Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Δεκεμβρίου 22, 2024

Αριστείδης Μωραϊτίνης: Ο μοναδικός «άσος» της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας

Ο Αριστείδης Μωραϊτίνης ήταν αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού, εκ των πρωτοπόρων της

ελληνικής πολεμικής αεροπορίας, ιδρυτής και οργανωτής της Ναυτικής Αεροπορίας στην Ελλάδα. Με 9 καταρρίψεις εχθρικών αεροσκαφών στο ενεργητικό του, θεωρείται ως ο μοναδικός «άσος» της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.


Τα πρώτα χρόνια

Ο Αριστείδης Μωραϊτίνης γεννήθηκε στις 3 Φεβρουαρίου 1891 στην Αίγινα και ήταν εγγονός του δικαστικού και πολιτικού Αριστείδη Μωραϊτίνη, ο οποίος διετέλεσε Πρόεδρος του Αρείου Πάγου και πρωθυπουργός για βραχύ χρονικό διάστημα.

Ο Αριστείδης Μωραϊτίνης ήταν αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού, εκ των πρωτοπόρων της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας, ιδρυτής και οργανωτής της Ναυτικής Αεροπορίας στην Ελλάδα. Με 9 καταρρίψεις εχθρικών αεροσκαφών στο ενεργητικό του, θεωρείται ως ο μοναδικός «άσος» της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.


Τα πρώτα χρόνια

Ο Αριστείδης Μωραϊτίνης γεννήθηκε στις 3 Φεβρουαρίου 1891 στην Αίγινα και ήταν εγγονός του δικαστικού και πολιτικού Αριστείδη Μωραϊτίνη, ο οποίος διετέλεσε Πρόεδρος του Αρείου Πάγου και πρωθυπουργός για βραχύ χρονικό διάστημα.


Αποφοίτησε από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων το 1910 με τον βαθμό του σημαιοφόρου. Έλαβε μέρος στους Βαλκανικούς Πολέμους (1912-1913) ως

ύπαρχος του τορπιλοβόλου Τ-15. Κατά τον Β' Βαλκανικό Πόλεμο υπηρέτησε ως παρατηρητής σε αεροπορικές αποστολές.



Στις 24 Ιανουαρίου 1913 συμμετείχε ως παρατηρητής στην πρώτη παγκοσμίως πολεμική αποστολή ναυτικής συνεργασίας με πιλότο τον υπολοχαγό Μιχαήλ Μουτούση. Σκοπός της αποστολής τους ήταν ο καταρτισμός σχεδιαγραμμάτων με τις θέσει του τουρκικού στόλου στα Δαρδανέλια, εναντίον του οποίου έριξαν τέσσερις βόμβες.

Αγγλική εκπαίδευση

Μετά τη λήξη των Βαλκανικών Πολέμων, ο Μωραϊτίνης ήταν από τους πρώτους αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού που εκπαιδεύτηκε ως πιλότος από τους Άγγλους, οι οποίοι προμήθευσαν και στο νεοσύστατο Ναυτικό Αεροπορικό Σώμα τα πρώτα αεροπλάνα του.


Τον Σεπτέμβριο του 1916 εντάχθηκε στο βενιζελικό Κίνημα της Εθνικής Αμύνης στη Θεσσαλονίκη και υπήρξε ο οργανωτής της 1ης Μοίρας Ναυτικής Αεροπορίας. Ω επικεφαλής της έλαβε μέρος σε μάχες του Μακεδονικού Μετώπου κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Στη συνέχεια οργάνωσε τη 2η Μοίρα Ναυτικής Αεροπορίας με βάση στον Μούδρο της Λήμνου.


Εννέα καταρρίψεις εχθρικών αεροσκαφών

Το 1917 με τον βαθμό το πλωτάρχη ανέλαβε τη διοίκηση της Ναυτικής Αεροπορίας. Διακρίθηκε για την τόλμη και την ικανότητά του κι επέσυρε τον θαυμασμό τού Αρχηγείου της Αγγλικής Αεροπορίας, όταν πέταξε για αναγνωρίσεις στα Δαρδανέλια και την Κωνσταντινούπολη, αλλά και στις επιθετικές ενέργειες κατά των γερμανικών πολεμικών πλοίων «Γκέμπεν» και «Μπρεσλάου».


Κατά τη λήξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Μωραϊτίνης είχε συνολικά εννέα καταρρίψεις εχθρικών αεροσκαφών και παραμένει μέχρι σήμερα ο μοναδικός «άσος» της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας. Μετά τη συνθηκολόγηση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ελληνικό Σμήνος με επικεφαλής τον πλωτάρχη Αριστείδη Μωραϊτίνη πέταξε στο αεροδρόμιο του Αγίου Στεφάνου, στην Κωνσταντινούπολη. Η εμφάνιση των Ελλήνων αεροπόρων στην Πόλη έγινε δεκτή με ενθουσιασμό, από τον εκεί ελληνικό πληθυσμό.


Το άδοξο τέλος σε ηλικία 27 ετών

Ο Αριστείδης Μωραϊτίνης έφυγε άδοξα από τη ζωή σε ηλικία μόλις 27 ετών, όταν το αεροπλάνο του χάθηκε από άγνωστη αιτία κατά τη διάρκεια πτήσης από τη Θεσσαλονίκη προς Νότο, στις 22 Δεκεμβρίου 1918. Εικάζεται ότι συνετρίβη στον Όλυμπο ή έπεσε και βυθίστηκε στο Αιγαίο.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου