Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Ιανουαρίου 28, 2019

Οι τρεις φωστήρες της τρισηλίου Θεότητος


Γράφει η Ειρήνη Κομνηνού*

Η Ελληνική παιδεία και ο πολιτισμός έχουν την δική τους εορτή.


Στις 30 Ιανουαρίου η Εκκλησία-Ορθοδοξία εορτάζει την μνήμη 3 ξεχωριστών προσωπικοτήτων της παγκόσμιας ιστορίας, του Μ. Βασιλείου, του Γρηγορίου του Θεολόγου η Ναζιανζηνού και του Ιωάννου του Χρυσοστόμου.


Τιμώντας εκείνους, τιμούμε ταυτοχρονά όλα τα ανθρώπινα επιτεύγματα και τον πολιτισμό, διότι αυτοί τα βίωσαν και τα καλλιέργησαν στο έπακρο και γι’ αυτό δικαίως καθιερώθηκαν ως προστάτες τών γραμμάτων .


Οι κορυφαίοι ιεραράρχες της Εκκλησίας μας, έχουν καθιερωθεί στην συνείδηση των χριστιανών, αλλά και της ιστορίας, ως οι μεγάλες
προσωπικότητες οι οποίες έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση του παγκόσμιου πολιτισμού.




Είναι οι εκπρόσωποι μιας πλειάδας λόγιων πατέρων της Εκκλησίας μας οι οποίοι διέσωσαν ό,τι πολύτιμο είχε δημιουργήσει η ανθρώπινη διάνοια των Ελλήνων σοφών, συνδυάζοντας το πνεύμα του φωτός, της ελευθερίας και της αγάπης της διδασκαλίας του Χριστού.


Συνέθεσαν τον νέο πολιτισμό, τον λεγόμενο Ελληνοχριστιανικό.


οι Τρεις Ιεράρχες εiναι οι προστάτες της Παιδείας και των παιδιών μας.


Οι τρεις Άγιοι υπογραμίζουν την σπουδαιότητα της πραγματικής Ελληνικής παιδείας: “ Ο καθένας που έχει μυαλό θ’ αναγνωρίσει ότι η παιδεία είναι για μας τους χριστιανούς το πρώτο των αγαθών.

Δεν περιφρονούμε την παίδευση, όπως νομίζουν μερικοί.

Αντίθετα, εκείνοι που έχουν τέτοια γνώμη είναι ανόητοι και αμαθείς, θέλουν όλοι να είναι σαν κι αυτούς, ώστε μέσα στην γενική αμάθεια να μην φαίνεται η δική τους άγνοια”, λέει ο Γρηγόριος ο Θεολόγος.


“Η παιδεία” γράφει ο Χρυσόστομος, “είναι μέγιστο αγαθό για τον άνθρωπο, είναι μετάληψη αγιότητας.


Αυτή ξεριζώνει από τον άνθρωπο την ραθυμία, τις πονηρές επιθυμίες, το πάθος για τα υλικά αγαθά, αυτή αναμορφώνει την ψυχή, αυτή καθιστά την ψυχή, με την χάρη του Αγiου Πνεύματος, αγία”.


“Η παιδεία είναι πολύ ωφέλιμη στον άνθρωπο, αλλά απαιτεί πολύ επίμονη προσπάθεια, ώστε να ξεριζωθούν από την ψυχή του παιδαγωγού αδυναμίες και πάθη”.


Ο μεγάλος μας ποιητής Γιώργος Σεφέρης έλεγε: “Τα γράμματα είναι από τις πιο ευγενικές ασκήσεις κι από τους πιο υψηλούς πόθους του ανθρώπου.


Η παιδεία είναι ο κυβερνήτης του βίου και επειδή οι αρχές αυτές είναι αληθινές, πρέπει να μην ξεχνούμε πως υπάρχει μια καλή παιδεία εκείνη που ελευθερώνει και βοηθά τον άνθρωπο να ολοκληρωθεί σύμφωνα με τον εαυτό του.


Παράλληλα μια κακή παιδεία που διαστρέφει και αποστεγνώνει και είναι μια βιομηχανία που παράγει τους ψευτομορφωμένους και τους νεόπλουτους της μάθησης, που έχουν την ίδια κίβδηλη ευγένεια με τους νεόπλουτους του χρήματος”.


Η παιδεία μας σήμερα, εγκατέλειψε την ψυχή του παιδιού και στράφηκε στον εγκέφαλο του. “Παιδεία εστί ου την υδρία πληρώσαι, αλλά ανάψαι αυτήν” έλεγε ο Πλάτωνας.


Δίνουμε στά παιδιά γνώσεις και αφήνουμε τις ψυχές τους.


Ουδέποτε υπήρχαν στον κόσμο και στον τόπο μας τόσοι "εγγράμματοι" και τέτοια φτώχεια πνευματική οπως στήν εποχή μας.



Εμποτισμένοι εδώ και 170 χρόνια από το πνεύμα των Γερμανών-Βαυαρών, θεωρούν κάποιοι απαiδευτοι το Βυζάντιο, ως μiα περίοδο "σκοταδισμού και μηχανορραφιών".


Για να γίνουμε σαν τα δήθεν φωτισμένα έθνη της Ευρώπης, πρέπει να αποκηρύξουμε “το πάτριον θρήσκευμα και παν Ελληνικόν”, όπως έγραφε ο καθηγητής Βερναρδάκης.


Αρκετοi εδώ και δεκαετίες αναπαράγουν καi πιστεύουν της θεωρiες της "πολιτισμένης" Δύσης, και δεν σπεύδουν στην μοναδική-αστείρευτη πηγή,
γνώσεως των Πατέρων της Εκκλησίας.


Γιά αυτό ένας ακόμη μεγάλος λόγιος ο " Άγιος" τών γραμμάτων μας, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
ενστερνιζόμενος τα λόγια του Χρυσοστόμου γράφει
:


“Να παύσει η συστηματική περιφρόνησης της θρησκείας εκ μέρους των πολιτικών ανδρών, επιστημόνων, λογίων, δημοσιογράφων και άλλων. Να συμμορφωθεί η ανωτέρα τάξις με τα έθιμα της χώρας.

Να γίνει προστάτης των πατρίων και όχι διώκτρια.


Να ασπασθεί και να εγκολπωθεί τα εθνικός παραδόσεις.


Να μην περιφρονεί ό,τι παλαιόν, ό,τι εγχώριον, ό,τιΕλληνικόν.


Να μην νοθεύονται τα οικογενειακά και θρησκευτικά έθιμα.




Να μη μιμώμεθα πότε τους παπιστάς πότε τους προτεστάντας, να μην χάσκωμεν προς τα ξένα, να τιμώμεν τα πάτρια, ως πότε θα είμεθα αχαρακτήριστοι Γραικύλοι;”.


“Η Ρωμανία κι αν επέρασεν ανθεί και φέρει κι άλλο”, έψαλλε ο ποντιακός ελληνισμός.




Θα ανθίζει η Ρωμανία όταν τιμά τα πάτρια.




“Πρέπει να φυλάξετε την πίστη σας και να την στερεώσετε, διότι, όταν επιάσαμε τα άρματα είπαμε πρώτα υπέρ πίστεως και έπειτα υπέρ πατρίδος” έλεγε στα 1838 στους μαθητές των Αθηνών ο Κολοκοτρώνης ή όπως το γράφει ο στρατηγός Μακρυγιάννης “χωρίς αρετή και πόνο εις την πατρίδα και πίστη εις την θρησκεία έθνη δεν υπάρχουν”.


Οι μοναδικές αυτές φωτεινές προσωπικότητες αποτελούν την ηχηρή απάντηση σε όσους είτε από άγνοια, είτε από εμπάθεια συκοφαντούν τον Χριστιανισμό ως "σκοταδισμό, που "κατάστρεψε" τον αρχαίο πολιτισμό και οδήγησε την ανθρωπότητα στο σκοτεινό μεσαίωνα.



Οι τρεις Ιεράρχες, και το σύνολο σχεδόν των πατέρων της Εκκλησίας μας, υπήρξαν φορείς υψηλής Ελληνικής παιδεiας.



Ο Μέγας Βασίλειος κατείχε όλη την γνώση της εποχής του, ήταν θεολόγος, φιλόλογος, ιατρός, γεωμέτρης, φυσικός, νομικός, ρήτορας, μουσικός, κλπ.



Ο Γρηγόριος υπήρξε μέγας θεολόγος, απαράμιλλος ποιητής αρχαϊκών στίχων, ρήτορας και φιλόσοφος.



Εiναι ο δεύτερος κατά σειρά θεολόγος τής Ορθοδοξiας μετά τον Αγιο Απόστολο Ιωάννη, τόν μαθητή τού Χριστού.


Διετέλεσε καθηγητής των ονομαστών φιλοσοφικών σχολών των Αθηνών. Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος υπήρξε ονομαστός ρήτορας, νομικός, θεολόγος, άριστος φιλόλογος και απαράμιλλος χειριστής του λόγου, γι' αυτό ονομάστηκε Χρυσόστομος. Ο ονομαστός εθνικός δάσκαλός του Λιβάνιος είχε πει με πίκρα πως τον υπέροχο αυτό μαθητή του τον κέρδισε ο Χριστιανισμός και έτσι ο εθνισμός έχασε μια σπάνια πνευματική προσωπικότητα.



Η συγκεκριμένη ιστορική περίοδος που έζησαν ήταν εποχή μεταβατική καi έντονων πνευματικών συγκρούσεων.


Ο αρχαίος παγανιστικός κόσμος έδυε κάτω από την ιστορική πραγματικότητα ενώ την θέση του έπαιρνε στο πνευματικό στερέωμα, η Ορθοδοξiα.


Αυτή η μετάβαση δεν έγινε χωρίς τριβές. Ο θνήσκων παγανισμός

ανθίστατο με όλες του τις δυνάμεις.


Η περίπτωση του Ιουλιανού να επαναφέρει την ειδωλολατρία με την βία και τους διωγμούς κατά του Χριστιανισμού, χωρίς κανένα αποτέλεσμα, αποτελεί μια πτυχή της ταραγμένης εκείνης εποχής.



Οι εν λόγω πατέρες όμως όχι μόνο είδαν την, χωρίς πισωγύρισμα, ροή των ιστορικών πραγμάτων αλλά συνέβαλλαν θετικά σ' αυτό.


Οι ιεράρχες κράτησαν συνετή στάση μπροστά στις βαρβαρότητες του παγανισμού. Είναι ενδεικτική η επιστολή του Γρηγορίου προς τον φίλο του, και πρώην συμμαθητή του Ιουλιανό.


Προέτρεπε τον αυτοκράτορα να μελετήσει καλλίτερα τον Ελληνισμό ώστε να διδαχθεί μέσα από αυτόν ότι δεν δικαιολογούνται διωγμοί και κακουργίες στο όνομα αυτού.


"Το ελληνίζειν εστί πολυσήμαντον" τόνιζε ο σοφός ιεράρχης.


Μετά την επιστολή αυτή ο θηριώδης αυτοκράτορας άλλαξε λiγο την στάση του κατά των Χριστιανών.



Ο ΑΓΙΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΣ ΘΕΟΔΟΣΙΟΣ



https://kataggeilte.blogspot.com/2018/10/blog-post_327.html


Στο σημείο αυτό να περάσουμε να δούμε τι αναφέρει σχετικά ο κατά γενική ομολογία όλων των πατριωτών, κορυφαίος Έλληνας σε ηθική, παιδεία, θάρρος, αξιοπρεπεια, ευρηματικότητα-δημιουργικότητα, προσφορά την δεκαετία που διανύουμε ο Άγγελος Φ. Γιαννόπουλος :

Απο την εποχη του Κωνσταντιου εως την εποχη του Θεοδοσιου β εζησαν οι 5 μεγαλυτεροι Ελληνες νεοπλατωνικοι φιλοσοφοι του μεσαιωνα. *

Αυτοι ηταν ηταν ο μεγας Βασιλειος, ο αγιος Ιωαννης ο Χρυσοστομος, ο αγιος Γρηγοριος ο Ναζιανζηνος, ο αγιος Γρηγοριος Νυσσης και η φιλοχριστιανη Αλεξανδρινη φιλοσοφος η Υπατια.




Την εποχη εκεινη και οι πεντε νεοπλατωνικοι διδασκουν τον Αριστοκλη εχοντας παντοτε την αμεριστη υποστιριξη των αυτοκρατορων.



Οι αυτοκρατορες γνωριζουν προσωπικα τους μεγαλους φιλοσοφους και ρητορες τους αγιους ιεραρχες και τους στηριζουν στο επιστημονικο τους εργο.


Αυτο δεν ηταν αλλο απο την ενσωματωση ολοκληρης της Πλατωνικης διδασκαλιας στον Χριστιανισμο.




Με την ολοκληρωση αυτου του μοναδικου και
εξαιρετικου στα παγκοσμια χρονικα φιλοσοφικου -πνευματικου εργου οι Ιεαραρχες μετετρεψαν τον μεχτι τοτε Ιουδαικο χριστιανισμο σε καθαρα Ελληνικο.


Αμεσως ο αγιος Θεοδοσιος τον Μαιο του 381 μ.χ. θα ανακηρυξει τον Ελληνικο πλεον χριστιανισμο σε επισημη θρησκεια της Ελληνικης-ρωμαικης αυτοκρατοριας.






Εαν οι αυτοκρατορες ηταν εναντια στον Ιερο αρχαιο Ελληνικο πολιτισμο δεν θα επετρεπαν ποτε και σε καμια περιπτωση την ενσωματωση αυτουσιας της διδασκαλιας του Αριστοκλη στην χριστιανικη θρησκεια.




Ακομη αμεσα οι αυτοκρατορες θα τιμωρουσαν τους αγιουςς ιεραρχες και θα τους αφαιρουσαν ολα τα εκκλησιαστικα τους αξιωματα.

Φυσικα θα απαγορευαν την διδασκαλια του Πλατωνα και στους αγιους ιεραρχες στην φιλοχριστιανη Υπατια αλλα και σε ολους τους υπολοιπους φιλοσοφους.



Αυτο ομως ειναι κατι το οποιο δεν το εκανε ποτε ο κανενας αυτοκρατορας καθως ολοι οι φιλοσοφοι διδασκαν ελευθερα τον Πλατωνα.




Μεταξυ αλλων οι αυτοκρατορες θα εκλειναν και ολες τις φιλοσοφικες σχολες.




Ο αγιος Θεοδοσιος εδωσε Ελληνοχριστιανικη παιδεια στα τεκνα του και αυτα με την σειρα τους στα δικα τους παιδια.


Το αποτελεσμα να ανοιξει ο δρομος στην αγια Ευδοκια-Αθηναιδα να εξελιξει και να επανιδρυση την ανωταση φιλοσοφικη πανεπιστημιακη σχολη της πολης-Κωνσταντινουπολεως.


Το 425 μ.χ. με διαταγμα του Θεσοδοσιου του β αναβαθμιζεται και επανιδρυεται η ανωτατη φιλοσοφικη σχολη της πολης κατοπιν επιθυμιας της αγιας αυτοκρατειρας Ευδοκιας-Αθηναιδας.



Χωρις την ενωση του Χριστιανισμου και του αρχαιου Ελληνικου πολιτισμου ηταν αδυνατον να γινει ο Ελληνισμος παγκοσμια αυτοκρατορια και να φτασει στην κορυφη του κοσμου.





Ο Ελληνικος πολιτισμος και ο Χριστιανισμος θα ενωθουν ωστε να γινει για μια και μοναδικη φορα η Ελλαδα παγκοσμιο κρατικο μορφωμα.

Ο Χριστος και ο Πλατωνας ειναι τα θεμελια της αυτοκρατοριας.


Απο εκει ο Ελληνισμος θα παρει αστειρευτες δυναμεις για να μεγαλουργησει και να επιβιωσει.

Οι αγιοι πατερες της ορθοδοξης εκκλησιας κρατησαν οτι πολυτιμο ειχε ο αρχαιος Ελληνικος πολιτισμος, οπως οι διδασκαλιες του Πλατωνα και του Αριστοτελη και φυσικα χρησιμοποιουσαν την κορυφαια γλωσσα στον κοσμο την Ελληνικη.




Σκεφτειτε οτι ο Ελληνικος πολιτισμος δεν ηταν αρκετος απο μονος του για να φτασει στην κορυφη του κοσμου το Εθνος.

Για αυτο και επρεπε να ενωθει ο Ελληνικος πολιτισμος με τον χριστιανισμο.




Ο Ελληνικος πολιτισμος και ο Χριστιανισμος θα ενωθουν ωστε να γινει για μια και μοναδικη φορα η Ελλαδα παγκοσμιο κρατικο μορφωμα.


Οι αγιοι πατερες της Εκκλησίας διοτι σπουδασαν φιλοσοφια και ρητορικη στην αρχαια Αθηνα αλλα και σε αλλα μερη ενω υπηρξαν για λιγο διαστημα πρωτου να γινουν ιερεις επαγγελματιες ρητορες και σοφιστες αντιλήφθηκαν αμεσως την αξία του αρχαίου Ελληνικου πνευματος.


Χρησιμοποιησαν τις αξίες και τα ιδανικα τνω φιλοσοφων για να δημιουργησουν την χριστιανικη Ελληνορωμαικη αυτοκρατορια.



Aξιοποιοησαν στο επακρο την Ελληνική γλωσσα για να γραψουν ολα τα υψηλου επιστημονικου φιλοσοφικου και πνευματικου επιπεδου εργα τους.


Ταυτοχρονα μεσα απο τη Ελληνικη φιλοσοφια διατυπωσαν τα δογματα της ορθοδοξιας ωστε να προστατεψουν την ανερχομενη θρησκεια απο τους αιρετικους και απο πασης φυσεως αιρεσεις.



Μεσα απο την δυναμικη και την πνευματικότητα της αρχαιοελληνικής αγωγής, διδαξαν στους Ελληνες την ελευθερια, την ομορφια,την αγαπη, την ηθικη
,την δικαιοσυνη, την γεναιοτητα-
πιστη στον Ιησου Χριστου.



ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΔΙΔΑΞΑΝ ΤΑ ΠΑΝΤΑ.


Επι 1700 χρόνια πριν από την εμφάνιση του φεμινισμού καταφέρεται ο Άγιος Γρηγόριος στην ανισότητα ανδρών και γυναικών, τους τότε νόμους που προκλητικά ευνοούσαν τους άνδρες.




“Δεν δέχομαι αυτήν την νομοθεσία” έλεγε. “Άνδρες ήταν οι νομοθέτες γι’ αυτό ενομοθέτησαν κατά των γυναικών. Ουκ ένι άρσεν ή θήλυ είπεν ο Κύριος”.



Μας άφησαν ένα τεράστιο συγγραφικό έργο, στο οποίο διασώζεται ο Ελληνικός λόγος και ό,τι καλό είχε δημιουργήσει η αρχαιότητα.




Αναφέρω ως παράδειγμα τους 17.000 ποιητικούς στίχους του Γρηγορίου οι οποίοι είναι εφάμιλλοι των μεγάλων ποιητών της αρχαιότητας.




Η πολιτιστική πενία της εποχής μας επιβάλλει να στραφούμε στις πνευματικές πηγές των προγόνων μας, να ενστερνιστούμε τις διαχρονικές αξiew τους, όπως αυτές καλλιεργήθηκαν μέσα στην Ελληνορθόδοξη παράδοσή μας, ώστε να μπορέσουμε να ξεφυγούμε από το πνευματικό τέλμα που μας εγκλώβισε η σύγχρονη εποχή.





“Της Ελλάδος αείκοτε σύντροφος πενίη” της Ελλάδας η φτώχεια ήταν πάντοτε σύντροφος, λέει ο Ηρόδοτος, εντούτοις δημιουργήσαμε τον κορυφαiο πολιτισμό στόν κοσμό.



*Η Ειρήνη Κομνηνού ειναι γυμνάστρια-Personal Trainer καi απόφοιτη της Παιδαγωγικής Ακαδημίας.    


ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΒΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ
ΡΑΤΣΙΣΜΟ.



ΕΙΡΗΝΗ ΚΟΜΝΗΝΟΥ-ΑΡΘΡΑ

ΕΙΡΗΝΗ ΚΟΜΝΗΝΟΥ





Κρείττων γαρ επαινετός πόλεμος ειρήνης χωριζούσης Θεού

 
 
 











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου