Μαΐου 02, 2023
ΑΝΑΛΥΣΗ- Εκλογές 2023: Θυμωμένοι και αγχωμένοι οι Έλληνες καταναλωτές - «Κόβουν» και τα βασικά
Επιστροφή σε συνήθειες των Μνημονίων όπως το κυνήγι προσφορών και οι αγορές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Η ακριβεία έχει αναδειχθεί στο μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά νοικοκυριά.
Για περισσότερο από έναν χρόνο, οι ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες είναι συνεχείς.
Όλο και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές αναγκάζονται να περιορίσουν τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα.
Οπωσδήποτε υπάρχει περιορισμός στις αγορές, ας μη λέμε ψέματα. Αγοράζουμε λιγότερα πράγματα. Παλαιότερα αγόραζα τέσσερα κιλά φρούτα, τώρα αγοράζω δύο ή ένα. Και οι αγορές μας είναι μόνο για φαγητό, δεν ψωνίζουμε τίποτα άλλο
Ευαγγελία
συνταξιούχος
Πιο πολύ έχουν ακριβύνει τα γαλακτοκομικά, πραγματικά οι ανατιμήσεις στα γαλακτοκομικά είναι τραγικές. Αλλά και άλλα είδη, όπως οι πατάτες, που ήταν πάντα φθηνές, στοιχίζουν πλέον ένα ευρώ, τα κρεμμύδια 1,30 στη λαϊκή… Πολύ ακριβά...
Σπύρος
συνταξιούχος
Από τον Απρίλιο του 2022, τα τρόφιμα καταγράφουν κάθε μήνα διψήφια ποσοστά αυξήσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της eurostat. Οι πωλήσεις στις λαϊκές αγορές έχουν μειωθεί σημαντικά.
Εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή- Τρόφιμα- Ελλάδαeurostat
Η κίνηση έχει μειωθεί πολύ, δεν ξέρω γιατί αλλά ο κόσμος αδυνατεί να αγοράσει ακόμα και τα βασικά προϊοντα
Γιώργος
πωλητής τροφίμων σε λαϊκές αγορές
Επιστροφή στις συνήθειες των Μνημονίων
Επί δέκα περίπου χρόνια, την περίοδο των Μνημονίων, οι Έλληνες καταναλωτές αναγκάστηκαν να προσαρμόσουν τις αγοραστικές τους συνήθειες στις σκληρές συνθήκες των προγραμμάτων λιτότητας.
Σήμερα, λιγότερο από 4 χρόνια μετά την επίσημη έξοδο της χώρας από τα Μνημόνια , οι Έλληνες καταναλωτές βλέπουν και πάλι την αγοραστική τους δύναμη να συρρικνώνεται. Πολλοί επιστρέφουν στις συνήθειες του πρόσφατου παρελθόντος, όπως είναι το κυνήγι της χαμηλότερης τιμής και η αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Όπως αποκάλυψε πρόσφατη μελέτη του ΙΕΛΚΑ, ενώ το 2017 το 74% των ερωτώμενων κυνηγούσε τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερμάρκετ, αυτό το ποσοστό το 2021 είχε διαμορφωθεί σε μόλις 58% για να αυξηθεί το 2022 στο 63%. «Αυτή η εξέλιξη αντικατοπτρίζει την ανάγκη των καταναλωτών στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία για να εξοικονομήσουν χρήματα» αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση του ΙΕΛΚΑ.
Επίσης, το ποσοστό των καταναλωτών που επίλεγε κατάστημα με κύριο λόγο τις προσφορές είχε μειωθεί από 63% το 2017 σε 41% το 2021, για να αυξηθεί το 2022 και πάλι στο 51%, κάτι που δείχνει ότι πλέον η διάθεση προϊόντων σε τιμές ευκαιρίας αποτελεί έντονο σημείο διαφοροποίησης ανάμεσα στις αλυσίδες σουπερμάρκετ.
Όπως καταγράφουν οι μελέτες του Ινστιτούτου Έρευνας Λιαεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές δεν είναι ικανοποιημένοι από την αποτελεσματικότητα μέτρων όπως το καλάθι του νοικοκυριού, καθώς θεωρούν ότι περιορίζει ελάχιστα τη γενικευμένη ακρίβεια.
Οι καταναλωτές είναι αρκετά θυμωμένοι και αγχωμένοι. Τα μέτρα που έχουν ληφθεί, όπως είναι το «Καλάθι του Νοικοκυριού» σίγουρα δεν επαρκούν για να λύσουν το πρόβλημα του πληθωρισμού. Είναι τόσο μεγάλες οι αυξήσεις που τέτοια μέτρα δεν μπορούν να τις αντισταθμίσουν. Οι καταναλωτές δεν είναι ικανοποιημένοι από αυτά και η εικόνα δεν αναμένεται να αλλάξει το επόμενο διάστημα. Προσωπική μου άποψη είναι ότι αυτά τα μέτρα έχουν κάποιο αντίκτυπο και θα μπορούσαν να ληφθούν περισσότερα από την πλευρά της πολιτείας
Χρήστος Κιοσές
διευθυντής ΙΕΛΚΑ
«Η μεγάλη επιστροφή» των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Τη θέση τους ενισχύουν τους τελευταίους μήνες τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label-PL). Όπως αποκαλύπτει έρευνα της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana Hellas (IRI Hellas), τον Ιανουάριο του 2023 το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώθηκε στο 17,7%, καταγράφοντας αύξηση 21,3%, παρά το γεγονός και σε αυτά τα προϊόντα καταγράφονται σημαντικές ανατιμήσεις.
«Η ανάπτυξη της συγκεκριμένης κατηγορίας προϊόντων σε όγκους είναι πολύ μεγαλύτερη λόγω του ότι είναι περίπου 30% φθηνότερα στο σύνολό τους σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Παναγιώτης Μπορέτος, διευθύνων σύμβουλος της Circana Hellas.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της επιστροφής στις επιλογές των δύσκολων ετών είναι τα καταστήματα εστίασης "Loving family" η ιδέα για τα οποία γεννήθηκε μέσα στην κρίση των Μνημονίων. Χρησιμοποιούν προϊόντα μόνο Ελλήνων παραγωγών τα οποία διαθέτουν σε χαμηλές -σε σχέση με τον ανταγωνισμό- τιμές.
Κάθε μέρα που περνάει και η ζωή γίνεται πιο δύσκολη και τα πράγματα πιο ακριβά, εμείς πάμε καλύτερα. Σήμερα εκτός από τους πελάτες που έρχονται σε εμάς από επιλογή, έρχονται πολλοί πελάτες εξ ανάγκης γιατί δεν μπορούν να δίνουν ένα μεγάλο ποσοστό του μισθού τους για ένα σνακ ή έναν καφέ. Κάθε μέρα η δουλειά μας μεγαλώνει
Σταμάτης Φασουλής
ιδιοκτήτης καταστημάτων "Loving Family"
Σε έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, 4 στους 10 πολίτες απάντησαν ότι λόγω της ακρίβειας αναγκάζονται να περιορίσουν βασικές ανάγκες για να μπορέσουν να ανταποκριθούν.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου