Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Απριλίου 15, 2025

Τι αντίκτυπο θα έχει στην οδική ασφάλεια η οδήγηση στα 17;


Περίπου 20.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ πέρυσι. Για να συμβάλει στην αύξηση της οδικής ασφάλειας, ο συνασπισμός αναθεωρεί τη νομοθεσία για τις άδειες οδήγησης. Θα ήταν καλή ιδέα η μείωση του κατώτερου ορίου ηλικίας για οδήγηση στα 17 έτη;


Οι 17χρονοι θα επιτρέπεται να κάθονται πίσω από το τιμόνι αυτοκινήτου όταν συνοδεύονται από πιο έμπειρο οδηγό, σύμφωνα με την αλλαγή των κανόνων που μόλις συμφωνήθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Μπορούν επίσης να λάβουν άδεια οδήγησης φορτηγών υπό ορισμένες προϋποθέσεις, για την οποία πρέπει κανείς να είναι 21 ετών προς το παρόν.

Οι νέοι οδηγοί θα υπόκεινται επίσης σε μια διετή δοκιμαστική περίοδο, με αυστηρότερους κανόνες και ποινές για οδήγηση σε κατάσταση μέθης. Οι εξετάσεις οδήγησης θα ελέγχουν την επίγνωση των κινδύνων για τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τα σκούτερ, όμως θα είναι αρκετές όλες αυτές οι προφυλάξεις;
©Euronews

«Ναι, συμφωνώ. Νομίζω ότι θα μπορούσε να είναι κάπως σαν τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου έχουν άδειες για εξάσκηση με κάποιον υπεύθυνο, που έχει άδεια οδήγησης», δήλωσε κάτοικος της Λισαβόνας στην Πορτογαλία. «Η επίβλεψη δεν υφίσταται για δύο άτομα, διότι υπάρχει μόνο ένας οδηγός. Ο συνοδηγός δεν μπορεί να κάνει τίποτα», είπε κάτοικος της Αθήνας.

Η οδηγία αποσκοπεί επίσης στην εναρμόνιση της διαδικασίας ιατρικού ελέγχου και για όσους αποκτούν για πρώτη φορά άδεια οδήγησης και για όσους την ανανεώνουν, ένα θέμα που βρέθηκε στο επίκεντρο δύσκολων διαπραγματεύσεων.



«Ορισμένες χώρες θα συνεχίσουν να κάνουν υποχρεωτικούς ελέγχους υγείας, ενώ άλλες θα μπορούσαν να απαιτούν συμπλήρωση αυτοαξιολόγησης. Δεν πρόκειται να υπάρξει νέος κανόνας για όλη την ΕΕ, αλλά υπάρχει η ενθάρρυνση στην οδηγία να υφίσταται κάποια συνοχή όσον αφορά τις αξιολογήσεις υγείας», δήλωσε ο δημοσιογράφος του Euronews Gerardo Fortuna, ο οποίος παρακολούθησε τη συζήτηση.
Ψηφιακή άδεια για ψηφιακό πορτοφόλι
©Euronews

Η αναθεώρηση αποσκοπεί επίσης στην επέκταση της χρήσης της ψηφιακής άδειας οδήγησης. Αυτές υπάρχουν ήδη στη Δανία, την Ισπανία και τη Γερμανία, αλλά ένα ενιαίο μοντέλο θα πρέπει να είναι διαθέσιμο σε όλη την ΕΕ έως το 2028.

Ωστόσο, οι οδηγοί θα συνεχίσουν να έχουν δικαίωμα για φυσική άδεια οδήγησης, για χρήση σε χώρες εκτός ΕΕ που δεν χρησιμοποιούν ψηφιακά συστήματα.


Όταν ρωτήθηκε σχετικά με τους κινδύνους αποτυχίας της κυβερνοασφάλειας, η Γερμανίδα ευρωβουλευτής των Πρασίνων Jutta Paulus δήλωσε ότι «πρόκειται για μια περίπτωση δοκιμής για το ψηφιακό πορτοφόλι της ΕΕ. Αυτήν τη στιγμή, δεν έχουμε τίποτα που να μπορεί να μπει σε αυτό το πορτοφόλι.»

Η Paulus ηγήθηκε των διαπραγματεύσεων για την αναθεώρηση της άδειας οδήγησης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και πρόσθεσε ότι το ψηφιακό πορτοφόλι της ΕΕ έχει «πολλές διατάξεις όσον αφορά την κυβερνοασφάλεια, την πλαστογράφηση, την απάτη και την κλοπή ψηφιακών δεδομένων».

Η οδική ασφάλεια αποτελεί κοινή ευθύνη των θεσμικών οργάνων της ΕΕ και των κρατών μελών, παρόλο που είναι ένας τομέας στον οποίο οι Βρυξέλλες διαδραματίζουν μεγαλύτερο ρόλο. Η ΕΕ έχει θέσει τον λεγόμενο στόχο «Vision Zero» για τη μείωση των θανάτων κατά 50% έως το 2030 και τον μηδενισμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2050.

Δείτε το βίντεο εδώ!


Δημοσιογράφος: Isabel Marques da Silva

Παραγωγή περιεχομένου: Pilar Montero López

Παραγωγή βίντεο: Zacharia Vigneron

Γραφικά: Loredana Dumitru

Συντονισμός σύνταξης: Ana Lázaro Bosch και Jeremy Fleming-Jones

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου