Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Οκτωβρίου 27, 2020

Μεγαλειότατε, έχω εις χείρας μου δύο λόγους. Έναν ιδικόν μου και έναν του κυρίου Κυρίμη. Ποίον θέλετε να σας αναγνώσω;

 

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ έτος 1937
Σαν σήμερα στις 26 Οκτωβρίου 1937, η Θεσσαλονίκη γιόρταζε πανηγυρικά τα 25 χρόνια του ελεύθερου βίου της.
Ο καθηγητής και πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Αβροτέλης Ελευθερόπουλος, γνωστός για τα δημοκρατικά φρονήματά του, είχε οριστεί ως ομιλητής στην... εορταστική εκδήλωση που θα γινόταν στην αίθουσα τελετών του πανεπιστημίου, παρουσία του Βασιλιά Γεωργίου Β΄ και των αρχών της πόλης.

Ο διοικητής Μακεδονίας υποστράτηγος Γεώργιος Κυρίμης, ζήτησε το κείμενο του Ελευθερόπουλου για να εγκρίνει το λόγο του καθηγητή ώστε να μην προκύψει κανένα απρόοπτο κατά την ανάγνωση του μπροστά στον Βασιλιά.

Ο Κυρίμης άλλαξε τα πάντα στο λόγο του πρύτανη διαγράφοντας κάθε κριτική που ασκούσε ο καθηγητής Κοινωνιολογίας, προσθέτοντας ύμνους και επαίνους στο δικτατορικό καθεστώς Μεταξά.

Ο Ελευθερόπουλος δεν αντέδρασε όταν όμως πήρε τον λογοκριμένο λόγο του και ήλθε η μέρα και η ώρα της τελετής ανέβηκε στο βήμα και ρώτησε προτού αρχίσει να διαβάζει το λόγο το Βασιλιά τον οποίο γνώριζε καλά αφού έκανε μαζί του σπουδές στην Ελβετία.

"Μεγαλειότατε, έχω εις χείρας μου δύο λόγους. Έναν ιδικόν μου και έναν του κυρίου Κυρίμη. Ποίον θέλετε να σας αναγνώσω;"

Ο Γεώργιος με μεγάλη αμηχανία, απάντησε: "Μα φυσικά τον ιδικόν σας".

Ένα μήνα αργότερα από αυτό το ιδιαίτερο γεγονός, στις 2 τα ξημερώματα, της 25ης Νοεμβρίου 1937, τέσσερις ένοπλοι χωροφύλακες επέδωσαν στον πρύτανη Αβροτέλη Ελευθερόπουλο την απόφαση της Δημόσιας Ασφάλειας Θεσσαλονίκης με την οποία του γνωστοποιούνταν η απόλυση από το πανεπιστήμιο και η εκτόπισή του.

Πηγή: Ιστορικό και Συλλεκτικό Αρχείο Θεσσαλονίκης.
Μέσω: Iraklis Loufis

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου