Τα τοπικά σούπερ μάρκετ αποτελούν ορόσημο σε κάθε κουλτούρα, σε όποια πλευρά του κόσμου και αν βρεθείς. Σειρές από πολύχρωμα ράφια αποκαλύπτουν τα υλικά που χρησιμοποιούν οι ντόπιοι στην κουζίνα τους και μας δίνουν ένα στοιχείο για την σχέση τους με το ποτό και το φαγητό. Παράλληλα, οι διαφορές στις τιμές από χώρα σε χώρα, σε ίδια προϊόντα, πάντα έχουν τεράστιο ενδιαφέρον.
Οι συσκευασίες αποκαλύπτουν την αισθητική, το χιούμορ και τις προτεραιότητες του τοπικού πληθυσμού, ενώ για μία πιο άμεση εικόνα της χώρας, οι ειδικοί προτείνουν να ελέγχουμε πάντα τι είδους… πατατάκια υπάρχουν στα σούπερ μάρκετ.
Έτσι, το SavingSpot ζήτησε από 14 φωτογράφους από όλο τον κόσμο να φωτογραφίσουν ένα κλασικό τοπικό παντοπωλείο της χώρας τους.
Τι κάνει όμως το σούπερ μάρκετ κάθε χώρας μοναδικό; Ας ρίξουμε μία ματιά σε κάποια παντοπωλεία, από τις Βερμούδες μέχρι την Γερμανία και από τον Λίβανο μέχρι την Νότια Αφρική.
Πηγαίνοντας σούπερ μάρκετ σε 14 διαφορετικές χώρες
Ο ήχος των καροτσιών που γεμίζουν με ψώνια και το τεράστιο, φωτεινό και χρωματιστό λόγκο «Mini Market» είναι η πρώτη εικόνα που βλέπει κανείς μόλις φτάσει σε κάποια από τα παντοπωλεία.
Το κάθε παντοπωλείο έχει τη δική του εμφάνιση, παρόλο που έχουν όλα κοινό θέμα. Πρέπει να θαυμάσουμε την αφοσίωση του Lenta στο χρωματικό του μοτίβο. Είναι η 4η μεγαλύτερη αλυσίδα καταστημάτων στην Ρωσία και έχει ανά όροφο τα χρώματα μπλε και κίτρινο, αφήνοντας χώρο μόνο για λίγες μινιμαλιστικές πόρτες και παράθυρα.
Τα γερμανικά παντοπωλεία Aldi έχουν ένα πιο «κλινικό» γκρι φόντο με μία πληθώρα παραθύρων, τα οποία δεν καλύπτονται από διαφημίσεις, για να μπαίνει το φως του ήλιου ανενόχλητο.
Ο διάδρομος με τα φρούτα και τα λαχανικάΤο πρώτο πράγμα που θα βρεις σε ένα τυπικό παντοπωλείο είναι ο διάδρομος με τα φρέσκα προϊόντα. Εξάλλου, ένα άρθρο του National Geographic επισημαίνει πως: «Οι επιπτώσεις που έχουν αυτές οι μυρωδιές, οι υφές και τα χρώματα στις αισθήσεις μας (σκεφτείτε ζουμερές ντομάτες, γυαλιστερές μελιτζάνες και λαχταριστές φράουλες) μας κάνουν να αισθανόμαστε ευδιάθετοι και ταυτόχρονα πεινασμένοι».
Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι τα μόνα που δεν θα βρούμε ποτέ συσκευασμένα σε ένα παντοπωλείο στη Βραζιλία, όπως αναφέρει ο Thiago. Ο George από τον Λίβανο αναφέρει πως η φρεσκάδα στα φρούτα των λιβανέζικων παντοπωλείων είναι αυτή που τα ξεχωρίζει από τα μαγαζιά άλλων χωρών.
Ο George μας λέει ότι η τεράστια ποικιλία προϊόντων αρτοποιίας στα λιβανικά παντοπωλεία, είναι αυτή που τα ξεχωρίζει από τα άλλα. Και σίγουρα ο αρτοποιός στην εικόνα του George μοιάζει να ξέρει τι κάνει.
Ο πιο δημοφιλής διάδρομος σε κάθε χώραΤο SavingSpot ζήτησε επίσης από τους φωτογράφους να φωτογραφίσουν έναν διάδρομο που θεωρούν δημοφιλή στους ντόπιους. Το αμερικάνικο τυρί, τα πατατάκια των Βερμούδων και η μπύρα στη Βοσνία και την Τσεχία είναι μεγάλα «διαμάντια», ενώ η Ludovica μας προσφέρει μερικές εικόνες από αυτές τις νόστιμες ταϊλανδέζικες σάλτσες.
Στην Αφρική δημοφιλές είναι το τμήμα με τα κρέατα. Η φωτογράφος της Νοτίου Αφρικής, Louise, προτείνει το biltong (αποξηραμένο και μαριναρισμένο σε κάρυ βόειο κρέας). Είναι απαραίτητο για τους επισκέπτες να πάρουν μια γεύση από τη παραδοσιακή κουζίνα της Νοτίου Αφρικής.
Στην Ουρουγουάη, διάφορες μάρκες τσαγιού yerba mate, έρχονται σε πολύ ωραία πακέτα. Άλλοι ανταποκριτές έστειλαν φωτογραφίες μοναδικών συνδυασμών: καφές και λουκούμι από τη Βοσνία, μπύρα και bratwurst από τη Γερμανία, μπίρα με το γνωστό mac n’ cheese από τις ΗΠΑ.
Το συσκευασμένο ταϊλανδέζικο ρύζι με τη λαμπερή συσκευασία, διαθέτει παραδοσιακά λογότυπα, ενώ τα ταϊλανδέζικα καταστήματα διαθέτουν επίσης σύγχρονα κορεατικά instant noodles. Αλλά σίγουρα θα χρειαστείτε κάτι ξεχωριστό να τα συνοδεύσει: «Στην Ταϊλάνδη μπορείτε να βρείτε μια μεγάλη ποικιλία από σάλτσες», λέει η φωτογράφος Ludovica. «Μπορείτε να βρείτε σάλτσες από οποιαδήποτε κουλτούρα και πλευρά του κόσμου, και φυσικά τις ταϊλανδέζικες: σάλτσα ψαριού, σάλτσα σόγιας, σάλτσα tamarind, σάλτσα στρειδιών και πολλά άλλα!»
Ο διάδρομος με τα γλυκάΗ καραμέλα μπορεί να είναι πολύ-πολιτισμική, η χειροποίητη παραγωγή με τις συσκευασμένες καραμέλες φυσικά και διαφέρουν όμως. Για παράδειγμα, η μαζική παραγωγή βοσνιακής καραμέλας και σοκολάτας τείνει να είναι μάλλον απλή και βαρετή, καθώς οι ντόπιοι προτιμούν να γλυκαθούν με φρέσκο μπακλαβά ή rahat lokum (ένα τούρκικο λουκούμι, που τρώγεται με καφέ).
Το γαστρονομικό τοπίο στον Λίβανο έχει αναπτυχθεί από τότε που έφτασαν πρόσφυγες από την ευρύτερη περιοχή. Όπως εξηγεί ένας Σύριος ζαχαροπλάστης «Υπάρχει ποικιλία συμπεριφοράς του καταναλωτή σε αυτήν την επιχείρηση. Οι Ευρωπαίοι αγοράζουν μικρές ποσότητες ως δώρα, ενώ οι Άραβες αγοράζουν μεγάλες ποσότητες. Οι Λιβανέζοι αγοράζουν σε μικρές ποσότητες αλλά συχνά, και Σύριοι που δεν μπορούν να πάνε στη Συρία μπαίνουν στο κατάστημά μας για να νιώσουν πως βρίσκονται στη Δαμασκό».
Τα ταμείαΤο ταμείο είναι το απαραίτητο κακό ή το κέντρο της κοινότητας; Το μεγαλύτερο παντοπωλείο της Βρετανίας, το Tesco, απέτυχε να κάνει επιτυχία στις ΗΠΑ επειδή δεν κατάλαβε τη σημασία που έχει η εμπειρία στα ταμεία για τους Αμερικανούς (μεταξύ άλλων).
Ωστόσο, ο Thiago λέει ότι οι μεγάλες ουρές είναι το μεγαλύτερο μειονέκτημα του βραζιλιάνικου παντοπωλείου και ο George λυπάται για την έλλειψη ταμείων που πληρώνεις μόνος σου στα λιβανικά καταστήματα. Στη Νότια Αφρική, λέει η Louise, «Οι άνθρωποι δεν διστάζουν να μπουν στον προσωπικό σας χώρο. Ειδικά όταν στέκεστε στο ταμείο.»
Πρέπει να παραδεχτούμε πως τα ψώνια σε ένα ταξίδι είναι η στιγμή για την οποία όλοι ανυπομονούμε. Όχι τόσο τα ψώνια σε μαγαζιά με ρούχα και προϊόντα, όσο τα ψώνια σε ένα τοπικό παντοπωλείο. Να γνωρίσουμε τα τοπικά στοιχεία της κάθε κουζίνας, τα μοναδικά καλούδια κάθε περιοχής, τα παραδοσιακά γλυκά, στα οποία κανείς δεν μπορεί να αντισταθεί και φυσικά τα σνακ που σε κάθε χώρα συναντάμε σε τεράστια ποικιλία. Ίσως και να είναι ο λόγος που θέλουμε να ταξιδεύουμε. Εντάξει, όχι ο μοναδικός, αλλά σίγουρα παίζει και αυτός μεγάλο ρόλο!
Πηγή: SavingSpot
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου