Πολλές φορές βρισκόμαστε σε συνομιλίες που δεν πηγαίνουν όσο
καλά θα θέλαμε. Υπάρχουν συγκεκριμένα λάθη που κάνουμε και δημιουργούμε προβλήματα στον συνομιλητή μας ή δεν καταφέρνουμε να περάσουμε το μήνυμα μας.Παρακάτω θα διαβάσετε τα 9 λάθη που κάνουμε συνήθως όταν συνομιλούμε με άλλους και πιο έξυπνους τρόπους να επικοινωνήσουμε χωρίς να σαμποτάρουμε τις συζητήσεις μας. Κάποια από αυτά τα λάθη μπορεί να είναι ότι παραβλέπουμε απλά πράγματα ή να οφείλονται σε συνήθειες και συμπεριφορές μας, που είναι πιο δύσκολο να αλλάξουμε.
Τα 9 λάθη που κάνουμε στις συνομιλίες μας και τις σαμποτάρουμε
- Διακόπτουμε πολύ συχνά
- Ολόκληρη η συζήτηση αφορά εσάς
- Δεν είστε ενεργός ακροατής
- Δεν «διαβάζετε» τα μη λεκτικά μηνύματα
- Χρησιμοποιείτε πολλές κλισέ φράσεις και αργκό
- Χρησιμοποιείτε ακατάλληλο χιούμορ
- Βάζετε ταμπέλες στους άλλους
- Δεν αναγνωρίζετε τα συναισθήματα του άλλου
- Αποφεύγετε τις δύσκολες συζητήσεις
Διακόπτουμε πολύ συχνά
Είναι ένα από τα κλασικά και συνηθισμένα λάθη που κάνουμε όλοι όταν επικοινωνούμε. Πραγματικά το να γνωρίζεις πότε είναι η σειρά σου να μιλήσεις μπορεί να επηρεάσει πολύ μία συζήτηση, ακόμη και τις πιο δύσκολες συνομιλίες.
Σίγουρα το να διακόπτεις κάποιον ενώ μιλάει είναι σίγουρα προσβλητικό. Σίγουρα κανείς δεν θέλει να είναι αγενής. Κυρίως είναι ενθουσιασμένος να μοιραστεί την άποψη του. Ωστόσο όταν διακόπτουμε κάποιον το μήνυμα που στέλνουμε είναι το εξής: «Αυτό που έχω να πω είναι πιο σημαντικό από αυτό που λες».
Αν σας έχουν διακόψει και εσάς – πράγματα βέβαιο- τότε μπορείτε να καταλάβετε πώς νιώθει ο συνομιλητής σας. Χρειάζεται να μην διακόπτετε για να δείξετε ότι σέβεστε αυτόν που μιλάει και ακούτε την άποψη του ακόμη και αν διαφωνείτε.
Ολόκληρη η συζήτηση αφορά εσάς
Είναι ένα από τα πολύ σημαντικά θέματα στις συνομιλίες όταν ο ένας από τους δύο μονοπωλεί την συζήτηση και μιλάει αποκλειστικά και μόνο για τον εαυτό του. Αν και υπάρχουν άνθρωποι που σκόπιμα να θέλουν να τραβήξουν την προσοχή επάνω τους υπάρχουν και κάποιοι που το κάνουν χωρίς να το καταλαβαίνουν.
Για παράδειγμα όταν έχουμε να δούμε καιρό έναν φίλο. Στην συζήτηση καταλήγουμε να ακούμε τα προβλήματα, τα νέα και τις απόψεις του. Η συζήτηση μετατρέπεται σε μονόλογο. Η φλυαρία, λοιπόν, μπορεί να οδηγήσει τον άλλο να σκέφτεται ότι δεν είναι σημαντικός, ότι μόνο τα δικά μας προβλήματα είναι σημαντικά.
Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς σαμποτάρουμε τις συνομιλίες μας. Μπορεί να θέλουμε πολύ να επικοινωνήσουμε αλλά δεν χρειάζεται να φτάνουν στα άκρα και να επισκιάζουμε τις απόψεις του άλλου.
Το κλειδί είναι η ισορροπία. Αν και είναι σημαντικό να μοιράζεστε και να συνεισφέρετε σε μια συζήτηση, είναι εξίσου σημαντικό να δίνετε χώρο στους άλλους να εκφραστούν.
Το να αναγνωρίσετε πότε μιλάτε μόνο για τον εαυτό σας είναι το πρώτο βήμα για να βελτιώσετε τις συνομιλίες σας. Το επόμενο βήμα φυσικά είναι να περιορίσετε αυτή την συνήθεια.
Δεν είστε ενεργός ακροατής
Οι περισσότεροι θεωρούν ότι είναι καλοί συνομιλητές. Ωστόσο θα πρέπει να γνωρίζουν πώς να είναι και καλοί ακροατές. Μπορεί να εκπλαγείτε με το πόσοι άνθρωποι δεν γνωρίζουν πώς να ακούν σε μία συζήτηση. Αντί να ακούν τον συνομιλητή τους αρκετοί σκέφτονται πιο είναι το επόμενο πράγμα που θα πουν.
Όταν δεν ακούτε οι άνθρωποι μπορούν να το καταλάβουν και να γνωρίζουν ότι το μυαλό σας είναι κάπου αλλού. Όταν μπορείτε να αποκωδικοποιήσει τα μη λεκτικά μηνύματα μπορείτε να καταλάβετε πότε κάποιος δεν ακούει λέξη από αυτά που λέτε.
Επομένως, είναι καλό όταν κάποιος μιλάει να του δίνετε την αμέριστη προσοχή σας. Οι συνομιλητές σας θα ξέρουν ότι κάποιος τους ακούει και τους εκτιμά.
Μιλώντας για μη λεκτικά στοιχεία νωρίτερα με φέρνει στη σημασία του να γνωρίζω πώς να τα διαβάζω. Γιατί αν δεν το κάνετε, θα μπορούσατε κάλλιστα να σαμποτάρετε τις συνομιλίες σας.
Δεν «διαβάζετε» τα μη λεκτικά μηνύματα
Οι λέξεις είναι ένα μόνο μέρος της επικοινωνίας. Η γλώσσα του σώματος και ο τόνος της φωνής έχουν επίσης σημασία. Η βελτίωση της ικανότητάς σας να «διαβάζετε» τα μη λεκτικά μηνύματα σας δίνει τη δυνατότητα να προσαρμόσετε την προσέγγισή σας, να δείξετε ενσυναίσθηση και να ανταποκριθείτε πιο αποτελεσματικά.
Επίσης ισχύει ότι θα πρέπει να προσέχετε και την δική σας γλώσσα του σώματος. Μπορεί να σαμποτάρετε μια συνομιλία μόνο και μόνο επειδή στέκεστε με σταυρωμένα χέρια ή αποφεύγετε την οπτική επαφή με κάποιον.
Εάν θέλετε να συνδεθείτε καλά με άλλους ανθρώπους, βεβαιωθείτε ότι έχετε την σωστή στάση σώματος:
- Χαλαρή στάση
- Ανοιχτά χέρια και παλάμες
- Διατήρηση οπτικής επαφής
Και μην ξεχνάτε τον τόνο. Μπορεί να λέτε όλες τις σωστές λέξεις, αλλά με λάθος τόνο, το άλλο άτομο θα λάβει ένα εντελώς διαφορετικό μήνυμα.
Χρησιμοποιείτε πολλές κλισέ φράσεις και αργκό
Αυτές οι λέξεις μπορεί να κάνουν την εμφάνιση τους στις συζητήσεις μας χωρίς να το καταλάβουμε. Αν χρησιμοποιούμε λέξεις συνέχεια όπως: «εννοείται» ή φράσεις όπως «το πιάνεις;» τότε μπορεί να κουράσουμε τους συνομιλητές μας.
Εάν τις επαναλαμβάνουμε συνεχώς απλώς θα φανεί ότι δεν έχουμε αυτοπεποίθηση και δυσκολευόμαστε να επικοινωνήσουμε το μήνυμα που θέλουμε. Οπότε τα μοτίβα της ομιλίας μας παίζουν ρόλο. Εάν αισθανθείτε την ανάγκη να χρησιμοποιείτε τέτοιες λέξεις ή φράσεις καλό θα είναι να κάνετε μία παύση. Θα φανείτε πιο συγκροτημένος και θα έχετε τον απαραίτητο χρόνο για να σκεφτείτε και να συνεχίσετε να μιλάτε.
Χρησιμοποιείτε ακατάλληλο χιούμορ
Το χιούμορ μπορεί να είναι ένα φανταστικό «εργαλείο» για να ελαφρύνει τη διάθεση και να σας βοηθήσει να συνδεθείτε με τους άλλους. Αλλά μπορεί επίσης να αποτύχει όταν δεν το χρησιμοποιείται κατάλληλα.
Τα αστεία που στοχεύουν στην εμφάνιση κάποιου, τις πεποιθήσεις ή άλλα ευαίσθητα θέματα μπορεί να στεναχωρήσουν τον συνομιλητή σας και να οδηγήσουν αλλού την συνομιλία. Για να αποφύγετε αυτήν την παγίδα πρέπει να προσέξετε το περιβάλλον και το πλαίσιο στο οποίο βρίσκεστε. Κάτι που μπορεί να είναι αστείο μεταξύ στενών φίλων μπορεί να μην είναι και τόσο κατάλληλο σχόλιο σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον.
Εάν σκεφτείτε κάποιο σχετικά ακατάλληλο αστείο δώστε λίγο χρόνο για να εξετάσετε κάποιες παραμέτρους. Εάν δηλαδή αυτό το αστείο μπορεί να βλάψει ή να στεναχωρήσει κάποιον. Εάν δεν είστε σίγουροι καλό είναι να μην το αναφέρετε. Να θυμάστε ότι το χιούμορ θα πρέπει ιδανικά να φέρνει κοντά τους ανθρώπους και να φτιάχνει την διάθεση όλων όχι να διχάζει και να αναστατώνει.
Βάζετε ταμπέλες στους άλλους
Μια άλλη συνήθεια που μπορεί να αναστατώσει τους ανθρώπους και να σαμποτάρει τις συνομιλίες σας είναι να βάζετε ταμπέλες στους άλλους. Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι γνωρίζετε για πρώτη φορά κάποιον σε ένα πάρτι και σας αναφέρει ότι εργάζεται σε έναν συγκεκριμένο κλάδο.
Χωρίς να γνωρίζετε πολλά άλλα για αυτόν, υποθέτετε αμέσως ότι γνωρίζετε την προσωπικότητα, τα ενδιαφέροντα και τις αξίες τους αποκλειστικά με βάση τη δουλειά τους.
Μπορεί να πείτε για παράδειγμα: «πρέπει να είναι βαρετοί επειδή είναι λογιστές» ή «πρέπει να είναι πραγματικά εξωστρεφείς επειδή εργάζονται στις πωλήσεις».
Αυτό μπορεί να εμποδίσει την πραγματική σύνδεση. Τι γίνεται αν η υπόθεσή σας είναι εντελώς λανθασμένη;
Βγάζοντας βιαστικά συμπεράσματα, χάνετε την ευκαιρία να γνωρίσετε αυθεντικά τον άλλον. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσετε αυτό το λάθος και να έχετε ανοιχτό μυαλό. Επιτρέψτε στους ανθρώπους να αποκαλύψουν τον πραγματικό τους εαυτό μέσω συνομιλίας αντί να τρέχετε και να βάζετε ταμπέλες.
Δεν αναγνωρίζετε τα συναισθήματα του άλλου
Αυτό είναι ένα από τα πιο γνωστά προβλήματα στις συνομιλίες. Για παράδειγμα ο σύντροφο σας έχει ένα πρόβλημα στην δουλειά. Αντί να του μιλήσετε για το πώς αισθάνεστε βιάζεστε και τους προσφέρετε λύσεις και συμβουλές.
Ακόμη χειρότερα μπορεί να του πείτε ότι υπερβάλλει. Αυτό κάνει τον άλλον να αισθάνεται ότι δεν υπάρχει χώρος για τα συναισθήματα του και ότι τα απορρίπτετε.
Σε τέτοιες περιπτώσεις θα ήταν καλό να πείτε: «Μπορώ να δω πόσο απογοητευτική είναι αυτή η κατάσταση για εσένα» ή «Καταλαβαίνω ότι νιώθεις άγχος».
Αποφεύγετε τις δύσκολες συζητήσεις
Τι γίνετε όταν αποφασίζετε ότι δεν θέλετε να κάνετε δύσκολες συζητήσεις; Εάν αποφεύγετε συνεχώς τα θέματα που είναι άβολα για να μην προκαλέσετε αναστάτωση μπορεί να σαμποτάρετε τις συνομιλίες σας. Γιατί;
Διότι πολύ απλά κάνετε τους συνομιλητές σας να αισθάνονται ασήμαντοι, όπως και όταν δεν αναγνωρίζετε τα συναισθήματα τους. Όταν αποφεύγετε τις δύσκολες συζητήσεις είναι σαν να λέτε ότι η δυσφορία που νιώθετε είναι πιο σημαντική από οποιοδήποτε θέμα χρειάζεται συζήτηση.
Σίγουρα κάποιος που αποφεύγει να συζητήσει τα δύσκολα θέματα αισθάνεστε ότι δεν θέλει να φέρει και τον συνομιλητή του σε δύσκολη θέση και να δημιουργήσει πρόβλημα. Ωστόσο εάν αποφεύγετε συζητήσεις που μπορεί να προκαλέσουν συγκρούσεις μπορεί να αποξενώσετε τον άλλο. Θα αισθανθεί ότι η δική σας άνεση είναι πιο σημαντική από την συζήτηση γύρω από τα προβλήματα μίας σχέσης.
Κλειδί η επίγνωση
Σίγουρα το να σκεφτείτε τα παραπάνω θα σας βοηθήσει να βελτιώσετε τον τρόπο που επικοινωνείτε. Καλό είναι σε πρώτη φάση να έχετε επίγνωση του τι λέτε, πώς μιλάτε και πώς κινείστε σε μία συνομιλία. Έτσι θα καταφέρετε να διορθώσετε τυχόν συμπεριφορές που δημιουργούν εμπόδια στις συνομιλίες σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου