Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Μαρτίου 02, 2024

Εκεί που ακόμη πετάνε αεροπλάνα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου

 


Αν κανείς βρεθεί στην γραφική, παλιομοδίτικη πόλη Rhinebeck στην κοιλάδα Χάντσον της Νέας Υόρκης ίσως νιώσει σαν να έχει επιστρέψει σε μια άλλη εποχή. Ειδικά όταν κοιτάξει στον ουρανό, όπου είναι πολύ πιθανό να δει vintage αεροπλάνα να πετούν όλη την ημέρα.
 
 
Το γεγονός ότι τόσα πολλά παλιά αεροπλάνα πετούν στον ουρανού της πόλης δεν πρέπει να εκπλήσσει κανέναν. Ακριβώς έξω από την πόλη, είναι μια από τις μεγαλύτερες συλλογές αεροπλάνων στον κόσμο από τις αρχές του 20ού αιώνα και με τα περισσότερα από αυτά να πετούν ακόμη.
 
Το ξενοδοχείο Beekman Arms

Το Rhinebeck βρίσκεται αρκετές ώρες βόρεια του Μανχάταν, κατά μήκος του ποταμού Χάντσον. Μια ήσυχη, γραφική πόλη όπου μπορεί κανείς να μείνει σε ένα από τα παλαιότερα ξενοδοχεία των ΗΠΑ, το Beekman Arms, το οποίο προσφέρει φαγητό και κατάλυμα στους ταξιδιώτες από το 1766 (στο μπαρ του ξενοδοχείου, ένας εκ των Ιδρυτών πατέρων των ΗΠΑ, ο Αλεξάντερ Χάμιλτον, μάλωσε με τον Aaron Burr, μια διαμάχη που οδήγησε σε μια περιβόητη μεταξύ τους μονομαχία).

Αν κανείς φύγει από την πόλη και ακολουθήσει έναν δρόμο στην ύπαιθρο για αρκετά μίλια, θα βρεθεί σε ένα παλιό αεροδρόμιο, ένα μέρος που θυμίζει πόσο ωραία ήταν τα αεροπορικά ταξίδια παλιά.
 
 
"Θέλουμε οι άνθρωποι να έρθουν και να βιώσουν τον μύθο και τη μαγεία της πρώιμης αεροπορίας", εξηγεί ο Michael Fisher, γραμματέας του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσείο Αεροδρομίου του Rhinebeck.
 
 
Στο παλιό αεροδρόμιο τα αεροπλάνα περιμένουν σε καλύβες από αλουμίνιο. Τα αεροπλάνα τροχοδρομούν μέχρι την κορυφή ενός λόφου στο άκρο ενός κεκλιμένου χωραφιού, για επιπλέον ταχύτητα, πριν αρχίσουν να κατεβαίνουν τον λόφο και απογειωθούν από διαδρόμους από φρέσκο γρασίδι.

Επί του παρόντος, το μουσείο είναι ένα ιπτάμενο τσίρκο με περίπου 60 αεροπλάνα, 30 οχήματα -συμπεριλαμβανομένου ενός τεθωρακισμένου του Α' Παγκοσμίου Πολέμου-, και πολλά αναμνηστικά. Όλα τα αεροπλάνα χρονολογούνται από την εποχή των "πρωτοπόρων" της πτήσης, του "Μεγάλου Πολέμου" και φτάνουν μέχρι την αποκαλούμενη Χρυσή Εποχή της Αεροπορίας στις δεκαετίες του 1920 και του '30. "Υπάρχουν πρωτότυπα, αντίγραφα με πρωτότυπους κινητήρες και αντίγραφα με πιο μοντέρνους κινητήρες. Προσπαθούμε να κάνουμε τα αντίγραφα όσο το δυνατόν πιο αυθεντικά", εξηγεί ο Fisher.
 
Οι Gladys Roy και Ivan Unger παίζουν τένις στην πτέρυγα ενός δίπλανου εν ώρα πτήσης, 1925
 
Αυτό που κάνει το αεροδρόμιο ξεχωριστό είναι ότι πολλά από αυτά τα αεροπλάνα δεν είναι απλά στατικά αλλά πετάνε, ενώ το μουσείο είναι ένα από τα τελευταία μέρη όπου μπορεί κανείς να παρακολουθήσει ακόμα εκδηλώσεις που ήταν δημοφιλείς τη δεκαετία του 1920. "Διάβασα για έναν αγώνα στον οποίο, οι πιλότοι παρατάσσονταν και, με το σήμα της εκκίνησης, έβγαζαν τις μπότες και το παντελόνι τους, έκαναν μια πτήση, προσγειώνονταν και ο πρώτος που ντυνόταν κέρδιζε. Πλέον, το Pants Race' είναι μέρος της παράστασης του Σαββάτου", λέει ο Fisher.
 
Barnstormers στα 1920 - Για τους barnstormers δείτε παλαιότερο θέμα εδώ
 
Το αεροδρόμιο αναπαράγει πιστά την εποχή των πρωτοπόρων των αιθέρων, ακολουθώντας τα βήματα αεροπόρων και προσωπικοτήτων όπως ο Wiley Post (Αμερικανός πιλότος, ο πρώτος που πέταξε σόλο σε όλο τον κόσμο), ο Corrigan "Wrong Way" (μετά από μια διηπειρωτική πτήση από το Λονγκ Μπιτς της Καλιφόρνια, προς τη Νέα Υόρκη, πέταξε από το Φλόιντ Μπενέτ Φιλντ στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης στην Ιρλανδία, αν και το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει ήταν να επιστρέψει στο Λονγκ Μπιτς), ο Roscoe Turner (Αμερικανός αεροπόρος που ήταν τρεις φορές νικητής του αεροπορικού αγώνα Thompson Trophy και αναγνωρίστηκε ευρέως λόγω του επιβλητικού του στυλ, αλλά και του κατοικίδιού του που το έπαιρνε μαζί στις πτήσεις του, το λιονταράκι Gilmore the Lion) και ο Τσαρλς Ογκάστας Λίντμπεργκ (γνωστός και ως Slim, Lucky Lindy και The Lone Eagle, ήταν Αμερικανός αεροπόρος που έγινε γνωστός καθώς το 1927 κατάφερε να διασχίσει τον Ατλαντικό διανύοντας, μόνος του και χωρίς στάση, 5.800 χιλιόμετρα με το μονοθέσιο μονοκινητήριο αεροπλάνο του Spirit of St. Louis). "Πιστεύουμε ότι το Spirit of St. Louis είναι το πιο ακριβές που κατασκευάστηκε ποτέ. Του λείπουν μόνο οι πολλές δεξαμενές καυσίμου", λέει ο Fisher.
 
Ο Γερμανός πιλότος Kurt Schönfelder (δεξιά) του Α' Παγκοσμίου Πολέμου ποζάρει με έναν Βρετανό πιλότο, λίγες στιγμές μετά από την κατάρριψή του

Το Spirit of St. Lious
 
Οι επισκέπτες του αεροδρομίου βιώνουν τις αερομαχίες που πραγματοποιήθηκαν πάνω από το Δυτικό Μέτωπο στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Ήταν η εποχή των "ιπποτών του αέρα" καθώς, οι ιπτάμενοι άσσοι έδιναν βάναυσες αλλά και ηρωικές μονομαχίες, και συχνά, μετά το τέλος των οποίων, πόζαραν για φωτογραφίες με τους αντιπάλους τους, αν εκείνοι έπεφταν και συλλαμβάνονται.
 
Ο Cole Palen
 
Ο Cole Palen μεγάλωσε σε ένα αγρόκτημα στην κοιλάδα του Χάντσον, ακριβώς δίπλα σε ένα αεροδρόμιο που έχει εξαφανίστηκε εδώ και χρόνια. Από τα χωράφια, έβλεπε αεροπλάνα να πετούν χαμηλά πάνω από την κοιλάδα του Χάντσον. Ο Fisher αφηγείται μια ιστορία για το πώς μια μέρα, έπεσε από ένα από τα αεροπλάνα ένα στρόφαλο. "Έπεσε στην αυλή του και όταν το επέστρεψε, ο πιλότος του έκανε μια βόλτα με ένα νέο πρότυπο D-25 του 1929". Αυτήν ήταν η αρχή του πάθους του για τα vintage αεροπλάνα. "Αγόρασε έξι πρωτότυπα αεροσκάφη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου σε δημοπρασία και έγιναν ο πυρήνας της συλλογής του".
 

Ο Palen αποκατέστησε ακούραστα τα αεροπλάνα μέχρι που συγκέντρωσε αρκετό κεφάλαιο για να αγοράσει τη δική του φάρμα στην κοιλάδα Χάντσον. "Τρία χωράφια έγιναν διάδρομος, έχτισε ένα υπόστεγο και το 1958 ένα Fleet 16-B προσγειώθηκε εκεί. Το Fleet πετάει κάθε Σαββατοκύριακο", συνεχίζει ο Fisher.

Σύντομα, διαδόθηκε η φήμη των παλιών αεροπλάνων που απογειώνονταν από ένα αγρόκτημα στην κοιλάδα του Χάντσον, και ο Palen άρχισε να συλλέγει δωρεές από όσους πήγαιναν να τα δουν. Οι ιπτάμενες επιδείξεις έγινα airshow και αυτά με τη σειρά τους, ζωντανό μουσείο. Ο Palen πίστευε ότι "Δεν είναι αεροπλάνο αν δεν πετάει".

"Ο Cole Palen ήταν το πιο ασυνήθιστο, μοναδικό άτομο που γνώρισα ποτέ. Τίποτα δεν τον εμπόδιζε. Αν είχε μια κακή σεζόν, θα πουλούσε ένα αεροπλάνο. Επέζησε από κατάρρευση του υπόστεγου, το σπίτι του κάηκε, είχε πολλές συντριβές, αλλά πάντα εμφανιζόταν με πολύ χιούμορ. Το γεμάτο γέλιο του αντηχούσε στα δέντρα που περιβάλλουν το αεροδρόμιο", εξηγεί ο Fisher.
 
Το Fleet 16-B
 
Σήμερα, ο ενθουσιασμός του Palen εξακολουθεί να υπάρχει στο μουσείο, το οποίο συνεχίζεται με την ακούραστη δουλειά εθελοντών, όπως ο DiGiacomio, ο πρώην επικεφαλής προσωπικού εδάφους Patrick Walker, αλλά και η Michelle Locke, που πήγε εθελόντρια στα 14 της.

Το μουσείο του Old Rhinebeck Aerodrome είναι ανοιχτό από την 1η Μαΐου, όταν και ξεκινούν οι πτήσεις με ένα δίπλανο. Τα airshow ξεκινούν στις 19 Ιουνίου. Περισσότερες λεπτομέρειες για το αεροδρόμιο μπορείτε να βρείτε στη σελίδα του oldrhinebeck.org.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου