Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Ιανουαρίου 07, 2025

Γιατί ακινητοποιήθηκαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Αράχωβα

Ανήμερα τα Χριστούγεννα του 2024, η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα δέχθηκε το πιο ισχυρό πλήγμα κατά τη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς.

Το πρωτοφανές σε έκταση μποτιλιάρισμα στο Λιβάδι της Αράχωβας, που οφείλεται και στην ακινητοποίηση μερικών αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, λόγω της εξάντλησης του αποθέματος ηλεκτρισμού στις μπαταρίες τους, έφερε στη δημοσιότητα με εμφατικό τρόπο τις ελλείψεις στο δημόσιο δίκτυο φόρτισης των αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων.

Η Αράχωβα, ο πιο δημοφιλής χειμερινός προορισμός της Ελλάδας, διαθέτει μόνο έναν ταχυφορτιστή, που δεν λειτουργεί πάντα! Συγχαρητήρια σε όλους τους αρμόδιους φορείς!


Είναι πασιφανές ότι αν υπήρχαν ταχυφορτιστές στο κέντρο της Αράχωβας, στο χιονοδρομικό κέντρο και στο Λιβάδι, οι μπαταρίες των EV θα είχαν φορτιστεί τουλάχιστον στο 80% και τα αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων δεν θα είχαν ακινητοποιηθεί στο Λιβάδι τα Χριστούγεννα του 2024, μετά από πολύωρη αναμονή στο μποτιλιάρισμα.


Η μπαταρία ακόμη και του πιο ακριβού και εξελιγμένου EV στον κόσμο επηρεάζεται αρνητικά από την εξωτερική θερμοκρασία. Κύριο μέλημα του οδηγού είναι να προγραμματίσει τη φόρτιση της μπαταρίας ανάλογα με τη διαδρομή, τις κλιματικές συνθήκες και την κατάσταση του δρόμου. Δύο είναι οι πιο ενεργοβόροι παράγοντες, που μειώνουν δραματικά το απόθεμα ηλεκτρισμού ακόμη και όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο: ο πρώτος και κύριος είναι η αυτόματη λειτουργία θέρμανσης της μπαταρίας για να είναι έτοιμη να αποδώσει όταν ξεκινήσει το αυτοκίνητο. Στο χιονοδρομικό κέντρο και σε κάθε άλλο σημείο με χαμηλή θερμοκρασία απαιτήθηκε περισσότερη ποσότητα ενέργειας για να είναι στην κατάλληλη θερμοκρασία η μπαταρία. Ο δεύτερος παράγοντας είναι η θέρμανση του εσωτερικού του αυτοκινήτου, όταν ζητηθεί από τον οδηγό.

 Τα EV που έμειναν για αρκετές ώρες σταθμευμένα στο χιονοδρομικό κέντρο, όταν οι επιβάτες έκαναν σκι ή απολάμβαναν τις χάρες του βουνού και του χιονιού, απώλεσαν σημαντικό ποσοστό από την αποθηκευμένη ενέργεια, λόγω της αυτόματης λειτουργίας θέρμανσης της μπαταρίας.


Σημαντικό ποσοστό ενέργειας όμως είχε ήδη καταναλωθεί κατά τη διάρκεια της διαδρομής από την Αράχωβα μέχρι το χιονοδρομικό κέντρο. Η ανηφορική διαδρομή απαιτεί μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας.


Ένας από τους πλέον ενημερωμένους τεχνικούς διευθυντές, ανώτατο στέλεχος σε κορυφαίο όμιλο αυτοκινήτων (θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του), εκτιμά ότι τα περισσότερα EV που έφτασαν στο χιονοδρομικό κέντρο είχαν απόθεμα ενέργειας στην μπαταρία γύρω στο 50%. Αυτό το απόθεμα είναι αρκετό για να καλύψουν τα πιο πολλά EV που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά τουλάχιστον 150 χλμ. Κανείς όμως δεν μπορεί να προβλέψει ένα τόσο μεγάλο σε έκταση και διάρκεια μποτιλιάρισμα στο Λιβάδι. Εκεί οι μπαταρίες εξαντλήθηκαν γιατί εκτός από την ενέργεια που απαιτούνταν για τη θέρμανση της μπαταρίας, ακόμη και όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο, υπήρχε και η ανάγκη για θέρμανση του εσωτερικού χώρου του αυτοκινήτου.


Αν στο χιονοδρομικό κέντρο υπήρχαν τουλάχιστον δύο ταχυφορτιστές, σε σύντομο χρονικό διάστημα θα έφθανε το απόθεμα των μπαταριών των EV στο 80%. Με κατάλληλο προγραμματισμό, ο οδηγός του EV, μόλις η μπαταρία έφθανε στο 80%, θα έδινε τη θέση του στον ταχυφορτιστή στον επόμενο οδηγό. Έτσι θα εξυπηρετούνταν μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων.


Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο που πρέπει να έχουν υπ’ όψιν τους οι ιδιοκτήτες των EV καθώς και οι Αρχές είναι η αδυναμία των EV να κινηθούν έστω να μετακινηθούν και για λίγα μέτρα όταν εξαντληθεί το διαθέσιμο απόθεμα ηλεκτρικής ενέργειας της μπαταρίας. Το αυτοκίνητο «ξεραίνεται», σαν παιδικό παιχνίδι που έμεινε από ρεύμα. Η μετακίνησή του γίνεται μόνο με γερανό, αφού πρώτα έχουν τοποθετηθεί οι ειδικές μεταλλικές ρόδες κάτω από τα λάστιχα του αυτοκινήτου.


Με την ευκαιρία να επισημάνω τις ελλείψεις στη σήμανση από την Αράχωβα προς το χιονοδρομικό κέντρο, την έλλειψη φωτισμού και το περιορισμένο πλάτος του δρόμου σε πολλά σημεία. Ελπίζω πως ο δραστήριος δήμαρχος Διστόμου-Αράχωβας-Αντίκυρας, Ιωάννης Σταθάς, να φροντίσει για τη βελτίωση του δρόμου που χρησιμοποιούν χιλιάδες επισκέπτες. Η δημιουργία περιφερειακής οδού παραμένει προτεραιότητα και πρέπει όλοι οι φορείς να εργαστούν γι’ αυτό το έργο πνοής.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου