Η πολωνική κυβέρνηση υπέβαλε τέσσερις μηνύσεις κατά των κλιματικών πολιτικών της ΕΕ, χαρακτηρίζοντάς τες «αυταρχικές» και δεσμεύτηκε ότι «δεν θα επιτρέψει τη δικτατορία των Βρυξελλών»…
«Θέλει η Ευρωπαϊκή Ένωση να αποφασίσει με αυταρχικό τρόπο τι είδους οχήματα θα οδηγούν οι Πολωνοί και εάν οι τιμές της ενέργειας θα αυξηθούν στην Πολωνία; Η πολωνική κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει την δικτατορία των Βρυξελλών».
Οι τρεις νέες υποθέσεις που κατατέθηκαν στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) αφορούν την απαγόρευση της ταξινόμησης νέων οχημάτων εσωτερικής καύσης μετά το 2035, την αύξηση του στόχου της ΕΕ για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου και τη μείωση των δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπών στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ (ETS).
Αυτών των καταγγελιών προηγήθηκε μια άλλη καταγγελία που υποβλήθηκε την περασμένη εβδομάδα κατά των κανόνων της ΕΕ για τη χρήση γης, την αλλαγή χρήσης γης και τη δασοκομία (LULUCF), οι οποίοι, σύμφωνα με την Πολωνία, παραβιάζουν τις αρμοδιότητες των κρατών μελών.
«Θέλει η [Ευρωπαϊκή] Ένωση να αποφασίσει με αυταρχικό τρόπο τι είδους οχήματα θα οδηγούν οι Πολωνοί και εάν οι τιμές της ενέργειας θα αυξηθούν στην Πολωνία;» έγραψε στο Twitter η υπουργός Κλίματος Άννα Μόσκουα τη Δευτέρα. «Η πολωνική κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει την δικτατορία των Βρυξελλών».
Στις 18 Ιουλίου, η υπουργός πρόσθεσε σε συνέντευξή της στο Polskie Radio ότι η κυβέρνηση θα καταθέσει επίσης μια πέμπτη καταγγελία αυτή την εβδομάδα σχετικά με 35.000 τόνους σκουπιδιών που, όπως λέει, εισήλθαν παράνομα στη χώρα από τη Γερμανία .
Η σημερινή εθνικο-συντηρητική κυβέρνηση της Πολωνίας έχει επικρίνει τακτικά τις κλιματικές και περιβαλλοντικές πολιτικές της ΕΕ. Ο ηγέτης του κυβερνώντος κόμματος Jarosław Kaczyński τους αποκάλεσε «τρέλα και θεωρίες χωρίς στοιχεία» και «πράσινο κομμουνισμό» .
«Σε κάθε συμβούλιο της ΕΕ, ήμασταν κατά και ψηφίσαμε ως κυβέρνηση ενάντια σε κάθε έγγραφο του πακέτου Fit for 55», δήλωσε ο Moskwa, αναφερόμενος στο πρόγραμμα της ΕΕ για μείωση των εκπομπών τουλάχιστον κατά 55% έως το 2030.
«Δεν είναι μυστικό ότι ήμασταν ενάντια σε όλο το πακέτο, είμαστε κατά της αύξησης της φιλοδοξίας για το κλίμα και του τρόπου με τον οποίο [αυτές οι προσπάθειες] γίνονται και επιβάλλονται [στις χώρες μέλη]», πρόσθεσε ο υπουργός.
Μια πρόσφατη μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ έδειξε ότι η Πολωνία είναι η λιγότερο πράσινη χώρα του μπλοκ . Εξακολουθεί να βασίζεται στον άνθρακα για να παράγει περίπου το 70% της ηλεκτρικής της ενέργειας, μακράν το υψηλότερο ποσοστό στην ΕΕ. Η Πολωνία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός καφέ άνθρακα στην Ευρώπη μετά τη Γερμανία και ο μεγαλύτερος παραγωγός λιθάνθρακα.
Τον Μάρτιο, η Πολωνία ήταν το μόνο κράτος μέλος που αντιτάχθηκε στην απαγόρευση πώλησης νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035. Σε μια συνέντευξη σήμερα, ο Moskwa υποστήριξε ότι θα έπρεπε να είχε απαιτηθεί ομοφωνία για αυτήν την απόφαση, καθώς ο αντίκτυπός της εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό για το ενεργειακό μείγμα των χωρών-μελών.
«Στην περίπτωσή μας, [η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης] είναι απολύτως αντίθετη με την κλιματική πολιτική, επειδή θα οδηγήσει σε αύξηση της κατανάλωσης άνθρακα βραχυπρόθεσμα, εάν θέλουμε να αυξήσουμε την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας [για την τροφοδοσία ηλεκτρικών οχημάτων]», είπε.
Ερωτηθείς για τις άλλες καταγγελίες, η Moskwa είπε ότι η Πολωνία αμφισβητεί τα περισσότερα από αυτά για τους ίδιους λόγους με την απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης.
«Το επιχείρημα στις περισσότερες από αυτές τις καταγγελίες είναι το ίδιο, κυρίως όσον αφορά τη νομική βάση και την ομοφωνία, τον αντίκτυπο στο ενεργειακό μείγμα», είπε.
Μία από τις πολιτικές της ΕΕ στις οποίες αντιτίθεται η Πολωνία είναι οι αλλαγές στο ETS που ορίζουν ότι οι τομείς που καλύπτονται ήδη από το σύστημα θα υποχρεωθούν να μειώσουν τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου κατά 62% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2005. Η μεταρρύθμιση προβλέπει επίσης σταδιακή κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπής μεταξύ 2026 και 2034.
Ένας άλλος κανονισμός αφορά τις διατάξεις για τον νέο μηχανισμό προσαρμογής των συνόρων άνθρακα της ΕΕ (CBAM), ο οποίος θα καλύπτει προϊόντα όπως ο σίδηρος, ο χάλυβας, το τσιμέντο, το αλουμίνιο, τα λιπάσματα, η ηλεκτρική ενέργεια και το υδρογόνο.
Οι εισαγωγείς αυτών των προϊόντων θα πρέπει να πληρώσουν τη διαφορά μεταξύ του τέλους εκπομπών στη χώρα παραγωγής και της τιμής των δικαιωμάτων εκπομπής στο EU ETS. Το CBAM θα τεθεί σταδιακά μεταξύ 2026 και 2034, καθώς τα δωρεάν δικαιώματα εκπομπής στο ETS καταργούνται σταδιακά.
Η Moskwa υποστηρίζει ότι η Πολωνία επιδιώκει μια «πολύ συνεπή ενεργειακή μετάβαση» που επικεντρώνεται στη δημιουργία κινήτρων και όχι περιορισμών. Ανέφερε τις κρατικές επιδοτήσεις για καθαρές πηγές ενέργειας, όπως τα προγράμματα « Η ηλεκτρική μου ενέργεια» και «Καθαρός αέρας» , τα οποία οδήγησαν σε έκρηξη στις ηλιακές μικροεγκαταστάσεις και τις αντλίες θερμότητας .
Στοιχεία από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος που δημοσιεύθηκαν τον περασμένο μήνα έδειξαν ότι η Πολωνία κατέγραψε τη μεγαλύτερη συνολική μείωση των εκπομπών της ΕΕ το 2022. Ωστόσο, σε αναλογικούς όρους, η πτώση της Πολωνίας ήταν, αν και πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, όχι μεταξύ των υψηλότερων στο μπλοκ.
Πηγή: Notes From Poland
Απόδοση: Ελλήνων Αφύπνιση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου