Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Ιανουαρίου 20, 2024

Λογαρıασμοί ρεúματος: Τέλος έναντı και εκκαθαρıστικοί – Πώς θα γiνονται οι μετρńσεις

Οι αλλαγές στους λογαριασμούς ρεύματος έρχονται σχεδόν μαζί και με τα νέα χρωματιστά τιμολόγια

ρεύματος.

Συγκεκριμένα τις αλλαγές αυτές τις είχε προαναγγείλει ο υπουργός Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης.


Στην ουσία, μαζί με τα νέα χρωματιστά τιμολόγια, καταργούνται οι εκκαθαριστικοί και οι έναντι λογαριασμοί, καθώς ο ΔΕΔΔΗΕ θα μετράει κάθε μήνα το ρεύμα, αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις να πληρώνουν τις κιλοβατώρες που πραγματικά έχουν καταναλώσει και όχι… «κατά προσέγγιση».


«Δώσαμε εντολή στον ΔΕΔΔΗΕ και από τους πρώτους μήνες του 2024, θα δούμε σε ποιο μήνα θα γίνει, ο ΔΕΔΔΗΕ θα μετράει πλέον κάθε μήνα, έχουμε λάβει τις διαβεβαιώσεις από τον Διαχειριστή ότι διαθέτει το προσωπικό για τις επισκέψεις σε όλα τα ρολόγια ανά την επικράτεια», είχε αναφέρει ο υπουργός Ενέργειας.

Τονίζεται ότι με τον τρόπο αυτό θα καταργηθούν οι έναντι λογαριασμοί ρεύματος με κατά προσέγγιση χρεώσεις και θα γίνει πιο αποτελεσματική η αντιμετώπιση των ρευματοκλοπών.

Οι αλλαγές που έρχονται στους λογαριασμούς ρεύματος

Αυτή τη στιγμή η καταμέτρηση γίνεται σε τέσσερις μήνες, με αποτέλεσμα ένας πάροχος ο οποίος εκδίδει τρεις έναντι μηνιαίους λογαριασμούς πριν τον εκκαθαριστικό.


Στην ουσία αυτό σημαίνει ότι ο καταναλωτής πληρώνει για τρεις μήνες «κατά προσέγγιση» και τον τέταρτο μήνα πληρώνει την πραγματική κατανάλωση.

 Το ίδιο ισχύει και για τους πελάτες της ΔΕΗ που λαμβάνουν ηλεκτρονικό λογαριασμό, ενώ στην περίπτωση των έγχαρτων λογαριασμών της δημόσιας επιχείρησης (που είναι διμηνιαίοι), οι έναντι και οι εκκαθαριστικοί εναλλάσσονται.


Από τους πρώτους μήνες του 2024 η καταμέτρηση θα γίνεται κάθε μήνα έτσι ώστε οι πελάτες να μην χρειάζεται να πληρώνουν «φουσκωμένους» εκκαθαριστικούς ή έναντι λογαριασμούς ρεύματος.


Πράσινα, μπλε, κίτρινα, πορτοκαλί – Τι ισχύει με τα χρωματιστά τιμολόγια ρεύματος

Πράσινα τιμολόγια, που θεσπίστηκαν από το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προκειμένου να εξασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση στο νέο πλαίσιο και στα οποία θα μεταπέσει το σύνολο των καταναλωτών – εκτός αν δηλώσουν διαφορετική επιλογή στον προμηθευτή τους). Οι χρεώσεις του πράσινου τιμολογίου θα ανακοινώνονται από κάθε προμηθευτή την 1η του μήνα και θα είναι και εύκολα και άμεσα συγκρίσιμες μεταξύ τους.


Μπλε τιμολόγια, με σταθερή τιμή χρέωσης της κιλοβατώρας για όλη τη διάρκεια ισχύος της σύμβασης (π.χ. ένας χρόνος). Το βασικό πλεονέκτημα του μπλε τιμολογίου είναι ότι ο καταναλωτής προστατεύεται από πιθανή άνοδο των τιμών. Από την άλλη, αν οι τιμές υποχωρήσουν, ο καταναλωτής δεν θα επωφεληθεί καθώς η χρέωση του μπλε τιμολογίου θα παραμείνει ίδια. Τις τελευταίες εβδομάδες αναπτύχθηκε ανταγωνισμός μεταξύ των προμηθευτών στα σταθερά τιμολόγια, με προσφορές που αρχίζουν κάτω και από τα 15 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα.


Κίτρινα τιμολόγια, τα οποία είναι κυμαινόμενα και ακολουθούν τη διακύμανση των τιμών στη διεθνή και ελληνική αγορά. Οι χρεώσεις ανακοινώνονται είτε εκ των προτέρων, δηλαδή στην αρχή του μήνα κατανάλωσης, είτε εκ των υστέρων. Οι καταναλωτές που θα τα επιλέξουν, θα έχουν όφελος αν συνεχιστεί η πτωτική πορεία των τιμών ή αντίστροφα θα επιβαρυνθούν αν οι τιμές ανέβουν.




Πορτοκαλί τιμολόγια, με διαφορετικές χρεώσεις ανά χρονική ζώνη και τα οποία απευθύνονται σε όσους έχουν έξυπνο μετρητή.


Αναλυτικά οι δηλώσεις που είχε κάνει ο Σκυλακάκης

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλακάκης, εξήγγειλε την καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, κάθε μήνα, για όλες τις κατηγορίες ρολογιών, από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ).


Ειδικότερα, αυτή η πρακτική θα εφαρμοστεί από τους πρώτους μήνες του 2024 από τον ΔΕΔΔΗΕ και σύμφωνα με τον Θεόδωρο Σκυλακάκη «έχει το προσωπικό για καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος κάθε μήνα και υπάρχει λόγος που το κάνουμε. Κατά αυτό τον τρόπο, θα μειώσουμε τις ρευματοκλοπές». Ακόμα τόνισε πως έχει τη διαβεβαίωση του ΔΕΔΔΗΕ για την υλοποίηση αυτής της πρωτοβουλίας.



Ο κ. Σκυλακάκης, συγκεκριμένα, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1 υπογράμμισε σχετικά με την μεταρρύθμιση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τα τιμολόγια ότι με το παρόν σύστημα, τα συνολικά διαθέσιμα τιμολόγια που προσφέρουν οι πάροχοι υπερβαίνουν τα 130 και «με βάση την Ευρωπαϊκή οδηγία είμαστε υποχρεωμένοι να αφήνουμε τους παρόχους ελεύθερους να κάνουν εμπορική πολιτική. Δηλαδή, να έχουν αυτά τα 130 και πλέον διαφορετικά τιμολόγια… Και η ΡΑΑΕΥ μας πρότεινε να τα εντάξουμε σε τρεις κατηγορίες».


Επί της ουσίας, όπως εξήγησε, δεν αλλάζει ο αριθμός των τιμολογίων, αλλά το πώς κατηγοριοποιούνται και το γεγονός ότι προστέθηκε η χρωματική σήμανση για τη διευκόλυνση των καταναλωτών.


Στην πράξη, μπλε είναι τα σταθερά τιμολόγια, κίτρινα τα κυμαινόμενα, πορτοκαλί τα δυναμικά, και σε αυτά προστέθηκε από την Πολιτεία το πράσινο, ειδικό τιμολόγιο, στο πλαίσιο του οποίου η τιμή χρέωσης kWh, από 1.1.2024, θα ανακοινώνεται την 1η ημέρα κάθε μήνα στην ιστοσελίδα του παρόχου και θα κοινοποιείται στην ΡΑΑΕΥ. Η εν λόγω τιμή θα είναι «κλειδωμένη» για ολόκληρο τον μήνα, με πάγιο που δεν θα ξεπερνά τα 5 ευρώ.


Όπως τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Το μεγάλο πρόβλημα για τους καταναλωτές είναι ότι με βάση αυτά τα 130 τιμολόγια δεν ήξεραν την πραγματική τιμή του ρεύματος. Εδώ, λοιπόν, είπαμε ότι ένα τιμολόγιο το καθιερώνουμε εμείς, είναι το πράσινο και σε αυτό η τιμή θα είναι μία. Για να μπορούν να βλέπουν οι καταναλωτές ποιος είναι ο φθηνότερος πάροχος».


Και παρότι θα υπάρχει η δυνατότητα να αλλάζουν οι καταναλωτές πάροχο κάθε μήνα, χωρίς καμία κύρωση, εκτίμησε πως αυτή η αλλαγή δεν θα γίνεται στην πράξη, εξηγώντας το λόγο. «Οι αποκλίσεις θα είναι μικρές στις τιμές των παρόχων (π.χ 1-2 ευρώ, διότι θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός). Όσο, λοιπόν, οι αποκλίσεις είναι μικρές, δεν χρειάζεται να αλλάξει ο καταναλωτής πάροχο» δήλωσε ο κ. Σκυλακάκης.


Σε ερώτηση αναφορικά με το ρόλο του κράτους για την προστασία του καταναλωτή απέναντι σε εταιρείες που προσπαθούν να τον ενημερώσουν ανάλογα με τα συμφέροντά τους, ο κ. Σκυλακάκης υπογράμμισε: «Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας πρέπει να είναι πάρα πολύ προσεκτική αυτή την εποχή. Κάλεσε, μάλιστα, τους παρόχους και έκαναν μία κουβέντα και γύρω από τις ενημερώσεις που κάνουν… Εμένα τί με ενοχλεί; Δεν με ενοχλεί ότι υπάρχει πληροφόρηση, αυτή είναι η υποχρέωση των παρόχων. Με ενοχλεί αυτή η πληροφόρηση να γίνεται πρώτον επί φανταστικών τιμών… Γιατί όταν σε ενημερώνουν με βάση φανταστικές τιμές και όχι με βάση του τί προσφέρουν, τότε αυτό μπορεί να παραπλανήσει. Το δεύτερο που με ενοχλεί είναι να έρχεται κάποιος και αντί να ασχολείται με την τελική τιμή που είναι αυτή που ενδιαφέρει, να ασχολείται με τον τύπο με τον οποίο θα βγει η τελική τιμή, ο οποίος δεν έχει καμία σημασία, διότι στο τέλος της ημέρας ο τύπος οδηγεί σε μια τιμή, η οποία τιμή μπορεί να αλλάζει και ανά μήνα».


Η σύγχυηση για τα νέα τιμολόγια μπορεί να είναι μία στρατηγική

Παράλληλα, απέδωσε τη σύγχυση που πάει να δημιουργηθεί στον κόσμο γύρω από τα νέα τιμολόγια, στο γεγονός ότι κάποιοι πάροχοι ενοχλούνται από τον ανταγωνισμό. «Η σύγχυση μπορεί να είναι και μια στρατηγική» είπε χαρακτηριστικά ο Υπουργός, τονίζοντας: «Ο κόσμος μια χαρά θα καταλάβει».


Επιπρόσθετα, ο κ. Σκυλακάκης σημείωσε για τα κοινωνικά ή ενεργειακά ευάλωτα νοικοκυριά: «Ταυτόχρονα παρεμβαίνουμε και στο 43% περίπου των καταναλωτών και δίνουμε έκτακτη βοήθεια, έτσι ώστε το κοινωνικό τιμολόγιο (Α’ και Β’) να διαμορφωθεί σε πάρα πολύ χαμηλές τιμές, ενώ καθιερώνουμε και την ενίσχυση ηλεκτρικής θέρμανσης», παραπέμποντας σε σχετικές ανακοινώσεις, μέχρι το τέλος του έτους».


Τέλος, σε σχέση γενικότερα με τη λειτουργία της αγοράς του ηλεκτρικού ρεύματος εξήγησε: «Όταν αγοράζεις κάτι στο μέλλον, ποιο είναι το πρόβλημα της αγοράς της ηλεκτρικής ενέργειας -για να καταλάβει ο κόσμος; Αγοράζουμε κάτι, του οποίου δεν ξέρουμε την τιμή. Γιατί η τιμή διαμορφώνεται ώρα την ώρα, στη διάρκεια του μήνα… Για να αντιμετωπίσεις αυτό το πρόβλημα έχεις τρεις τρόπους: Είτε δεν ξέρω την τιμή, αλλά κάποιος μου προσφέρει μία υπηρεσία που την ”κλειδώνει” για ένα χρόνο και παίρνει το ρίσκο αυτός είτε την ”κλειδώνει” για ένα μήνα και παίρνει το ρίσκο αυτός είτε δεν την “κλειδώνει” καθόλου και το ρίσκο το αναλαμβάνει ο καταναλωτής».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου