Η πορεία της Ιστορίας κατευθύνεται από μια μικρή ομάδα ‘ανθρώπων’ με κοινά συμφέροντα. Οι πίνακες και οι εικόνες των “μεγάλων” ανδρών των περασμένων αιώνων αποκαλύπτουν ένα κοινό νήμα που τους συνδέει μεταξύ τους. Είναι άραγε τυχαίο ότι πολλοί απ’ αυτούς έκρυβαν το ένα τους χέρι όταν πόζαραν για ένα πορτρέτο; Θα εξετάσουμε την προέλευση του “κρυμμένου χεριού” και τους ισχυρούς άνδρες που χρησιμοποίησαν το σημάδι σε διάσημα πορτρέτα.
“Η σημερινή σκέψη προς ένα δημοκρατικό παγκόσμιο κράτος δεν είναι ούτε μια νέα τάση, ούτε μια τυχαία συγκυρία, παρά μόνο είναι το έργο της δημιουργίας του απαραίτητου γνωστικού υπόβαθρου για την εγκαθίδρυση της πεφωτισμένης δημοκρατίας μεταξύ όλων των εθνών, η οποία συνεχίζεται εδώ και πολλές εκατοντάδες χρόνια από τις μυστικές εταιρείες.” Manly P. Hall, Μυστικό πεπρωμένο της Αμερικής
Υπάρχει μια κρυφή δύναμη πίσω από τα παγκόσμια γεγονότα των τελευταίων αιώνων; Είναι η πτώση των ευρωπαϊκών μοναρχιών, η εμφάνιση της Εποχής του Διαφωτισμού και η πορεία μας προς μια παγκόσμια ‘δημοκρατία’ μέρος ενός μεγάλου σχεδίου που καθοδηγείται από ένα “κρυφό χέρι”; Πριν από την έλευση των μέσων μαζικής ενημέρωσης, τα πορτρέτα που απεικόνιζαν τους ηγέτες τους σε μεγαλοπρεπείς πόζες ήταν τα μόνα αντικείμενα που είχαν οι άνθρωποι ως απόδειξη για αυτήν την δύναμη. Μήπως αυτά τα πορτρέτα έχουν μια απόκρυφη σημασία;
Μία από αυτές τις στάσεις είναι το “κρύψιμο του χεριού”. Θυμάμαι τον καθηγητή ιστορίας μου να προσπαθεί να εξηγήσει γιατί ο Ναπολέων απεικονιζόταν συχνά με το χέρι μέσα στο πουκάμισό του. Η συνήθης εξήγηση πήγαινε κάπως έτσι:
“Έχουν παρουσιαστεί πολλές θεωρίες σχετικά με το γιατί ο Ναπολέων απεικονίζεται παραδοσιακά με το χέρι στο γιλέκο του. Μερικές από αυτές τις θεωρίες είναι οι παρακάτω: είχε έλκος στο στομάχι, κουρδίζει το ρολόι του, είχε μια δερματική ασθένεια με φαγούρα, στην εποχή του ήταν αγένεια να βάζεις τα χέρια στις τσέπες, είχε καρκίνο του μαστού, είχε παραμορφωμένο χέρι, είχε ένα αρωματικό φακελάκι στο γιλέκο του που το μύριζε κρυφά καθώς και ότι οι ζωγράφοι δεν αρέσκονται να ζωγραφίζουν χέρια” Tom Holmberg
Εκτός εάν όλα τα άτομα που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο είχαν έλκος στομάχου ή παραμορφωμένα χέρια, η χειρονομία του να κρύβεις το χέρι σου πρέπει να έχει ένα συγκεκριμένο νόημα. Τα περισσότερα από τα άτομα που χρησιμοποιούν αυτό το σημάδι είναι αποδεδειγμένα (και συχνά ενθουσιώδη) μέλη των Μυστικών Εταιρειών. Λαμβάνοντας υπόψη την μεγάλη σημασία αυτής της χειρονομίας στις τελετουργίες των μασόνων και το γεγονός ότι όλη η ελίτ είτε ανήκε στον τεκτονισμό, είναι απλά αδύνατο η επανάληψη αυτού του σημείου να είναι αποτέλεσμα μιας σύμπτωσης. Το “κρυμμένο χέρι” μπορεί, στην πραγματικότητα, να βρεθεί στις τελετουργίες του βασιλικού βαθμού της μασονίας και οι παγκόσμιοι ηγέτες που χρησιμοποιούν αυτό το σημάδι λένε διακριτικά σε άλλους μυημένους του τάγματος: “Σ’ αυτό ανήκω, σ’ αυτό πιστεύω και γι’ αυτό εργάζομαι”.
Ο βαθμός Royal Arch και το τριπλό «T»
Ο βαθμός Royal Arch (ο 13ος βαθμός της Σκωτσέζικης Τελετής ή ο 7ος βαθμός της Υορκικής Τελετής) είναι επίσης γνωστός ως ο Τέκτονας του Μυστικού. Κατά την διάρκεια αυτού του βαθμού, οι μυημένοι λέγεται ότι λαμβάνουν μεγάλες ‘αλήθειες’.
“Τα μέλη αυτού του Βαθμού ονομάζονται σύντροφοι και “δικαιούνται πλήρη εξήγηση των μυστηρίων του Τάγματος”, ενώ στους προηγούμενους Βαθμούς αναγνωρίζονται με την κοινή, οικεία ονομασία αδελφοί και διατηρούνται σε κατάσταση βαθιάς άγνοιας του μεγαλειώδους μυστικού που αποκαλύπτεται σε αυτό το Κεφάλαιο. Αυτό συμφωνεί με τη συνήθεια του Πυθαγόρα, ο οποίος διέκρινε έτσι τους μαθητές του. Μετά από μια δοκιμασία πέντε ετών, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, γίνονταν δεκτοί στην παρουσία του διδασκάλου, αποκαλούνταν σύντροφοί του και τους επιτρεπόταν να συνομιλούν ελεύθερα μαζί του. Πριν από την λήξη αυτής της προθεσμίας τους παρέδιδε τις οδηγίες του πίσω από ένα παραβάν” -John Fellows, Fellows’s Inquiry into the Origin, History, and Purport of Freemasonry (Η έρευνα των Fellows σχετικά με την προέλευση, την ιστορία και τον σκοπό του τεκτονισμού)
“Αν περάσουμε στην Βασιλική Καμάρα, λαμβάνουμε μια θαυμάσια προσαύξηση της γνώσης και βρίσκουμε κάθε πράγμα τελειοποιημένο- γιατί αυτό είναι το nec plus ultra του Τεκτονισμού και δεν μπορεί ποτέ να ξεπεραστεί από κανένα ανθρώπινο θεσμό”. George Oliver, Διαλέξεις για τον Τεκτονισμό.
Κατά την διάρκεια αυτής της βαθμίδας ο μυημένος μαθαίνει το ιερό όνομα του θεού.
“Ένας βαθμός απερίγραπτα πιο μεγαλειώδης, θεσπέσιος και σημαντικός από οποιονδήποτε άλλο και είναι στην πραγματικότητα η κορυφή και η τελειότητα του αρχαίου Τεκτονισμού. Εντυπώνει στο μυαλό μας την πίστη στην ύπαρξη ενός θεού, χωρίς αρχή ημερών ή τέλος χρόνων, του μεγάλου και ακατανόητου Άλφα και Ωμέγα, και μας υπενθυμίζει τον σεβασμό που οφείλεται στο Ιερό Του όνομα”. George Oliver, Ιστορικά ορόσημα.
Αυτό το ιερό όνομα είναι Jahbulon, ένας συνδυασμός λέξεων που σημαίνει “θεός” στα συριακά, χαλδαϊκά και αιγυπτιακά.
“JEHOVAH. Από τις ποικιλίες αυτού του ιερού ονόματος που χρησιμοποιούνται στα διάφορα έθνη της γης, τρεις αξίζουν ιδιαίτερα την προσοχή των βασιλικών μασόνων:
1. JAH. Αυτό το όνομα του θεού τους συναντάται στον 68ο Ψαλμό.
2. BAAL Ή BEL. Αυτή η λέξη σημαίνει κύριος, αφέντης ή κάτοχος, και ως εκ τούτου χρησιμοποιήθηκε από πολλά έθνη της Ανατολής για να δηλώσει τον Κύριο όλων των πραγμάτων και τον Κύριο του κόσμου.
3. ON. Αυτό ήταν το όνομα με το οποίο λατρευόταν ο Ιεχωβά μεταξύ των Αιγυπτίων”. -Malcolm C. Duncan, Duncan’s Masonic Ritual and Monitor
Το τελετουργικό μύησης σε αυτόν τον βαθμό αναπαριστά την επιστροφή στην Ιερουσαλήμ τριών Εξαιρετικών Τεκτόνων που κρατούνταν αιχμάλωτοι στην Βαβυλώνα. Δεν θα αναφερθώ σε ολόκληρη την τελετή και τους συμβολισμούς, αλλά σε ένα σημείο, ο μυημένος καλείται να μάθει έναν μυστικό κωδικό πρόσβασης και ένα σήμα του χεριού προκειμένου να περάσει μέσα από μια σειρά από πέπλα.
Το Κρυφό Χέρι.
“Δάσκαλος του Δεύτερου Πέπλου: “Τρεις Άριστοι Δάσκαλοι πρέπει να ήσασταν, αλλιώς δεν θα μπορούσατε να φτάσετε ως εδώ- αλλά πιο μακριά δεν μπορείτε να πάτε χωρίς τα λόγια μου, το σημάδι μου και τον λόγο της προτροπής μου. Τα λόγια μου είναι ο Σημ, ο Ιάφετ και ο Αδωνιράμ- το σημάδι μου είναι αυτό: (σπρώχνει το χέρι του στον κόρφο του)- είναι κατά μίμηση εκείνου που έδωσε ο Θεός στον Μωυσή, όταν τον πρόσταξε να σπρώξει το χέρι του στον κόρφο του και, βγάζοντάς το έξω, έγινε λεπτό σαν χιόνι. Ο λόγος της προτροπής μου είναι επεξηγηματικός αυτού του σημείου και βρίσκεται στα γραπτά του Μωυσή, δηλαδή στο τέταρτο κεφάλαιο της Εξόδου”:
“Και ο Κύριος είπε στον Μωυσή: Βάλε τώρα το χέρι σου στον κόρφο σου. Και έβαλε το χέρι του στον κόρφο του- και όταν το έβγαλε έξω, ιδού, το χέρι του ήταν λεπρό σαν χιόνι”. Malcolm C. Duncan, Duncan’s Masonic Ritual and Monitor
Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, αυτή η χειρονομία λέγεται ότι είναι εμπνευσμένη από την Έξοδο 4:6. Σε αυτό το βιβλικό εδάφιο, η καρδιά (“κόρφος”) αντιπροσωπεύει αυτό που είμαστε, ενώ το χέρι αυτό που κάνουμε. Συνεπώς, μπορεί να ερμηνευτεί ως εξής: Αυτό που είμαστε είναι αυτό που τελικά κάνουμε. Η συμβολική σημασία αυτής της χειρονομίας μπορεί να εξηγήσει τον λόγο για τον οποίο χρησιμοποιείται τόσο ευρέως από διάσημους τέκτονες.
Το κρυμμένο χέρι επιτρέπει στους άλλους μυημένους να γνωρίζουν ότι το εικονιζόμενο άτομο είναι μέλος αυτής της μυστικής αδελφότητας και ότι οι πράξεις του εμπνέονται από την φιλοσοφία και τις πεποιθήσεις της. Επιπλέον, το χέρι που εκτελεί τις ενέργειες είναι κρυμμένο πίσω από ύφασμα, το οποίο μπορεί να παραπέμπει συμβολικά στην μυστικότητα των ενεργειών του τέκτονα. Ακολουθούν μερικοί από τους διάσημους άνδρες που χρησιμοποίησαν αυτό το σήμα του χεριού.
Ο Ναπολέων, γνωστός ελευθεροτέκτονας στο γραφείο του στο Tuileries, 1812
Ναπολέων Βοναπάρτης
Ο Ναπολέων Βοναπάρτης (1769-1821) ήταν στρατιωτικός και πολιτικός ηγέτης της Γαλλίας, η δράση του οποίου διαμόρφωσε την ευρωπαϊκή πολιτική στις αρχές του 19ου αιώνα. Μυήθηκε στην Στοά της Φιλαδέλφειας το 1798. Οι αδελφοί του, Joseph, Lucian, Louis και Jerome, ήταν επίσης τέκτονες. Πέντε από τα έξι μέλη του Μεγάλου Συμβουλίου της Αυτοκρατορίας του Ναπολέοντα ήταν τέκτονες, όπως και έξι από τους εννέα αυτοκρατορικούς αξιωματικούς και 22 από τους 30 στρατάρχες της Γαλλίας. Η σχέση του Βοναπάρτη με τον τεκτονισμό πάντα υποβαθμιζόταν στα ιστορικά αρχεία. Ο μασονικός ερευνητής J.E.S. Tuckett αναλύει την κατάσταση:
“Είναι παράξενο ότι τα στοιχεία της συμμετοχής του Μεγάλου Ναπολέοντα στην Τεκτονική Αδελφότητα δεν έχουν ποτέ εξεταστεί λεπτομερώς, γιατί το θέμα είναι σίγουρα ενδιαφέρον, και – βλέποντας τον αξιοσημείωτο ρόλο που έπαιξαν οι αξιόλογοι άνδρες στις υποθέσεις της Ευρώπης, σε μια εποχή που ο ηπειρωτικός τεκτονισμός πάλευε από το χάος προς την κανονική τάξη – δεν μπορεί να μην έχει σημαντική σχέση με την τεκτονική ιστορία”
Στο δοκίμιό του για τον Ναπολέοντα και τον Τεκτονισμό, ο Tuckett ισχυρίζεται:
“Υπάρχουν αδιαμφισβήτητες αποδείξεις ότι ο Ναπολέων γνώριζε την φύση, τους στόχους και την οργάνωση του Τεκτονισμού: ότι τον ενέκρινε και τον χρησιμοποίησε για να προωθήσει τους δικούς του σκοπούς” J.E.S. Tuckett, Napoleon I and Freemasonry.
Λέγεται επίσης ότι ο Ναπολέων βοηθούνταν από απόκρυφες δυνάμεις. Το 1813 ηττήθηκε στο Leipzip και πίσω του βρισκόταν ένα “Cabinet of Curiosities” στο οποίο ένας Πρώσος αξιωματικός ανακάλυψε το Βιβλίο της Μοίρας και το Oraculum. Αρχικά αυτό το Oraculum είχε ανακαλυφθεί σε έναν από τους βασιλικούς τάφους της Αιγύπτου κατά την διάρκεια μιας γαλλικής στρατιωτικής αποστολής του 1801.
Ο αυτοκράτορας διέταξε να μεταφραστεί το χειρόγραφο από έναν διάσημο Γερμανό μελετητή και αρχαιολόγο. Από εκείνη τη στιγμή και μετά, το Oraculum ήταν ένα από τα πιο πολύτιμα υπάρχοντα του Ναπολέοντα. Το συμβουλευόταν σε πολλές περιπτώσεις και λέγεται ότι “αποτέλεσε κίνητρο για τις πιο κερδοσκοπικές και πιο επιτυχημένες επιχειρήσεις του”.
Καρλ Μαρξ
Ο Καρλ Μαρξ είναι σήμερα γνωστός ως ο ιδρυτής του σύγχρονου κομμουνισμού. Παρά την άρνηση ορισμένων τεκτόνων, ο Μαρξ λέγεται ότι ήταν τέκτονας 32ου βαθμού Grand Orient. Ο Μαρξ έγινε ο εκπρόσωπος των άθεων και σοσιαλιστικών κινημάτων της Ευρώπης. Σχεδίαζε την αντικατάσταση των μοναρχιών με σοσιαλιστικές δημοκρατίες, με επόμενο βήμα την μετατροπή σε κομμουνιστικές δημοκρατίες.
Τζορτζ Ουάσινγκτον.
Ο Τζορτζ Ουάσινγκτον ήταν ένας από τους ιδρυτές των Ηνωμένων Πολιτειών και θεωρείται ο “σημαντικότερος Αμερικανός τέκτονας”. Ο Charles Willson Pealed φιλοτέχνησε αυτόν τον πίνακα όταν ο Ουάσινγκτον ήταν 52 ετών. Παρατηρήστε την θέση των ποδιών του Ουάσινγκτον: σχηματίζουν ένα μακρόστενο τετράγωνο. Η θέση των ποδιών είναι εξαιρετικά σημαντική στον τεκτονικό συμβολισμό. Συγκρίνετε αυτό με αυτό το απόσπασμα από το “Ritual Monitor” του Ντάνκαν:
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ
Ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ θεωρείται ένας από τους πιο παραγωγικούς και επιδραστικούς μουσικοσυνθέτες όλων των εποχών. Ήταν επίσης τέκτονας και μυήθηκε στην αυστριακή στοά Zur Zur Wohltatigkeit στις 14 Δεκεμβρίου 1784. Οι δημιουργίες του Μότσαρτ συχνά ενσωμάτωναν σημαντικά τεκτονικά στοιχεία. Η όπερα “Μαγικός αυλός” βασίστηκε κυρίως σε μασονικές αρχές.
“Η μουσική των μασόνων περιείχε μουσικές φράσεις και φόρμες που είχαν συγκεκριμένες σημειωτικές σημασίες. Για παράδειγμα, η τελετή τεκτονικής μύησης ξεκινούσε με τον υποψήφιο να χτυπάει τρεις φορές την πόρτα για να ζητήσει την είσοδο. Αυτό εκφράζεται μουσικά ως διακεκομμένο σχήμα. Για παράδειγμα, η φιγούρα αυτή εμφανίζεται στην όπερα του Μότσαρτ “Ο μαγικός αυλός” στην εισαγωγή, υποδηλώνοντας την έναρξη της τεκτονικής μύησης”. Katherine Thompson,
Η μουσική εξέλιξη του Μαγικού Αυλού βασίστηκε στη Χρυσή Τομή (1,6180…), την αναλογία των πάντων που θεωρείται θεϊκή από τις Σχολές Μυστηρίου.
Ακολουθούν συνθέσεις που δημιούργησε ο Μότσαρτ για χρήση σε τεκτονικές στοές:
– Lied (τραγούδι) “Gesellenreise, για χρήση κατά την εγκατάσταση των νέων τεχνιτών”
– Καντάτα για τενόρο και ανδρική χορωδία Die Maurerfreude (“Η χαρά του κτίστη”)
– Η τεκτονική μουσική κηδείας (Maurerische Trauermusik)
– Δύο τραγούδια για τον εορτασμό της έναρξης του “Zur Neugekrönten Hoffnung”
– Καντάτα για τενόρο και πιάνο, Die ihr die unermesslichen Weltalls Schöpfer ehrt
– Μικρή μασονική καντάτα (Kleine Freimaurer-Kantate) με τίτλο Laut verkünde unsre Freude, για σολίστες, ανδρική χορωδία και ορχήστρα
Μαρκήσιος ντε Λαφαγιέτ
Ο Μαρκήσιος ντε Λαφαγιέτ ήταν τέκτονας 33ου βαθμού. Σύμφωνα με το βιβλίο του Willam R. Denslow “10.000 διάσημοι τέκτονες”, ο Λαφαγιέτ ήταν Γάλλος στρατιωτικός αξιωματικός που ήταν στρατηγός στον Αμερικανικό Επαναστατικό Πόλεμο και ηγέτης της Garde Nationale κατά την διάρκεια της αιματηρής Γαλλικής Επανάστασης.
Ο Λαφαγιέτ έγινε επίσης επίτιμος Μεγάλος Διοικητής του Ανώτατου Συμβουλίου της Νέας Υόρκης. Περισσότεροι από 75 μασονικοί οργανισμοί στις ΗΠΑ έχουν πάρει το όνομά του, συμπεριλαμβανομένων 39 στοών, 18 τμημάτων, 4 συμβουλίων, 4 διοικητηρίων και 7 οργανισμών του σκωτσέζικου τελετουργικού.
Salomon Rothschild
Ο Salomon Rothschild ήταν ο ιδρυτής του βιεννέζικου κλάδου της εξέχουσας οικογένειας Mayer Amschel Rothschild. Η ισχυρότερη οικογένεια στον κόσμο επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τις πολιτικές της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Αυστρίας. Οι Ρότσιλντ είναι επίσης οι κύριοι παράγοντες πίσω από τη δημιουργία του σιωνισμού και του κράτους του Ισραήλ.
Η δύναμη των Ρότσιλντ ξεπερνούσε κατά πολύ τα όρια της τεκτονικής στοάς. Λέγεται ότι ανήκουν στις 13 “γραμμές αίματος των Ιλλουμινάτι”. Μια ανάλυση του πρόσφατα χτισμένου Ανώτατου Δικαστηρίου του Ισραήλ επιβεβαιώνει τον εναγκαλισμό των Ρότσιλντ με τον τεκτονικό συμβολισμό.
Σιμόν Μπολίβαρ
Γνωστός ως “El Libertador” (ο Απελευθερωτής), ο Μπολιβάρ θεωρείται ο “Τζορτζ Ουάσινγκτον της Νότιας Αμερικής”. Εντάχθηκε στον τεκτονισμό στο Κάντιθ της Ισπανίας, έλαβε τους βαθμούς της Σκωτσέζικης Τεκτονικής στο Παρίσι και έγινε ιππότης σε μια Διοίκηση Ναϊτών Ιπποτών στην Γαλλία το 1807. Ο Μπολιβάρ ίδρυσε και υπηρέτησε ως πλοίαρχος της Στοάς Protectora de las Vertudes No. 1 στη Βενεζουέλα. Η χώρα της Βολιβίας πήρε το όνομά του. Ο Μπολιβάρ διετέλεσε επίσης πρόεδρος της Κολομβίας, του Περού και της Βολιβίας τη δεκαετία του 1820. Ανήκε στη Στοά του Τάγματος και της Ελευθερίας αριθ. 2 στο Περού.
Ιωσήφ Στάλιν
Η κομουνιστική δικτατορία της τρομοκρατίας του Στάλιν στην Σοβιετική Ένωση οδήγησε στο θάνατο 30+ εκατομμυρίων συμπατριωτών του. Συχνά απεικονίζεται σε φωτογραφίες με την χειρονομία του κρυφού χεριού. Δεν έχουν βρεθεί επίσημα αρχεία που να αποδεικνύουν την μύηση του Στάλιν στον τεκτονισμό. Φυσικά, δικτάτορες όπως ο Στάλιν έλεγχαν αυστηρά όλες τις πληροφορίες που αφορούσαν τους ίδιους και τις υποθέσεις τους, καθιστώντας δύσκολο να αποδειχθεί οτιδήποτε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Η απόκρυψη του χεριού του, ωστόσο, παρέχει το στοιχείο ενός μυημένου για την πιθανή υποταγή του σε μια απόκρυφη τεκτονική αδελφότητα.
Επίλογος
Όπως είδαμε παραπάνω, οι ηγέτες που χρησιμοποιούσαν την χειρονομία του “κρυμμένου χεριού” είχαν μεγάλη επιρροή στην παγκόσμια ιστορία και πολλοί από αυτούς ήταν επιβεβαιωμένοι τέκτονες. Αυτή η χειρονομία είναι μια προφανής αλλά ευρέως παραγνωρισμένη λεπτομέρεια που υποδηλώνει την υιοθέτηση της αποκρυφιστικής φιλοσοφίας από τον ηγέτη. Με την κατανόηση αυτού του γεγονότος και με την αναγνώριση της ΜΕΓΑΛΗΣ επιρροής που είχαν αυτοί οι ηγέτες στην πορεία της ιστορίας, μπορούμε να αρχίσουμε να συνειδητοποιούμε την κρυφή δύναμη που κατευθύνει σήμερα τον κόσμο προς την διεθνή δημοκρατία.
Τα μέλη αυτών των αδελφοτήτων μπορεί να διατηρούσαν διαφορετικές απόψεις και ακόμη και να ακολουθούσαν διαφορετικές παρατάξεις (κομμουνισμός εναντίον καπιταλισμού), αλλά η θεμελιώδης φιλοσοφία, οι πεποιθήσεις και οι απώτεροι στόχοι εξακολουθούν να είναι οι ίδιοι: ο ερχομός μιας “Εποχής της Λογικής και του Διαφωτισμού”. Φυσικά, κάθε σοβαρός ερευνητής γνωρίζει ήδη τον ρόλο του τεκτονισμού στην εξέλιξη της παγκόσμιας ιστορίας.
Η χειρονομία του “κρυμμένου χεριού”, που τόσο συχνά χρησιμοποιείται από ιστορικές προσωπικότητες, είναι απλώς η εξωτερική έκφραση αυτού του ελάχιστα γνωστού γεγονότος. Όπως έλεγε ο Κομφούκιος, “Τα σημεία και τα σύμβολα κυβερνούν τον κόσμο, όχι οι λέξεις ούτε οι νόμοι”. Τα λόγια και οι πολιτικές αυτών των ανθρώπων τελικά θα διαστρεβλωθούν και θα ξεχαστούν, αλλά η εικόνα τους θα παραμείνει στους αιώνες.
***
@OWL /terrapapers.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου