Ξεχάστε τη Λαπωνία. Το πραγματικό «σπίτι» των Χριστουγέννων είναι μια παράξενη και σχετικά άγνωστη πόλη
H πόλη Γιβού, μία μητρόπολη σχεδόν 2 εκατομμυρίων κατοίκων στην επαρχία Zεζιάνγκ της Ανατολικής Κίνας αποκαλείται συχνά «παγκόσμιο σούπερ μάρκετ» και κάθε χρόνο τέτοια εποχή…έχει την τιμητική της. Το 80% από τα χριστουγεννιάτικα προϊόντα, αξίας 6,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων τα οποία εξάγονται σε ετήσια βάση από την Κίνα παρασκευάζονται εδώ.
Οι ελλείψεις ωστόσο πρώτων υλών, τα εμπόδια στη ναυτιλία αλλά και οι διακοπές ηλεκτροδότησης που έπληξαν την πόλη, όπως άλλωστε και μεγάλο μέρος της χώρας, αλλάζουν φέτος…την εξίσωση. Και σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς κινδυνεύουν να οδηγήσουν στις πιο ακριβές διακοπές Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς τουλάχιστον από το ξέσπασμα της πανδημίας.
Ενώ οι τιμές στα φορτία μεγάλων αποστάσεων μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ έχουν μειωθεί από τα ιστορικά ρεκόρ της περασμένης περιόδου, εξακολουθούν να κυμαίνονται σε περίπου 14.000-16.000 δολάρια, λόγω της περιορισμένης μεταφορικής ικανότητας.
«Οι εισαγωγείς σίγουρα καλωσορίζουν τη μείωση των ναύλων, αλλά λόγω της συμφόρησης των λιμανιών, των χαμηλών αποθεμάτων και της υψηλής καταναλωτικής ζήτησης, οι τιμές παραμένουν πολύ υψηλότερες από το κανονικό», λένε στους Global Times, αναλυτές.
«Δεν μπορώ να κοιμηθώ απο το άγχος»
Από τα μέσα Οκτωβρίου, «η πόλη- σούπερ μάρκετ» έχει επίσης επηρεαστεί από τη συνεχιζόμενη ενεργειακή κρίση στην Κίνα, η οποία ανάγκασε τους κατασκευαστές να αναζητήσουν γεννήτριες ή να αναστείλουν εντελώς την παραγωγή τους. Το όλο κλίμα αβεβαιότητας έχει επιβραδύνει τις πωλήσεις.
«Είμαι τόσο αγχωμένη που δεν μπορώ να κοιμηθώ», λέει η Λου Τινγκ, ιδιοκτήτρια ενός εργοστασίου χριστουγεννιάτικων στολιδιών, καθώς διακοσμεί τη βιτρίνα της στο μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο χονδρικής της πόλης.
«Θα έπρεπε να είμαστε χαρούμενοι που λαμβάνουμε περισσότερες παραγγελίες από πέρυσι, αλλά υπάρχουν τόσoι άγωστοι Χ και εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα γι’αυτό», λέει η επιχειρηματίας που όπως και πολλοί συνάδελφοί της παλεύει να ισορροπήσει τις καθυστερήσεις με το ρεκόρ φορτίων.
Η επιχείρησή της προμηθεύει τις μεγάλες αλυσίδες των ΗΠΑ και της Ευρώπης με μικρογραφίες Χριστουγεννιάτικων δέντρων, γλειφιτζούρια, πολύχρωμες μπάλες και φωτάκια.
Το ενεργειακό «μπλάκ άουτ» εκτοξεύει τις τιμές
Η πόλη Γιβού, περίπου 280 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Σαγκάης είναι μια μικρογραφία των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές και οι λιανοπωλητές σε όλο τον κόσμο καθώς τελειώνει ένα δύσκολο έτος για τους εμπόρους και τις αλυσίδες εφοδιασμού. Με πληθυσμό 1,8 εκατομμυρίου ανθρώπων η κινεζική μεγαλούπολη προμηθεύει το 45% των χριστουγεννιάτικων προϊόντων που καταλήγουν στις ΗΠΑ.
Ωστόσο, οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στη θάλασσα και στα λιμάνια, καθώς και η άνοδος στις τιμές των μετάλλων και των πλαστικών, σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα είναι εκείνοι που θα πληρώσουν περισσότερα φέτος για…τα ελαφάκια, τα ξωτικά και τις χριστουγεννιάτικες γιρλάντες τους, σύμφωνα με τον Τσεν Ζιάνγκ, ιδιοκτήτη ενός εργοστασίου που παράγει κυρίως χριστουγεννιάτικα λαμπάκια.
Ο Τσεν αύξησε τις τιμές του κατά περισσότερο από 10% από τον Ιούνιο λόγω του αυξανόμενου κόστους υλικών. Οι διακοπές ρεύματος που ανάγκασαν το εργοστάσιό του να μειώσει την παραγωγή σε μόλις τρεις ημέρες την εβδομάδα τον Οκτώβριο, προστέθηκαν στα λειτουργικά έξοδα στο τέλος της υψηλής περιόδου, είπε. Σε μία πρόσφατη επίσκεψη δημοσιογράφων, το εργοστάσιο…είχε κλειστά φώτα.
Χριστουγεννιάτικη…κατήφεια
Η περίοδος αυτή υποτίθεται ότι θα πρόσφερε το «φιλί της ζωής» στους κατασκευαστές της πόλης Γιβού. Ο τζίρος τους μειώθηκε περίπου στο μισό πέρυσι, καθώς η πανδημία προκάλεσε αναταράξεις στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και μεγάλοι πελάτες ακύρωσαν παραγγελίες.
Τα πράγματα είχαν αρχίσει να βελτιώνονται τον Μάρτιο, καθώς οι έμποροι λιανικής που εξάντλησαν τα αποθέματα για να περάσουν τα Χριστούγεννα του 2020 έκαναν μεγάλες παραγγελίες νωρίτερα από το συνηθισμένο για να υποδεχθούν τη νέα σεζόν.
Αντίθετα, οι δυσκολίες των κατασκευαστών επιδεινώθηκαν, με τις αυξανόμενες τιμές των εμπορευμάτων να προκαλούν τον μεγαλύτερο πληθωρισμό στην Κίνα τα τελευταία 26 χρόνια τον Σεπτέμβριο.
«Τελικά το κόστος θα επιβαρύνει τους καταναλωτές», λέει ο Ντινγκ Σουάνγκ, επικεφαλής οικονομολόγος για την Ευρύτερη Κίνα και τη Βόρεια Ασία στην Standard Chartered Plc. «Οι εξαγωγείς και οι παγκόσμιες φίρμες μπορεί να απορροφούν το κόστος μόνο προσωρινά, αλλά οι εταιρείες δεν θα κάνουν επιχειρηματικές δραστηριότητες εάν έχουν ζημίες. Αν αποχωρήσουν περισσότερες εταιρείες από την αγορά, η προσφορά θα μειωθεί και οι τιμές θα αυξηθούν περαιτέρω».
Στο κατάστημα χονδρικής πώλησης χριστουγεννιάτικων δέντρων της Λιου Σιαοφένγκ, οι περισσότερες δραστηριότητες μεταφέρθηκαν στο διαδίκτυο, εν μέσω των διεθνών ταξιδιωτικών περιορισμών. Τα προηγούμενα χρόνια, η ίδια άπλωνε τα εμπορεύματά της στο πεζοδρόμιο για να τραβήξουν την προσοχή των επισκεπτών ιδίως από τις Η.Π.Α.
Ενώ οι πωλήσεις φέτος επανήλθαν στα επίπεδα προ Covid-19, η Λιου δεν είναι σίγουρη ότι θα έχει κέρδη καθώς η τιμή του χάλυβα – που χρησιμοποιείται για την κατασκευή κορμών στα ψεύτικα δέντρα -έχει σχεδόν διπλασιαστεί από πέρυσι.
Οι αυξήσεις στην τιμή του πλαστικού έχουν εκτοξεύσει στα ύψη το κόστος συσκευασίας, προσθέτει. Παραγγελίες αξίας άνω του 1 εκατομμυρίου γιουάν (157.000 δολάρια) που κανονικά θα είχαν ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου δεν έχουν αποσταλεί ακόμη λόγω καθυστερήσεων στα…logistics, λέει.
Ολα αυτά μαζί σημαίνουν οτι πολλά αγαθά που περιμένει η Δύση από τα εργοστάσια της Γιβού πιθανότατα δεν παραδόθηκαν μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, την τελευταία προθεσμία για την αποστολή χριστουγεννιάτικων προϊόντων στη Δύση.
«Εξηγούμε στους πελάτες μας ότι είτε πρέπει να αυξήσουμε τις τιμές είτε πρέπει να ακυρώσουμε τις παραγγελίες», είπε, καθισμένος σε ένα κατάστημα χωρίς πελάτες, χωρίς να μπορεί να εισέλθει στην Κίνα λόγω των περιορισμών στα σύνορα εν μέσω πανδημίας. Απαντάει διαδικτυακά σε βομβαρδισμό ερωτήσεων από πελάτες.
«Ευτυχώς, οι περισσότεροι από αυτούς είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα και να μοιραστούν το βάρος του κόστους μαζί μας», είπε. Στόχος να στολιστούν έγκαιρα και πλούσια οι χριστουγεννιάτικες βιτρίνες στα πολυκαταστήματα της Δύσης...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου