Προσοχή, αυτό είναι ένα άρθρο-βόμβα spoiler. Για σειρές που παίχτηκαν χρόνια ή και δεκαετίες πριν βέβαια, αλλά και πάλι. Spoilers! Πολλά και σοκαριστικά! Αν είστε 8 χρόνια πίσω στο Grey’s Anatomy μην μας πείτε ότι σας χαλάσαμε τη σειρά.
Το πιο πρόσφατο λοιπόν επεισόδιο του Succession προβλήθηκε στην Αμερική δημιουργώντας κύματα σοκ και αντιδράσεων. (Στην Ελλάδα το επεισόδιο θα προβληθεί την Παρασκευή 21 Απριλίου στη Nova.) Καθώς το ίντερνετ γέμισε με φωτογραφίες, με άρθρα, αντιδράσεις σοκ και δέους, και φυσικά με επικηδείους, στην κουβέντα ήρθε ξανά το ζήτημα του τι κάνει έναν τηλεοπτικό θάνατο να έχει τόσο μεγάλη επίδραση.
Δεν υπάρχει μία απάντηση φυσικά. Τηλεοπτικοί θάνατοι μας έχουν σοκάρει για μια πλειάδα λόγων: μπορεί να είναι θάνατοι που κανείς δεν περίμενε, ή που 100% βλέπαμε να έρχονται. Ή που το σοκ να έχει να κάνει με την επίδραση του γεγονότος στους υπόλοιπους χαρακτήρες. Μπορεί να μας σόκαρε ο τρόπος που ήρθε ο θάνατος ή η στιγμή. Ή ίσως το χάος που αφήνει πίσω. Ή, απλά, το όλο συναίσθημα.
Με αυτά κατά νου, ταξιδέψαμε πίσω στην τηλεοπτική ιστορία για να ξεχωρίσουμε τους θανάτους που μας σόκαραν και που ακόμα και μέχρι σήμερα θυμόμαστε με ένταση.
ΛΕΪΝ ΠΡΑΪΣ, MAD MEN
Στην κορύφωση της απίστευτης 5ης σεζόν του Mad Men, ο πολυαγαπημένος των φανς Λέιν Πράις (ο Τζάρεντ Χάρις του Chernobyl) αφαίρεσε τη ζωή του όταν ο Ντον Ντρέιπερ τον απέλυσε έχοντας προηγουμένως ανακαλύψει μια πλαστογραφία που είχε κάνει με το όνομά του. Στην πραγματικότητα είναι δύσκολο να μη νιώσεις στεναχώρια για τον Λέιν εδώ: Ήταν εκείνος που είχε βοηθήσει να σωθεί η εταιρεία στα δύσκολα μεταβατικά της χρόνια αλλά ποτέ δεν είχε τα έσοδα που είχαν τα άλλα αφεντικά. Όταν ένιωσε να ασφυκτιεί οικονομικά, πλαστογράφησε μια επιταγή προς τον ίδιο από τον Ντον, που είχε αποτέλεσμα να ανακαλυφθεί και να απολυθεί, προς μεγάλη του φρίκη.
Ο Λέιν, με πολύ παλιομοδίτικη αίσθηση τιμής, δεν άντεξε την ιδέα της πληγωμένης του εικόνας και αφού αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει μέσα στη Τζάγκουαρ που μόλις του είχε αγοράσει ως δώρο η γυναίκα του (κάτι που, ειρωνικά, έκανε ακόμα πιο έντονο το αίσθημα ντροπής του), τελικά κρεμάστηκε στο γραφείο του. Ο Μάθιου Γουάινερ είπε το νέο στον Χάρις κερνώντας τον ακριβό μπράντι στο γραφείο του. Ακούγεται κι αυτό απολαυστικά παλιομοδίτικο.
ΓΚΑΣ ΦΡΙΝΓΚ, BREAKING BAD
Πάντα το λέγαμε ότι ο Γκας θα φάει το κεφάλι του παίζοντας επικίνδυνα παιχνίδια με τον ντόπιο καθηγητή χημείας, αλλά περιμέναμε πως η κατάληξή του θα τον έφερνε σε τόσο ξεκάθαρα ζόμπι περιοχές. Ο μεγάλος κακός του Breaking Bad, αν μπορούμε να πούμε πως υπήρξε κάποιος πέρα από τον ίδιο τον Γουόλτερ Γουάιτ, είδε το μισό του πρόσωπο να σκάει αφήνοντας πίσω οστά, σε ένα απολαυστικά καρτουνίστικο φινάλε που τιμά τον παλπ τόνο που πάντα είχε η σειρά.
ΓΟΥΙΛ ΓΚΑΡΝΤΝΕΡ, THE GOOD WIFE
Το τεράστιο σοκ που έβαλε βόμβα στα θεμέλια του κορυφαίου procedural της περασμένης δεκαετίας, ήρθε να σαρώσει ακόμα περισσότερο μια ήδη οπερατικά μανιακή 5η σεζόν (η καλύτερη της σειράς μακράν) που είδε κάθε δεδομένο και κάθε αίσθηση σταθερότητας της σειράς να ανατρέπεται. Κι έγινε τυχαία, όπως συνήθως συμβαίνουν αυτά στην πραγματικότητα, παράλογα, ακατανόητα, ξαφνικά, χωρίς κανείς να έχει ιδέα. Η σειρά δεν ήταν ποτέ ξανά ίδια – ούτε και το προσπάθησε.
ΑΝΤΡΙΑΝΑ ΛΑ ΣΕΡΒΑ, THE SOPRANOS
Εδώ έχουμε την περίπτωση θανάτου «το βλέπεις να έρχεται». Η Αντριάνα δρούσε ως πληροφοριοδότης, η αλήθεια αποκαλύφθηκε και κάπου εκεί, στην 5η σεζόν (πραγματικά τι συμβαίνει με τις 5ες σεζόν όμως), η Οικογένεια της έδωσε μια τελευταία μακρά διαδρομή στο δάσος. Σε όλη τη διαδρομή ήξερες τι πρόκειται να συμβεί, κάτι που έκανε τα πάντα πιο έντονα και το στομάχι πιο σφιγμένο.
Επίσης όσοι παρακολουθούσαμε τότε τις σειρές καθώς συνέβαιναν, θα θυμόμαστε πως στην ουσία αυτός ο θάνατος είχε spoil-αριστεί από μια άσχετη πηγή: Η ηθοποιός Ντρία Ντι Ματέο είχε ανακοινωθεί ως βασικό μέλος του καστ στο spin-off Joey από τα Φιλαράκια, κάνοντας τους πάντες να υποπτευθούν πως η Αντριάνα δεν είχε μέλλον στο Sopranos. Ευχαριστούμε, Τζόι Τριμπιάνι.
ΝΕΝΤ ΣΤΑΡΚ, GAME OF THRONES
Θα θυμάστε φαντάζομαι έναν μικρό τόσο δα αποκεφαλισμό που άλλαξε την ιστορία του Γουέστερος, έστειλε όλο το σταρκέικο στις 4 γωνιές του χάρτη να προσπαθεί να επανενωθεί, και βύθισε την χώρα σε μαύρες εποχές διακυβέρνησης από έναν κακομαθημένο γόνο που δεν είχε την παραμικρή συναίσθηση ανθρώπινης επαφής και συμπεριφοράς κι οι πάντες τον σιχαίνονταν με όλο τους το είναι.
ΝΤΕΡΕΚ ΣΕΠΑΡΝΤ, GREY’S ANATOMY
Και ξαφνικά ένα πρωί ξυπνήσαμε κι ο Ντέρεκ είχε πεθάνει από το πουθενά. Θα μου πείτε, έτσι πάνε αυτά. Δεν έρχεται τελεσίγραφο, ε; Αλλά με ένα περίεργο τρόπο, σε μια σειρά όπου οι πάντες πέθαιναν αριστερά και δεξιά σα να ήταν μύγες, που μια φορά στο ξεκίνημα μιας σεζόν ξεφορτώθηκε στο ίδιο story arc δύο πρωταγωνιστές, που μια φορά έβαλε έναν τεθλιμμένο πατέρα με καραμπίνα να ξεκληρίσει το προσωπικό ή που σκότωσε τη μητέρα της Μέρεντιθ όταν εκείνη πήγε χαλαρά στο νοσοκομείο επειδή είχε λόξυγγα, κάπως πάντα έμοιαζε πως το κεντρικό ζευγάρι θα ήταν πάντα ασφαλές. Θα ήταν endgame. Η Μέρεντιθ κι ο Ντέρεκ! Σωστά;
ΛΑΘΟΣ! Ο Ντέρεκ διέσωσε μια γυναίκα από τροχαίο, της έσωσε τη ζωή και μετά πέθανε σαν (υπερ)ήρωας σε μια ηρωική έξοδο που κανείς δεν είχε δει να έρχεται και που άλλαξε τα πάντα στη σειρά– όχι βέβαια, τίποτα δεν άλλαξε, η ζωή συνεχίστηκε και το Grey’s συνέχισε να είναι απολύτως ίδιο, σε μια εντυπωσιακά χειροπιαστή απόδειξη πως η ζωή, πραγματικά, τρυφερά, απάνθρωπα, απλώς συνεχίζεται.
ΤΖΟΡΤΖ Ο’ΜΑΛΕΪ, GREY’S ANATOMY
Μας συγχωρείτε που επιτρέπουμε στην ίδια σειρά να καταλάβει δύο θέσεις αυτής της δεκάδας αλλά πραγματικά στα 57 χρόνια που παίζεται το Grey’s έχει σκοτώσει όσα βασικά μέλη του καστ έχουν σκοτώσει όλες οι υπόλοιπες σειρές του 21ου αιώνα αθροιστικά. O θάνατος του Τζορτζ όμως λογίζεται ως αληθινό, αγνό, αυθεντικό σοκ– έχοντας αισθητά μειωμένη παρουσία σε όλη τη διάρκεια της 6ης σεζόν, η απουσία του Τζορτζ από το διπλό φινάλε δεν έμοιαζε τόσο τρανταχτή. Έτσι, όταν η Μέρεντιθ συνειδητοποιήσε με τον πιο ανατριχιαστικό τρόπο, ουρλιάζοντας, πως το παραμορφωμένο θύμα εγκαύματος που ως τότε αποκαλούσαν 007, στην πραγματικότητα «ΕΙΝΑΙ Ο ΤΖΟΡΤΖ!! ΕΙΝΑΙ Ο ΤΖΟΡΤΖ!!!!!!!» δεν υπήρξε σημείο πάνω μας με τρίχα η οποία να μην τεντώθηκε ως το ταβάνι. Καλή, αποτελεσματική σαπουνοπερατική αφήγηση.
ΤΣΑΡΛΙ ΠΕΪΣ, LOST
Στην επική κορύφωση της 3ης σεζόν του Lost, ο Τσάρλι πεθαίνει– αλλά αυτό το ξέραμε. Το ξέραμε επειδή το ήξερε ο Ντέσμοντ, ο οποίος έβλεπε όλο τον χρόνο ταυτόχρονα. Το έξυπνο παιχνίδι της σειράς ήταν λοιπόν να κάνει αυτό το τύπου Final Destination μοιραίο κυνηγητό να μοιάζει όχι τόσο αγωνιώδες, όσο ουσιώδες. Και βρήκε τον τρόπο να το κάνει, χάρη στην ανατριχιαστική, αξεπέραστη στιγμή με το “NOT PENNY’S BOAT” γραμμένο στην παλάμη του ως μια ύστατη πράξη συντροφικότητας. Ένας θρύλος.
ΟΜΑΡ, THE WIRE
5η σεζόν φυσικά, κι ο Ομάρ, ό,τι πιο κοντά είχε το οριακά ντοκιμαντεριστικό σόου του Ντέιβιντ Σάιμον σε μυθικά τηλεοπτικό χαρακτήρα, πεθαίνει με έναν σοκαριστικά πεζό τρόπο. Απλά ψωνίζοντας σε ένα μίνι μάρκετ. Τι τα θες, ο θρύλος του θα ζει για πάντα.
ΜΑΡΙΣΑ ΚΟΥΠΕΡ, THE O.C.
Μια από τις καλύτερες δημιουργικές αποφάσεις που έχει πάρει ποτέ σειρά: Ο θάνατος σε τροχαίο της Μαρίσα (Μίσα Μπάρτον), του πιο προβληματικού χαρακτήρα του σόου, απελευθέρωσε την αφήγηση από τον κυκλώνα που αυτομάτως δημιουργείτο πάντα γύρω της, αφήνοντας έτσι την ιστορία να πάρει μια νέα κατεύθυνση για την 4η και τελευταία σεζόν– στη διάρκεια της οποίας η σειρά κατάφερε εντελώς αναπάντεχα να βρει μια νέα γλύκα και σπιρτάδα, επανεφευρίσκοντας τον εαυτό της λίγο πριν φάει το τσεκούρι. Συγννώμη Μαρίσα, αλλά ήταν για καλό σκοπό!
ΚΕΡΤΙΣ "ΛΕΜ" ΛΕΜΑΝΣΚΙ, THE SHIELD
Μαντέψτε, είμαστε στην 5η σεζόν και συμβαίνει το απόλυτο σοκ. Με τους αντι-ήρωες αυτής της (στην ουσία) τρομοκρατικής ομάδας να βλέπουν τα περιθώρια να στενεύουν γύρω τους και η επιβίωση να εξαρτάται από την αλληλοκαταστροφή τους, ο Σέιν (του σπουδαίου Γουόλτον Γκόγκινς) φτάνει στο σημείο να πετάξει χειροβομβίδα μες στο αμάξι του συνεργάτη και αδερφικού του φίλου Λεμ ώστε να προστατευτεί ο ίδιος. «I'm sorry, buddy, I'm sorry», μονολογεί συντετριμμένος, ενώ στην οθόνη πέφτει μαύρο και το κλασικό μουσικό θέμα των τίτλων τέλους απουσιάζει αφήνοντας στη θέση του ένα κενό σιωπής. Τρελό σοκ, το οποίο εκκίνησε το επίσης παλαβό endgame της σειράς, που κατά κοινή ομολογία έχει μια από τις καλύτερες τελευταίες σεζόν -και φινάλε- στην ιστορία της τηλεόρασης.
ΤΖΟΪΣ ΣΑΜΕΡΣ, BUFFY THE VAMPIRE SLAYER
Το πιο άμεσο σημείο αναφοράς για την πρόσφατη εξέλιξη στο Succession, είναι το θεωρούμενο από πολλούς ως κορυφαίο επεισόδιο της κλασικής σειράς φαντασίας του Τζος Γουίντον. Στο αριστούργημα The Body, η έννοια του φανταστικού δίνει χώρο σε έναν πιο αποπνικτικό τεταμένο ρεαλισμό καθώς η παρέα αντιδρά στον σοκαριστικό (με την έννοια του «εντελώς από το πουθενά») θάνατο της Τζόις. Η κάμερα του Γουίντον εστιάζει σε πρόσωπα, σε παράλογες και εκρηκτικές και σπαρακτικές αντιδράσεις, και για πρώτη φορά η δράση δεν αφορά το να αποτραπεί κάποια νίκη του κακού, αλλά την συναισθηματική διαχείριση ενός αναπάντεχου (και αναπόφευκτου) χτυπήματος.
ΓΚΛΕΝ ΡΙ, THE WALKING DEAD
Ίσως ο πιο διχαστικός θάνατος αυτής της λίστας– ο Γκλεν είχε αποδράσει από βέβαιο θάνατο την αμέσως προηγούμενη σεζόν μόνο για να βρει το βίαιο τέλος του κατά τη διάρκεια ενός επεισοδίου που βασικά έδιωξε από τη σειρά ένα μεγάλο μέρος της βάσης θεατών της. Όταν σε ένα σαδιστικό κλιφχάνγκερ ο Νίγκαν απείλησε τους ήρωες με το συρματοπλεγμένο ρόπαλό του, εκτελώντας δύο εξ αυτών στην πρεμιέρα της επόμενης σεζόν– ανάμεσά τους τον Γκλεν. Μέτρια νέα για το Walking Dead, αλλά σπουδαία νέα για όσους δεν θέλουν να βλέπουν σπουδαίους ηθοποιούς να αναλώνονται σε μέτρια πράγματα. Ο Στίβεν Γιουν έδωσε λίγο μετά από τις ερμηνείες της δεκαετίας στο Burning του Λι Τσανγκ-ντονγκ, ήταν εκπληκτικός στο Nope του Τζόρνταν Πιλ, και χτίζει αργά και σταθερά μια εντυπωσιακή καριέρα στο σινεμά δουλεύοντας σε πρώτης γραμμής παραγωγές.
ΤΕΡΙ ΜΠΑΟΥΕΡ, 24
Περισσότερο από το σοκ του ίδιου του θανάτου της Τέρι, ήταν το ταυτόχρονο σοκ της αποκάλυψης πως η κακιά πίσω από το χάος της (αξέχαστης εκείνης) 1ης σεζόν της κλασικής σειράς, ήταν η Νίνα Μάγιερς. Και η επιβεβαίωση πως ποτέ ξανά τα πράγματα δε θα ήταν ούτε καν λίγο νορμάλ για τον κακόμοιο, πολυβασανισμένο Τζακ Μπάουερ.
ΣΙΡΙΝ ΜΠΑΡΑΘΕΟΝ, GAME OF THRONES
Δε ξέρω αν το θυμάστε καλά αυτό, αλλά ο τύπος έκαψε ζωντανή την μικρή, αθώα, αξιολάτρευτη κόρη του επειδή του το είπε ένα σύννεφο ή κάτι τέτοιο. Μη μπλέξεις με φανατικούς, τι άλλο να πούμε. Κατά τα άλλα, σοκαριστική τηλεόραση και σπουδαίο υλικό για τον μακράν πιο συναρπαστικό χαρακτήρα (και κορυφαίο ερμηνευτή) της σειράς, τον Στάνις Μπαράθεον του Στίβεν Ντιλέιν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου