Ο Hasekura Tsunenaga ταξίδεψε στην Ρώμη και έγινε Χριστιανός
Το 1613, ο Hasekura Tsunenaga ξεκίνησε από την Ιαπωνία σε μια αποστολή που θα τον πήγαινε στην Καλιφόρνια, το Μεξικό και το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης.
Τον 17ο αιώνα, ένας σαμουράι ξεκίνησε μια προσπάθεια να κερδίσει πλούτη και πνευματική καθοδήγηση για τον αυτοκράτορά του -και να αποκαταστήσει την τιμή της οικογένειάς του. Γύρισε τον κόσμο, έγινε μέλος της πρώτης ιαπωνικής ομάδας στην Κούβα, γνώρισε τον Πάπα, βοήθησε μια ομάδα Ιαπωνών εποίκων στην Ισπανία -η οποία ακμάζει μέχρι και σήμερα- και έγινε Ρωμαίος πολίτης.
Η ζωή του Hasekura Tsunenaga μοιάζε με επικό έργο, αλλά συνέβη. Ξεκίνησε την αποστολή του -η μοναδική του είδους από την Ανατολή προς τη Δύση- για δύο επίσημους λόγους: να συνάψει εμπορικές συμφωνίες με τις ευρωπαϊκές δυνάμεις και να προμηθευτεί ιεραπόστολους από χριστιανικά εδάφη.
Η καταγωγή
Πορτρέτο του Date Masamune, του φεουδάρχη που οργάνωσε το ταξίδι του Hasekura
Τα πρώτα χρόνια της ζωής του Hasekura παραμένουν στην αφάνεια. Καταγόταν από αυτοκρατορική στέλεχος. Ήταν ο γιος ενός αξιωματούχου του μεσαίου επιπέδου που βρέθηκε ένοχος για διαφθορά και αναγκάστηκε να αυτοκτονήσει. Κανονικά, ο Hasekura έπρεπε να έχει παρόμοια μοίρα. Όμως, η μοίρα είχε πιο ενδιαφέροντα σχέδια γι' αυτόν.
Ο Date Masamune, ο φεουδάρχης του Hasekura, είχε ένα πλοίο για ένα ταξίδι που θα ζητούσε από τους αρχηγούς κρατών στη Δύση να κάνουν εμπόριο με την Ιαπωνία, ιδίως σε ολόκληρο τον Ειρηνικό στη Νέα Ισπανία (την πρώτη από τέσσερις αποικίες της Ισπανίας στην αμερικανική ήπειρο που ανακηρύχθηκε αποικιακό Βασίλειο της Ισπανίας με πρωτεύουσα την Πόλη του Μεξικού). Ένας άλλος επίσημος λόγος για το ταξίδι ήταν να ζητήσουν περισσότερους χριστιανούς ιεραπόστολους, ως επί το πλείστον, μια πολιτική κίνηση για την εξομάλυνση των σχέσεων μεταξύ των χριστιανικών βασιλείων και της Ιαπωνίας, καθώς, μετά από μια σφαγή το 1597 26 χριστιανών στην Ιαπωνία είχε προκληθεί ένταση.
Ο Hasekura ταξίδεψε από την Ιαπωνία στη Ρώμη, σταματώντας στη Νέα Ισπανία και τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες
Η αποστολή όμως ίσως είχε και μερικά μυστικά κίνητρα, όπως η έρευνα σχετικά με τεχνικές εξόρυξης στο Μεξικό και οι στρατηγικές του στρατού που χρησιμοποιούσαν οι Ευρωπαίοι. Ανεξάρτητα από τις προθέσεις, το 1613, ο Hasekura έπλευσε στο San Juan Bautista. Την Ιαπωνία θα την έβλεπε ξανά το 1620.
Ένας σαμουράι στην Νέα Ισπανία
Άγαλμα σαμουράι στο Ακαπούλκο
Όταν το πλοίο έφτασε στην άλλη πλευρά του Ειρηνικού, άραξε στη σημερινή Καλιφόρνια, στο Cape Mendocino, τότε τμήμα της Νέας Ισπανίας. Από εκεί, έπλευσαν παραλιακά μέχρι το Ακαπούλκο, όπου συνέχισαν από την στεριά.
Τελικά, η συνοδεία του Hasekura έφτασε στο Βερακρούζ και ξεκίνησε για την Κούβα. Ήταν οι πρώτοι Ιάπωνες που πάτησαν στο νησί. Τους επόμενους αιώνες, η Κούβα έγινε γνωστή για μια πλούσια ιαπωνική επιρροή, κυρίως λόγω αυτής της αποστολής.
Το 1614, ο Hasekura και η ομάδα του διέσχισαν τον Ατλαντικό για να φτάσουν στην Ισπανία.
Ο Hasekura γίνεται Francisco Felipe Faxicura στην Ισπανία
Ο Φίλιππος Γ' της Ισπανίας. Η ομάδα του Hasekura αισθάνθηκε τόσο ευπρόσδεκτη στην Ισπανία που μερικοί έμειναν εκεί. Σήμερα, υπάρχουν απόγονοί τους στην χώρα.
Ο χρόνος του Hasekura στην πρώτη του ευρωπαϊκή χώρα ήταν γεμάτος, αν όχι εντελώς καρποφόρος. Η αυλή του Φιλίππου Γ' και του Ισπανικού Συμβουλίου τον υποδέχτηκαν ως διπλωμάτη. Ο Hasekura βαφτίστηκε καθολικός, παίρνοντας το όνομα Francisco Felipe Faxicura.
Παρά τον προσηλυτισμό, ο Faxicura δεν μπόρεσε να πείσει τους Ισπανούς πολιτικούς να αρχίσουν εμπόριο με την Ιαπωνία ή να στείλουν περισσότερους ιεραπόστολους, πιθανότατα λόγω της αυξανόμενης εχθρότητας έναντι των χριστιανών στην πατρίδα του. Ο σαμουράι δεν μπόρεσε να πάρει κάτι από την Ισπανία, αν και πολλοί Ιάπωνες έμειναν στην Ισπανία. Το 2008, 650 οικογένειες στην Coria del Rio με το επώνυμο "de Japon" ("από την Ιαπωνία") μπόρεσαν να εντοπίσουν την γενεαλογία τους σε μέλη της ομάδας του Hasekura που αποφάσισαν να παραμείνουν στην Ισπανία.
Σε όλη τη Μεσόγειο
Άγαλμα του Hasekura στο Coria del Río της Ισπανίας
Από την αυλή της Ισπανίας, ο απεσταλμένος της Ιαπωνίας ταξίδεψε κατά μήκος της Μεσογείου, καθ' οδόν προς τον Πάπα στη Ρώμη. Από τη στάση τους στο Σαιν-Τροπέ, κατά μήκος της Κυανής Ακτής της Γαλλίας, η ομάδα έκανε εντύπωση σε όλο τον κόσμο.
"Δεν αγγίζουν ποτέ το φαγητό με τα δάχτυλά τους, αλλά αντ' αυτού χρησιμοποιούν δύο μικρά κλωναράκια που κρατούν με τρία δάχτυλα", έγραψε μια ανώνυμη, βλέποντας για πρώτη φορά chopsticks.
"Φυσούν τις μύτες τους σε μαλακά μεταξωτά χαρτιά στο μέγεθος ενός χεριού, το οποίο δεν χρησιμοποιούν ποτέ δύο φορές, και τα πετούν στο έδαφος μετά τη χρήση, και ήταν ευχαριστημένοι που μας βλέπουν γύρω τους να τα μαζεύουμε ... Τα ξίφη κόβουν τόσο καλά που μπορούν να κόψουν ένα μαλακό χαρτί βάζοντάς το στην άκρη του και φυσώντας το απαλά".
Ο Hasekura γίνεται Ρωμαίος
Ο Hasekura Tsunenaga στην Ρώμη
Η επόμενη στάση του Hasekura ήταν η Ιταλία. Φτάνοντας στο λιμάνι Civitavecchia, έγινε φιλικός με τους ντόπιους. Ο σαμουράι και η συνοδεία του έκαναν τόση εντύπωση που, 400 χρόνια μετά, η πόλη παραμένει αδελφή πόλη με την πόλη Ισινομάκι στην Ιαπωνία.
Η ομάδα συνέχισε στην ενδοχώρα για τον κύριο λόγο της επίσκεψης, την επίσκεψη στον Πάπα στη Ρώμη. Παρά το ότι η ομάδα προερχόταν από μια χώρα που δεν ήταν χριστιανική, η άφιξη του Hasekura αντιμετωπίστηκε με λαμπρότητα και ο σαμουράι συνοδεύτηκε στο Βατικανό με άλογο.
Ο Hasekura παρουσίασε στον Πάπα ένα γράμμα του φεουδάρχη του, το οποίο περιείχε ως επί το πλείστον τυπικές κολακείες. Όμως, μεταξύ άλλων ανέφερε:
"Είμαι πρόθυμος ο λαός μου να γίνουν χριστιανοί. Στείλτε μου λοιπόν κάποιους ευγενείς πατέρες που ανήκουν στην τάξη του Αγίου Φραγκίσκου. Θα τους συμπεριφερθώ ευγενικά... Στέλνω μερικά από τα προϊόντα της Ιαπωνίας. Στο εξής παρακαλώ στείλτε μου κάτι καλό από τη γη σας".
Αυτή ήταν η ουσία του ταξιδιού: θρησκεία με συγκατάθεση, και εμπόριο κατόπιν επιθυμίας.
Η παπική ρεαλπολιτίκ
Ο Πάπας Παύλος Ε'
Από τη μία πλευρά, οι συναντήσεις του Hasekura με τον Πάπα πήγαν πάρα πολύ καλά. Ο σαμουράι δώρισε έγγραφα στον Πάπα Παύλο Ε' από τον φεουδάρχη Masamune που υπόσχονταν να επιτρέψει στον Χριστιανισμό να ανθίσει στα σύνορα της Ιαπωνίας. Σε αντάλλαγμα, ο Tsunenaga έλαβε τιμητική ρωμαϊκή ιθαγένεια, έναν πολυπόθητο τίτλο που δινόταν μόνο σε λίγους.
Ο Hasekura έγινε κάτι περισσότερο από Ρωμαίος. Υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι ο σαμουράι έγινε αποδεκτός στην ρωμαϊκή αριστοκρατία. Ο γιος ενός ατιμασμένου πατέρα έγινε ομότιμος με τον Ιούλιο Καίσαρα και τον Μάρκο Αντώνιο.
Όσο υπέροχος προσωπικά ήταν ο χρόνος του στη Ρώμη, πολιτικά, ο σαμουράι είχε πολύ λίγη τύχη. Όπως ο Ισπανός βασιλιάς, ο Πάπας απέρριψε την εμπορική προσφορά του Hasekura, ο οποίος ξεκίνησε να γυρίσει στην Ιαπωνία.
Η παγκόσμια κληρονομιά του Hasekura Tsunenaga
Άγαλμα του Hasekura Tsunenaga στην Ιταλία
Λίγες μέρες μετά από την επιστροφή του Hasekura στην πατρίδα, εκδόθηκε απαγόρευση κατά του Χριστιανισμού. Όλοι οι Χριστιανοί στην Ιαπωνία διατάχθηκαν να αλλάξουν πίστη. Όσοι δεν υπάκουσαν αντιμετώπισαν την εξορία ή την εκτέλεση. Ο Masamune, ο φεουδάρχης που οργάνωσε το ταξίδι του Hasekura, απομακρύνθηκε από τον Χριστιανισμό και άρχισε να αναφέρεται στις δυτικές χώρες στην επίσημη αλληλογραφία του ως "Νότια Βαρβαρικά Έθνη". Οι τίτλοι του Hasekura αναιρέθηκαν. Για σχεδόν δύο αιώνες, η Ιαπωνία έκλεισε τα σύνορά της, τερματίζοντας ουσιαστικά, μέχρι τον 19ο αιώνα, το εμπόριο με την Ευρώπη. Όσοι έφευγαν από την Ιαπωνία εκτελούνταν.
Ο Hasekura πέθανε από ασθένεια το 1622, μόλις δύο χρόνια μετά από την επιστροφή του στην Ιαπωνία. Μέχρι σήμερα, η τοποθεσία του τάφου του παραμένει άγνωστη. Μετά από το θάνατό του, η γυναίκα του, ο γιος του, ακόμη και οι υπηρέτες του, εκτελέστηκαν για τη χριστιανική τους πίστη.
Το επτάχρονο ταξίδι του και οι δύο ωκεανοί που πέρασε περιτοιχίστηκαν στην Ιαπωνία. Όμως, τα αγάλματά του, από το Πόρτο Λιβόρνο της Ιταλίας έως την Αβάνα, δεν έσβησαν την ανάμνηση του ταξιδιού του. Ίσως, τα ταξίδια του έφεραν τα διακοσμημένα παραβάν απευθείας στο Μεξικό, όπου ονομάζονται "biombo", μια λέξη που προέρχεται από το ιαπωνικό "byobu".
Από ατιμασμένος σαμουράι σε ατρόμητος εξερευνητής και Ρωμαίος ευγενής, ο Hasekura Tsunenaga έγινε ο Μάρκος Πόλο της Ιαπωνίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου