Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της μάρκας, ο ιδρυτής της εταιρείας, ο Σκωτσέζος επιχειρηματίας Abram Lyle, ήθελε ένα λογότυπο που να είναι εμπνευσμένο από μια ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης.
Το Lyle’s Golden Syrup βρίσκεται σε διαδικασία αναδιαμόρφωσης. Το βρετανικό προϊόν αρτοποιίας, το οποίο ανήκει πλέον στην Tate & Lyle Sugars, είναι ιδιαίτερα αναγνωρίσιμο επειδή το λογότυπο παραμένει ίδιο εδώ και 140 χρόνια. Το προϊόν κατέχει μάλιστα το ρεκόρ Γκίνες για το παλαιότερο λογότυπο στον κόσμο.
«Ο Lyle πίστευε πολύ, γι’ αυτό και το διάσημο λογότυπο του κουτιού απεικονίζει τα «λιοντάρια και τις μέλισσες» του ισχυρού άνδρα Σαμψών από την Παλαιά Διαθήκη»
Τώρα, η εταιρεία επανασχεδίασε την ετικέτα σε ορισμένα από τα προϊόντα της. Το σιρόπι που κυκλοφορεί σε κονσέρβα θα διατηρήσει την παλιά ετικέτα (η μάρκα έβγαλε μια ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαβεβαιώνοντας τους πιστούς καταναλωτές ότι δεν θα αλλάξει), ενώ ένα νέο σχέδιο κυκλοφόρησε για άλλα προϊόντα, καθώς και για το Lyle’s Golden Syrup που πωλείται σε πλαστικά μπουκάλια.
«Από τη δύναμη βγήκε η γλυκύτητα»
Ο James Whiteley, διευθυντής μάρκας για το Lyle’s Golden Syrup, δήλωσε στο BBC News: «Ο φρέσκος, σύγχρονος σχεδιασμός φέρνει το Lyle’s στη σύγχρονη εποχή, απευθυνόμενος στο καθημερινό βρετανικό νοικοκυριό, ενώ εξακολουθεί να μοιάζει νοσταλγικό και αυθεντικό Lyle’s».
Η καλλιτεχνική διευθύντρια Ashley Bacco, με έδρα τη Βαλτιμόρη, λέει ότι «οι θρησκευτικές εικόνες ενέχουν τον κίνδυνο της αποξένωσης των νεότερων ακροατηρίων» και «των ατόμων με διαφορετικό θρησκευτικό υπόβαθρο»
Το παλιό λογότυπο απεικονίζει ένα κουφάρι λιονταριού που περιβάλλεται από μέλισσες. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της μάρκας, ο ιδρυτής της εταιρείας, ο Σκωτσέζος επιχειρηματίας Abram Lyle, ήθελε ένα λογότυπο που να είναι εμπνευσμένο από μια ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης.
Πρόκειται για μια αναφορά στον Σαμψών, ο οποίος σκοτώνει ένα λιοντάρι με γυμνά χέρια, αλλά στη συνέχεια διαπιστώνει ότι οι μέλισσες έχουν πολιορκήσει το νεκρό λιοντάρι. «Ο Lyle πίστευε πολύ, γι’ αυτό και το διάσημο λογότυπο του κουτιού απεικονίζει τα «λιοντάρια και τις μέλισσες» του ισχυρού άνδρα Σαμψών από την Παλαιά Διαθήκη», εξηγεί η μάρκα στην ιστοσελίδα της. «Από τη δύναμη βγήκε η γλυκύτητα», αναφέρει η ετικέτα.
Στη νέα έκδοση δεν χάνεται το κεντρικό χαρακτηριστικό – το λιοντάρι – αν και εμφανίζεται μόνο το πρόσωπο του και αντί να περιβάλλεται από μέλισσες, υπάρχει μόνο μία μέλισσα που αιωρείται πάνω από το κεφάλι του λιονταριού. Διατηρεί επίσης τα βασικά της χρώματα, το πράσινο και το χρυσό.
«Αυτό μοιάζει με σπατάλη χρόνου και χρημάτων»
Ο Amrit Vin, γραφίστας και συντάκτης του Brand New, ενός ιστότοπου αφιερωμένου στα νέα και ανανεωμένα λογότυπα, θεωρεί ότι η εταιρεία κατάφερε να επιτύχει μια ισορροπία μεταξύ της διατήρησης μιας «σύνδεσης με το λιοντάρι» και της ταυτόχρονης διαμόρφωσής του σε κάτι πιο «ευδιάκριτο». Λέει επίσης ότι το νέο λογότυπο είναι ευκολότερο να εφαρμοστεί σε όλα τα προϊόντα.
Ενώ η αλλαγή μπορεί να φαίνεται ότι άργησε σε κάποιους, η αλλαγή του λιονταριού έχει προκαλέσει αναστάτωση στο διαδίκτυο. Οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και ειδησεογραφικά άρθρα έχουν επικρίνει τις αλλαγές.
«Γιατί να μπεις στον κόπο να αλλάξεις το [λογότυπο] μπουκάλι για να εναρμονιστείς με τις άλλες μάρκες;», ρώτησε ένας χρήστης του Instagram στη σελίδα της εταιρείας. «Αυτό μοιάζει με σπατάλη χρόνου και χρημάτων».
Ο ρόλος της θρησκεία
Ένας χρήστης του X (πρώην Twitter), ο οποίος δήλωσε ότι είναι απόγονος του Abram Lyle, εξήγησε την ιστορία του λογότυπου σε μια ανάρτηση και δήλωσε ότι αισθάνθηκε προσωπικά «την απώλεια του [χαρακτηριστικού] μπουκαλιού του Abram».
Δήλωσε στην Telegraph ότι η μάρκα «αλλάζει κάτι που είναι και πολύ χαρακτηριστικό και οικείο σε κάτι κοινότυπο και βαρετό». Η εταιρεία αντιμετώπισε επίσης επικρίσεις από μέλη της Εκκλησίας της Αγγλίας, τα οποία ισχυρίστηκαν ότι το νέο εμπορικό σήμα «εξαφανίζει» το χριστιανικό τους μήνυμα.
Η Tate & Lyle Sugars ζήτησε συγγνώμη για την αναστάτωση που προκλήθηκε και δήλωσε ότι η θρησκεία δεν έπαιξε «κανένα ρόλο» στον επανασχεδιασμό.
Το αν θα κάνουν θρησκευτικές νύξεις [στα λογότυπα τους] είναι μια σοβαρή σκέψη για πολλές σύγχρονες μάρκες. Η καλλιτεχνική διευθύντρια Ashley Bacco, με έδρα τη Βαλτιμόρη, λέει ότι «οι θρησκευτικές εικόνες ενέχουν τον κίνδυνο της αποξένωσης των νεότερων ακροατηρίων» και «των ατόμων με διαφορετικό θρησκευτικό υπόβαθρο». Λέει ότι οι μάρκες θα πρέπει να προσπαθούν να είναι «ανοιχτές σε μια ευρύτερη αγορά».
Αυτό έχει ακόμη περισσότερο νόημα δεδομένου ότι τα ποσοστά όσων ασπάζονται κάποια θρησκεία φαίνεται να μειώνονται. Μια έρευνα της YouGov για το 2020 διαπίστωσε ότι το 55% των Βρετανών δεν ασπάζονται κάποια συγκεκριμένη θρησκεία.
Ομοίως, η θρησκεία είναι λιγότερο σημαντική για τους Αμερικανούς από ό,τι ήταν πριν από μια δεκαετία. Μια μελέτη της Pew Research του 2021 διαπίστωσε ότι μόνο 3 στους 10 ενήλικες των ΗΠΑ είναι θρησκευόμενοι. Και μια μελέτη του 2023 από το Public Religion Research Institute (PRRI) διαπίστωσε ότι το 29% των Αμερικανών θεωρούν ότι η θρησκεία δεν έχει σημασία γι’ αυτούς, σε σύγκριση με το 15% μια δεκαετία νωρίτερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου