Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Ιανουαρίου 11, 2025

Η Ευρώπη βάζει «φρένο» στο TurkAegean: Το σκεπτικό της απόφασης και τα ελληνικά επιχειρήματα

Το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO) έλαβε μία ιστορική απόφαση,

ακυρώνοντας το εμπορικό σήμα «TurkAegean», έπειτα από προσφυγή που είχε υποβληθεί από την ελληνική πλευρά το 2021.


Το σήμα, που είχε κατοχυρωθεί από την Τουρκία για την προώθηση του τουρισμού, δεν θα μπορεί πλέον να χρησιμοποιείται εντός της ΕΕ, δίνοντας μία σημαντική νίκη στην Ελλάδα.

Άλλωστε, όπως δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, στον Real FM 97,8: «Η ακύρωση του “Turkaegean” αποτελεί μια σημαντική επιτυχία της πατρίδας μας και αποδεικνύεται πως η Ελλάδα μπορεί να υπερασπίζεται το δίκιο της. Όλη η Κυβέρνηση εργάζεται με αποφασιστικότητα για την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων μας σε όλους τους τομείς. Δίνουμε μια μάχη παντού».

Χθες, ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, έκανε σχετική ανάρτηση στην πλατφόρμα Χ, αναφερόμενος στην απόφαση της ΕΕ για την ακύρωση του σήματος Turkaegean, τονίζοντας μεταξύ άλλων: «όλο αυτό το διάστημα αισθανόμουν μεγάλη αδικία από όλες αυτές τις κατηγορίες και σήμερα αισθάνομαι δικαιωμένος».

Η έκθεση του EUIPO

Σε 19 σελίδες της έκθεσης του EUIPO, αναλύονται οι λόγοι ακύρωσης του εμπορικού σήματος. Ένα από τα βασικά επιχειρήματα που υιοθετήθηκαν είναι ότι το «TurkAegean» περιέχει έντονες γεωγραφικές ενδείξεις, καθώς περιγράφει άμεσα τη γεωγραφική περιοχή και τη σχέση της με την Τουρκία, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για εμπορικά σήματα.

Όπως αναφέρει η απόφαση, η λέξη «TurkAegean» αποτελείται από δύο απλά στοιχεία -«Turk» (Τουρκία, Τούρκος, Τούρκικο) και «Aegean» (Αιγαίο)- και δεν προσφέρει καμία πρόσθετη διαφοροποίηση στην ανάγνωση και την κατανόηση, καθότι υπονοεί ότι αναφέρεται στο «Τουρκικό Αιγαίο» ή το «Αιγαίο της Τουρκίας».

Το σήμα θεωρήθηκε ότι δεν διαθέτει διακριτό χαρακτήρα ούτε κάποια πρωτοτυπία, ενώ η κόκκινη καρδιά που συνοδεύει το όνομα χαρακτηρίστηκε ως κοινός διαφημιστικός τρόπος που δεν ενισχύει την αναγνωρισιμότητα του σήματος.

Τα επιχειρήματα της Ελλάδας και οι αντιδράσεις της Τουρκίας

Η Ελλάδα υποστήριξε ότι το «TurkAegean» παραβιάζει τη δημόσια τάξη, ότι προωθείται κακόπιστα και ότι έχει ως στόχο να δημιουργήσει σύγχυση σχετικά με την πολιτιστική και τουριστική ταυτότητα του Αιγαίου.

Από την πλευρά της, η Τουρκία αντέτεινε ότι η ελληνική προσφυγή συνιστά κατάχρηση δικαιωμάτων και ισχυρίστηκε πως η Ελλάδα επιχειρεί να μονοπωλήσει το brand του Αιγαίου.

Οι διεθνείς διαστάσεις της υπόθεσης

Η απόφαση του EUIPO αποτελεί ένα σημαντικό προηγούμενο, αλλά η υπόθεση δεν έχει ακόμα κλείσει οριστικά. Η Τουρκία έχει δικαίωμα έφεσης εντός δύο μηνών.

Η νομική ομάδα «Δικηγορική Εταιρεία Βενιέρης – Αλεξανδροπούλου» που χειρίζεται την υπόθεση, εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε πολιτική αγωγή στα αμερικανικά δικαστήρια, για να διερευνηθούν «τα απώτερα κίνητρα πίσω από την υιοθέτηση του όρου».

Την ίδια στιγμή, το θέμα παραμένει ανοιχτό και στις ΗΠΑ, όπου το Γραφείο Εμπορικών Σημάτων των ΗΠΑ έχει ζητήσει από τον Τουρκικό Οργανισμό Τουριστικής Ανάπτυξης να παρέχει επιπλέον διευκρινίσεις σχετικά με τη χρήση του όρου «TurkAegean».

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου