Είτε πρόκειται για σολάριουμ, είτε για μαύρισμα κάτω από τον ήλιο είτε για τα self-tan προϊόντα, η αναζήτηση του «τέλειου μαυρίσματος» είναι ένα πρότυπο ομορφιάς γεμάτο αντιφάσεις.
Είναι σύμβολο υγείας – και προκαλεί καταστροφή στο σώμα σας. Αποδίδει νεανική λάμψη – και ρυτίδες. Είναι δείκτης κύρους – αλλά και αντικείμενο χλευασμού. Καλύπτει τις ατέλειες – και τις επιδεινώνει. Και η λαχτάρα γι’ αυτό αποφέρει δισεκατομμύρια δολάρια.
Μιλάμε φυσικά για το μαύρισμα, το οποίο συνεχίζει να αποτελεί πρότυπο ομορφιάς και μάλιστα φαίνεται να γνωρίζει κάτι που μοιάζει με αναβίωση.
#Yolo
Στα Όσκαρ το βράδυ της Κυριακής, ο Μάθιου ΜακΚόναχι και ο Μπράντλεϊ Κούπερ εμφανίστηκαν μαυρισμένοι από τον ήλιο, θυμίζοντας επαγγελματίες σέρφερ, ενώ το μαύρισμα της Τζένιφερ Λόρενς θύμιζε το χρυσό αγαλματίδιο που απονεμήθηκε.
Ως προσωπική επιλογή, ορισμένοι παρομοιάζουν το μαύρισμα με το ποτό ή το κάπνισμα – δραστηριότητες που ξέρουμε ότι δεν μας κάνουν καλό, αλλά τις απολαμβάνουμε
Στο TikTok, η αυξανόμενη δημοτικότητα του σολάριουμ έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Κάποιοι κατηγορούν τη Gen Z, άλλοι τις πρωτοεμφανιζόμενες, όπως η Κιμ Καρντάσιαν.
Στην πλατφόρμα, που αποτελεί πλέον το σημείο μηδέν των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τις τάσεις ομορφιάς, το #tanning έχει συγκεντρώσει 4,1 δισεκατομμύρια προβολές. Το hashtag περιλαμβάνει βίντεο από νεαρές γυναίκες που περιγράφουν τους εαυτούς τους ως «εθισμένους» στο μαύρισμα.
Η λεζάντα μιας τέτοιας ανάρτησης γράφει: «Είναι ένα πρόβλημα, αλλά προτιμώ να πεθάνω καυτή παρά να ζήσω άσχημη υποθέτω #yolo #lol #sun bed».
Self-tanning και bronzing
Περιηγηθείτε στους διαδρόμους με τα είδη ομορφιάς και μπορείτε να διαπιστώσετε πόσο προσιτό και παράλληλα πολυσύνθετο έχει γίνει το μαύρισμα: σκόνες και κρέμες μαυρίσματος, γάντια και πετσέτες, λοσιόν και ορούς που υπόσχονται μια σταδιακή, «φυσική» εμφάνιση. Ένας διαδικτυακός πελάτης που ψάχνει για «μαύρισμα» μπορεί να βρει περίπου διακόσια διαφορετικά προϊόντα μαυρίσματος τόσο στις ιστοσελίδες της Sephora όσο και της Ulta.
Κανείς δεν ενσάρκωσε αυτό το προνόμιο καλύτερα από την Coco Chanel, η οποία θεωρείται ότι έφερε την αισθητική του μαυρίσματος στις μάζες, αφού κυκλοφόρησαν φωτογραφίες της που την απεικόνιζαν φρέσκια από μια κρουαζιέρα στη Μεσόγειο τη δεκαετία του 1920
«Χρόνο με το χρόνο, συνεχίζουμε να βλέπουμε τόση καινοτομία στα προϊόντα self-tanning και bronzing», δήλωσε η Penny Coy, στέλεχος της Ulta Beauty που επιβλέπει το εμπόριο. Αυτό περιλαμβάνει νέα προϊόντα που «αντιμετωπίζουν τα μελανά σημεία του self-tanning», πρόσθεσε η Coy, συμπεριλαμβανομένων των πινέλων ανάμειξης, των απλικατέρ για το μαύρισμα της πλάτης, των γαντιών αφαίρεσης και απολέπισης, των φόρμουλων express και εκείνων με τα «καθαρά» συστατικά.
Και, στις παρυφές του κόσμου της ομορφιάς, νέες, παραπλανητικές τεχνολογίες διεκδικούν να μπουν στο ατομικό φαρμακείο μας: χάπια που βάφουν το δέρμα σας από μέσα προς τα έξω, ρινικά σπρέι που ωθούν το σώμα σας να παράγει μελανίνη.
Παν μέτρον άριστον
Οι influencers λένε ότι ο εξάπλωση της μαυρισμένης επιδερμίδας και των προϊόντων μαυρίσματος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι αδύνατο να περάσει απαρατήρητη τα τελευταία χρόνια.
Η Sara Shammout, μια 23χρονη φοιτήτρια μόδας, ξεκίνησε πρόσφατα τη δική της μάρκα μαυρίσματος, το Bronzed by Carrot, μια κρέμα που επιταχύνει το μαύρισμα και υπόσχεται ένα «ηλιοκαμένο μαύρισμα» σε 30 λεπτά.
Η Shammout, η οποία είναι Αμερικανίδα από τον Λίβανο, είναι από καιρό λάτρης του μαυρίσματος και το Bronzed by Carrot συνδέεται με την κληρονομιά της, λέει. Το μαύρισμα της θυμίζει τα καλοκαίρια στο Λίβανο με την οικογένειά της, όπου τα πρωινά ξεκινούσαν με ένα πρωινό με flatbreads, ful medames και τυρί, ενώ τα απογεύματα, τα περνούσαν στην παραλία, κολυμπώντας στη θάλασσα και απολαμβάνοντας τον ήλιο. Ο πατέρας της Shammout άλειφε το δέρμα του με ελαιόλαδο- η μητέρα της με αντηλιακό και λάδι μαυρίσματος με βάση το καρότο.
Παρατήρησε πόσο δημοφιλής είχε γίνει η αισθητική του μαυρίσματος – και τα προϊόντα μαυρίσματος – στο διαδίκτυο, ιδίως μεταξύ των Αμερικανών. Η Shammout δοκίμασε ακόμη και μερικά self-tanners, αλλά απογοητεύτηκε από το χρώμα – καθώς ήταν πολύ πορτοκαλί.
Η μάρκα μαυρίσματος ξεκίνησε αρχικά ως χόμπι και στη συνέχεια έγινε δουλειά πλήρους απασχόλησης λόγω της υψηλής ζήτησης, δήλωσε η Shammout.
Όπως οι περισσότεροι νέοι, η Shammout γνωρίζει τους κινδύνους του μαυρίσματος, οι οποίοι περιλαμβάνουν τον καρκίνο του δέρματος. Και προσπαθεί να μετριάσει αυτούς τους κινδύνους, λέει: μαυρίζοντας με μέτρο και χρησιμοποιώντας πάντα αντηλιακό. Παρόλα αυτά, την ελκύει ο ήλιος και η βαθιά, καραμελωμένη λάμψη που προέρχεται από την παραμονή σε αυτόν.
«Αισθάνομαι ότι δείχνω πιο υγιής, οπότε αυτό με κάνει πιο ευτυχισμένη», δήλωσε η Shammout. «Σίγουρα αισθάνομαι ο καλύτερος εαυτός μου, κάθε φορά».
Τι σχέση έχει η Coco Chanel με το μαύρισμα;
Παρόλο που οι γυναίκες αποτελούν σήμερα την πλειοψηφία της αγοράς για τα σολάριουμ και τα προϊόντα self-tanning, για μεγάλο μέρος της δυτικής ιστορίας, το μαυρισμένο δέρμα ήταν ένα πρότυπο ομορφιάς για τους άνδρες, σημειώνει η Susan Stewart, συγγραφέας του βιβλίου «Painted Faces: A Colourful History of Cosmetics». Αυτό χρονολογείται από την αρχαιότητα: Για τους Ρωμαίους άνδρες, η δύναμη και ο ανδρισμός σήμαινε να βρίσκονται έξω, φορώντας ελάχιστα έως καθόλου ρούχα.
Για τις γυναίκες της Δύσης, μια θεϊκή λάμψη δεν σήμαινε μια μπρονζέ λάμψη. Οι Ελληνίδες θεές «έλαμπαν – αλλά ήταν η λευκότητα που έλαμπε», είπε η Stewart. Για πολλές χιλιετίες, το να είσαι χλωμός σήμαινε να είσαι αιθέριος, αγνός. Ήταν επίσης συνέπεια της ποσότητας των ρούχων που έπρεπε να φορούν οι γυναίκες: «Πολύ λίγο από το δέρμα μιας γυναίκας θα ήταν εκτεθειμένο μέχρι τον 20ό αιώνα».
Το μαυρισμένο δέρμα ήρθε στη μόδα μετά τη βιομηχανική επανάσταση, όταν η εξαντλητική, σωματική εργασία κάλπαζε μέσα στα εργοστάσια και τις αποθήκες. Ενώ οι πλούσιοι, μετακόμισαν σε περιοχές πλούσιες με ήλιο, όπως η Γαλλική Ριβιέρα: γι’ αυτούς, το μαύρισμα ήταν φυσικό επακόλουθο των ημερών χαλάρωσης.
Κανείς δεν ενσάρκωσε αυτό το προνόμιο καλύτερα από την Coco Chanel, η οποία θεωρείται ότι έφερε την αισθητική του μαυρίσματος στις μάζες, αφού κυκλοφόρησαν φωτογραφίες της που την απεικόνιζαν φρέσκια από μια κρουαζιέρα στη Μεσόγειο τη δεκαετία του 1920. «Θα μπορούσατε να την περιγράψετε ως μια από τις πρώτες επιρροές», δήλωσε η Stewart).
Η υγεία ως αισθητική και όχι ως κατάσταση της ύπαρξης
Ως προσωπική επιλογή, ορισμένοι παρομοιάζουν το μαύρισμα με το ποτό ή το κάπνισμα – δραστηριότητες που ξέρουμε ότι δεν μας κάνουν καλό, αλλά τις απολαμβάνουμε (και που εξακολουθούν να έχουν μια δόση γοητείας). Αλλά σε αντίθεση με το κάπνισμα και το ποτό, το μαύρισμα είναι στενά συνδεδεμένο με τις ιδέες μας για το πώς μοιάζει η «υγεία».
Μπορεί να έχουμε συνηθίσει τόσο πολύ να «επιδεικνύουμε» την υγεία μας, ώστε να έχουμε ξεχάσει τι σημαίνει πραγματικά να είσαι υγιής, και αντ’ αυτού να επιλέγουμε μια ενδεχόμενη καταστροφή του δέρματος μας.
Η υγεία ως αισθητική και όχι ως κατάσταση της ύπαρξης είναι ένα αυξανόμενο πρόβλημα στον κόσμο της ομορφιάς, υποστηρίζει η συγγραφέας και κριτικός ομορφιάς Jessica DeFino.
Αυτή η αντίφαση είναι ιδιαίτερα εμφανής με την αυξανόμενη δημοτικότητα των αντηλιακών – self tan δήλωσε η DeFino. Τα τελευταία προϊόντα υπόσχονται πιο φυσικά αποτελέσματα με ευκολότερη εφαρμογή.
Φαινομενικά, δεν καταστρέφουν την υγεία: καμία υπεριώδης ακτινοβολία, καμία καταστροφή του δέρματος. Αλλά η εμμονή με την εμφάνιση μπορεί να σημαίνει ότι δίνουμε λιγότερη προσοχή στις δραστηριότητες που ενισχύουν την υγεία μας: τον καθαρό αέρα, το φως του ήλιου, τη φύση.
«Η προβολή της σωστής εικόνας είναι πιο σημαντική για τους ανθρώπους από το να ζουν το είδος της ζωής που αντικατοπτρίζεται μέσω αυτής της εικόνας», είπε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου