Κατά τη διάρκεια των ανασκαφών που πραγματοποιήθηκαν στην αρχαία πόλη
Σίδη, ανακαλύφθηκε ένα ψηφιδωτό δάπεδο του δεύτερου αιώνα π.Χ., που απεικονίζει την Καλλιόπη, η μεγαλύτερη και ευγενέστερη από τις 9 Μούσες.Η αρχαία πόλη της Σίδης βρίσκεται 80 χιλιόμετρα ανατολικά της Αττάλειας. Χτίστηκε σε μια χερσόνησο περίπου 400 τετραγωνικών χιλιομέτρων και ήταν η σημαντικότερη πόλη-λιμάνι της Παμφυλίας (στην νότια ακτή της Μικράς Ασίας) στην αρχαιότητα.
Η σημασία της αρχαίας πόλης Σίδης
Το όνομα της πόλης που χρονολογείται από τον 8ο αιώνα π.Χ. είναι «ρόδι» στη γλώσσα των Λουβίων, που ήταν ένας από τους αρχαιότερους λαούς της Ανατολίας.
Η Σίδη, από τον 7ο αιώνα π.Χ., έζησε υπό τους νόμους των Λυδών, των Περσών, των ελληνιστικών βασιλείων, των Ρωμαίων, των Σελτζούκων και των Οθωμανών αντίστοιχα. Από τον 12ο αιώνα και μετά, οι κάτοικοι της πόλης εγκατέλειψαν την πόλη λόγω της λεηλασίας και των επιθέσεων των γειτονικών βασιλείων και μετανάστευσαν κυρίως στην Αττάλεια.
Φωτογραφία: Republic of Türkiye Ministry of Culture and Tourism
Αν και οι αρχαιολογικές ανασκαφές συνεχίζονται στην αρχαία πόλη της Τουρκίας από τη δεκαετία του 1940, εξακολουθούν να υπάρχουν διάφορα ιστορικά αντικείμενα που βρίσκονται θαμμένα υπόγεια.
Η Σίδη, η οποία δεν είχε masterplan καθώς αποτελούσε αρχαιολογικό χώρο πρώτου βαθμού, μετατράπηκε σε αστικό χώρο τρίτου βαθμού το 2013, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των κατοίκων και να αποφευχθεί η παράνομη δόμηση. Έτσι, δημιουργήθηκε και masterplan για τη διατήρησή της.
Στο πλαίσιο του Έργου Αστικού Σχεδιασμού Αρχαίας Σίδης που ετοιμάζει ο Δήμος Μαναβγάτ, κατεδαφίζονται αυθαίρετα κτίσματα και παραρτήματα στην Σίδη, ενώ τα κτίρια που διατηρούνται ανακατασκευάζονται σύμφωνα με τον ιστορικό τους χαρακτήρα.
Σε πρόσφατες εργασίες, βρέθηκε ψηφιδωτό από τον 2ο αιώνα π.Χ. που απεικονίζει την Καλλιόπη, τη μούσα της ελληνικής μυθολογίας.
Ποια ήταν η μούσα Καλλιόπη
Η Καλλιόπη ήταν η μεγαλύτερη από τις Μούσες, τις θεές της μουσικής, του τραγουδιού και του χορού. Ήταν επίσης η θεά της ευγλωττίας, που χάριζε το χάρισμά της σε βασιλιάδες και πρίγκιπες. Κατά την κλασική εποχή, όταν στις Μούσες ανατέθηκαν συγκεκριμένοι καλλιτεχνικοί τομείς, η Καλλιόπη ονομάστηκε η Μούσα του Έπους. Με αυτή την ιδιότητα απεικονιζόταν να κρατάει πινακίδα και σμίλη ή περγαμηνή. Σε παλαιότερες απεικονίσεις, κρατάει λύρα.
Η ανακάλυψη ανακοινώθηκε στα social media του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Δημοκρατίας της Τουρκίας.
Γιατί επιλέχθηκε το συγκεκριμένο ψηφιδωτό
«Φέτος, διενεργούμε ανασκαφές και εργασίες αποκατάστασης σε 15 διαφορετικά σημεία της πόλης», δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων Anadolu ο επικεφαλής των ανασκαφών της Σίδης, καθηγητής Feristah Alanyali του Πανεπιστημίου της Ανατολίας. «Επιπλέον, εκπονούνται σχέδια για την αποκατάσταση της περιοχής του θεάτρου, ενώ η αποκατάσταση του ναού της Αθηνάς θα ολοκληρωθεί φέτος».
«Κατά τη διάρκεια των ανασκαφών που ξεκινήσαμε για την προετοιμασία των εργασιών αποκατάστασης», συνέχισε ο Alanyali, «Αποκαλύψαμε αρχικά τα υδραγωγεία της κρήνης. Σήμερα, ακριβώς μπροστά από τα υδραγωγεία, φέραμε στο φως μια πολύ μεγάλη κατασκευή, πιθανότατα χτισμένη τον 2ο αιώνα π.Χ., με ψηφιδωτό δάπεδο. Οι πρώτες έρευνες δείχνουν ότι ο χώρος αυτός μπορεί να χτίστηκε κατά την ελληνιστική εποχή.
Οι κατασκευές που ανακαλύψαμε πίσω από τη μνημειώδη κρήνη έχουν μεγάλη σημασία για την αστική ιστορία της Σίδης. Πιστεύουμε ότι αυτές οι περιοχές αποτελούν ξεχωριστούς χώρους, καθώς στους τοίχους υπάρχουν τοιχογραφίες και στα δάπεδα περίτεχνα ψηφιδωτά».
Η ψηφιδωτή σύνθεση, όπως προαναφέρθηκε, απεικονίζει την Καλλιόπη. Ωστόσο, είναι ακόμα νωρίς για να γνωρίζουμε τους λόγους που επιλέχθηκε η συγκεκριμένη παράσταση. Εκτιμάται ότι μελλοντικές ανασκαφές θα ρίξουν φως στο θέμα, καθώς, σύμφωνα με τους Τούρκους αρχαιολόγους, η ανακάλυψη αυτή αποτελεί “μια μεγάλη έκπληξη”.
Ο Τούρκος υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, Mehmet Nuri Ersoy, δήλωσε: «Η στιγμή αυτή μας γέμισε όλους με ενθουσιασμό. Συνεχίζουμε το έργο μας για την ανάδειξη και προστασία της πολιτιστικής και ιστορικής μας κληρονομιάς με το πιο ολοκληρωμένο και φιλόδοξο σχέδιο της τουρκικής αρχαιολογίας, το ‘Geleceğe Miras’ (Κληρονομιά για το Μέλλον)».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου