Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Φεβρουαρίου 23, 2010

Η τηλεόραση μάς βάζει τα γυαλιά!

Μέχρι πριν από λίγο καιρό η είδηση ήταν ο τρισδιάστατος κινηματογράφος. Τώρα είναι κιόλας η τρισδιάστατη τηλεόραση. Και δεν πρόκειται απλώς για μια νέα τάση του σύγχρονου καταναλωτισμού. Το 3D επηρεάζει ήδη τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουν μερικοί διάσημοι σκηνοθέτες και θα αγγίξει ακόμα και την παγκόσμια κινηματογραφική κληρονομιά. Μπορεί ν' αλλάξει από τον τρόπο που βλέπουμε αθλητικούς αγώνες μέχρι το πώς φαίνεται στην οθόνη της TV η Σκάρλετ Γιόχανσον αλλά και ο Τσάρλι Τσάπλιν.




Η μεγάλη έκπληξη ήρθε από την τελευταία έκθεση CES (Consumer Electronics Show) στο Λας Βέγκας, όπου όλες οι μεγάλες εταιρείες (Panasonic, Sony, Samsung, LG, Toshiba) λάνσαραν υπερσύγχρονες 3D συσκευές. Το πράγμα γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρον, αν σκεφτεί κανείς πως οι νέες αυτές τηλεοράσεις δεν ποντάρουν μόνο σε τρισδιάστατες ταινίες, αλλά και σε αθλητικούς αγώνες. Πρόσφατα ο Sky στη Βρετανία μετέδωσε πρώτος τρισδιάστατο ποδοσφαιρικό αγώνα για εννέα επιλεγμένες παμπ της χώρας. Η κινηματογράφησή του έγινε με στερεοσκοπικές κάμερες δύο φακών, και οι θεατές...
...παρακολούθησαν το ματς με τα ειδικά «πολωμένα» γυαλιά που απαιτούν οι συσκευές αυτές (διαφορετικά από αυτά που απαιτούνται στους κινηματογράφους). Στην δε Αμερική, ήδη λανσαρίστηκε ένα δορυφορικό κανάλι 3D.



Παρά την κρίση, ή ίσως ακριβώς λόγω αυτής, οι μεγάλες εταιρείες βρήκαν έναν ακόμα τρόπο να δελεάσουν τους καταναλωτές να αλλάξουν συσκευή. Ή μάλλον συσκευές, αφού οι τηλεοράσεις αυτές θα συνοδεύονται από τα απαραίτητα συστήματα αναπαραγωγής: τα 3D blu-ray player. Η ιαπωνική Panasonic που πρωτοστάτησε στη δημιουργία των τηλεοράσεων 3D θα τις φέρει στη χώρα μας την άνοιξη. «Θα ξεκινήσουμε τον Μάιο», λέει ο Κωνσταντίνος Λάμπρου, διευθυντής μάρκετινγκ της εταιρείας στην Ελλάδα, αποφεύγοντας ωστόσο να αναφερθεί στο ακριβές κόστος αγοράς τους. «Μπορώ μόνο να σας πω, πως οι 50 ίντσες θα πωλούνται κάτω από 2.500 ευρώ. Και σας θυμίζω πως μια καλή πενηντάρα τηλεόραση κυμαίνεται περίπου σε αυτά τα επίπεδα». Οσο για τα blu-ray player, σε πρώτη φάση, ένας συγκεκριμένος τύπος θα κοστίζει γύρω στα 500 ευρώ. Φυσικά πρέπει να συνυπολογίσει κανείς και το κόστος αγοράς των ταινιών που θα κυμαίνεται γύρω στα 30-32 ευρώ (έναντι των 22-25 ευρώ των απλών blu-ray). Ηδη, πάντως, το DVD αρχίζει να εξορίζεται από τα ράφια. Η FNAC μάλιστα κάνει... απόσυρση. Αν τους πάτε το DVD σας θα έχετε έκπτωση στο blu-ray που θα αγοράσετε.



Οι ταινίες αργούν ακόμα



Οι νέες τηλεοράσεις είναι συσκευές υψηλής ευκρίνειας (Plasma ή LCD με LED φωτισμό), που μπορούν να αναπαραγάγουν τρισδιάστατο υλικό, αλλά ταυτόχρονα αποτελούν πολύ καλές τηλεοράσεις δύο διαστάσεων (FULL HD). Οι αγοραστές θα προμηθεύονται μαζί και τα ειδικά γυαλιά -άγνωστο όμως ακόμα πόσα ζευγάρια θα δίνει κάθε εταιρεία. Και πόσο θα κοστίζει έκαστο...



Οι μανιώδεις των γκάτζετ, πάντως, ας προσέξουν: οι ταινίες 3D θα έρθουν πολύ αργότερα από τις τηλεοράσεις. «Σήμερα δεν υπάρχει απολύτως τίποτε. Και θυμίζω πως όταν πρωτοβγήκε το blu-ray υπήρχαν 15-20 τίτλοι», επισημαίνει ο αρχισυντάκτης του ειδικού περιοδικού «Hitech» Τηλέμαχος Κατσένης. Μόνο τέσσερις ταινίες αναμένονται προσεχώς -και αυτές μάλλον προς το φθινόπωρο: τα καρτούν «Βρέχει κεφτέδες» και «Τέρατα και εξωγήινοι», η «Χριστουγεννιάτικη ιστορία» του Ζεμέκις και βέβαια το «Avatar» του Κάμερον, ο οποίος ξεκίνησε την όλη μόδα. Ο υποψήφιος για εννέα Οσκαρ δημιουργός είχε προσκαλέσει όλη τη βιομηχανία του Χόλιγουντ στα γυρίσματα της πολυδάπανης ταινίας του, που έμελλε να ξεπεράσει και αυτόν τον «Τιτανικό».



«Εμείς πάντως θα δώσουμε κάποιους τίτλους στους αγοραστές» τονίζει ο Κ. Λάμπρου, εξηγώντας πως η διαδικασία μετατροπής μιας υπάρχουσας ταινίας σε 3D, ακόμα και αν έχει ήδη γυριστεί τρισδιάστατη για το σινεμά, είναι χρονοβόρα. Το Χόλιγουντ ωστόσο, δουλεύει πυρετωδώς ώστε μέχρι το τέλος του χρόνου να είναι διαθέσιμες 60 ταινίες. «Πιο ρεαλιστικό είναι να περιμένουμε 30», παραδέχεται ο ίδιος, αλλά προσθέτει: «Μην ξεχνάτε όμως τα αθλήματα. Η Sony έχει υποσχεθεί 26 αγώνες σε 3D».



Πράγματι, η Sony, που θα κυκλοφορήσει κατά πάσα πιθανότητα τα δικά της μοντέλα γύρω στις αρχές Ιουνίου, συνεργάζεται με το Discovery και την ΙΜΑΧ για τη δημιουργία τηλεοπτικού δικτύου 3D και έχει συνάψει συμφωνίες για τη ζωντανή μετάδοση αγώνων ποδοσφαίρου και γκολφ σε τρεις διαστάσεις. Και βέβαια υπάρχει και η βιομηχανία των παιχνιδιών. Ηδη κυκλοφορεί τρισδιάστατο παιχνίδι «Avatar», ενώ στο Playstation 3 προβλέπεται δωρεάν αναβάθμιση για παιχνίδια 3D.



Οσο για τις ταινίες, την (άμεση) λύση υποτίθεται πως θα δώσει- το μαντέψατε: ακόμα μια νέα συσκευή. Ενας οικιακός μετατροπέας ταινιών από 2D σε 3D. Τέτοια μηχανήματα (λχ.της JVC) θα κυκλοφορήσουν ήδη φέτος στην αγορά. Τώρα πόσο καλό θα είναι το αποτέλεσμα, ιδιαίτερα σε ταινίες απαιτητικής αισθητικής, μένει να διαπιστωθεί...



Πολύ πιο θεαματικό θα είναι σίγουρα το εφέ στις περιπτώσεις των ταινιών που έχουν μετατραπεί σε 3D ύστερα από ειδική επεξεργασία. Υπάρχουν εξειδικευμένα εργαστήρια στο Χόλιγουντ τα οποία αναλαμβάνουν για λογαριασμό των στούντιο τη σχετική μετατροπή. Γνωστότερο είναι το Panasonic Hollywood Laboratory, που εδώ και 15 χρόνια ψηφιοποιεί παλιές ταινίες και τώρα τις μετατρέπει και σε blu-ray 3D. Αυτό σημαίνει πως είναι πιθανόν να δούμε τρισδιάστατο ακόμα και Χίτσκοκ ή κλασικές μαυρόασπρες ταινίες.



«Μου φαίνεται απολύτως λογικό να μετατραπούν σε 3D όλες οι ταινίες -ακόμα και οι πιο καλλιτεχνικές», λέει ο Τ. Κατσένης. «Το 3D είναι ένας τρόπος να φέρεις τον κόσμο πίσω στις αίθουσες -και τώρα πια πίσω και στο σπίτι. Μένει να δούμε αν αυτό θα συμβεί. Υπάρχουν βέβαια σκηνοθέτες που αντιδρούν. Για παράδειγμα ο Ρόλαντ Εμεριχ, σκηνοθέτης του "2012" και πολλών άλλων υπερπαραγωγών καταστροφής, δεν συμφωνεί. Θεωρεί το 3D ένα ακόμα μέσο εντυπωσιασμού που στερείται καλλιτεχνικότητας. Και δεν σκοπεύει να γυρίσει τρισδιάστατη την επομενη ταινία του -σε αντίθεση με τον Σπίλμπεργκ που ετοιμάζει κιόλας τον "Τεν-Τεν" στα πρότυπα του "Avatar"».



Την άποψή του ίσως συμμεριστούν κάποιοι σκηνοθέτες που δίνουν έμφαση στην εικαστικότητα της ταινίας τους. Ισως και να μην ενθουσιαστούν στην προοπτική παλιές ταινίες τους, που έχουν γυριστεί με συγκεκριμένη αισθητική, να ξανακυκλοφορήσουν ως τρισδιάστατες.



Προσοχή, λεν οι γιατροί



«Αυτό θα το συζητάμε σε 30 χρόνια και βάλε», μας προσγειώνει ο σκηνοθέτης του «Σπιρτόκουτου» Γιάννης Οικονομίδης. «Αν πάντως στο μέλλον μπαίναμε σε μια τέτοια λογική, δεν θα το έβλεπα αρνητικά -αν και το 3D δεν ταιριάζει σε όλες τις ταινίες και δεν πιστεύω πως οι δύο διαστάσεις θα χαθούν. Πάντως είμαι σίγουρα αρνητικός απέναντι σε αυτές τις συσκευές μετατροπής. Το αποτέλεσμα θα είναι ένα ψευτοτρισδιάστατο. Η νέα αυτή τεχνολογία προϋποθέτει και γύρισμα σε 3D. Ολα τα άλλα είναι πανηγυριώτικα κολπάκια...».



Εκτός από τον χώρο των σπορ, υπάρχει μια ακόμα βιομηχανία που θα ωφεληθεί τα μέγιστα από το 3D: το πορνό. Κι αυτό το είδος δεν είναι το μόνο στο οποίο... το μέγεθος μετράει. Για κάποιους το εφέ του τρισδιάστατου θα είναι πολύ πιο εντυπωσιακό όταν θα κυκλοφορήσουν βιντεοπροβολείς. Το ίδιο δηλαδή που συνέβη με το home-cinema. Η μαγεία, λένε, είναι στις 100 ίντσες.



Οι γιατροί πάντως προειδοποιούν: η μακροχρόνια παρακολούθηση τρισδιάστατης ταινίας μπορεί να δημιουργήσει πονοκεφάλους, καθώς μια 3D ταινία αποτελεί μια νέα αισθητηριακή εμπειρία που μεταφράζεται σε μεγαλύτερη εγκεφαλική και νοητική προσπάθεια. Οι οφθαλμαπάτες που δημιουργεί (στην περίπτωση των «πολωμένων γυαλιών» το ένα μάτι βλέπει διαφορετική εικόνα από το άλλο) διαταράσσουν τον τρόπο που τα μάτια και ο εγκέφαλος έχουν συνηθίσει να συνεργάζονται. Η Philips είχε επινοήσει και συσκευές 3D που δεν απαιτούσαν τη χρήση γυαλιών, αλλά προϋπέθεταν να βρίσκεσαι σε συγκεκριμένη θέση απέναντι από την τηλεόραση. Τελικά το σύστημα αυτό δεν επικράτησε.



Η γενικότερη τάση πάντως, είναι οι τηλεοράσεις -ή, σωστότερα, οι οθόνες τους- να γίνονται ολοένα και πιο interactive (αλληλεπιδραστικές). Με την προσθήκη δηλαδή μιας κάμερας, ενός σκληρού δίσκου, μιας σύνδεσης στο Ιντερνετ ή ενός αποκωδικοποιητή μπορούμε να κάνουμε τις ιντερνετικές μας συναλλαγές, να πραγματοποιούμε video-κλήσεις (βλέπε Skype), να κάνουμε παραγγελίες (video on demand, Amazon), να μπαίνουμε στο youTube, να ακούμε διαδικτυακό ραδιόφωνο ή να παρακολουθούμε ψηφιακά προγράμματα με διαδραστικές υπηρεσίες. Ηδη ετοιμάζονται οθόνες ακόμα μεγαλύτερης ευκρίνειας, και βέβαια σε ένα πολύ πιο μακρινό μέλλον μπορεί να δούμε και τηλεόραση ολόγραμμα, με τη βοήθεια λέιζερ. Επιστημονική φαντασία; Ισως. Ο,τι ήταν και η τρισδιάστατη TV μέχρι πριν από λίγα χρόνια.

 (ΕΝΕΤ)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου