Αυγούστου 12, 2024
Το πρώτο Sex Symbol του κινηματογράφου ήταν και η πρώτη Goth της Αμερικής
Από τη Μέι Ουέστ μέχρι την Εύα Γκριν, το αρχέτυπου του κινηματογράφου για την femme fatale έχει γοητεύσει το κοινό από την Χρυσή Εποχή του Χόλιγουντ. Αλλά πολύ πριν η Σάρον Στόουν σαγηνεύσει του πάντες ως Catherine Tramell στο Βασικό Ένστικτο, η ηθοποιός του βωβού κινηματογράφου Θέντα Μπάρα, το πρώτο sex symbol, υπνώτιζε το κοινό με το "διαβολικό" βλέμμα της, το vampy makeup και τα σκανδαλώδη ρούχα της.
Γεννημένη στις 22 Ιουλίου του 1890 στο Σινσινάτι του Οχάιο, η Θεοδοσία Γκούντμαν, ήταν κόρη ενός φτωχού Εβραίου ράφτη. Στα 18 της μετακόμισε στη Νέα Υόρκη με όνειρα να γίνει ηθοποιός, αλλά το Μεγάλο Μήλο, στην στροφή του αιώνα, ήταν γεμάτο με όμορφα κορίτσια και η Γκούντμαν χάθηκε στο πλήθος. Η βικτοριανή σιλουέτα άρχιζε να φεύγει από τη μόδα και γινόταν μόδα η λεπτή αγορίστικη φιγούρα της εποχής του τζαζ. Η Γκούντμαν, με τα άγρια σκοτεινά μαλλιά και τις φυσικές καμπύλες της, δεν ήταν σαν τα άλλα κορίτσια.
Επτά χρόνια αργότερα, ο σκηνοθέτης του βωβού κινηματογράφου Φρανκ Πάουελ δοκίμασε την 29χρονη Θέντα -είπε ψέματα ότι ήταν 25- και της ζήτησε να παίξει στο A Fool There Was. Σκεπτική για το νέο μέσο, η Θεοδοσία, δέχτηκε την πρόσκληση. Η ταινία αναφέρεται στην ιστορία ενός αφοσιωμένου οικογενειάρχη ο οποίος, ενώ βρίσκεται σε ένα πλοίο για την Αγγλία, συναντά μια όμορφη ξένη που αναφέρεται απλά ως "Vampire Woman". Αυτό το μυστηριώδες πλάσμα διαφθείρει την ψυχή του, καταστρέφει την οικογένειά του, του τρώει όλα τα χρήματα και την αξιοπρέπειά του και τελικά προκαλεί τον θάνατό του. Κανείς πριν από την ταινία δεν είχε ακούσει την Θέντα Μπάρα, οπότε η παραγωγός εταιρεία, για να γνωρίσει στο κοινό τους νέους ηθοποιούς, αποφάσισε να ξεκινήσει την πρώτη διαφημιστική καμπάνια. Έδωσαν μια εξωτική όψη στην Θεοδοσία ντύνοντάς με γούνες και διαφανή φορέματα, τόνισαν τα αθώα μεγάλα μάτια της και την στόλισαν με κιτς κοσμήματα. Με μια κίνηση που θα έθετε σε κίνηση την αγάπη του Χόλιγουντ για κουτσομπολιά διασημοτήτων, η ομάδα δημοσίων σχέσεων της εταιρείας έβαλε ψεύτικες ιστορίες στον Τύπο και έφτιαξαν ένα φανταστικό ιστορικό γι' αυτήν. Παρουσίασαν την νεαρά Εβραία ως μια αραβικής καταγωγής μυστηριώδη γυναίκα, που γεννήθηκε στην Αίγυπτο στη σκιά της σφίγγας. Εφηύραν επίσης την ιστορία των γονιών της, υποστηρίζοντας ότι ήταν ο καρπός ενός Γάλλου καλλιτέχνη και μιας Αραβίδας. Το κόλπο έπιασε και η Θέντα Μπάρα έγινε διάσημη μέσα σε μια νύχτα. Για να διατηρήσει το σκανδαλώδες ύφος της, της είπαν να φορέσει πέπλο και να δώσει συνεντεύξεις στο απόλυτο σκοτάδι. Η Θέντα έγινε γνωστή ως "The Vamp". Μόνο το 1915, η Μπάρα έπαιξε σε έντεκα ταινίες. Ήταν η πιο κερδοφόρα εικόνα του στούντιο και ανταγωνιζόταν σε επιτυχία τις ταινίες του Τσάρλι Τσάπλιν. Έγινε τόσο διάσημη που ο Νίκολα Τέσλα, ο Σέρβος εφευρέτης, μηχανολόγος, ηλεκτρολόγος μηχανικός, και ένας από τους σημαντικότερους φυσικούς στην ιστορία της επιστήμης, υποσχέθηκε να στείλει την εικόνα της στον Άρη.
Ο Τύπος του Χόλιγουντ την αποκαλούσε "The Devil's Handmaiden" (Υπηρέτρια του Διαβόλου), "The Queen of Vampires" (Βασίλισσα των Βαμπίρ), "The Arch-Torpedo of Domesticity" (η Αρχη-Τορπίλη της Οικογενειακής Ζωής), "The Wickedest Woman in the World" (η Πιο Πονηρή Γυναίκα του Κόσμου), "The Priestess of Sin" (Ιέρεια της Αμαρτίας). Η προσεκτικά φτιαγμένη εικόνα της, ενέπνευσε και άλλες "Vamp" να βάφουν έντονα τα μάτια τους και να τριγυρίζουν τους δρόμους της Νέας Υόρκης. Οι πρώτες Goth! Δημιουργήθηκε τόση τρέλα, που τα Μέσα της εποχής δημοσίευσαν προειδοποιητικές εικόνες, δείχνοντας στους άντρες πώς να εντοπίζουν και να αποφεύγουν τέτοιες, σκανδαλώδεις γυναίκες. Μαζί με άπειρες επιστολές με προτάσεις γάμου από θαυμαστές της, η Θέντα Μπάρα έλαβε και πολλές επιστολές μίσους.
Το φαινόμενο Θέντα Μπάρα συνέβη στα πρώτα χρόνια του κινήματος των δικαιωμάτων των γυναικών. Στα μέσα και στα τέλη του 19ου αιώνα, ο φόβος της "νέας γυναίκας" προκάλεσε μύθους για τα κακά θηλυκά και τον διεστραμμένο χαρακτήρα τους. Οι γυναίκες, ξέφυγαν από τον περιορισμό του σπιτιού και πλημμύρισαν τους δρόμους στις μητροπόλεις των αρχών του αιώνα, παίρνοντας θέσεις εργασίας ως δακτυλογράφοι, χειριστές τηλεγραφημάτων, χορεύτριες και στην περίπτωση της Μπάρα ως ηθοποιοί.
Μεταξύ του 1915 και του 1919, η Μπάρα είχε πρωταγωνιστήσει σε 40 ταινίες, παίζοντας ρόλους όπως η Κλεοπάτρα, η Σαλώμη και η Κάρμεν. Καθώς η κινηματογραφική βιομηχανία έφτασε σε ένα ευρύτερο κοινό που απαιτούσε μια πιο καθαρή θέα της γυναικείας σεξουαλικότητας, η εταιρεία της -η Fox- αρνήθηκε να αυξήσει το μισθό της και δεν κατάφερε να ανανεώσει το συμβόλαιό της το 1919. Ο ερωτισμός της Μπάρα αντικαταστάθηκε από τα "κορίτσια της διπλανής πόρτα". Η Θεοδοσία Γκόουντμαν στράφηκε στο Μπρόντγουεϊ. Έγινε πλούσια πουλώντας τον εαυτό της φτηνά στη σκηνή, αλλά ποτέ δε θα την πάρουν στα σοβαρά ως ηθοποιό της μεγάλης οθόνης. Πέθανε στις 7 Απριλίου του 1955, στα 69 της.
Η συντριπτική πλειοψηφία των ταινιών της Μπάρα χάθηκαν σε μια πυρκαγιά στα αρχεία της Fox το 1937 -καταστράφηκαν οι κύριες εκτυπώσεις κάθε ταινίας στην οποία πρωταγωνίστησε. Αυτή η καταστροφή προσδίδει κάπως στο μυστήριο της προσωπικότητάς της. Σήμερα, μόνο μερικές φωτογραφίες επιβιώνουν και μόνο απ' αυτές ξέρουμε για την καριέρα της στον κινηματογράφο. Η μόνη ταινία που παραμένει άθικτη είναι αυτή που την μεταμόρφωσε και ξεκίνησε την καριέρα της.
Sex symbol, femme fatale, φεμινίστρια ή η πρώτη Goth της Αμερικής, η Θέντα Μπάρα παραμένει μια από τις πιο μυστηριώδεις γυναικείες μορφές. Ακόμη και η φωνή της είναι άγνωστη.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου