Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Μαρτίου 04, 2024

Le Jamais Contente: το πρώτο αυτοκίνητο που έπιασε τα 100 χλμ/ώρα

 


Φανταστείτε έναν μεταλλικό κύλινδρο μήκους κάτι λιγότερο από 4 μέτρα, με τέσσερις τροχούς και με τον οδηγό να είναι σαν να ιππεύει άλογο. Χωρίς ζώνες ασφαλείας ή σύγχρονα μέτρα ασφαλείας, ο κύλινδρος αυτός ταξίδεψε με ταχύτητα 100 χλμ/ώρα.



Πρόκειται για το Le Jamais Contente -στην κυριολεξία σημαίνει "ο πάντα ανικανοποίητος"-, ένα ηλεκτρικό όχημα, το πρώτο στον κόσμο που κινήθηκε με ταχύτητα πάνω από 100 χλμ/ώρα. Το επίτευγμα πραγματοποιήθηκε από τον ατρόμητο Βέλγο οδηγό Camille Jenatzy στις 29 Απριλίου του 1899.

Πριν από εκατό χρόνια, η αυτοκινητοβιομηχανία κυριαρχούνταν από τα ηλεκτρικά οχήματα και υπήρχαν πολλοί περισσότεροι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων απ' ό, τι σήμερα. Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, με μη επαναφορτιζόμενες μπαταρίες, εμφανίστηκε στη δεκαετία του 1830. Όμως, το 1859, με την εφεύρεση της μπαταρίας μολύβδου-οξέος, οπότε με τις επαναφορτιζόμενες μπαταρίες μπορούσε να αποθηκεύεται ηλεκτρική ενέργεια σε ένα όχημα, τα αυτοκίνητα έγιναν πρακτικό μέσο μεταφοράς. Τον Απρίλιο του 1881, σε έναν δρόμο του Παρισιού, δοκιμάστηκε το πρώτο ηλεκτρικό όχημα που μετέφερε άνθρωπο με δική του πηγή ενέργειας από τον Γάλλο εφευρέτη Gustave Trouvé. Μέχρι το τέλος της δεκαετίας, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έκαναν ρεκόρ ταχύτητας.

Το Jamais Contente σχεδιάστηκε από τον Camille Jenatzy. Ο Jenatzy, γιος ενός πλούσιου Βέλγου κατασκευαστή προϊόντων από καουτσούκ, ήταν ένας από τους πρώτους λάτρεις του αυτοκινήτου και σχεδιαστής, του οποίου το εργοστάσιο παραγωγής παρήγαγε πολλές ηλεκτρικές άμαξες και βαγόνια. Ανταγωνίσθηκε σθεναρά τον κατασκευαστή Jeantaud, με έντονη δημοσιότητα, για να δείξει ποιος έκανε τα πιο γρήγορα οχήματα. Οι δύο τους πήγαν το ρεκόρ ταχύτητας εδάφους από τα 63 χλμ/ώρα (39,2 mph, de Chasseloup-Laubat), στα 66,6 (41,4, Jenatzy), τα 70,3 (43,7, de Chasseloup-Laubat), τα 80,3 (49,9, Jenatzy) και τα 92,7 χλμ/ώρα (57,6 mph, de Chasseloup-Laubat).


Η χαριστική βολή δόθηκε με ένα ειδικά κατασκευασμένο όχημα, σε σχήμα τορπίλης, που ήταν κατασκευασμένο από "partinium", ένα κράμα αλουμινίου, βολφραμίου και μαγνησίου. Είχε δύο κινητήρες άμεσης κίνησης Postel-Vinay 25 kW, που δούλευαν στα 200 V, και με περίπου 68 ίππους. Ο Jenatzy κινήθηκε με ταχύτητα 100 χλμ/ώρα, φτάνοντας στη μέγιστη ταχύτητα των 105,88 χλμ/ώρα (65,792 mph), βελτιώνοντας το προηγούμενο ρεκόρ, που είχε πετύχει μόλις δύο μήνες νωρίτερα ο Κόμης Gaston de Chasseloup-Laubat οδηγώντας ένα Jeantaud, ο οποίος είχε πιάσει ταχύτητα 92,78 χλμ/ώρα (57,65 mph).

Όταν του ζητήθηκε να περιγράψει την αίσθηση του ταξιδιού με ταχύτητα που ποτέ κανείς πιο πριν δεν είχε πιάσει, ο Jenatzy είπε, "Το αυτοκίνητο μοιάζει να αφήνει το έδαφος και να φεύγει προς τα εμπρός σαν ένα βλήμα που εξοστρακίζεται από το έδαφος. Όσο για τον οδηγό, οι μύες του σώματος και του λαιμού του γίνονται σκληροί λόγω της αντίστασης στην πίεση του αέρα, το βλέμμα είναι καρφωμένο 180 μέτρα μπροστά. Οι αισθήσεις είναι σε εγρήγορση".

Το ρεκόρ του Jenatzy άντεξε τρία χρόνια.


Σήμερα, ένα αντίγραφο του Jamais Contente βρίσκεται στο μουσείο αυτοκινήτων στην Compiègne της Γαλλίας




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου