Πρακτικός οδηγός για την εφαρμογή του νέου νόμου «Προστασία των
ανηλίκων από προϊόντα καπνού και αλκοόλ»Η κατανάλωση αλκοόλ από ανηλίκους αποτελεί υπαρκτό πρόβλημα με αλλεπάλληλα σοβαρά και σε ορισμένες περιπτώσεις τραγικά περιστατικά. Ο νέος νόμος «Προστασία των ανηλίκων από προϊόντα καπνού και αλκοόλ», που ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2025, εισάγει υποχρεωτική επαλήθευση ηλικίας κατά την πώληση ή το σερβίρισμα αλκοόλ. Η πραγματική δυσκολία δεν βρίσκεται στο νομοθετικό πλαίσιο, αλλά στην καθημερινή εφαρμογή του από τους επαγγελματίες που καλούνται να λάβουν άμεσες αποφάσεις σε πραγματικές συνθήκες. Η ευθύνη είναι συλλογική και απαιτεί συνεργασία πολιτείας, επιχειρήσεων και εργαζομένων, με στόχο τη σαφή και συνεπή τήρηση του νόμου. Η πρωτοβουλία της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝ.Ε.Α.Π.), μέσω της καμπάνιας Rethink Drink και του ενημερωτικού βίντεο (δείτε παρακάτω) για τους επαγγελματίες, λειτουργεί ως πρακτικό εργαλείο που συμβάλλει στην κατανόηση και εφαρμογή των νέων υποχρεώσεων, ενισχύοντας την προσπάθεια για υπεύθυνη διάθεση αλκοόλ και προστασία των ανηλίκων.
Τον Ιούλιο του 2025, έγινε το αυτονόητο: ψηφίστηκε ο νόμος «Προστασία των ανηλίκων από προϊόντα καπνού και αλκοόλ», βάζοντας σαφή όρια και προβλέποντας υποχρεωτική επαλήθευση ηλικίας κατά την πώληση ή το σερβίρισμα αλκοόλ.
Η ψήφιση ενός νόμου δεν είναι ποτέ το τέλος της διαδρομής. Είναι η αρχή της. Ειδικά όταν πρόκειται για ρύθμιση της αγοράς σε ευαίσθητα θέματα όπως η σχέση των ανηλίκων με το αλκοόλ, η πραγματική δοκιμασία δεν βρίσκεται στα νομικά κείμενα, αλλά στην κατανόηση του θέματος από τους επιχειρηματίες που πωλούν αλκοόλ σε καταναλωτές και στις καθημερινές αποφάσεις που λαμβάνονται από τον επαγγελματία πίσω από έναν πάγκο ενός bar, στο ταμείο ενός supermarket ή σε μια γεμάτη σάλα εστιατορίου.
Η ευθύνη περνά, αναπόφευκτα λοιπόν στους ανθρώπους της πρώτης γραμμής: επαγγελματίες της εστίασης, εργαζόμενους σε μπαρ, καφέ, καφενεία, σούπερ μάρκετ, κάβες, mini market και περίπτερα. Εκείνους που καλούνται, μέσα σε πραγματικές συνθήκες, να πάρουν μια απόφαση μέσα σε δευτερόλεπτα: να ζητήσουν ή όχι ταυτότητα. Και πως να αντιδράσουν αν η απάντηση δεν ικανοποιεί το νομικό όριο των 18 ετών.
Καλώς ή κακώς δεν προβλέπεται τέτοιος έλεγχος στην είσοδο των καταστημάτων που πωλούν αλκοόλ, αλλά στο σημείο πώλησής του. Και ακριβώς επειδή γίνεται σε περιβάλλοντα με πίεση, κόσμο και αβεβαιότητα, η κατανόηση και η σωστή καθοδήγηση έχει σημασία.
Η ύπαρξη πρακτικών εργαλείων ενημέρωσης, όπως το συγκεκριμένο βίντεο, δεν αναιρεί τον ρόλο του κράτους. Τον ενισχύει. Και υπενθυμίζει ότι η συμμόρφωση με τον νόμο δεν είναι μόνο ζήτημα αποφυγής κυρώσεων, αλλά ένδειξη κοινωνικής ωριμότητας.
Από τη νομοθεσία στην πράξη
Η εμπειρία δείχνει ότι η αποτελεσματικότητα ενός νόμου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το κατά πόσο γίνεται κατανοητός και εφαρμόσιμος. Σε αυτό το σημείο, ιδιαίτερη σημασία έχει η πρωτοβουλία της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝΕΑΠ), η οποία, στο πλαίσιο της καμπάνιας Rethink Drink και της συνεργασίας της με το Υπουργείο Υγείας, δημιούργησε ένα ενημερωτικό βίντεο ειδικά για επαγγελματίες. Στο βίντεο εκτυλίσσεται ένα σκηνικό γνώριμο για τους επαγγελματίες που σερβίρουν αλκοόλ: ο barman ετοιμάζει και σερβίρει κοκτέιλ και μια νεαρή κοπέλα κατευθύνεται στην μπάρα και ζητά ένα ποτό. Ο barman ζει την στιγμή αμφιβολίας και αναρωτιέται: ‘’Μικρή μου φάνηκε! Να ζητήσω ταυτότητα ή όχι;’’
Το ενημερωτικό βίντεο της ΕΝΕΑΠ δίνει ένα παράδειγμα: λιτό, στοχευμένο και μέσα στην πραγματικότητα της αγοράς.
Παρακολουθείστε το βίντεο της ΕΝΕΑΠ
Η Σημασία του Νόμου 5216/2025: Προστατεύουμε τους Ανήλικους από το Αλκοόλ στο Bar

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου