Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων -Τα δημοσιεύματα στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν τους συγγραφείς.

Νοεμβρίου 19, 2024

Φρεγάτες και Κορβέτες… Made in Greece

Η βαριά βιομηχανία της χώρας αναγεννάται από τη σκουριά της και

με επενδύσεις εκατοντάδων εκατ. ευρώ δηλώνει «παρούσα» για το πέρασμα στη νέα εποχή και την ναυπήγηση πολεμικών πλοίων. Όπως δηλαδή γινόταν επί σειρά δεκαετιών για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού.


Οι 3 από τις 4 φρεγάτες ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ του Πολεμικού Ναυτικού έχουν κατασκευαστεί στην Ελλάδα, από ελληνικά χέρια. Το ίδιο και τα υποβρύχια ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ.

 Το μεγαλύτερο σε εκτόπισμα πλοίο του ΠΝ, το Πλοίο Γενικής Υποστήριξης ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ έχει επίσης ναυπηγηθεί στην Ελλάδα, στα ναυπηγεία Ελευσίνας, όπως και οι 7 ΤΠΚ – Πυραυλάκατοι Super Vita κλάσης ΡΟΥΣΣΕΝ.

Όπως και παλαιότερα, οι πυραυλάκατοι «La Combattante», και οι κανονιοφόροι «ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ».

Για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες, με την παραγγελία των φρεγατών FDI Belharra έσπασε το σερί να ναυπηγείται το πρώτο πλοίο στο εξωτερικό και τα υπόλοιπα στην Ελλάδα, ενισχύοντας την εγχώρια βιομηχανία και κυρίως το ΑΕΠ. Το δυστύχημα είναι ότι υπάρχουν φωνές, ακόμη και στους κόλπους του ΠΝ, που με το πρόσχημα της ταχείας παράδοσης και των «ανταγωνιστικών τιμών» επιμένουν στην πρόταση για ναυπήγηση όλων των πλοίων του ΠΝ σε ναυπηγεία του εξωτερικού.

Τους μύθους για τις αδυναμίες των ελληνικών ναυπηγείων και την προβολή των πραγματικών δυνατοτήτων που έχουν διέλυσε το συνέδριο «Greener Shipping Summit»,το οποίο έλαβε χώρα την περασμένη Τρίτη, στις 12 Νοεμβρίου, στο Ίδρυμα Ευγενίδου.

Εκεί, η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων έδωσε δυναμικό «παρών» προβάλλοντας τις δυνατότητες που μέσα σε λίγα χρόνια έχει αποκτήσει, δίνοντας το στίγμα της υγιούς ανάπτυξης, χωρίς να εξαρτάται από κρατικές παραγγελίες.

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, Πάνος Ξενοκώστας, συμμετέχοντας στο πάνελ για την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα, μίλησε για την άνθηση του κλάδου και τις σημαντικότατες οικονομικές προοπτικές που δημιουργεί για τη χώρα. Μιλώντας για τα ναυπηγεία του Ομίλου ΟΝΕΧ, σε Σύρο και Ελευσίνα, τόνισε ότι πέρα από το οικονομικό αποτύπωμα στη χώρα, η επαναλειτουργία του ναυπηγείου στη Σύρο ήταν καθοριστικής σημασίας για την τοπική κοινωνία, καθώς απασχολούνται ήδη στην μονάδα 650 εργαζόμενοι. Παράλληλα, στην μονάδα της Ελευσίνας, ενώ βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη μια σειρά γραφειοκρατικών διαδικασιών και αναβαθμίσεων, ο Όμιλος έχει ήδη εξυπηρετήσει 125 πλοία μέσα σε 18 μήνες.

Η συνεισφορά του Ομίλου ΟΝΕΧ υπήρξε καταλυτική γι’ αυτό που αποκαλείται σήμερα αναγέννηση του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου της χώρας και θα συνεχίσουμε μέχρι η Βιομηχανία να επιστρέψει στην Ελλάδα και την Ευρώπη, ήταν το κεντρικό μήνυμα της ομιλίας του κ. Ξενοκώστα. Ένώ, όπως τόνισε σε διάφορα σημεία της ομιλίας του: «Όταν μιλούσαμε το 2018 για την αναγέννηση των ναυπηγείων Σύρου και το 2022 για την αναγέννηση των ναυπηγείων Ελευσίνας, κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει ούτε αυτό που θα ακολουθούσε, ούτε καν στην επιτυχία του εγχειρήματος σε σχέση με το βάρος που αναλάβαμε και τον στόχο που είχαμε θέσει.[…] Είμαι ευγνώμων για την εμπιστοσύνη και την υποστήριξη των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι αποτελούν πηγή έμπνευσης. […] Όραμά μου είναι να μετασχηματίσουμε τα Ναυπηγεία σε κόμβους παροχής ενός μεγαλύτερου εύρους υπηρεσιών, επεκτείνοντας τις δραστηριότητές μας και πολλαπλασιάζοντας τα επόμενα χρόνια το αποτύπωμά μας ».

Ως δραστηριότητες επέκτασης κωδικοποιούνται, μεταξύ άλλων, οι ναυπηγήσεις ρυμουλκών και άλλων ειδικών πλοίων, οι ναυπηγήσεις και συντηρήσεις πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό, η κατασκευή και λειτουργία πλωτών γεννητριών για υπεράκτια αιολικά πάρκα, αλλά και η παροχή ολοκληρωμένων λύσεων logistics για τη διασύνδεση των τοπικών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων με τις ελληνικών συμφερόντων πλοιοκτήτριες εταιρείες. «Έτσι, τα Ναυπηγεία θα μετατραπούν σε ένα τεχνολογικό και κατασκευαστικό hub, που θα παρέχει καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας, συμβάλλοντας καθοριστικά στο ΑΕΠ της χώρας. Άλλωστε, τα ναυπηγεία είναι η πλατφόρμα διασύνδεσης της εγχώριας βιομηχανίας με την ναυτιλία.

Καθοριστική όπως τόνισε, είναι και η συμβολή των εργαζομένων στη θεαματική αλλαγή της εικόνας και την πρόοδο των Ναυπηγείων, αντιμετωπίζοντας από κοινού κατεστημένα χρόνων, που για δεκαετίες παρέλυαν τις δημιουργικές δυνάμεις του κλάδου.

Τέλος, αναφέρθηκε και στη σημαντικότατη στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης, με ειδική μνεία στον Έλληνα Πρωθυπουργό, τα αρμόδια Υπουργεία και τον Υπουργό Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο , η συνεργασία με τους οποίους είναι καθοριστική για την πορεία του εγχειρήματος τα αμέσως επόμενα χρόνια, τον μετασχηματισμό του οργανισμού της ΟΝΕΧ, αλλά και του κλάδου ευρύτερα, με την περαιτέρω δημιουργία χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας.

Το αναπτυξιακό πλάνο του Ομίλου για την επόμενη πενταετία, περιλαμβάνει επενδύσεις 250 εκατομμυρίων ευρώ, στοχεύοντας στη διαμόρφωση των κατάλληλων συνθηκών, ώστε οι ναυπηγικές μονάδες να μπορούν να εξυπηρετούν ετησίως ακόμα και 300 πλοία μεγέθους έως Suezmax, με ταυτόχρονη επέκταση σε όμορους βιομηχανικούς και ενεργειακούς κλάδους.

Ωστόσο, εντύπωση προκαλεί πώς το Πολεμικό Ναυτικό, που έχει να τρέξει σειρά προγραμμάτων δεν έχει καλέσει ακόμη για να καταθέσουν τις προτάσεις τους κανέναν από τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας. Ούτε την Ελευσίνα, ούτε τον Σκαραμαγκά.

Όπως έχουμε γράψει στο enikos.gr και ανέφερε και στην πρόσφατη ομιλία του στην Επιτροπή Εξοπλισμών και Άμυνας στη Βουλή, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, το ΠΝ ετοιμάζεται να τρέξει την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ, την αναβάθμιση των υποβρυχίων κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, τον εκσυγχρονισμό των ΤΠΚ ΡΟΥΣΣΕΝ και παράλληλα να ναυπηγήσει τις φρεγάτες Constellation και νέα υποβρύχια. Σε όλες αυτές τις συζητήσεις θα περίμενε κάποιος να είναι αισθητή η παρουσία της εγχώριας βιομηχανίας και των προτάσεων που έχει να κάνει. Προτάσεις οι οποίες θα πρέπει να αξιολογηθούν παράλληλα με το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Ανάπτυξης, αφού ξεφεύγει από το «στενό» εξοπλιστικό πλαίσιο.
Κι όμως, μέχρι στιγμής, σε καμία από τις εν εξελίξει συζητήσεις δεν έχουν κληθεί να καταθέσουν τις προτάσεις τους τα ελληνικά ναυπηγεία.

Κι αυτό παρά το γεγονός ότι πρόσφατα ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, επισκέφθηκε μαζί με τον Αμερικανό Πρέσβη Τζορτζ Τσούνη τα ναυπηγεία Ελευσίνας, απ’ όπου ο τελευταίος ανέφερε τις δυνατότητες που έχουν τα ναυπηγεία Ελευσίνας, ως αμιγώς αμερικανική επιχείρηση, να ναυπηγήσουν τις φρεγάτες Constellation, που διά στόματος υπουργού Νίκου Δένδια, η Ελλάδα έχει αποφασίσει να επιλέξει ως τη νέα φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού. Παράλληλα, παρουσιάστηκε στον κ. Θεοδωρικάκακο η δυνατότητα ναυπήγησης και κορβετών με οπλικά συστήματα παρόμοια με αυτά που θα έχουν οι Constellation, ενισχύοντας έτσι την διαλειτουργικότητα και την ομοιοτυπία, που είναι το ζητούμενο για την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού.

Όπως είχαμε γράψει στο enikos.gr, η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων (που έχει στις τάξεις της και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, και έμμεσα και άμεσα ΕΕΝ και ΕΒΕΠ εκπροσωπούν περίπου 18.100 επιχειρήσεις και 215.000 εργαζόμενους) σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην διεύθυνση της ΓΔΑΕΕ τον Σεπτέμβριο επεσήμαναν, πώς δεν είναι δυνατόν να καλούνται ξένες εταιρείες και να συνάπτονται συμβόλαια για παραγγελίες στο εξωτερικό χωρίς να εξετάζονται οι δυνατότητες της εγχώριας βιομηχανίας.

Στα αξιοσημείωτα είναι ότι πολλοί που μιλούν για προγράμματα του ΠΝ δεν έχουν ποτέ επισκεφθεί τα αναγεννημένα ελληνικά ναυπηγεία για να δουν έστω και από περιέργεια τις δυνατότητες που έχουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου