Το κυρίως ζητούμενο για την Πολεμική Αεροπορία είναι η εγχώρια παραγωγή με έμφαση στην ΕΑΒ, που έχει περάσει στην αρμοδιότητα του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Έτσι, στο πλαίσιο των άμεσα διαθέσιμων επιλογών επανεξετάζεται η ενεργοποίηση του ευρωπαϊκού προγράμματος nEUROn. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα πρωτοποριακό uav με stealth χαρακτηριστικά που κατασκευάστηκε στην Γαλλία, με την συμμετοχή της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Σουηδίας, της Ιταλίας και της Ελβετίας.
Το 10% του αεροσκάφους σχεδιάστηκε, μελετήθηκε, αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε από τους Μηχανικούς της Διεύθυνσης Μελετών, Έρευνας, Σχεδίασης και Ανάπτυξης Αεροδιαστημικών Συστημάτων, και από τις Διευθύνσεις Αεροκατασκευών και Ηλεκτρονικών της ΕΑΒ.
Η παρθενική πτήση του nEUROn πραγματοποιήθηκε την 1η Δεκεμβρίου 2012 στην τεχνική αεροπορική βάση της Dassault Aviation στο Istres της Γαλλίας ενώ ακολούθησαν πτητικές δοκιμές σε όλες τις συμμετέχουσες στο πρόγραμμα ευρωπαϊκές χώρες. Με μήκος 10 μέτρων, εκπέτασμα 12.5 μέτρα, καθαρό βάρος 5 τόνων και χρησιμοποιώντας έναν αεροκινητήρα Rolls-Royce Turbomeca “Adour”, το UCAV-nEUROn είναι ένα αόρατο στα εχθρικά ραντάρ αεροσκάφος που μπορεί να φέρει σε πέρας αποστολές βομβαρδισμού, έχοντας διεισδύσει την αντίπαλη άμυνα με μεγάλη ταχύτητα.
Η παρθενική πτήση του nEUROn πραγματοποιήθηκε την 1η Δεκεμβρίου 2012 στην τεχνική αεροπορική βάση της Dassault Aviation στο Istres της Γαλλίας ενώ ακολούθησαν πτητικές δοκιμές σε όλες τις συμμετέχουσες στο πρόγραμμα ευρωπαϊκές χώρες. Με μήκος 10 μέτρων, εκπέτασμα 12.5 μέτρα, καθαρό βάρος 5 τόνων και χρησιμοποιώντας έναν αεροκινητήρα Rolls-Royce Turbomeca “Adour”, το UCAV-nEUROn είναι ένα αόρατο στα εχθρικά ραντάρ αεροσκάφος που μπορεί να φέρει σε πέρας αποστολές βομβαρδισμού, έχοντας διεισδύσει την αντίπαλη άμυνα με μεγάλη ταχύτητα.
Πρόκειται για ένα ώριμο σχέδιο, που έχει εμπειρία η ΕΑΒ και που το μόνο που χρειάζεται είναι βελτίωση επί των σημείων ώστε να καταστεί ακόμη πιο πλήρες τεχνολογικά.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μελετάται σοβαρά η πιθανότητα η παραγωγή του να γίνει σε συνεργασία με τους Γάλλους – που έχουν και τα πλήρη σχέδια – ή να εξεταστεί το ενδεχόμενο παραγωγής στην Ελλάδα με εισαγωγή από τις χώρες που μετείχαν στο πρόγραμμα των αντίστοιχων υποσυστημάτων.
Στόχος της ηγεσίας της Πολεμικής Αεροπορίας είναι η πραγματοποίηση ενός σχεδίου που θα έχει διάρκεια και συνέπεια, προτάσσοντας έναν στόλο με UAV που δε θα είναι μόνο ποσοτικά αλλά και ποιοτικά ανώτερος.
Απότομη προσγείωση
Παράλληλα η ηγεσία της ΠΑ επαναξιολογεί τις προτάσεις που έχει στα χέρια της και επαναχαράσσει την στρατηγική της, στο πλαίσιο της προτεραιοποίησης των προγραμμάτων, που ζήτησε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας.
Τα νέα δεδομένα δείχνουν την υποβάθμιση του προγράμματος προμήθειας των αμερικανικών «θεριστών» – MQ-9 Guardian και των οπλισμένων εκδόσεων Reaper, με ορισμένους να κάνουν λόγο για ουσιαστική εγκατάλειψη.
Απότομη προσγείωση, όμως, είχαμε και για τα δύο πολυδιαφημισμένα από την ΕΑΒ προγράμματα, ΑΡΧΥΤΑΣ και ΓΡΥΠΑΣ. Για πρώτη φορά ακολουθείται διαφορετική τακτική σε ότι έχει σχέση με τις πραγματικές ανάγκες της ΠΑ, οι οποίες δεν είχαν καταγραφεί όταν εξαγγέλθηκαν από την εταιρεία, παρά το γεγονός ότι απευθυνόταν κατά κύριο λόγο στην ΠΑ με εν συνεχεία εξαγωγικούς σκοπούς.
Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε συνάντηση του ίδιου Αρχηγού ΓΕΑ με την ηγεσία της ΕΑΒ, όπου επί της ουσίας κατέστη σαφές πώς οι σχεδιάσεις – ως έχουν – των ΑΡΧΥΤΑΣ και ΓΡΥΠΑΣ δεν ικανοποιούν τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας. Η λίστα με τα «θέλω» – και είναι πολλά – κατέστησε σαφές ότι η ΠΑ δεν πρόκειται να παραλάβει τηλεκατευθυνόμενα αεροπλανάκια, αλλά επιθυμεί ανωτερότητα σε όλους τους τομείς έναντι όλων των δυνητικών αντιπάλων. Ανάμεσα στις απαιτήσεις περιλαμβάνονται αύξηση της εμβέλειας και της διάρκειας πτήσης, μεγαλύτερου φόρτου καθώς και ικανής προστασίας από συσκευές παρεμβολής στο σήμα κατεύθυνσης (jammers).
Όπως κατέστη σαφές, οι ανάγκες αυτή τη στιγμή δεν επείγουν στον τομέα της εποπτείας και των MALE UAV’s ( σ.σ. medium-altitude long-endurance – μη επανδρωμένο εναέριο όχημα μεγάλης αντοχής μεσαίου υψομέτρου πετά σε παράθυρο υψομέτρου 10.000 έως 30.000 ποδιών συνήθως για 24 έως 48 ώρες) αφού πρόσφατα αγοράστηκαν τα ισραηλινής προέλευσης HERON, που είχε προμηθευτεί με leasing η αεροπορία. Οι ανάγκες εστιάζονται στα μεγάλης εμβέλειας βομβαρδιστικά drones, ώστε να καταγραφεί η ποιοτική διαφορά έναντι του αντιπάλου.
Επιπλέον, ήδη εδώ κι ένα χρόνο το ΓΕΕΘΑ τρέχει το πρόγραμμα κατασκευής των δικών του drones και loitering munitions (περιφερόμενα πυρομαχικά) μέσω του Διακλαδικού Κέντρου Έρευνας/Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας (ΚΕΤΑΚ). Μάλιστα, όπως αποκάλυψε σε πρόσφατες δηλώσεις του ο επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος, έχουν κατασκευαστεί πάνω από 430 drones διαφόρων τύπων.
Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Δημήτριος Χούπης έχει επενδύσει παράλληλα στο κομμάτι της αντιμετώπισης, εστιάζοντας στην εξέλιξη του anti-drone θόλου αλλά και της ανάπτυξης συστημάτων αεράμυνας περιοχής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου