Πριν από μία εβδομάδα ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ανακοίνωνε από τον ναύσταθμο του Ακσάζ, απέναντι από τα παράλια της Ρόδου, το νέο φιλόδοξο ναυτικό πρόγραμμα της Τουρκίας, με αφορμή την ένταξη στον στόλο του πρώτου της υποβρυχίου κλάσης PIRI REIS. Ουσιαστικά πρόκειται για το γερμανικής σχεδίασης υποβρύχιο Type 214, παρόμοιο με τα ελληνικά ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, που ναυπηγεί εγχώρια η Τουρκία κατόπιν σχετικής άδειας από την γερμανική κυβέρνηση.
12 χρόνια μετά την ένταξη στον ελληνικό στόλο των τεσσάρων «αόρατων» υποβρυχίων εναέριας πρόωσης κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, η Τουρκία έρχεται να παραλάβει το πρώτο της από τα συνολικά 6 υποβρύχια της κλάσης PIRI REIS, τα οποία όμως φέρουν σημαντικές διαφορές εν σχέσει με τα ελληνικά. Είναι εξοπλισμένα με τουρκικής κατασκευής ηλεκτρονικά συστήματα καθώς και με τουρκικής κατασκευής τορπίλες και πυραύλους. Η παραλαβή και των 6 θα έχει ολοκληρωθεί ως το 2029.
Με αφορμή την τελετή ένταξης του νέου υποβρυχίου, ο Ερντογάν εξήγγειλε ένα φιλόδοξο υποβρύχιο πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει την ανάπτυξη και ναυπήγηση του εγχώριας σχεδίασης υποβρυχίου MILDEN, καθώς και των αντιτορπιλικών TF-2000, που μαζί με τις φρεγάτες κλάσης ISTANBUL θα ολοκληρώσουν ως το 2034 το νέο πρόγραμμα ενίσχυσης του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, που περιλαμβάνει συνολικά 20 μεγάλες μονάδες επιφανείας και υποβρύχια.
Σε αυτά έρχεται να προστεθεί και η εξαγγελία ναυπήγησης και δεύτερου, μεγαλύτερου αεροπλανοφόρου. Ήδη το ANADOLU βρίσκεται στο νερό και οι Τούρκοι το περιφέρουν σε διάφορες ασκήσεις ή εκδηλώσεις προβάλλοντας τα επιτεύγματα της εγχώριας ναυπηγικής τους βιομηχανίας. Αν και προοριζόταν ως αεροπλανοφόρο που θα φιλοξενούσε τα κάθετης από-προσνήωσης μαχητικά 5ης γενιάς F-35B, η αποβολή της από το πρόγραμμα και η επιβολή κυρώσεων από τις ΗΠΑ μετέτρεψαν το φιλόδοξο σχέδιό της σε πλατφόρμα από την οποία επιχειρούν ελικόπτερα και εγχώριας κατασκευής drones.
Το νέο αεροπλανοφόρο που σχεδιάζει να ρίξει στο νερό ωστόσο είναι αποκλειστικά τουρκικής σχεδίασης και δεν θα λάβει καμία βοήθεια από ξένη χώρα, όπως συνέβη με το ANADOLU που είναι αντίγραφο του ισπανικού JUAN CARLOS, σχέδια του οποίου παραχώρησε η Ισπανία.
Ο αρχικός σχεδιασμός για το νέο αεροπλανοφόρο προβλέπει μία πλατφόρμα μήκους 285 μέτρων κι εκτοπίσματος 60.000 τόνων, που θα μπορεί να φιλοξενήσει 50 αεροπλάνα διαφόρων τύπων.
Νέα Δομή
Την Τετάρτη, 28 Σεπτεμβρίου, με αφορμή την τελετή που έγινε στην 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα για την συμπλήρωση 50 χρόνων υπηρεσίας των μαχητικών F-4 Phantom στην Πολεμική Αεροπορία, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας αναφέρθηκε στο αύριο της Πολεμικής Αεροπορίας με την έλευση των F-35 αλλά και στο πρόγραμμα «Ατζέντα 2030» δηλαδή «την προσπάθεια να δημιουργήσουμε τις ισχυρότερες Ένοπλες Δυνάμεις στην Ιστορία του Ελληνισμού» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.
Κι αν η Πολεμική Αεροπορία έχει ανοίξει θεαματικά την ψαλίδα της ισχύος έναντι της Τουρκίας, υπερέχοντας ποιοτικά αλλά και ποσοτικά – βάσει των διαθεσιμοτήτων – δεν συμβαίνει το ίδιο για το Πολεμικό Ναυτικό. Κάτι το οποίο πρόκειται να αλλάξει σύντομα με την Νέα Δομή Δυνάμεων, που θα προκύψει από την σύνταξη του νέου Ενιαίου Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Ανάπτυξης κι Εκσυγχρονισμού των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΜΠΑΕ).
Όπως δημοσίευσε η Realnews της Κυριακής, η «Ατζέντα 2030» περιλαμβάνει όλα τα εξοπλιστικά προγράμματα που θα δρομολογηθούν και θα έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται, με τον ορίζοντα ολοκλήρωσης να είναι δεκαετής, δηλαδή ως το 2035. Το πρόγραμμα έχει σχεδόν ολοκληρωθεί βάσει των εισηγήσεων που έχει γίνει από το ΓΕΝ προς το ΓΕΕΘΑ, το οποίο με τη σειρά του το υποβάλει στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με τον Νίκο Δένδια να το παρουσιάζει στη Βουλή εν ευθέτω χρόνω, ακόμη κι ως τα μέσα Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews το ΕΜΠΑΕ για το ΠΝ περιλαμβάνει μεταξύ άλλων έως 15 φρεγάτες, έως 8 κορβέτες και 10 υποβρύχια. Ένα πρόγραμμα που θα φτάσει και ίσως ξεπεράσει τα 25 δισ.
Φρεγάτες
Το μεγάλο στοίχημα του Πολεμικού Ναυτικού είναι η ενίσχυση με νέες πλώρες σε μεγάλες μονάδες επιφανείας. Στις 19 Σεπτεμβρίου, στο Λοριάν της Γαλλίας θα γίνει η καθέλκυση της δεύτερης φρεγάτας FDI – Belharra, σε σύνολο τριών που θα παραλάβει η Ελλάδα ως το 2026, αρχή γενομένης από το πρώτο μισό του 2025.
Όμως, τρεις Belharra δεν φέρνουν την άνοιξη και αυτό το γνωρίζει καλά η ηγεσία, με τον ίδιος τον Αρχηγό ΓΕΝ να παραδέχεται σε πρόσφατη συνάντηση με του συντάκτες του αμυντικού ρεπορτάζ ότι η εισήγησή του είναι η πρόσκτηση και 4ης φρεγάτας Belharra. Το κόστος προμήθειας της επιπλέον φρεγάτας μαζί με την σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου στην έκδοση ΗΝ υπολογίζεται στο 1,5 δισ.
Όμως, ο Νίκος Δένδιας φαίνεται να καταλήγει στην μορφή ολόκληρου του ΕΜΠΑΕ για το ΠΝ, που περιλαμβάνει την επιπλέον ναυπήγηση 5 έως 7 φρεγατών Constellation σε συνεργασία με το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό, κάτι που θυμίζουμε ότι πρώτη είχε αποκαλύψει η “Realnews” πριν από ένα χρόνο. Πρόκειται για πλοία εκτοπίσματος 6.700 τόνων, που λογίζονται στην κατηγορία των αντιτορπιλικών, με το κόστος τους να φτάνει και για τα 7 τα 9 δις.
Εξελίξεις έχουμε όμως και στο θέμα των τεσσάρων ΜΕΚΟ, που έχει κλειδώσει η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό τους, με σκοπό να προσφέρουν γι’ ακόμη 15 χρόνια τις υπηρεσίες τους. Ο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού φαίνεται να αγγίζει τα 800 εκατ. και να φτάνει το 1 δισ. μαζί με τα νέα οπλικά.
Υποβρύχια
Κατά πλήρη επιβεβαίωση των πληροφοριών της “R” προ διμήνου ο κύβος ερρίφθη για την ενίσχυση του στόλου των υποβρυχίων. Μία απόφαση που κινείται προς τρεις διαφορετικές κατευθύνσεις.
Αφενός, σε ότι αφορά τα τέσσερα «αόρατα» υποβρύχια Type 214 κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, που έχει αποφασιστεί ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής, που περιλαμβάνει κυρίως νέα ηλεκτρονικά. Κάτι που θα τους προσδώσουν νέο πλεονέκτημα έναντι των τουρκικών της αντίστοιχης κλάσης και θα προσφέρουν στην Ελλάδα συνέχεια στην υποβρύχια υπεροχή, που απολαμβάνει από το 2012 κι ένθεν. Το κόστος υπολογίζεται στο 1 δισ.
Όμως, έχει αποφασιστεί η ναυπήγηση 4 νέων υποβρυχίων, με την πλατφόρμα που φαίνεται να προκρίνεται να κρατείται ως επτασφράγιστο μυστικό. Παράλληλα, υπάρχουν σκέψεις η επιλογή ναυπήγησης των 4 να γίνει πακέτο με την προμήθεια και 2 μεταχειρισμένων, ώστε να υπάρχει ένας συμπαγής στόλος 2 τύπων, που θα δημιουργεί οικονομίες κλίμακος. Το πρόγραμμα υπολογίζεται να φτάσει τα 7 δισ. μαζί με την υποστήριξή τους.
Κορβέτες
Η προηγούμενη Δομή Δυνάμεων του ΓΕΕΘΑ έφερνε οροφή τις 6 κορβέτες. Ο νέος σχεδιασμός θέλει την ναυπήγηση 4 νέων κορβετών, που υπολογίζεται να φτάσουν τα 4 δις. Σε αυτά όμως, δεν υπολογίζεται η ενδεχόμενη προμήθεια των 4 κορβετών LCS από το απόθεμα του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού, όπως έχει προκύψει από την επιστολή Μπλίνκεν, μετά τη συνάντηση που είχε πέρυσι τον Δεκέμβριο με τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Έτσι, λοιπόν, έχει αποφασιστεί η δημιουργία μιας βάσης 4 κορβετών, με επιχειρησιακό προσανατολισμό το Αιγαίο και ενδεχόμενη προμήθεια των LCS να έρθει να προστεθεί στη δύναμη αυτή, αντικαθιστώντας κάποιες από τις υπέργηρες Πυραυλακάτους La Combdante.
Για τις 7 πυραυλακάτους Super Vita κλάσης ΡΟΥΣΣΕΝ έχει αποφασιστεί ομοίως ο εκσυγχρονισμός τους με νέα σουίτα μάχης, ηλεκτρονικού πολέμου και ραντάρ, με το κόστος να υπολογίζεται κοντά στα 300 – 400 εκατ. αφού πρόκειται για νέα πλοία, που δε χρειάζονται πολλές αλλαγές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου