Η αντίστροφη μέτρηση για το οριστικό τέλος των έναντι λογαριασμών ξεκίνησε. Συνεργεία του
ΔΕΔΔΗΕ άρχισαν τις επισκέψεις τους σε ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, ώστε κάθε μήνα να καταγράφουν και να καταχωρούν στο σύστημα τις ενδείξεις των μετρητών.Για τα ακίνητα που έχει «ενεργοποιηθεί» η συγκεκριμένη διαδικασία, πρακτικά σημαίνει πως θα αρχίσουν να λαμβάνουν εφεξής λογαριασμούς ρεύματος εκκαθαριστικούς, δηλαδή η χρέωση του ρεύματος θα γίνεται επί της πραγματικής κατανάλωσης σε μηνιαία βάση.
Η έναρξη της μηνιαίας καταμέτρησης από τον ΔΕΔΔΗΕ έχει ξεκινήσει από τα βόρεια προάστια και σταδιακά μέσα στο 2024 θα επεκταθεί σε όλη τη χώρα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, όλοι οι λογαριασμοί ρεύματος από εδώ και στο εξής θα είναι εκκαθαριστικοί, δηλαδή η χρέωση θα γίνεται επί της πραγματικής κατανάλωσης ρεύματος.
Η διαδικασία για την καταμέτρηση
Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν πως για να γίνει η καταμέτρηση θα πρέπει να εξασφαλίσουν στα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ πρόσβαση στο χώρο όπου βρίσκεται το ρολόι του ακινήτου τους.
Στην περίπτωση που τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ δεν μπορέσουν να αποκτήσουν πρόσβαση στο ρολόι και σταθεί αδύνατο να μετρήσουν την κατανάλωση, τότε ο λογαριασμός ρεύματος θα είναι έναντι. Με άλλα λόγια, θα γίνει μία εκτίμηση για τις κιλοβατώρες που καταναλώθηκαν, με βάση την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας της προηγούμενης χρονιάς. Υπάρχει, πάντως, η δυνατότητα εντός 4 ημερών από την ημέρα της ανεπιτυχούς επίσκεψης του ΔΕΔΔΗΕ, να δηλώσει ο ίδιος ο πολίτης την κατανάλωσή.
Αυτό μπορεί να γίνει με δύο τρόπους, τηλεφωνικά και online και συγκεκριμένα:
- Με δωρεάν κλήση: Μπορεί να καλέσει κανείς στο τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης πελατών του ΔΕΔΔΗΕ στη δωρεάν γραμμή 800-400-4000
- Ηλεκτρονικά: Μπορεί κανείς να καταχωρήσει την ένδειξη του μετρητή του στην ιστοσελίδα του ΔΕΔΔΗΕ, στο https://apps.deddie.gr/ccrWebapp/newccticket.html?type=8
Τι άλλαξε στην εποχή των κυμαινόμενων τιμολογίων
Η καταμέτρηση των παροχών σε μηνιαία βάση από τον ΔΕΔΔΗΕ, θα επεκταθεί και θα συνεχιστεί έως ότου ολοκληρωθεί πανελλαδικά, όπως υπολογίζεται προς τα τέλη του καλοκαιριού Ιούλιο – Αύγουστο.
Μετά από αυτή την εξέλιξη δρομολογείται επί της ουσίας η κατάργηση των «έναντι» λογαριασμών και έτσι θα δοθεί τέλος στην τιμολόγηση των πελατών ηλεκτρικής ενέργειας, στη βάση της εκτιμώμενης κατανάλωσης.
Με την 4μηνιαία καταγραφή που ισχύει σήμερα, ένας πάροχος ο οποίος εκδίδει μηνιαίως λογαριασμούς, ουσιαστικά χρειάζεται να εκδίδει τρεις έναντι λογαριασμούς πριν τον επόμενο εκκαθαριστικό
Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως για τρεις μήνες ο πελάτης πληρώνει για ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας που εκτιμάται ότι έχει καταναλώσει, και μόνο τον επόμενο μήνα με βάση την πραγματική κατανάλωση του συνολικού 4μηνου. Το ίδιο ισχύει και για τους πελάτες των παρόχων που λαμβάνουν ηλεκτρονικό λογαριασμό, ενώ στην περίπτωση των έγχαρτων λογαριασμών (που είναι διμηνιαίοι), οι έναντι και οι εκκαθαριστικοί εναλλάσσονται.
Η συγκεκριμένη πρακτική δεν συνιστούσε ιδιαίτερο πρόβλημα, τις εποχές όπου τα τιμολόγια είχαν σταθερή χρέωση.Κι αυτό γιατί ένας «φουσκωμένος» εκκαθαριστικός λογαριασμός θα μπορούσε να προκύψει μόνον αν οι εκτιμήσεις για τους τρεις μήνες που προηγήθηκαν ήταν μικρότερες από την πραγματική κατανάλωση, με συνέπεια να «συγκεντρωθούν» αρκετές κιλοβατώρες στον τέταρτο μήνα.
Όταν όμως πλέον οι χρεώσεις πέρασαν στην εποχή των «κυμαινόμενων τιμολογίων», τα πράγματα διαφοροποιήθηκαν και είναι εξαιρετικά σημαντικό οι καταναλώσεις κάθε μήνα να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Η αιτία είναι πως μία «φουσκωμένη» κατανάλωση στον εκκαθαριστικό (επειδή για οποιονδήποτε λόγο είχαν υποεκτιμηθεί οι καταναλώσεις των προηγούμενων τριών μηνών) ανεβάζει ακόμη περισσότερο τη συνολική χρέωση, αν ο εκκαθαριστικός συμπέσει με έναν μήνα όπου οι τιμές είναι αυξημένες.
Η μηνιαία καταχώρηση ενδείξεων από τους καταναλωτές
Η αποφυγή των «φουσκωμένων» εκκαθαριστικών λογαριασμών -είτε επειδή μπορεί απλώς να υποεκτιμηθεί η κατανάλωση του προηγούμενου τριμήνου, είτε (ακόμη χειρότερα) επειδή η υποεκτίμηση μπορεί να συνδυαστεί και με υψηλή τιμή ρεύματος τον μήνα του εκκαθαριστικού- είναι και ένας από τους λόγους που οι προμηθευτές προτρέπουν τους πελάτες τους να καταχωρίζουν οι ίδιοι online σε μηνιαία βάση (ή διμηνιαία) την ένδειξη του μετρητή τους.
Την τελευταία διετία πάντως, φαίνεται πως έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των πελατών που καταχωρούν τις ενδείξεις του «ρολογιού» τους.
Ωστόσο, όπως είναι φυσικό, το ποσοστό αυτό δεν πρόκειται ποτέ να καλύψει το σύνολο της κατανάλωσης στη χαμηλή τάση.Έτσι, μοιάζει εξαιρετικά δύσκολο να αντικατασταθεί από τις «ψηφιακές» ενημερώσεις, η επιτόπια «επίσκεψη» ενός συνεργείου του ΔΕΔΔΗΕ ή του προσωπικού των εργολάβων του – δεδομένου άλλωστε ότι οι μετρήσεις τους είναι και οι επίσημες.
Η «επίσκεψη» υπηρετεί και έναν ακόμη σκοπό: εκτός από την καταγραφή της μέτρησης, οι καταμετρητές είναι εκπαιδευμένοι να εντοπίζουν και τις λαθροχειρίες που μπορεί να έχουν γίνει σε κάποιο «ρολόι» ώστε να υπολειτουργεί -δηλαδή να «γράφει» μικρότερη κατανάλωση- από αυτήν που πραγματικά χρησιμοποιήθηκε.
Οριστικό τέλος στην καταμέτρηση με τους «έξυπνους» μετρητές
Η «πύκνωση» των καταμετρήσεων αποτελεί ουσιαστικά μεταβατική λύση, η αξία της οποίας θα περιορίζεται όσο περισσότερες παροχές στη χαμηλή τάση αποκτούν «έξυπνους» μετρητές.
Τα «έξυπνα» ρολόγια εξαλείφουν την ανάγκη επιτόπιας καταμέτρησης, καθώς πλέον ο Διαχειριστής (και ο καταναλωτής) έχει ανά πάσα στιγμή εικόνα πόσες κιλοβατώρες «καίει».
Επίσης, οι «έξυπνοι» μετρητές είναι πολύ πιο δύσκολο να «πειραχτούν», αφού σε περίπτωση απόπειρας παρέμβασης, ειδοποιούν το κέντρο τηλεδιαχείρισης του ΔΕΔΔΗΕ.
Έως το 2030 εκτιμάται πως θα έχουν εγκατασταθεί «έξυπνα» ρολόγια και στις 7,5 εκατ. παροχές χαμηλής τάσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου