

Οι πολλές ώρες εργασίας και τα μικρά διαλείμματα έχουν οδηγήσει πολλούς Κορεάτες να ζουν κοντά στα αστικά κέντρα, με πάνω από το 80% του πληθυσμού να ζει στις πόλεις. Και μέσα στις φωτογραφίες του Kim Seunggu υπάρχει μια ενδιαφέρουσα δυαδικότητα – μια ένταση μεταξύ του καταπιεστικού αστικού τοπίου και των πολύχρωμων δραστηριοτήτων αναψυχής των κατοίκων του.

Χρησιμοποιεί συχνά ζωηρά χρώματα, λήψεις από υψηλή γωνία και μακρινά σημεία θέασης, αποτυπώνοντας το ευρύτερο πλαίσιο των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων.

«Ο κόσμος μπορεί να βλέπει αρνητικά τις πολλές ώρες εργασίας και τις σύντομες διακοπές στην Κορέα, αλλά εγώ τις βλέπω ως αντανάκλαση των ατόμων που προσαρμόζονται στις προκλήσεις και τις ξεπερνούν, αναδεικνύοντας την εργατικότητά τους», δήλωσε.

«Αποδεχόμαστε αυτές τις αντιφάσεις σε κάποιο βαθμό, και μέσα σε αυτό κρύβεται η επιδίωξη της ικανοποίησης στον ελεύθερο χρόνο. Αυτή η αισιοδοξία είναι εμφανής στην κορεατική κουλτούρα αναψυχής, την οποία είχα ως στόχο να εκφράσω μέσα από ζεστές, φωτεινές εκθέσεις».

Τόνισε επίσης τη σημασία της δημιουργικής του διαδικασίας και τη δέσμευσή του στην «αργή φωτογραφία», η οποία απαιτεί υπομονή, καθώς συχνά περνάει ώρες παρατηρώντας πριν αποτυπώσει μια εικόνα.

Κάπως ειρωνικά, η τεκμηρίωση της εξελισσόμενης κουλτούρας αναψυχής της Κορέας περιέχει μια ισχυρή εργασιακή ηθική. «Σκοπεύω να συνεχίσω μέχρι να μην μπορώ πλέον να το κάνω», δήλωσε.


*Το βιβλίο «Better Days», το οποίο εκδόθηκε από τον εκδοτικό οίκο Kehrer Verlag, είναι τώρα διαθέσιμο.

*Με στοιχεία από cnn.com 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου